Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko suomi maailma kovin musiikkivälineiden tuottaja?
1 2 3 4 5
hallu
23.08.2013 23:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genelec, Ruokangas, Mad Professor, Bluetone, Liikanen, Flaxwood, etc..
Tuntuu, että audiovälineiden ja soittimien saralla suomesta tulee hemmetin kovia tekijöitä ja merkkejä, jotka nauttii ihan huippuammattilaistenkin suosiota ja ovat kovasti suitsutettuja eivätkä todellakaan mitään alkaen malleja. Onko tässä käynyt niin, että nokian varjosta suomi on hiippaillut musabusineksessa maailman kärkeen ilman että siitä on paljoa kymmenen uutisissa huudeltu? onko maailmassa toista maata josta tulisi näin laajalla rintamalla näin käsittämättömän kovatasoisia vehkeitä?
 
Me täällä kitarakamapalstalla aina vannotaan sitä made in USA:ta, mutta sehän on ihan kehitysmaa täkäläisiin tekijöihin verrattuna.. vai? no joo onhan niillä Gibson ja rocknroll, mutta hei eikös me voitaisi olla vähän vaikka ylpeitä näistä meidän huippukavereista, jotka värkkää äänialan ammattilaisille semmoisia vehkeitä että oksat pois.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
23.08.2013 23:36:35 (muokattu 23.08.2013 23:36:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Genelec, Ruokangas, Mad Professor, Bluetone, Liikanen, Flaxwood, etc..
 
Kuinka monista maista mahtaa löytyä vastaavantasoisia pajoja, jotka ovat menestyneet maailman markkinoilla yhtä huonosti? Varmaan aika monista, me ei vaan tiedetä niistä. Ikävä kyllä näistä ei tuu koskaan mitään Nokiaa tulemaan, kun markkinat ovat melko pienet ja Geneleciä lukuunottamatta mikään noistakaan ei oo onnistunut oikein edes ulkomaiden markkinoilla.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
warlock
23.08.2013 23:45:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen että suomalaiset on vaan vähän heikkoja markkinoimaan tuotteita maailmalle. Tai sitte se on vaan täältä peräpohjolasta niin pirun vaikeaa. Enpä usko että esim. amfisoundin tasoista custom pajaa löytyy montaakaan maailmalta.
 
Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan ku tuli ajatus katkos...
ReBeat
23.08.2013 23:55:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun uskoakseni ainakin Ruokankaan pajalla tehdään koko ajan niin paljon kitaroita kuin siellä pystytään ja halutaan tehdä. Ei varmaan peukaloita tarvi nykyään enää pyöritellä siellä. Markkinoinnille mihinkään suuntaan ei ole tavallaan enempää tarvetta. Mikä se tilanne olis että ne onnistuis jotenkin paremmin markkinoinnissa ulkomaille? Mitä ne sillä saavuttais? Lisää nimeä ainoastaan. Ei ne sen enempää kitaroita vois tehdä edelleenkään. Tai sitten koko pajaidea pitäis vetää rölöksi ja lähteä johonkin massatehtailuun. Muistaakseni haastattelussa ne on sanoneet että he nimenomaan ei halua lähteä sille tielle.
 
warlock
24.08.2013 00:03:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Kyllä mun uskoakseni ainakin Ruokankaan pajalla tehdään koko ajan niin paljon kitaroita kuin siellä pystytään ja halutaan tehdä. Ei varmaan peukaloita tarvi nykyään enää pyöritellä siellä. Markkinoinnille mihinkään suuntaan ei ole tavallaan enempää tarvetta. Mikä se tilanne olis että ne onnistuis jotenkin paremmin markkinoinnissa ulkomaille? Mitä ne sillä saavuttais? Lisää nimeä ainoastaan. Ei ne sen enempää kitaroita vois tehdä edelleenkään. Tai sitten koko pajaidea pitäis vetää rölöksi ja lähteä johonkin massatehtailuun. Muistaakseni haastattelussa ne on sanoneet että he nimenomaan ei halua lähteä sille tielle.
 
Joo mä luin myös jostain että ruokangas ei halua lähteä ns. liukuhihna linjalle vaikka tilausta varmasti olisikin. Mun mielestä viisasta. Varmasti jos haluis olla rahan ahne niin kyllähän sitä enemmän tuohta tekis jos surffais nimellä ja tyrkkäis soitinta liukuhihnalta pihalle. Varmasti siltikin laatu olis ok mut ei ne olis enään niin yksilöllisiä kuin nyt ovat.
 
Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan ku tuli ajatus katkos...
mpekkanen
24.08.2013 00:16:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: Joo mä luin myös jostain että ruokangas ei halua lähteä ns. liukuhihna linjalle vaikka tilausta varmasti olisikin. Mun mielestä viisasta. Varmasti jos haluis olla rahan ahne niin kyllähän sitä enemmän tuohta tekis jos surffais nimellä ja tyrkkäis soitinta liukuhihnalta pihalle. Varmasti siltikin laatu olis ok mut ei ne olis enään niin yksilöllisiä kuin nyt ovat.
 
Aika moni valmistajahan on aloittanut juurikin näin. On ensin tehty todella hyviä soittimia ja sitten markkinoiden kasvaessa Esim. Fender tai joku muu isompi yhtiö on ostanyt firman ja siirtänyt osan tuotannosta halvempiin maihin. Siitä on sitten lähtenyt sen soittimen "alamäki". Soittimia on kyllä siitä eteenpäin sitten tehty moninkertaisesti aikaisempaan nähden. Usein myös niiden soittimien maine on sieltä ajalta kun ne olivat vielä pikkupajan tuotoksia.
 
Korjaan tähän nyt heti jos jollakin on hernepussi käsissä, ettei se tarkoita sitä että ne kitarat joita tehdään isommalla tuotannolla olisi sen rahan arvoisia joilla ne myydään. Kuitenkin on todennäköistä että niiden hinta on hieman tippunut kun niitä tehdään isommissa erissä ja todennäköisesti se myös saattaa vaikuittaa siihen laatuunkin.
Minusta Ruokangas, Lottonen, Amfisound esim. ovat hyviä esimerkkejä siitä ettei täällä Suomessa kannata rakentaa kuin todella hyviä soittimia. Kustannukset ovat niin kovat ,että eihän siinä olisi muuten mitään järkeä.
 
jumara
24.08.2013 00:18:54 (muokattu 24.08.2013 00:21:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Inhorealisista bisnespohdintaa suomalaisten musiikkivälineiden maailmanvalloituksen ympäriltä...
 
Yhden suht kalliin suomalaisvalmisteisen instrumentin/laitteen käyttökate on joitain satoja euroja. Näitä valmistaa suurimmaksi osaksi pienet tuottajat, joiden kapasiteetti on erittäin rajallinen.
 
Jotta edes perus markkinointi-/verkostoitumisreissu johonkin NAMMiin saadaan katettua, tulee ko. satsauksen johtaa kymmenien moisien instrumenttien myyntiin. Jotta kansainvälisellä olemassaololla olisi edes jonkinlaista liiketaloudellista arvoa, tulee instrumentteja myydä kolmenumeroisia määriä. Tämä vaatii jo melkoisia panostuksia markkinoinnin ja kapasiteetin suhteen. Muihin maailmanosiin kuin Eurooppaan lähteminen onkin jo aivan toinen tarina. Käytännössä tämä edellyttää jo laajahkoa massatuotantoa ja kansainvälistä markkinointikoneistoa, jolloin myytävien instrumenttien vuosimäärän tulee olla jo tuhansia.
 
Musiikkilaitteiden ostajakunta on melko rajallinen demografia jopa Euroopan laajuisesti. Jokainen hankinta on ostajalleen iso satsaus. Ajat ovat kovat. Musiikkiteollisuuden bisnesmalli on hukassa. Vaikka netti tarjoaa mahdollisuuksia markkinoinnin ja jakelun suhteen, johtaa se tosiasiallisesti markkinoiden entistä isompaa sirpaloitumiseen => erottuminen markkinoilla vaatii entistä enemmän pääomia. Tällaisten pääomien löytyminen ja toimintamallien muuttaminen pääasiassa käsityöläispohjalta toimivalle suomalaiselle soitinteollisuudelle on varsin epätodennäköistä.
 
Suomalainen soitinteollisuus on laadukasta pienliiketoimintaa (asiasanat: hantverkare, ideologia, luomu, niché), josta saamme ja tulee olla toki ylpeitä. Mutta osataan sitä muuallakin.
 
"Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1
Jucciz
24.08.2013 01:22:48 (muokattu 24.08.2013 01:23:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: Mä luulen että suomalaiset on vaan vähän heikkoja markkinoimaan tuotteita maailmalle.
 
Aikanaan vuonna 2001 tai 2002 kun opiskelin yliopistolla, markkinoinnin luennolla tehtiin aika alkumetreillä selväksi kaksi seikkaa:
 
1) kyllä tässä maassa osataan tehdä vaikka mitä ja vaikka kuinka laadukkaasti
2) ei tässä maassa saateri osata markkinoida mitään
 
Eli joo, näkisin, että sun havainnoissa voi hyvinkin olla perää.
 
Täällä osataan, mutta täällä ei osata tehdä siitä oikealla tavalla numeroa, jotta joku muukin kiinnostuisi. Tai tällai mulle opetettiin reilu 10 vuotta sitten. Liekö sama ongelma edelleen voimassa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Wradlin
24.08.2013 04:20:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maailman kovin suhteutettuna väkilukuun, mahdollisesti. Mutta maailman kovin? Eheei, ei sinne päinkään.
 
Osteri
24.08.2013 07:23:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meistä monet ovat kasvaneet sen tiedon kanssa että kun tavarassa on se Suomen lippu -avainmerkki, se takaa laadun. Näin varmaan onkin mutta se on johtanut myös liialliseen käsitykseen suomalaisuuden ylivoimaisuudesta. Maailmassa kuluttajille valmistettavat tuotteet ovat valtaosin sellaisia että niiden valmistamisen osaminen laadukas työ on mahdollista melkein missä tahansa. maailma on soittimienkin valmistuksessa rajusti muuttunut sitten 80-luvun. Tässähän ei sitten jääkään muuta jäljelle kuin tosiasia että kilpailussa ollaan mukana ja kilpaillessa sillä tuotteen näkyvyydessä on suuri merkitys. Markkinoinnin merkitys tuotteen menestymisessä on aikaisempaa suurempi kun suuresta laatujoukosta pitäisi erottua.
Hallun mainitsemasta amerikkalaisuudesta sanoisin ehkä, että siinä hyödynnetään tarinaa. Perinne, tarina ja johtotähteys ovat sellaisia valtteja joilla markkinoinnin keinoin on mahdollista saada suuria joukkoja seuraamaan. Musaromppeissa kun kyse on just siitä tunnetilasta, niin onhan se laajempaa kun on pitkä tarina mukana. Kaikessa markkinonnissa tulee muistaa että asiasta aina puolet on sitä miltä se näyttää; lavalla näkyvät tietyt brändit takaavat rock-tunnetilan. Käsin kosketeltava ja tarkempi laatu on vain osa siitä.
Kyllä, suomalaisten on edelleen kehitettävä markkinointia ja esillepääsyä jotta tuotteet (mikä tahansa) pääsee esille maailman kilpaussa. Avainlippu ei automaattisesti tuo menestystä enää.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
sticky fingers
24.08.2013 08:31:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Inhorealisista bisnespohdintaa suomalaisten musiikkivälineiden maailmanvalloituksen ympäriltä...
 
Yhden suht kalliin suomalaisvalmisteisen instrumentin/laitteen käyttökate on joitain satoja euroja. Näitä valmistaa suurimmaksi osaksi pienet tuottajat, joiden kapasiteetti on erittäin rajallinen.
 
Jotta edes perus markkinointi-/verkostoitumisreissu johonkin NAMMiin saadaan katettua, tulee ko. satsauksen johtaa kymmenien moisien instrumenttien myyntiin. Jotta kansainvälisellä olemassaololla olisi edes jonkinlaista liiketaloudellista arvoa, tulee instrumentteja myydä kolmenumeroisia määriä. Tämä vaatii jo melkoisia panostuksia markkinoinnin ja kapasiteetin suhteen. Muihin maailmanosiin kuin Eurooppaan lähteminen onkin jo aivan toinen tarina. Käytännössä tämä edellyttää jo laajahkoa massatuotantoa ja kansainvälistä markkinointikoneistoa, jolloin myytävien instrumenttien vuosimäärän tulee olla jo tuhansia.
 
Musiikkilaitteiden ostajakunta on melko rajallinen demografia jopa Euroopan laajuisesti. Jokainen hankinta on ostajalleen iso satsaus. Ajat ovat kovat. Musiikkiteollisuuden bisnesmalli on hukassa. Vaikka netti tarjoaa mahdollisuuksia markkinoinnin ja jakelun suhteen, johtaa se tosiasiallisesti markkinoiden entistä isompaa sirpaloitumiseen => erottuminen markkinoilla vaatii entistä enemmän pääomia. Tällaisten pääomien löytyminen ja toimintamallien muuttaminen pääasiassa käsityöläispohjalta toimivalle suomalaiselle soitinteollisuudelle on varsin epätodennäköistä.
 
Suomalainen soitinteollisuus on laadukasta pienliiketoimintaa (asiasanat: hantverkare, ideologia, luomu, niché), josta saamme ja tulee olla toki ylpeitä. Mutta osataan sitä muuallakin.

 
Muilla pienteollisuuden aloilla tehdään erilaisia toimijoiden yhteisponnistuksia tuohon kabsainvälistymiseen. Esim. Ruokangas, Bluetone ja Proffa voisivat kolmeen pekkaan maksaa yhteisen standin Keski-Eurooppaan messuille ja raapia siihen vaikka jonkun TEM:n tai ELY-keskustuen avuksi, niin kustannus per firma ei tule liian isoksi.
 
Kokonaan toinen juttu on sitten se, haluaako sitä kansainvälistä näkyvyyttä lisätä alkuunkaan.
 
...
phiit
24.08.2013 08:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei suomesta tuu mitään muuta hyvää ku Nokian kumisaappaat :(
 
jappo121
24.08.2013 09:12:17 (muokattu 24.08.2013 09:26:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomatkaa raju karrikointi!
 
Tapahtuu musiikkimessuilla:
***********************
Esittelijä:
"Meillä on tässä huipputuote. valmistajana Genelec, Ruokangas, Mad Professor, Bluetone, Liikanen, Flaxwood, etc.."
 
Asiakas:
"mielenkiintoista. Mitäs uutta tässä on muihin verrattuna"
 
Esittelijä:
"Nämä on tehty suomessa"
 
Asiakas:
"Niin, mutta millälailla ne on parempia kun nuo muut"
 
Esittelijä:
"Niitä muita ei ole tehty suomessa"
 
Asiakas:
"Kai tässä nyt jotain eroa on"
 
Myyjä:
"On nämä kalliimpia..."
 
Asiakas:
"No helvata! Nyt sait kiinnostumaan!"
 
Myyjä:
"Nämä kitaratkin on juuri saman muotoisia kuin alkuperäisetkin. Nämä on vain tehty paremmin."
 
Asiakas:
"Pakkohan tuommoinen on sitten saada. Ei se fender osaa stratocasteria tehdäkään. tämmöinen se olla pitää..."
 
Myyjä:
"Tosi on! Pannanko pakettiin vai otatteko käsille?"
 
Tarinan opetus:
*************
Kyllähän me suomessa tiedämme että tuotteet on hyviä, mutta mitä ulkomaan elävät noiden nimien päälle ymmärtää...?
Pitää olla jotain uutta ja erikoista jos aikoo lyödä läpi ulkomailla, tai helvatisti rahaa markkinointiin ja kansikuvapojut kepinvarteen isoille lavoille.
 
Käyttääkö muuten kukaan suomalainen huippuartisti suomalaisia kitaroita?
Ne hullun proffan efektitkään ei paljoa skriiniltä näy...
 
Onko siis vika tuotteessa vai markkinoinnissa?
Ja huom! Isot markkinat --> Isot investoinnit --> Iso riski. Jos valmistaja on jo nyt täystyöllistetty, mitä tuollainen noidankehä antaa hänelle...
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
sticky fingers
24.08.2013 09:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Huomatkaa raju karrikointi!
 
Tapahtuu musiikkimessuilla:
***********************
Esittelijä:
"Meillä on tässä huipputuote. valmistajana Genelec, Ruokangas, Mad Professor, Bluetone, Liikanen, Flaxwood, etc.."
 
Asiakas:
"mielenkiintoista. Mitäs uutta tässä on muihin verrattuna"
 
Esittelijä:
"Nämä on tehty suomessa"
 
Asiakas:
"Niin, mutta millälailla ne on parempia kun nuo muut"
 
Esittelijä:
"Niitä muita ei ole tehty suomessa"
 
Asiakas:
"Kai tässä nyt jotain eroa on"
 
Myyjä:
"On nämä kalliimpia..."
 
Asiakas:
"No helvata! Nyt sait kiinnostumaan!"
 
Myyjä:
"Nämä kitaratkin on juuri saman muotoisia kuin alkuperäisetkin. Nämä on vain tehty paremmin."
 
Asiakas:
"Pakkohan tuommoinen on sitten saada. Ei se fender osaa stratocasteria tehdäkään. tämmöinen se olla pitää..."
 
Myyjä:
"Tosi on! Pannanko pakettiin vai otatteko käsille?"

 
Tässä on pointti. siinä sitä myyntiosaamista sitten tarvitaan.
 
...
Vetehinen
24.08.2013 09:23:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kuinka monista maista mahtaa löytyä vastaavantasoisia pajoja, jotka ovat menestyneet maailman markkinoilla yhtä huonosti? Varmaan aika monista, me ei vaan tiedetä niistä. Ikävä kyllä näistä ei tuu koskaan mitään Nokiaa tulemaan, kun markkinat ovat melko pienet ja Geneleciä lukuunottamatta mikään noistakaan ei oo onnistunut oikein edes ulkomaiden markkinoilla.
 
Nostaisin Mad Professorin jo tuohon ulkomailla menestyjien joukkoon, vaikka lukuja en tiedäkään. Heidän pedaaleilla (ja ehkä vahvistimillakin, mutta minun silmiin ei ole osunut) on hyvää pöhinää. Se yksi Joyo-kopio kertoo jonkin verran MP:n tunnettuudesta ulkomailla.
 
Hallun aloituspostaus on hyvä keskustelunherättäjä, mutta hieman yksiulotteinen näkemys. Edellä Wradlin mainitsi että vertailtava mittari pitää suhteuttaa väkilukuun, jotta Suomen voi sanoa olevan näissä asioissa huipulla. Oon samaa mieltä.
 
jappo121
24.08.2013 09:32:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellä Wradlin mainitsi että vertailtava mittari pitää suhteuttaa väkilukuun, jotta Suomen voi sanoa olevan näissä asioissa huipulla. Oon samaa mieltä.
 
Olen samaa mieltä. Muutenhan me emme pärjäisi edes itsemurhatilastoissa, alkoholinkulutuksessa, liikalihavuudessa, sydäntaudeissa...
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
milahtee
24.08.2013 09:39:53 (muokattu 24.08.2013 09:40:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä puhutaan kahdesta eri asiasta. Se, että jossain maassa tehdään huippuluokan soittimia, vahvistimia jne, ei automaattisesti tarkoita, että ko. maa olisi musiikkibusineksen huipulla. Business-puolen menestys tarkoittaa isoja myyntimääriä ja suuria voittoja, mikä ei välttämättä korreloi tuotteiden laadun kanssa.
 
Suomessa on kuitenkin huipputason soitinrakentajia, joiden nimiä onkin jo vilahdellut ketjussa. Nämä tekijät ovat usein mieltäneet asian niin, etteivät he edes halua kilpailla massatuotantosoittimien tuottajien kanssa, vaan he tähtäävät toisenlaisille markkinoille. Ja tämä on pelkästään hyvä asia meidän soittajien näkökulmasta! Tavoitteena ei ole miljonääriksi tuleminen yhdessä yössä, vaan toiminta lähtee toisenlaisista arvoista. Huipputason ammattitaito, ammattiylpeys, käsityöläisyys ja tuotteen yksilöllisyys tuottavat lisäarvoa, joista ainakin itse olen valmis maksamaan. Tottakai homman on toimittava niin, että sillä pystyy elämään ja perheensä elättämään.
 
Suomi ei ole tässä suhteessa poikkeus. Usassa ja Euroopassa on paljon yhden tai kahden miehen pajoja, joiden rakentamia soittimia joutuu odottamaan vuosikausia ja hinnat ovat korkeita. Vaikka esim. Martin ja Gibson myyvät akustisia kitaroita hirveällä voluumilla, ei niiden nykytuotannon arvostus pääse lähellekään pienten pajojen tuotteita niissä maissa, joissa akustisilla kitaroilla on pitkä kulttuurihistoria.
 
sticky fingers
24.08.2013 09:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Tässä puhutaan kahdesta eri asiasta. Se, että jossain maassa tehdään huippuluokan soittimia, vahvistimia jne, ei automaattisesti tarkoita, että ko. maa olisi musiikkibusineksen huipulla. Business-puolen menestys tarkoittaa isoja myyntimääriä ja suuria voittoja, mikä ei välttämättä korreloi tuotteiden laadun kanssa.

 
Ihan vaan siltä varalta, että tätä ketjua tosissaan lukee:
- Businessmenestys ei välttämättä tarkoita suuria myyntimääriä ja voitonkin tekemisen paljous on on suhteellista
- tuotteen menestys korreloi jollain tavalla laadun kanssa aina. Laatu ymmärretään mm. tarkoitukseen sopivuutena, hinta/laatusuhteena, tarpeeseen vastaavuutena. Näin ollen halpakin soitin voi olla laadukas. HarleyB on teknisesti ala-arvoinen, mutta huokealla hinnallaan tarjoaa asiasta vähän kiinostuneelle helposti otettavan ensiaskeleen kitaransoittoon= tekninen laatu on usein riittävä suhteessa siitä pyydettyyn korvaukseen...jne.
 
/end of päteminen.
 
Sitä vaan, että ei kannata hirttäytyä liian yksinkertaistettuun ajatusmalliin.
 
...
Laulava Kylätohtori
24.08.2013 09:52:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Aikanaan vuonna 2001 tai 2002 kun opiskelin yliopistolla, markkinoinnin luennolla tehtiin aika alkumetreillä selväksi kaksi seikkaa:
 
1) kyllä tässä maassa osataan tehdä vaikka mitä ja vaikka kuinka laadukkaasti
2) ei tässä maassa saateri osata markkinoida mitään
 
Eli joo, näkisin, että sun havainnoissa voi hyvinkin olla perää.
 
Täällä osataan, mutta täällä ei osata tehdä siitä oikealla tavalla numeroa, jotta joku muukin kiinnostuisi. Tai tällai mulle opetettiin reilu 10 vuotta sitten. Liekö sama ongelma edelleen voimassa.

 
Tämä on edelleen Suomen kilpailukyvyn ongelma numero yksi - ei palkat. Suomessa on innovaatioita ym. mutta niitä ei osata muuttaa rahaksi. Eräs asiantuntija sanoi jossain artikkelissa, että Suomen kilpailukyvyn ongelma eivät ole palkat, vaan osaamattomuus johtamisessa ja markkinoinnissa. Tämä on niin kovin helppo uskoa ja olla samaa mieltä.
 
Miten Suomi edes voisi kilpailla palkoilla? Ja miten on mahdollista, että esim. Saksalla, jossa on paljon kovemmat palkat, menee paremmin kuin Suomella. Tämänhän pitäisi olla mahdottomuus, jos EK:n ulina kilpailukyvystä pitäisi paikkansa.
 
Mutta joo, onhan täällä ulkomaillakin menestyneitä kuten Mad Professor ja Ruokangas (hatunnosto siitä, etteivät ole rahan perässä siirtyneet massavalmistukseen) ym. Mutta totuus on, että osataan sitä muuallakin. Kyllä myös muualla on kovatasoisia pikkupajoja, jotka tekevät laatutuotteita. Tosin, jos halutaan maailma valloittaa, niin itse tuotteen merkitys vähenee ja katse siirtyy markkinointiin. Kyllä paskakin saadaan myytyä oikealla markkinoinnilla, mutta paraskin tuote jää käteen, jos markkinointia ei osata...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Hynkel
24.08.2013 10:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Ja miten on mahdollista, että esim. Saksalla, jossa on paljon kovemmat palkat, menee paremmin kuin Suomella. Tämänhän pitäisi olla mahdottomuus, jos EK:n ulina kilpailukyvystä pitäisi paikkansa.
 
Iso kotimainen markkina. Eikä se EK:lla ulinaa ole, kantsii miettiä olisiko asiassa muitakin aspekteja kuin palkat????
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti