Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putki ja transistorivahvistimien eroista.
1 2 3 4 5 6 7
saastara
10.09.2013 11:41:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: joskus soundi on kieltämättä niin paska että sitä vain nauraa ja soittaa siitä huolimatta ehkä parhaita keikkoja ikinä, se nauru välittyy monesti siitä soitosta silloin.
 
Juurikin näin. Oon monesti todennut, että jos mun musiikkiurani olisi näytelmä, se olisi tragikomedia.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
LaMotta
10.09.2013 11:46:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esiintymisestä yleisölle välittyvä fiilis on soundia olennaisempaa. Joukossa on tietysti silloin tällöin joku soundipoliisikin, joka ymmärtää jotain äänentoistosta.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Vallu-Veke
10.09.2013 11:57:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: joskus soundi on kieltämättä niin paska että sitä vain nauraa ja soittaa siitä huolimatta ehkä parhaita keikkoja ikinä, se nauru välittyy monesti siitä soitosta silloin.
 
Joka lähtöön löytyy. Meillä koko bändi, biisit, soitto, soundit on reilusti niin paskaa, että se on kuulemma sen takia jo hyvää ja erittäin viihdyttävää.
 
Laulava Kylätohtori
10.09.2013 11:58:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Yleisön miellytys luonnollisesti on se juttu mitä keikalla tehdään, itellä voi olla vaikka miten paskat fiilikset, väsynyt, paska soundi ja kakkaa housussa. Yleisölle siellä silti esiinnytään, nyt vaan takas koulunpenkille jos ei tällaset perusasiat sisäsiisteyden lisäksi ole hallussa.
 
Kuten sanoin, itselle harrastajana se ei ole. Menen keikalle vain viihdyttämään itseäni, mutta en teekään sitä ammatikseni. Ammattilaisilla toki kaikki on toisin...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Osteri
10.09.2013 12:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esiintymisestä yleisölle välittyvä fiilis on soundia olennaisempaa.
 
Juuri tämän suuntaiset Phiit ja LaMotta...ja muutkin.. esittämät seikat ovat mullekin tän soittamishomman ydin. Yhteinen kokeminen ei tarkoita siis sitä että vain soittavalla porukalla on hyvä kokemus, vaan sitä että yhdessä yleisön kanssa on huippukokemus. Se että tuleeko hyvä soundi putkikamoista vai transistorista ei mielestäni ratkaise lopputulosta. Harrastajan on aika helppoa tehdä asiasta itselleen johtopäätöksia, vaikka onhan kamojen nysvääminenkin hauska osa harrastusta.
 
Tässä yhteydessä kohtelias hatunnosto ammattilaisille kuitenkin. Eri musat, eri keikat, erilaiset välinetarpeet. Respect!
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
phiit
10.09.2013 12:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kuten sanoin, itselle harrastajana se ei ole. Menen keikalle vain viihdyttämään itseäni, mutta en teekään sitä ammatikseni. Ammattilaisilla toki kaikki on toisin...
 
Ei mitään merkitystä soitatko ammatiksesi vai et, keikkatilanne on sama. Ihminen katsoo ja haluaa viihtyä. Viihdytä itteäs omalla ajalla tai lavalla muttei yleisön kustannuksella. Vähän kuin ostaisit pullon olutta ja katsoisit kun joku toinen ihminen juo sen..
 
Tyhmiä kommentteja vuodesta 2002
Laulava Kylätohtori
10.09.2013 12:21:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Juuri tämän suuntaiset Phiit ja LaMotta...ja muutkin.. esittämät seikat ovat mullekin tän soittamishomman ydin. Yhteinen kokeminen ei tarkoita siis sitä että vain soittavalla porukalla on hyvä kokemus, vaan sitä että yhdessä yleisön kanssa on huippukokemus. Se että tuleeko hyvä soundi putkikamoista vai transistorista ei mielestäni ratkaise lopputulosta. Harrastajan on aika helppoa tehdä asiasta itselleen johtopäätöksia, vaikka onhan kamojen nysvääminenkin hauska osa harrastusta.

Tässä yhteydessä kohtelias hatunnosto ammattilaisille kuitenkin. Eri musat, eri keikat, erilaiset välinetarpeet. Respect!

 
phiit: Ei mitään merkitystä soitatko ammatiksesi vai et, keikkatilanne on sama. Ihminen katsoo ja haluaa viihtyä. Viihdytä itteäs omalla ajalla tai lavalla muttei yleisön kustannuksella. Vähän kuin ostaisit pullon olutta ja katsoisit kun joku toinen ihminen juo sen..
 
Osteri sen jo hyvin sanoikin. En tietenkään tarkoittanut, että menen keikalle lukemaan lehtiä, runkkaamaan tai muuten viihdyttämään itseäni. Tarkoitin, että soitan, mitä itse haluan ja mistä itse pidän ja niillä vehkeillä, mikä itsestä hyvältä tuntuu. Tottakai jokainen keikalla oleva artisti (vaikka ainakin omat keikat eivät mitään suurtapahtumia olekaan) haluaa, että myös yleisö viihtyy. Ja jos bändillä on hauskaa, niin kyllä se tarttuu yleisöönkin.
 
Itse en harrastemielessä todellakaan mene paskoilla kamoilla paskalla fiiliksellä vetämään humppaa, sanokoot muusikoiden kultaiset oppikirjat, mitä tahansa...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
phiit
10.09.2013 12:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Osteri sen jo hyvin sanoikin. En tietenkään tarkoittanut, että menen keikalle lukemaan lehtiä, runkkaamaan tai muuten viihdyttämään itseäni. Tarkoitin, että soitan, mitä itse haluan ja mistä itse pidän ja niillä vehkeillä, mikä itsestä hyvältä tuntuu. Tottakai jokainen keikalla oleva artisti (vaikka ainakin omat keikat eivät mitään suurtapahtumia olekaan) haluaa, että myös yleisö viihtyy. Ja jos bändillä on hauskaa, niin kyllä se tarttuu yleisöönkin.
 
Itse en harrastemielessä todellakaan mene paskoilla kamoilla paskalla fiiliksellä vetämään humppaa, sanokoot muusikoiden kultaiset oppikirjat, mitä tahansa...

 
Mutta edelleen sulla on pointtina mennä keikalle ittesi takia mikä on täysin perse edelläpuuhun asetelma. Valitan
 
Tyhmiä kommentteja vuodesta 2002
Laulava Kylätohtori
10.09.2013 12:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Mutta edelleen sulla on pointtina mennä keikalle ittesi takia mikä on täysin perse edelläpuuhun asetelma. Valitan
 
Joo, näin on. Usein ollaan lähinnä kaljapalkalla töissä, joten sillä rahalla saa tällaisen bändin. Halvalla ei saa kuin paskaa... ;)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
phiit
10.09.2013 13:06:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, näin on. Usein ollaan lähinnä kaljapalkalla töissä, joten sillä rahalla saa tällaisen bändin. Halvalla ei saa kuin paskaa... ;)
 
Heh :)
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
Tyhmiä kommentteja vuodesta 2002
LaMotta
10.09.2013 13:11:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minäkään siis sitä tarkoita, että on ihan sama millä soundilla vetää. Kaikki kai sitä ääntä säätää johonkin suuntaan.
 
Säätämisestäkin voisi vielä sanoa sen karun totuuden, että on aika eri asia säätää sitä soundia makuuhuoneessa ja sitten bändin kanssa. Se hyvä soundi on näiden kesken joskus aika erilainen.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
10.09.2013 13:12:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun mielestä on pikkuisen turhaa vastakkainasettelua tämä ammattilainen vastaan harrastlija. En ymmärrä miksi ammattilainen ei voisi ainakin toisiaan nauttia työstään ja vastaavasti harrastelijakin täytyy huomioida yleisönsä. Esiintymistilanteessahan se yleisö on ihan olennainen, siis kaikki kaikessa. Ilman yleisöä on ihan sama soitella himassa. Ja kyllähän siitä nauttii kun yleisö nauttii. Jos yleisö ei nauti tai ei ymmärrä, niin aika maskististahan se homma silloin on ja uskokaa pois siitäkin on kokemusta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
10.09.2013 13:19:37 (muokattu 10.09.2013 13:20:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: mun mielestä on pikkuisen turhaa vastakkainasettelua tämä ammattilainen vastaan harrastlija. En ymmärrä miksi ammattilainen ei voisi ainakin toisiaan nauttia työstään ja vastaavasti harrastelijakin täytyy huomioida yleisönsä. Esiintymistilanteessahan se yleisö on ihan olennainen, siis kaikki kaikessa. Ilman yleisöä on ihan sama soitella himassa. Ja kyllähän siitä nauttii kun yleisö nauttii. Jos yleisö ei nauti tai ei ymmärrä, niin aika maskististahan se homma silloin on ja uskokaa pois siitäkin on kokemusta.
 
Jep. Mun pointti oli lähinnä siinä, että valitsen biisit sen mukaan, mistä itse pidän ja mitä soitellaan treeniksellä. En mieti, että soitanpa tämän, vaikken tykkää siitä, koska yleisö varmaan tykkää. Tosin luonnollisesti keikkamme ovat siellä, missä yleisö muutenkin pitää soittamistamme biiseistä.
 
Mutta on joskus ollut toisinkin. Eräiden sattumusten kautta oli joskus keikka tamperelaisessa vähän erilaisessa baarissa. Olimme tosiaan väärä bändi vääräsää paikassa. Biisien välissä olisi voinut kuulla nuppineulan putoavan lattialle ja äänimies pyöritteli baaritiskillä päätään. Kyllähän se tiedossa oli, että paikka on vähän vääränlainen, mutta erinäisistä syistä keikka oli vedettävä. Oli muuten erittäin erittäin opettava kokemus...
 
LaMotta: Säätämisestäkin voisi vielä sanoa sen karun totuuden, että on aika eri asia säätää sitä soundia makuuhuoneessa ja sitten bändin kanssa. Se hyvä soundi on näiden kesken joskus aika erilainen.
 
Jep. Todella erilainen. Oikeastaan voit olla varma, että se viimeisen päälle makuuhuoneessa viilattu soundi ei toimi bändin kanssa...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
hallu
10.09.2013 13:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jep. Mun pointti oli lähinnä siinä, että valitsen biisit sen mukaan, mistä itse pidän ja mitä soitellaan treeniksellä. En mieti, että soitanpa tämän, vaikken tykkää siitä, koska yleisö varmaan tykkää. Tosin luonnollisesti keikkamme ovat siellä, missä yleisö muutenkin pitää soittamistamme biiseistä.
 
Mutta on joskus ollut toisinkin. Eräiden sattumusten kautta oli joskus keikka tamperelaisessa vähän erilaisessa baarissa. Olimme tosiaan väärä bändi vääräsää paikassa. Biisien välissä olisi voinut kuulla nuppineulan putoavan lattialle ja äänimies pyöritteli baaritiskillä päätään. Kyllähän se tiedossa oli, että paikka on vähän vääränlainen, mutta erinäisistä syistä keikka oli vedettävä. Oli muuten erittäin erittäin opettava kokemus...
 

 
Jep. Todella erilainen. Oikeastaan voit olla varma, että se viimeisen päälle makuuhuoneessa viilattu soundi ei toimi bändin kanssa...

 
Juu, tottakai rokkibändi valitsee itse settinsä ja lähtee tarjoamaan yleisölle sitä omaa juttuaan joka sitten toimii, tai ei toimi. Sehän on iskelmäpuolen ajattelua, että lähdetään tilauksesta tekemään jonkin sabluunanmukaista settiä. Rokkiinhan on aina kuulunut semmoinen tietty omaehtoisuus ja uho, joka on osa viehätystä.
 
Tosin viimeaikoina minusta tuntuu, että proopuolella iskelmän ja rokin välinen raja-aita on alkanut kaatua ja uudet radiorokkibändit toimii viihteellisemmin ja ovat palvelualttiimpia ja iskelmäpuolen tyypeissä on yllättävää särmää. Oikeastaan koko rajan veto viihteen ja rokin välillä voi olla vähän vanhanaikaista ajattelua. En tiiä, mutta luulen että oikeaa rokkia tehdään nykyisin enimmäkseen kellareissa. Nämä bilebänditkinhän tekee sitä mitä pyydetään eli viihdyttää yleisöä, miltä osin ne voisi olla ihan iskelmagenreä, mutta musan puolesta ne vetää myös tiukkaa rokkia iahn uskottavasti.
 
Ehkä tämä musakenttä on vähän muuttunut sitten siitä kun olin nuori itse.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
10.09.2013 13:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Juu, tottakai rokkibändi valitsee itse settinsä ja lähtee tarjoamaan yleisölle sitä omaa juttuaan joka sitten toimii, tai ei toimi. Sehän on iskelmäpuolen ajattelua, että lähdetään tilauksesta tekemään jonkin sabluunanmukaista settiä. Rokkiinhan on aina kuulunut semmoinen tietty omaehtoisuus ja uho, joka on osa viehätystä.
 
Jep. Eikös asenteen pitäisi olla, että tämä on meidän juttu, ota tai jätä. ;)
 
Tosin viimeaikoina minusta tuntuu, että proopuolella iskelmän ja rokin välinen raja-aita on alkanut kaatua ja uudet radiorokkibändit toimii viihteellisemmin ja ovat palvelualttiimpia ja iskelmäpuolen tyypeissä on yllättävää särmää. Oikeastaan koko rajan veto viihteen ja rokin välillä voi olla vähän vanhanaikaista ajattelua. En tiiä, mutta luulen että oikeaa rokkia tehdään nykyisin enimmäkseen kellareissa. Nämä bilebänditkinhän tekee sitä mitä pyydetään eli viihdyttää yleisöä, miltä osin ne voisi olla ihan iskelmagenreä, mutta musan puolesta ne vetää myös tiukkaa rokkia iahn uskottavasti.
 
Ehkä tämä musakenttä on vähän muuttunut sitten siitä kun olin nuori itse.

 
Ihan puhdasta iskelmäkulttuuriahan nuo bilebändit edustaa, kyllä niistä on rock kaukana. Sama kuin nämä silotellut radiorock ja radiometallibändit. Uskottavuudesta ei tietoakaan. Vähän kuin Jone Nikula, säälittävin ämmä, mitä julkisuudesta löytyy.
 
Ehkä tänä päivänä ei enää ole mitään, mitä vastaan kapinoida, koska kaikki on tehty, eikä mikään heilauta enää ketään...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
phiit
10.09.2013 14:01:02 (muokattu 10.09.2013 14:05:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Juu, tottakai rokkibändi valitsee itse settinsä ja lähtee tarjoamaan yleisölle sitä omaa juttuaan joka sitten toimii, tai ei toimi. Sehän on iskelmäpuolen ajattelua, että lähdetään tilauksesta tekemään jonkin sabluunanmukaista settiä. Rokkiinhan on aina kuulunut semmoinen tietty omaehtoisuus ja uho, joka on osa viehätystä.
 
Tosin viimeaikoina minusta tuntuu, että proopuolella iskelmän ja rokin välinen raja-aita on alkanut kaatua ja uudet radiorokkibändit toimii viihteellisemmin ja ovat palvelualttiimpia ja iskelmäpuolen tyypeissä on yllättävää särmää. Oikeastaan koko rajan veto viihteen ja rokin välillä voi olla vähän vanhanaikaista ajattelua. En tiiä, mutta luulen että oikeaa rokkia tehdään nykyisin enimmäkseen kellareissa. Nämä bilebänditkinhän tekee sitä mitä pyydetään eli viihdyttää yleisöä, miltä osin ne voisi olla ihan iskelmagenreä, mutta musan puolesta ne vetää myös tiukkaa rokkia iahn uskottavasti.
 
Ehkä tämä musakenttä on vähän muuttunut sitten siitä kun olin nuori itse.

 
Sehän on menny enempi tilaustyöks, ei niitä baarinpitäjiä kiinnosta pätkääkää mitä musaa / mikä bändi siellä veivaa kunhan porukkaa on paikalla ja pysyy luvat baarilla.
 
EDIT: tää karsii aika paljon uusilta bändeiltä mahdollisuuksia päästä soittamaan :(
 
Tyhmiä kommentteja vuodesta 2002
Osteri
10.09.2013 15:13:30 (muokattu 10.09.2013 15:13:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla mitään keskustelun rönsyämistä vastaan ole mutta piti itseä varten vaan tarkistaa missä aiheessa mennään....... Putki ja transistorivahvistimien eroista
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
juici
10.09.2013 17:54:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen aiheeseen vielä palataksemme mainitsenpa tässä, että haaveissani yksi mahdollinen tulevaisuuden keikka/treenisetuppi voisi hyvinkin koostua putki & transistoricombinaatiosta: Orange Tiny Terror 4x12" kaappiin säröillä ja Peavey Standard 260H 2x12" kaappiin puhtailla, välissä korkeintaan A/B/Y -pedaali.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
aristoteles666
10.09.2013 19:50:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Sehän on menny enempi tilaustyöks, ei niitä baarinpitäjiä kiinnosta pätkääkää mitä musaa / mikä bändi siellä veivaa kunhan porukkaa on paikalla ja pysyy luvat baarilla.
 
EDIT: tää karsii aika paljon uusilta bändeiltä mahdollisuuksia päästä soittamaan :(

 
ei karsi, tekee hyviä biisejä.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
phiit
11.09.2013 16:38:36 (muokattu 11.09.2013 16:52:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ei karsi, tekee hyviä biisejä.
 
Karsii, ei biisit ole tässä pointtina vaan se tuoko bändi porukkaa baariin. Baarinpitääjää ei kiinnosta onko biisit huonoja vai hyviä. Ennen oli mestoja mihin saattoi mennä mikä vaan uus tai vanha bändi soittamaan, nykysin aika harvassa nää mestat, valitettavaa kyllä joka _karsii_ uusien bändien mahdollisuuksia päästä soittamaan.
 
Tyhmiä kommentteja vuodesta 2002
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «