Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi vanha VOX AC30 vahvari rätisee ja paukkuu kovaa??
1
Luuviulu
01.08.2013 18:57:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen siis ehkä ostamassa kaverini 80-luvun alkupuolen Englannissa tehtyä vahvaria ja koska hän on pitkänlinjan suosittu muusikko ollut jo n.35v, niin vahvari on mennyt päälle abaut, ööööö, totah, nyt en osaa kyllä yhtään veikata montako kertaa, kun kaikki treenit ja keikat ja levytykset otetaan huomioon, niin sanotaan nyt vaan, että jokatapauksessa tuhansia kertoja käytetty, eli melkosen loppu siinä on moni kuluva juttu jo..

Sanoi että putket on vaihdettu n.10v sitten.
Sanos, että siin on jotain pahaa vikaa, kun viimeksi kokeillessaan siit ei kuulemma kuulunut ääntä. No mä otin sen kotiini treenikämpästä tilaa viemästä ja olen aikeissa ostaa sen, jos sen vaan saa alle 200e kuntoon??

Hän siis kun koitti, niin ei tullu kuulemma ääntä, sit mä koitin sitä yksinäni kotona, ni se sois ihan normaalisti, mut sit kun koitin toisen kerran, ni vaikka kaikki nappulat oli lähes nollassa, mut volume ihan pikkasen päällä "kovaa en voi soittaa, kun asun kerrostalossa", niin vaikka annoin lämmetä putkien n.10min ennen päälle laittoa, niin saman tien päälle pantaessa kuului jumalattoman kova pamahdus ja särinä. Ja sama homma on nyt tapahtunut jo kolmesti. Pamaus on tosiaan niin kova, että ihan varmasti koko kerrostalo kuuli sen :D :D

Mutta mikäs siinä sit ois todennäköisemmin vikana?? Ja ennen kaikkea jos joku sen vian keksii, niin mitä korjaus osineen maksaa suunnilleen??

Se vihreä virtanappula on kans kärähtäny, eli se ledi, joku sanoi jotain sen tyylistä, että vaikka näyttääkin, että sen virtanappulan lamppu ois kärähtäny, kun ei kerran pala, niin lamppu voi silti olla ehjä ja vika voi olla jossain "kytkimessä" josta se valo ottaa virtansa tms ja se vois kanssa aiheuttaa häiriöitä ääneen?

Se on mun mielestä vähän ihmeellinen selitys "toisaalta sähkövehkeet kyl onkin yleensä ihmeellisiä", mutta jotenkin veikkaisin, että syy on kyllä jossain muussa, esim putkissa, koska nehän hajoaa ajan myötä, niin oliskos se oikea arvaus, että pamaukset ja rätinä johtuu rikkinäisistä putkista??

..vahvareiden korjaukset ei ole mun lempialaani.. :D Ja varsinkin kun pää-asiassa aina vaan Trankku-vahvareiden kanssa oon soitellu, ni putkivahvarit on mulle viäl enemmän utopisia kuin transistorivahvarit..

Kiitos neuvosta, jos joku viitsii vaivautua antamaan selitystä :) :)

Gabe
01.08.2013 19:08:35

Kannattaa kiikuttaa vahvistin jollekkin ammattilaiselle arvioitavaksi:

http://www.musiikkilaitehuolto.fi/vahvistimet.html

http://www.sinetech.fi/

http://www.uraltone.com/blog/?page_id=128
Laulava Kylätohtori
01.08.2013 20:56:36

Jos on pääteputket sökönä?

Toisaalta, jos homma ei ole hanskassa, niin vie vahvari ammattilaiselle. Kuten kaikki tiedämme, siellä on tappavia jännitteitä sisällä ja henki voi mennä, jos ei tiedä, mitä tekee...

Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
01.08.2013 21:00:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites se tuo viallinen tasasuuntausputki oirehtii?

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
01.08.2013 21:03:05

Laulava Kylätohtori: Jos on pääteputket sökönä?

Toisaalta, jos homma ei ole hanskassa, niin vie vahvari ammattilaiselle. Kuten kaikki tiedämme, siellä on tappavia jännitteitä sisällä ja henki voi mennä, jos ei tiedä, mitä tekee...

Näin itsekin pohdin, varsinkin kun aloituksessa mainitaan lauseet:

sähkövehkeet kyl onkin yleensä ihmeellisiä..
..vahvareiden korjaukset ei ole mun lempialaani... putkivahvarit on mulle viäl enemmän utopisia

Ja tarkan arvion korjauksen mahdollisista kustannuksista saa parhaiten ammattilaiselta. Netin kautta on vähän hyödytöntä arvailla paljon kukainenkin mahtaisi veloittaa mistäkin.
kojones
01.08.2013 21:07:25

LaMotta: Mites se tuo viallinen tasasuuntausputki oirehtii?

Laitteelle ei tule tasasuunnattua sähköä ja siitä ei kuulu ääntä.

Jucciz
01.08.2013 21:09:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Laitteelle ei tule tasasuunnattua sähköä ja siitä ei kuulu ääntä.

Jep. Jos tasuri on rikki, laitteen virtavalo syttyy, etu- ja pääteputket hehkuvat, mutta ääntä ei kuulu.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Luuviulu
02.08.2013 01:17:12

1 tyyppi antoi tällasen neuvon, että ruuvvaa "kuoret" pois niin, että putket tulee näkyvil ja lyijykynän kanssa sitten varovasti "tönäise" jokasta putkea, mutta taitaa tosiaan olla viisainta viedä ammattilaiselle...??

Kaikkein oudointa tässä on vaan se, että kun tää nimeltä mainitsematon omistaja sanos viaksi, että yksinkertasesti vaan ääni häipys. No sitten mä sanoin, että voin ostaa sen "kulttuuriaarteeksi" ja kun sen kotiini kiikutin, ni ihan normaalisti pystyin soittamaan, testasin jokasen nappulan ja jalkakytkimen ja kaikki toimi normaalisti, sen jälkeen olin täysin ymmälläni, että miksei siitä sit kuulunu silloin yhtään mitään vikaa. Sanoinkin sille siitä, että mä en kyllä tajua mikä siinä on muka vikana, kun kaikki toimii mun älyn mukaan täysin normaalisti??? Ni hän vastas, että kyllä se vika paljastuu sitten ajan myötä, kun ei sekään osaa sanoa mikä se vika oikein on, huoltoon se sen oli viemässä ennen kuin tein ostoehdotukseni. Sitten siirsin sitä huoneen nurkasta toiseen ja kun laitoin päälle, ni sit alkoi toi täysin jumalaton pauke ja rätinä, kyl siält kitaran ääni erottus siält paukkeen ja rätinän joukosta "todella äkkiä kun kitaraa rämpytin, testatakseni että kuuluuko kitaran ääni, koska eihän sitä tietenkään voinu kauaa päällä pitää". Pauke oli tosiaan sellanen, että ihme ettei naapurit ollu oven takana koputtelemassa..........

-Tästä joku näistä kaiken tietävä vois päätellä jotain, koska ensin siis ei kuulunu kitaran ääntä ollenkaan täl omistajalla, sit kun mä siirsin sen kotiini treenikämpältä "eli tärähti hieman kotini lattiaan sen siihen laskiessa", ni sit toimis, mut sit kun taas siirsin huoneen toiseen nurkkaan "eli taas siis tärähti hieman siirrettäessä", ni voiskos joku kosketushäiriö mahdollinen, joka aina ihan tuuripelillä tärähtää joko toimivaks tai sitten ihan kauheeks särinä-paukkujaks tai sitten sellaseks, että menee täysin mykäksi???

-Ymmärrettävästi en kovin usein voi tota koittaa "eli ns. kenkästä kylkeen", jotta mahdollinen kosketushäiriö jos siäl on, ni saattais sopivasti osua sopivaan asentoon jotta vois soitella, koska naapurit häiriintyy aivan taatusti sellasista testailuista... :D :D

500e siitä lupauduin maksamaan, jos sen saa kuntoon max 200e korjaamisella. Joten jos 700e hintaan saisin ton sit teknisesti toimivana itelleni, niin käsittääkseni se on aika halpa toimivaksi Englantilaiseksi VOX AC30:seksi??? + Sit toki legendaarinen julkisuusarvo päälle, jota ei oikein voi rahassa mitata. :) Tolla Vox:illa kun on tehty järjetön määrä Suomirokin joka päivä radiossa soivia ikivihreitä :) Nimeä en viitti tänne sanoa, kun ei se olis oikein "sopivaa", eikä sillä nyt ole edes mitään merkitystä VOX:in vian korjaamisen kannalta, mutta aivan varmasti jokaisen tietämä ihminen se on, niin onhan se kiva omistaa sen n.30v matkassa ollut vahvari "vaikka se on ihan rähjänen vahvari muutenkin, toinen kantokahva on katki ja VOX-logo puuttuu verhosta ja se verho on niin monest kohtaa revenny, että elementti näkyy läpi ja täynnä naarmui jne eli ns. Super-Roadworm... :D :D Saishan noi pintaviat kuntoon halvalla, mutta ei sitä saa uusia, koska sit se ei ole enää alkuperäisen näköinen ja arvo laskis. Tekninen vika vaan täytyy korjata :) Varsinkin siksi toi on mul tärkeä vahvari, kun olin sen kovan luokan hc-fani, ennen kun meistä tuli kavereita, niin toi vahvari ois mulle oikea aarre, jonka säilyttäisin kyl ikuisesti, jos sen vaan saa kohtuuhintaan kuntoon. Eli mielelläni siihen sen n.200e sijottaisin, mutta jos siäl joku n.500e vika vois olla, ni sit mun täytyy kyl valitettavasti jättää ostamatta se... :(

Joten ehdotuksia saa kertoa, että mikäs se vika saattais olla ja paljonko korjaus osineen maksais????? :)

Eli jos joku Turun lähellä osaa korjata ton halvalla, niin suositelkaa halpoja korjaajia, ei tarvitse olla mikään "kitara-seppä", vaan se riittää, että oikeasti sit kans tietää mitä tekee :)

-Kiitos kaikille vastaajille :)

Tirehtööri
02.08.2013 08:49:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apu on lähellä. Musiikkilaitehuolto M. Lammi Raisiossa korjaa sen jos korjattavissa on ja Voxit on erityisen lähellä hänen sydäntään. Hinnat on vähintään kohtuulliset.

Laulava Kylätohtori
02.08.2013 08:53:17

Kosketushäiriö on varmaan mahdollinen ja ehkä jopa todennäköinen vika, mutta en silti lähtisi potkimalla hakemaan 'sitä oikeaa' kohtaa, jossa toimii. Voi olla, että paukahtaa sen viimeisen kerran tai tulee joku pahempi oikusulku, joka rikkoo jotain kallista.

Jos putkia sattuu löytymään, niin voithan kokeilla nopeasti uusilla putkilla. Eikä ne putket nyt niin hirveästi maksa, jos ei mitään nosseja osta. On sulla siinä sitten uusi setti valmiina, kun jossain kohtaa kuitenkin joudut putket vaihtamaan (siis jos tuon ostat)...

Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Broadcaster
02.08.2013 08:54:13

Kuten jo edellä mainittukin, niin vie se huoltoon. Saat vika-/korjausarvion varmaan jostain edullisesti, sen jälkeen voit miettiä mitä teet. Ei se netissä arvailemalla kuntoon tule kuitenkaan. Lammia voin itsekin suositella muutaman kerran perusteella.

-HP-
02.08.2013 12:46:35 (muokattu 02.08.2013 12:51:10)

Ainakin pääteputket aiheuttaa tuommoisia pamahduksia ja äänen tippumisia. Eli ne on ainakin 90% varmuudella vaihtokunnossa, varmaan sisältä enemmänkin kyllä rikki mutta jos jotain haluut tietää jo näin ens alkuun.

E: Lukihäiriö, luulin että oisit päässyt ostamaan sen rikkinäisenä siihen 200€ pintaan. Hyvällä tuurilla saisit loistavan diilin jos ostasit sen polkuhintaan rikkinäisenä ja sit riskillä korjauttaisit sen. (Riskinä siis että huolto maksaa yli hinnan mitä olis ollu valmis maksamaan.)

Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
Tympee Huttunen
02.08.2013 13:02:55 (muokattu 02.08.2013 13:08:05)

Kyllä Kauko Röyhkän (arvaus) entinen vahvari kannattaa korjauttaa. Voi olla kontaktihäikkä.Toki ennemmin tai myöhemmin pitää putket vaihtaa. Ja sama pätee konkkiin. Kaikki kerralla kuntoon ja kunnolla ajoa!

LaMotta
02.08.2013 18:28:39

Mitä oireita ilmaantuu jos suotokonkat kuivuu kuoliaaksi?

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
kojones
02.08.2013 18:32:20

LaMotta: Mitä oireita ilmaantuu jos suotokonkat kuivuu kuoliaaksi?

Hurinaa, sulakkeen palamisia, rutinaa ja poksetta jännitteiden laskun myötä.

harryk
02.08.2013 19:50:28

LaMotta: Mitä oireita ilmaantuu jos suotokonkat kuivuu kuoliaaksi?

Pahimmassa tapauksessa pääteputkien anodijännite menee virtalähteen kuivuneiden suotoelkojen kautta oikosulkuun maihin. Jos koneessa ei ole anodijännitteen syötössä mitään sulaketta, saattavat pääteputket ja päätemuuntaja+verkkomuuntaja olla entisiä. Tämä kauhuskenaario voi toteutua siinä tapauksessa, ettei koneen ensiösulake pala ja hoida hommiaan odotetusti.

Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
LaMotta
02.08.2013 20:03:40

harryk: Pahimmassa tapauksessa pääteputkien anodijännite menee virtalähteen kuivuneiden suotoelkojen kautta oikosulkuun maihin. Jos koneessa ei ole anodijännitteen syötössä mitään sulaketta, saattavat pääteputket ja päätemuuntaja+verkkomuuntaja olla entisiä. Tämä kauhuskenaario voi toteutua siinä tapauksessa, ettei koneen ensiösulake pala ja hoida hommiaan odotetusti.

Sele-vä. Eli tässä tapauksessa tuskin on syy suotokonkissa, koska laite kuitenkin käynnistyy jollain tapaa?

SirElwood
02.08.2013 21:12:48 (muokattu 02.08.2013 21:14:51)

LaMotta: Sele-vä. Eli tässä tapauksessa tuskin on syy suotokonkissa, koska laite kuitenkin käynnistyy jollain tapaa?

Konkat saa oikeasti olla todella kuolleet ennen kuin laitteen käynnistyminen alkaa häiriintymään. Aktiivisessa käytössä olevassa laitteessa muut oireet yleensä ajaa lääkäriin ennen tuommoista.

Ongelma on todennäköisempi laitteissa jotka ovat seisoneet jopa vuosikymmeniä jossain ullakolla. Sellainen legendaarinen mint-kuntoinen "vaari soitti tällä kerran heti sotien jälkeen" vahvistin olisi yksi tämmöinen potentiaalinen tapaus... Samoin putkiradiot joita kovasti kirppareilla tahdotaan kokeilla, ja näissä tapauksissa elkot voivat jopa räjähtää. Oikein vanhoissa konkissa kun ei ollut mitään "varoventtiiliä" mikä olisi päästänyt paineet hallitusti pihalle. Kerran olen joutunut tämmöisen tapauksen jälkiä siivoamaan, enkä voi suositella. Tosin millään lailla yleistä tämä ei ole, ja kyllä siinä päivänsä saa pilalle vähemmälläkin.

Mitä alkuperäiseen rätinäkysymykseen tulee, niin ihan liikaa vaihtoehtoja alkaa edes arvailemaan.
ras ta far i
04.08.2013 17:04:47

Suosittelisin ottamaan yhyeyttä Turun Super Ostikseen ja kysymään vieläkö Jorma Luotosella on työtila kyseisessä paikassa. Jorma tuntee putkistyrkkarit ja osaa todennäköisesti antaa arvion korjauskuluista. Yhteyttä täältä: http://www.superostis.net/yhteystiedot

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti