Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz -soundia?
1
VTI
15.06.2013 13:30:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, tarkoitus oli pyytää apua parempaan jazz soundiin, yleensä on opetettu että mid- potikat kaakkoon ja menoks mutta ei tunnu toimivan.. käytössä on mallintava peavey vypyr 30w ( http://www.thomann.de/fi/peavey_vypyr_30.htm ), ja ibanez afj81( http://www.thomann.de/fi/ibanez_afj81_srd.htm )

Yleensä ollut mallintavasta fender soundi ja midit täysillä mutta ei kuulosta ihan jatsille.. auttakaa viisaammat!

JoKo
15.06.2013 13:56:18

Flatwound-kielet ovat aika olennainen osa perinteistä jazz-soundia.

Jucciz
15.06.2013 14:02:21 (muokattu 15.06.2013 14:03:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Flatwound-kielet ovat aika olennainen osa perinteistä jazz-soundia.

Tämä ei kuitenkaan missään nimessä ole välttämättömyys: toiset käyttivät hiottuja kieliä, toiset eivät. Soundista saa kumminkin tumman ja pyöreän monilla muillakin tavoilla. Sanoisin kuitenkin, että yleisesti ottaen jazzkitaristit käyttävät paksumpia kieliä kuin rock- ja hevipuolen tyypit. 11-setti on yleensä aika peruspaksuus, eivätkä 12- tai 13-setitkään ole tavattomia.

Fender-tyyppinen puhdas soundi on terve lähtökohta jazz-soundille. Blackface-tyyppinen soundi yleensä toimii hyvin: Deluxe Reverb, Princeton Reverb, Vibrolux Reverb - kaikkia noita on käytetty livenä ja studiossa tosi paljon. Toki myös Tweed-tyyppisistä Fender-soundeista löytyy jatsiin käyttökelpoista, mutta niiden kanssa saa olla vähän tarkempana, koska yleensä säröytymiskynnys on niissä matalampi.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
JoKo
15.06.2013 14:25:18

Tämä ei kuitenkaan missään nimessä ole välttämättömyys: toiset käyttivät hiottuja kieliä, toiset eivät. Soundista saa kumminkin tumman ja pyöreän monilla muillakin tavoilla. Sanoisin kuitenkin, että yleisesti ottaen jazzkitaristit käyttävät paksumpia kieliä kuin rock- ja hevipuolen tyypit. 11-setti on yleensä aika peruspaksuus, eivätkä 12- tai 13-setitkään ole tavattomia.

Ei se tietenkään välttämättömyys ole ja makuasioitahan nää on loppupeleissä... mutta hiotuissa kielissä soinnin atakki ja yläsävelsarjat ovat aivan eri taajuuksilla kuin hiomattomissa kielissä joten asiaa ei oikein voi verrata soundin tummentamiseen vaikkapa tonepotikalla.

F-aukkoiset orkesterikitarat eivät mielestäni soi hyvin 12-settiä ohuemmilla kielillä.

Timo JM
15.06.2013 16:01:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun soitto ei kuulosta koskaan jazzilta, vaikka kuinka olis soundit kohdallaan ;-D

...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
hallu
15.06.2013 18:17:16

En ole viisaampi, mutta tuli mieleeni eräs seikka josta itse löysin apua. Ensinnäkin hiotut kielet eivät ole vättämättömyys, mutta itse kyllä tykkään niiden hiukan tumpummasta yleissoundista. Tuollaisen jazzlaatikon soinnillinen hyvehän on korostaa atakkia. Jucciz luetteli nuo klassikko fenderit joita jazzissa on suosittu. Niissä on monesti se putkitasasuuntaaja joka sakkaa (eng=sag tms.) ja omalta osaltaan korostaa sitä soinnin aluketta. Itse onnistuin hiukan simuloimaan tuota soundin ominaisuuttaa kompressorin avulla joka säädetään sen verran tiukaksi, että vähän pumppaa sitä soundia. Itse käytän BluesDeVillen efektilenkissä EHX whitefinger kompuraa ennen kaikuja. Itse tykkään whitefingerissä juuri siitä että sen saa pumppaamaan sitä soundia ja se myös värittää sitä juuri sopivasti eli leikkaa sitä yläpäätä, niin tulee aika jazzit ja bluusit meinigit:-). Whitefingerissä on lisäksi kaksi kompressointi metodia eli valovastus toimii joko tavallisella lampulla ta ledillä joilla on oma vaikutuksensa soundiin.

En tiedä onko tämä ratkaisu hakemaasi soundiin, mutta itse olen tällä metodilla saanut varsin hyvä soundeja aikaiseksi ja olen ollut tyytyväinen saatuihin jazzsoundeihinkin. Vielä kun oppisi soittamaan sitä;-).

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
mpekkanen
15.06.2013 19:15:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on tullut kyllä ihan hyviäkin neuvoja ,mutta jazz on käsitteenä jo niin laaja että lähes millä tahansa soundilla voi sitä soittaa.
Yleensä kyllä jazz kitaristit suosivat enemmän puhtaampia soundeja kuin kauhean säröisiä ,mutta kyllä tästäkin löytyy poikkeuksia.

Metallimusiikkiin on taas ihan omat vehkeensä,vaikka on toki sellaisiakin bändejä jotka liikkuu siellä jazz ja metalligenren jossain rajoilla.

Jotkut haluavat sellaisen kliinin puhtaan soundin ja ainakin itse tykkään sellaisesta jossa perussoundi on melko puhdas,mutta tarvittaessa sitä säröäkin löytyy hieman volumea nostamalla.
Hiottuja kieliä käytetään enemmän jazz lootissa ja ne voi olla 12 tai 13 kielisetit,mutta jos soitetaan ihan sähkökitaralla niin kyllä ihan 10 tai 11 käy myös siihen. Ei kukaan varmaan kiellä käyttämästä ohkaisempiakaan,mutta yleensä jazz-kitaristit soittaa ainakin perusvireellä soittavia metallikitaristeja paksuimmilla seteillä.

Minusta jazz musiikissa olennainen juttu on svengin lisäksi, dynamiikka. En siis ainakaan itse laittaisi mitään kompressoreita kitaran ja vahvarin välille tai jos soittaa slideä välillä niin ehkä sellaisiin juttuihin se voisia kyllä toimia,mutta maltillisesti siihenkin.

Tässäkin on ihan sama kuin muussakin soundi keskustelussa,että myös sen oman soittotyylin ja kamojen lisäksi siihen kokonaissoundiin vaikuttaa ne muutkin soittajat ja niiden soittotatsi ja soittokamat. Sillä on myös väliä millaista jazz musaa soitetaan ja missä tilassa,enkä tarkoita nyt mitään päissään soittoa vaikka toki sekin vaikuttaa asiaan. Soundiin vaikuttaa myös soiton volume ja kaikkien soittotaito.

Parhaat soundit löytyy kun löytää hyvät soittajat ympärilleen niin ne sounditkin tulevat sieltä ihan itsestään.

milahtee
17.06.2013 09:42:36

hallu: En ole viisaampi, mutta tuli mieleeni eräs seikka josta itse löysin apua. Ensinnäkin hiotut kielet eivät ole vättämättömyys, mutta itse kyllä tykkään niiden hiukan tumpummasta yleissoundista. Tuollaisen jazzlaatikon soinnillinen hyvehän on korostaa atakkia. Jucciz luetteli nuo klassikko fenderit joita jazzissa on suosittu. Niissä on monesti se putkitasasuuntaaja joka sakkaa (eng=sag tms.) ja omalta osaltaan korostaa sitä soinnin aluketta. Itse onnistuin hiukan simuloimaan tuota soundin ominaisuuttaa kompressorin avulla joka säädetään sen verran tiukaksi, että vähän pumppaa sitä soundia. Itse käytän BluesDeVillen efektilenkissä EHX whitefinger kompuraa ennen kaikuja. Itse tykkään whitefingerissä juuri siitä että sen saa pumppaamaan sitä soundia ja se myös värittää sitä juuri sopivasti eli leikkaa sitä yläpäätä, niin tulee aika jazzit ja bluusit meinigit:-). Whitefingerissä on lisäksi kaksi kompressointi metodia eli valovastus toimii joko tavallisella lampulla ta ledillä joilla on oma vaikutuksensa soundiin.

En tiedä onko tämä ratkaisu hakemaasi soundiin, mutta itse olen tällä metodilla saanut varsin hyvä soundeja aikaiseksi ja olen ollut tyytyväinen saatuihin jazzsoundeihinkin. Vielä kun oppisi soittamaan sitä;-).

Eikös tasasuuntausputken sag toimi juuri toisin päin? Atakki on pehmeämpi ja hitaampi, kun taas dioditasasuuntaaja antaa nopeamman ja tanakamman atakin ja sitä kautta enemmän headroomia ja tiukkaa puhdasta saundia.

hallu
17.06.2013 10:43:38

milahtee: Eikös tasasuuntausputken sag toimi juuri toisin päin? Atakki on pehmeämpi ja hitaampi, kun taas dioditasasuuntaaja antaa nopeamman ja tanakamman atakin ja sitä kautta enemmän headroomia ja tiukkaa puhdasta saundia.

Diodi tai solid state (tarkoittanevatsamaa asiaa) ei minun mielestä sakkaa lainkaan tai ainakin niin vähän, ettei sitä korvalla erota. Juurikin tuota putkitasasuuntaajan pehmeyttä jäljittelemään tuon kompuran hankin. Olet kuitenkin oikeassa ettei se ole ihan sama juttu, mutta muistuttaa riittävästi sitä niin, että itse olen tyydyttävän soundin löytänyt. Kompressorithan ovat toisinaan monipuolisesti säädettäviä ja sitä atakin nopeuttakin pystyy joissakin säätämään.

En tietenkään väitä, että kompura olisi yksiyhteen vintagevaffarin kanssa, mutta ihan mageen sagin saa kompurallakin.

ilmaseppa
17.06.2013 12:34:26

Kaulamikki, tarvittaessa vähän tonepotikkaa kiinnipäin. Jos efektiä, niin vähän kaikua. Perinteisen pehmeän jazz-saundin saa helpoiten, kun soittaa plektran niillä pyöreämmillä kanteilla. Ja hyvälaatuinen transistorivahvistin. Sori vaan putkimiehet :) Voi kokeilla myös hiottuja kieliä. Niissä on vahan pehmeämpi saundi jo valmiiksi ja niiden kanssa on ehkä jopa miellyttävämpi soittaa. Kielien paksuus olkoo tässä maku asia ja tottumiskysymys. Ei jazzi tarvitse välttämättä paksuja kieliä. Ohuemmilla kielillä on mukavampi ottaa barreesointuja tunti yhteen menoon.

Seppä Ilmarinen
Jucciz
17.06.2013 13:04:46

Yhdenlaista jazz-soundia kai tämäkin:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/jucciz_roots244.mp3

Tossa oli käytössä Gibson ES-175 ja '65 Princeton Reverb (ei reissue). Välissä pelkkä piuha, ei kompuroita. Kitarasta tone oli ehkä hieman rullattu pienemmälle, en muista tarkalleen. Kielet olivat ihan tavalliset roundwoundit, eli eivät hiotut.

Tämmöinen setti:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/roots244.jpg

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
sepisti
17.06.2013 14:14:31

Minusta Jucciz tuossa edellisessä linkissään näytti hienosti, että kliini kitarasoundi sinänsä on hyvinkin jazzahtavaa. Tärkeintä on se mitä soittaa. Jos tolla samalla soundilla vetää Paratiisin introa, vaikutelma soundista olisi varmasti eri.
Hieman yleistäen sanoisin, että uskottava jazz-soundi irtoaa keskihintaisesta tai edullisestakin perusvahvistimesta helpommin kuin se kermainen särösoundi.

OT: Itse en jostain syystä yhdistä barre-otteita ja jazzin soittamista toisiinsa. Mikäli joku kuitenkin tekee niin ja samalla ihmettelee huonoa jazz-soundia, syytä kannattaa etsiä myös sointupuolelta :)

PJS
17.06.2013 14:17:46

sepisti: Minusta Jucciz tuossa edellisessä linkissään näytti hienosti, että kliini kitarasoundi sinänsä on hyvinkin jazzahtavaa. Tärkeintä on se mitä soittaa. Jos tolla samalla soundilla vetää Paratiisin introa, vaikutelma soundista olisi varmasti eri.
Hieman yleistäen sanoisin, että uskottava jazz-soundi irtoaa keskihintaisesta tai edullisestakin perusvahvistimesta helpommin kuin se kermainen särösoundi.

OT: Itse en jostain syystä yhdistä barre-otteita ja jazzin soittamista toisiinsa. Mikäli joku kuitenkin tekee niin ja samalla ihmettelee huonoa jazz-soundia, syytä kannattaa etsiä myös sointupuolelta :)

Mullakin on sellainen olo, et etenkin sointusoittoon tulee enemmän jatsia sillä ku soittaa "pienempiä" sointuja siinä mielessä et soivat äänet on vaan tasan ne mitkä sen kulloisenkin soinnun kannalta on oleellisia. Mä en ymmärrä teoriaa enkä käytäntöä joten en osaa selittää paremmin, mut tommoinen tuntuma on päässyt syntymään kun on tälleen yritys-erehdys metodilla yrittänyt harjoitella jatsailua.

Peace!
Exhausted
17.06.2013 14:59:34 (muokattu 17.06.2013 14:59:51)

ilmaseppa: Kaulamikki, tarvittaessa vähän tonepotikkaa kiinnipäin.

Tässähän tämä olennaisin juttu. Eli Gibson-tyylinen avokoppainen kitara ja etumikki (humbucker). Vahvistimella ei pitäisi olla paljoa väliä, kunhan on puhdas ja selkeä sointi.
hallu
17.06.2013 15:04:24

No ihan totta kyllä, ei se mitään kompuraa tarvitse. Tuo Juccizin soundi on kyllä hyvä ja osoitus myös siitä etei se hyvä jazzsoundi tarvitse kuin hyvät sormet, hyvä kitaran ja hyvän vahvistimen.

Se kompura oli vain semmoinen itse keksimäni konsti saada soundiin pyöreyttä tai sellaist apyöreätä atakkia, mutta kyllähän se sitä dynamiikkaa helposti syö vallankin jos sitä liian ahneesti kääntää. Kannattaa siis jättää omaan arvoonsa mokoma vinkki.

Olen muuten samaa mieltä kun joku jo tuossa aikaisemmin, että transistorivahvareita ei ole mitään syytä ylenkatsoa ja sellaisesta voi saada loistavat tsoundit. Vallankin Rolandin Jazzchorushan on aika lengendarinenkin siinä hommassa. JC on vaan vähän tyyris vehje, mutta aloittajallahan taisi joku Roladin Cube olla käytössä ja eikös siinä ole jazzchoruksen mallinnus mukana?

T-Stag
17.06.2013 15:51:17

ilmaseppa: Ja hyvälaatuinen transistorivahvistin. Sori vaan putkimiehet :)

Wes Montgomeryn Standel oli transistorivahvistin :)

HS
17.06.2013 20:26:33

Terve

Kovaa treeniä vaan niin alkaa pikkuhiljaa kuulostaa jazzilta!

Pitäisikö tästä nyt olla jotain mieltä?
milahtee
18.06.2013 09:18:15

Edellä mainittujen lisäksi transistorivahvareista Polytone oli aikoinaan kovassa kurssissa jazz-piireissä. Transistorivahvarin ideana on puhdas saundi ja sagiton atakki.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti