Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fret doctor, mistä ostaa?
1 2 3
tele09
26.05.2013 13:28:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet ovat kehuneet fret doctor öljyä otelautaa varten, tietääkö kukaan mistä tätä voi ostaa euroopassa?

73nd3r
26.05.2013 13:55:02

http://gitarrdelar.se
http://www.guitarpartsworldwide.com
http://www.wdmusic.co.uk

Ne on kehittäneet kivan apuvälineen jolla löytää kaikenlaista intterwebistä, sen nimi on google. Googlaa se ja kokeile.
;)

tele09
28.05.2013 00:16:13 (muokattu 28.05.2013 00:18:46)

73nd3r: http://gitarrdelar.se
http://www.guitarpartsworldwide.com
http://www.wdmusic.co.uk

Ne on kehittäneet kivan apuvälineen jolla löytää kaikenlaista intterwebistä, sen nimi on google. Googlaa se ja kokeile.
;)

laitoin jo viestiä gitarrdelarille ja WD:llä loppu.
tuolla tokalla linkillä pyytävät yhteensä yli 30 euroa... Mutta:

Tuo on kuulemma bore oilia jota käytetään huiluihin ym. tietääkö kukaan mikä se on suomeksi?

edit: löysinkin jo:

http://www.f-musiikki.fi/puhaltimet … 7440_bore_oil-puuoljy_/_yamaha.html

kiitos

Vilpur1
14.02.2016 14:41:32

Vanhan aiheen nostelua.

Onko kokemuksia? Onko perus otelautaöljy vai tekeekö ihmeitä? Saako muuten jo Suomesta?

I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Antti1
14.02.2016 16:13:09 (muokattu 14.02.2016 16:13:46)

Vilpur1: Vanhan aiheen nostelua.

Onko kokemuksia? Onko perus otelautaöljy vai tekeekö ihmeitä? Saako muuten jo Suomesta?

Ei ole kokemusta, mutta en kertakaikkiaan keksi mitä ne ihmeet saattaisivat olla, jota mikään öljy voisi puulle tehdä. Öljyn tehtävä on hyvin yksinkertainen: vähentää ilmankosteuden vaihteluiden vaikutusta kitaran pinnoittamattomiin puuosiin. Homma on hyvin hanskassa millä tahansa, joka ei haise pahalta, toimi kasvualustana herkkutateille, tai sotke öljyämisen jälkeen. Varmasti siis ihan kelvollinen tuote, kuten melkein mikä tahansa muukin.
Myrkky Nuoli
14.02.2016 21:02:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vilpur1: Vanhan aiheen nostelua.

Tämä on outo ilmiö. Öljy on öljyä. Jos se ei härskiinny tai sotke ja on ylipäätään puulle sopivaa, se toimii. Ja sillonkaan sitä ei kannata useammin kuin kerran vuodessa laittaa todella, todella vähän, eikä mielellään niinkään usein. Jos ilmankosteus on hyvä, ei oikeestaan kannata laittaa koskaan. Pelkkää vahinkoa sillä tiuhaan reilusti öljyämisellä tekee.

Otelautaöljyä ei ole olemassakaan.

More Nintendo, less Marshall.
SuurSmurffi
15.02.2016 17:02:43

Myrkky Nuoli: Otelautaöljyä ei ole olemassakaan.

Ai miten niin ei ole?

aschrode
15.02.2016 17:10:25

SuurSmurffi: Ai miten niin ei ole?

No siten että öljy kuin öljy aiemmin mainituilla spekseillä käy. Toki otelautaöljyksi tuotteistettuja litkuja löytyy, jos haluaa maksaa siitä tavallisesta öljystä ekstrahintaa.

Look behind you, a three-necked guitar!
73nd3r
15.02.2016 17:18:21

Mikä on sitä "tavallista öljyä"?

(Nimimerkillä itsellä käytössä noin 40 vuotias An-Teak puuöljy litran peltitötsästä.)

Gabe
15.02.2016 17:22:07

aschrode: No siten että öljy kuin öljy aiemmin mainituilla spekseillä käy. Toki otelautaöljyksi tuotteistettuja litkuja löytyy, jos haluaa maksaa siitä tavallisesta öljystä ekstrahintaa.

Mulla on sama kymmenen vuotta sitten ostettu otelautaöljypurkki vieläkin käytössä. Tällä vauhdilla on kohtalaisen sama vaikka se olisikin ollut ylihintainen. :)
iec
15.02.2016 17:45:56

Gabe: Mulla on sama kymmenen vuotta sitten ostettu otelautaöljypurkki vieläkin käytössä. Tällä vauhdilla on kohtalaisen sama vaikka se olisikin ollut ylihintainen. :)

Juu mulla myös pieni Dandrea lemon oil- purkki vaikuttaisi kestävän 10 vuotta ainakin, jos kerran vuodessa sillä öljyää kolmen kitaran otelaudan. Ei ole niin väliä maksaako 9,90€ vai tasan 10€ :D

-iec

Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
SuurSmurffi
15.02.2016 18:16:19

aschrode: No siten että öljy kuin öljy aiemmin mainituilla spekseillä käy. Toki otelautaöljyksi tuotteistettuja litkuja löytyy, jos haluaa maksaa siitä tavallisesta öljystä ekstrahintaa.

Voihan toki aseetkin öljytä moottoriöljyllä tai ompelukoneöljyllä mutta kyllä itse ainakin laitaisin aseöljyä. Kyllä niissä öljyissäkin on eroja. Tai sitten olen vaan mainosten orja. Jos se lemon oil tai joku muu otelautaöljy maksaa n.10e ja kestää tyyliin loppuelämän niin en kyllä ite lähtis arpomaan.

Karvamammutti
15.02.2016 18:39:21

Se sitruunaöljy tuoksuu hyvälle. Siksi sitä käytän.

Kissat on kivoja.
naavanka_
15.02.2016 18:39:46

Vanahan mersum öliyissa on paras tone.

Olen symbolisesti guru ja voittamaton.
aschrode
15.02.2016 18:44:49

SuurSmurffi: Voihan toki aseetkin öljytä moottoriöljyllä tai ompelukoneöljyllä mutta kyllä itse ainakin laitaisin aseöljyä. Kyllä niissä öljyissäkin on eroja. Tai sitten olen vaan mainosten orja. Jos se lemon oil tai joku muu otelautaöljy maksaa n.10e ja kestää tyyliin loppuelämän niin en kyllä ite lähtis arpomaan.

Juu toki, mutta noinhan nuo sanovat että väliä ei isommin ole jos järjen rajoissa liikutaan.

Itsehän en oo öljynnyt koskaan mitään otelautoja, hengissä on pysytty :D

Gabe
15.02.2016 18:49:31

iec: Juu mulla myös pieni Dandrea lemon oil- purkki vaikuttaisi kestävän 10 vuotta ainakin, jos kerran vuodessa sillä öljyää kolmen kitaran otelaudan. Ei ole niin väliä maksaako 9,90€ vai tasan 10€ :D

-iec

Sama. :D En edes muista paljon tuo aikoinaan maksoi, mutta olen sillä öljynnyt omia ja kavereiden kitarota eikä se näytä vieläkään loppumisen merkkejä.
aschrode
15.02.2016 18:51:46

Gabe: Sama. :D En edes muista paljon tuo aikoinaan maksoi, mutta olen sillä öljynnyt omia ja kavereiden kitarota eikä se näytä vieläkään loppumisen merkkejä.

Juu, pointtina minulla lähinnä että tuossa alkup. viestin 30 euron purnukassa tuskin mitään nanokeijupölyä on noihin peruslitkuihin verrattuna.

Itsehän en jaksa edes vaihtaa kieliä ritsoihin, jos eivät kestä öljyämättä niin paskoja kitaroita :P

Gabe
15.02.2016 18:59:10

aschrode: Juu, pointtina minulla lähinnä että tuossa alkup. viestin 30 euron purnukassa tuskin mitään nanokeijupölyä on noihin peruslitkuihin verrattuna.

Itsehän en jaksa edes vaihtaa kieliä ritsoihin, jos eivät kestä öljyämättä niin paskoja kitaroita :P

Tuskin, mutta eipä tuollainen kolmen kympinkään puteli normaalikäytöllä juuri kirkpaise. :) Itse laitan vähän öljyä kerran pari vuodessa, ei ole iso homma. Kieletkin vaihdan kerran kuussa.
tele09
15.02.2016 19:32:36 (muokattu 15.02.2016 19:33:15)

Bore oil on ok, se hoitaa hommansa siihen tarkoitukseen mitä varten sitä ostin, eli otelaudasta tulee tummempi(ruusupuu) ja ehkä vähän "liukkaampi". Mielestäni tuo dunlopin lemon oil hoitaa hommansa ihan tarpeeksi hyvin, noin kerran viidessä vuodessa voi laittaa.
Nuo öljyt ovat melko turhia paitsi jos haluaa saada otelaudasta tummemman, tuo lemon oil tosin auttaa saamaan liat pois otelaudasta.

SuurSmurffi
15.02.2016 19:34:22

aschrode: Juu toki, mutta noinhan nuo sanovat että väliä ei isommin ole jos järjen rajoissa liikutaan.

Itsehän en oo öljynnyt koskaan mitään otelautoja, hengissä on pysytty :D

Mulla on Arian nylon kielinen akkari jostai 80 luvulta jossa oli ilmeisesti niin kuivanut otelauta että värikin oli kuin ois ollu vaahteraa. Siihen ku vetäs lemon oilia nii tuli kyllä niiku uus. Harmi kun en ottanut kuvia ennen ja jälkeen, mutta siihen tuo ainakin auttoi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti