Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uuen kitaran osto.
1
erotero
02.06.2013 18:34:18 (muokattu 02.06.2013 18:35:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä Les Paul mallista haluaisin ostaa 300-400 budjetilla. Oon soittanu suunilleen 2 vuotta ja en hirveesti tiedä mikä kitara on hyvä. Nii vois vaikka jotai ehdotuksii, mitä kannattais valttää. Netistä meinasin tilata. http://www.thomann.de/fi/epiphone_lp_standard_plus_wr.htm onko tämä mimmonen?

Volcom
02.06.2013 18:40:01

Japanin Tokai jos käytettynä löytyy

"Music comes first; lyrics are secondary"
Kivijalka
02.06.2013 18:46:13

Tuskin tuolla linkkaamallasi Epilläkään kovin pahasti metsään mennään. Aivan hyvällä hinta-/laatusuhteella tekevät soittimia.

"Once again the gods spread the cheeks to ram cock in fucking ass!"
Gabe
02.06.2013 19:22:18

erotero: Elikkä Les Paul mallista haluaisin ostaa 300-400 budjetilla. Oon soittanu suunilleen 2 vuotta ja en hirveesti tiedä mikä kitara on hyvä. Nii vois vaikka jotai ehdotuksii, mitä kannattais valttää. Netistä meinasin tilata.

Miksi netistä? Etenkin kun mennään pienellä budjetilla niin kannattaisi minusta aina mennä ostamaan soitin kivijalkaliikkeestä jos suinkin vain mahdollista. Paikan päälle kannattaa raahautua etenkin jos ei ole tarkkaan käsitystä millainen olisi hyvä soitin, voit rauhassa kokeilla eri malleja ja itse arvioida mikä sinulle parhaiten sopii. Muiden on hyvin vaikea sitä netin kautta sinulle kertoa. :)
Trendkeel
02.06.2013 22:43:53

Gabe: - - Paikan päälle kannattaa raahautua etenkin jos ei ole tarkkaan käsitystä millainen olisi hyvä soitin, voit rauhassa kokeilla eri malleja ja itse arvioida mikä sinulle parhaiten sopii. Muiden on hyvin vaikea sitä netin kautta sinulle kertoa. :)

Aloittajahan nimenomaan sanoi, ettei tiedä minkälainen hyvä kitara on. ;)

"Kokeile kaupassa ja tiedät sit ite mikä sulle sopii" ei toimi, jos ei ole kokonaiskuvaa siitä millainen on hyvä kitara. Soittouran aloitteluvaiheessa muilta saadut esimerkit ja tiedonmuruset ovat erityisen tärkeitä, koska yksinkertaisesti ei vaan tiedä mitä mikäkin asia tarkoittaa. Ja miksipäs ei käyttäisi apuna paikkaa, joka kuhisee musiikkientuusiasteja ja -ammattilaisia!

Les Paul on hyvä vaihtoehto. Lespat tahtoo yleensä olla hieman painavampia kuin esim. Stratocasterit, Telecasterit tai SG-malliset kitarat. Kannattaa pitää mielessä, etenkin jos soittaa usein seisaaltaan. (Mua ei paino haittaa, enkä edes käytä paksua nahkahihnaa. Kokeile kuitenkin paino hihnan kanssa, jos vaan pystyt.) Toisaalta käytettyjen puiden kautta tullut paino ja humbucker-mikit antavat LP-kitaralle hieman tummemman, täyteläisemmän ja/tai paksumman saundin. Saundikuvaukset ovat karkeita yleistyksiä, ei kannata ottaa liian tosissaan koska adjektiiveja ja niiden tulkitsijoita löytyy millä mitalla. Mutta pääsääntöisesti Lespa kuulostaa suurinpiirtein tuollaiselta.

Jos LP on laadukkaasti tehty, rakenteelliset ratkaisut antavat kitaralle pitkän sustainin, eli nuotit ja soinnut soivat pitkään. (jälleen, muutkin kitarat..!) Halpa/huonosti tehty kitara voi soida huonommin, ja linkkaamasi Epiphonen tapauksessa voit saada joko priimaa tai kuraa. Toisaalta esimerkiksi itse en olisi luultavasti osannut kahden vuoden soittokokemuksella arvioida sustainin täyteläisyyttä tai esimerkiksi mikrofonien kuumuutta... Toisinaan on ihan virkistävää unohtaa speksit ja vaan soittaa! Turha vatvominen vie koko hommasta intuition ja aitouden.

Olen soittanut tuollaisella Epiphonella muutamaan otteeseen ja se on kelpo kitara. Ei se ehdan Gibsonin veroinen ole, mutta soi hintaansa nähden mukavasti. Jos budjetti on siinä puolen kiloeuron kieppeillä ja Les Paulin ulkonäkö ja saundi pitää saada, en näe syytä miksi et hankkisi tuollaista (paitsi jos mukaan otetaan myös käytetyt kitarat ja muut merkit ja pieni säästäminen jaja ja ja.. :P) En ota kantaa "uutena vai käytettynä" -kysymykseen, koska liikkeen antama takuu ja ennen kaikkea asiakaspalvelu ovat ihan mukavia etuja. Useimmitenhan täällä kehotetaan ostamaan käytettynä, ja hyvistä syistä vieläpä, mutta ymmärrän myös jos kaupasta ostaminen tuntuu luontevammalta. Toivottavasti pääset kotiuttamaan uuden soittimen pian!

JaaGeRMaisTeR
02.06.2013 22:45:51 (muokattu 02.06.2013 22:59:43)

No jos netistä pitää saada tilata niin ihan rohkeasti vaan joku.. Sellanen joka näyttää kuvassa hyvältä. Muutenhan olen Gaben kanssa samalla kannalla.. Ei vaan kyllä tuon hintaluokan kitarat, vaan kaikki kitarat kannattaa testata ensin. :)

E: Niin ja hyvä kitara on sellanen jolla on kiva ja luonteva soittaa. Omaan makuun sopivan kevyt/raskas jne. Toisinsanoen omaan käteen sopiva. Siksi nuo kitarat kannattaa testata ensin ennen ostoa. Muutenkin sellanen kitara mitä ite tykkään soittaa, ei välttämättä sovi vaikka nyt tuolle Gabelle. Js sama toisinpäin.. Nämä on näitä makuasioita josta ei voi kun kiistellä.

V
blues guitar
02.06.2013 23:05:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku kokeneempi kaveri mukaan, jos vain suinkin mahdollista.

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
käsi
02.06.2013 23:20:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei toi epi metsään mene mutta ota kaveri mukaan ja menkää testaamaan jonnekkin. moni valmistaja duunaa lp klooneja. lp mallisia kitaroita on aika varmasti jokaisessa soitinliikkeessä

Gabe
02.06.2013 23:34:25 (muokattu 03.06.2013 00:45:19)

Trendkeel: Aloittajahan nimenomaan sanoi, ettei tiedä minkälainen hyvä kitara on. ;)

"Kokeile kaupassa ja tiedät sit ite mikä sulle sopii" ei toimi, jos ei ole kokonaiskuvaa siitä millainen on hyvä kitara. Soittouran aloitteluvaiheessa muilta saadut esimerkit ja tiedonmuruset ovat erityisen tärkeitä, koska yksinkertaisesti ei vaan tiedä mitä mikäkin asia tarkoittaa. Ja miksipäs ei käyttäisi apuna paikkaa, joka kuhisee musiikkientuusiasteja ja -ammattilaisia!

Meinaatko että keskustelupalstalla huutoäänestyksessä eniten ääniä saanut ja sen perusteella Thomannilta sokkona tilattu keppi sopii aloittajalle paremmin kuin kivijalkaliikkeessä itse valittu? Vaikka erilaisista kitaroista ei olisikaan kovin mittavaa tietoa tai kokemusta niin kyllä ne omat mieltymykset selviää paremmin mahdollisimman monta yksilöä itse testaamalla kuin muilta netin kautta kyselemällä. Kyllä minun neuvoni on että rohkeasti vain liikkeisiin kiertelemään ja kyselemään. Internet ja muusikoiden.net ovat kyllä hyviä paikkoja tiedon kartuttamiseen mutta kyllä se lopullinen mielipide kannattaa yhä muodostaa ihan itse.

Eihän ne lempparitäytteet pizzaankaan selviä muiden makumieltymyksiä kyselemällä. ;)

Ainakin itselläni eräät soittoharrastuksen alkuaikojen parhaista muistoista liittyvät juuri pitkiin reissuihin paikalliseen ja lähikaupunkien soitinliikkeisiin. Kyllä siinä useamman kymmenen kitaran testauksen jälkeen omat mieltymykset ja käsitys siitä millainen se laadukas kitara oikein mahtaakaan olla alkoivat pikkuhiljaa valjeta vasta-alkajallekin. Lisäksi väitän että sitä euforiaa mitä tuore muusikonalku kokee kolutessaan lähikauppojen kitaramäärää läpi sitä itselle sopivinta kitaraa etsiessään vaivalla säästetyt setelit taskussa poltellen ei koe nettikauppojen välityksellä.

Sitten kun omat makumieltymykset ja käsitys siitä millaista kitaraa pitää laadukkaana ovat jo kunnolla muodostuneet uskaltaa kitaran tarvittaessa tilata kauempaakin palautusajan puitteissa.
erotero
03.06.2013 00:44:34

Kiitos vinkeistä ja vastauksista. Tulin siihe pistesee että käyn itse kokeilemassa eri skittoja iha kaupassa. Kyllähä paikallisia liikkeitä pitää tukkee :)

Gabe
03.06.2013 00:45:53

erotero: Kiitos vinkeistä ja vastauksista. Tulin siihe pistesee että käyn itse kokeilemassa eri skittoja iha kaupassa. Kyllähä paikallisia liikkeitä pitää tukkee :)

Hienoa! Sait plussan! :)
Kefiiri
03.06.2013 07:11:28

Gabe: Lisäksi väitän että sitä euforiaa mitä tuore muusikonalku kokee kolutessaan lähikauppojen kitaramäärää läpi sitä itselle sopivinta kitaraa etsiessään vaivalla säästetyt setelit taskussa poltellen ei koe nettikauppojen välityksellä.

Näin on! Noilla kauppakierroksilla kokee toisinaan elämyksiä, jotka muistaa vielä vuosikymmenten päästä.

Rämppy
03.06.2013 09:12:18

Gabe: Kyllä minun neuvoni on että rohkeasti vain liikkeisiin kiertelemään ja kyselemään. Internet ja muusikoiden.net ovat kyllä hyviä paikkoja tiedon kartuttamiseen mutta kyllä se lopullinen mielipide kannattaa yhä muodostaa ihan itse.
Ja jos on päässyt nettiaikana unohtumaan, niin kivijalkakaupassa on yleensä sellainen henkilö kuin myyjä, joka usein tietää soittimista enemmän kuin aloitteleva kitaranharrastaja. Häneltä voi saada oivaa apua soittimen valinnassa.

En sitten malttanut olla sanomatta.
markus16
03.06.2013 10:11:02

Rämppy: Ja jos on päässyt nettiaikana unohtumaan, niin kivijalkakaupassa on yleensä sellainen henkilö kuin myyjä, joka usein tietää soittimista enemmän kuin aloitteleva kitaranharrastaja. Häneltä voi saada oivaa apua soittimen valinnassa.

Hehjuum. Autoa vaihtaessa kannattaa lähettää vaimo kaupoille, kyllä se kauppias osaa neuvoa.

Meadow: söi immersiota aika pahasti ku ainoat vaihtoehdot on olla jeesus kristus tai pieksämäen mukavin mies
JaaGeRMaisTeR
03.06.2013 16:19:51

markus16: Hehjuum. Autoa vaihtaessa kannattaa lähettää vaimo kaupoille, kyllä se kauppias osaa neuvoa.

Ainakin tässä taloudessa :D vaikka ite tiedän autoista enemmän, onnistuu vaimo bongaamaan silti paremman yksilön jostakin :D

Ja voin sanoa huoltokirjan omaavana että nekin rempat on juosten virtsattu.. ihan merkkiliikeen osat ja vimosen päälle laitettu ja toimii melkeen kun pitää.. vinkuu niin saakelisti.

V
ancci
04.06.2013 09:42:13

Kivijalkaliikkeessä voi myös pyytää säätää intonaatiot ja kielen korkeudet kaupanpäälle kuntoon! Ja lisäksi voi pyytää kielisettiä kylkiäisinä yms. Ja jos tekee usein ostoksia samassa liikkeessä niin saa kaikenlaisia alennuksia ja kylkiäisiä tulevaisuudessakin :) Ainakin omalla kohdalla näin. Haluavat pitää pienestä asiakaskunnastaan kiinni. Oman kuuleman mukaan ei mitään maailman kannattavinta puuhaa pienen soitinliikkeen pitäminen, mutta unelmatyöstään ei niin vaan rahan takia luovuta ;)

iec
04.06.2013 10:02:15

ancci: Kivijalkaliikkeessä voi myös pyytää säätää intonaatiot ja kielen korkeudet kaupanpäälle kuntoon! Ja lisäksi voi pyytää kielisettiä kylkiäisinä yms. Ja jos tekee usein ostoksia samassa liikkeessä niin saa kaikenlaisia alennuksia ja kylkiäisiä tulevaisuudessakin :) Ainakin omalla kohdalla näin. Haluavat pitää pienestä asiakaskunnastaan kiinni. Oman kuuleman mukaan ei mitään maailman kannattavinta puuhaa pienen soitinliikkeen pitäminen, mutta unelmatyöstään ei niin vaan rahan takia luovuta ;)

Juu ja lisäksi näyttävät kivijalkamyymälöissä myyvän samalla hinnalla kuin Thomannilla tai DV247:ssa (kaiken tuon yllämainitun lisäksi). Ainakin täällä Oulun suunnalla on tullut tällaisia kokemuksia ihan henkilökohtaisesti. Viimeksi oli tällainen tilanne ainakin Musiikkikullaksen tapauksessa.

-iec

Ja niin päin pois...
sustain65
04.06.2013 10:13:33

iec: Juu ja lisäksi näyttävät kivijalkamyymälöissä myyvän samalla hinnalla kuin Thomannilla tai DV247:ssa (kaiken tuon yllämainitun lisäksi). Ainakin täällä Oulun suunnalla on tullut tällaisia kokemuksia ihan henkilökohtaisesti. Viimeksi oli tällainen tilanne ainakin Musiikkikullaksen tapauksessa.

-iec

Aivan sama kokemus parissa edellisessä hankinnassani. Tsekkaavat netistä Thomanin hinnan ensin ja laskevat sitten oman tarjouksensa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti