Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Moderni rock-kitara?
1 2 3 4
Jimi
19.05.2013 21:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändin kanssa kun keikkaillaan, soitetaan ja käytetään voimaa - paljon. Pidämme niin sanotusti perinteisimmistä kitaroista kuten, telecaster, strato jne, mutta yhteen suureen ongelmaan törmäämme jatkuvasti; moderneilla lisukkeilla oleva kitara?

Tällä hetkellä meiltä löytyy esim. Fender 72 deluxe telecaster. Noh mitä tässä on vikana? Aloitetaan virittimistä. Ne on erittäin "vintage", jopa niin vintage, että kitaraan ei voi laittaa esim .54 kieltä ala E:ksi, koska virittimen reikä on täysin liian pieni. Kielen saa erittäin nihkeästi kikkaillen laitettua virittimeen kiinni.

Satula on tietysti jotain perus muovia, kun taas samalla hinnalla esim LTD:n kitaroissa saattaa olla jo vaikka Earvanan satula ja lukkiutuvat virittimet. Mikä näissä kaikissa yllä mainituissa sitten mättää? No kovassa menossa kitaran vireessä pysyminen on suuri ongelma.

Mikit tietysti on täysin mielipideasia ja tietty ne voi helposti aina vaihtaa (niinkuin nämä kaikki, mutta ketä kiinnostaa ostaa 1000€ kitara ja pistää siitä aluksi koko hardware uusiksi).

Talla ei tietysti myöskään ole millään tavalla lukkiutuva ja monesti tallan korotusruuvit alemmista kielistä lähtee helposti pyörimään kovassa menossa, jolloin kielten säädöt menevät ruvelle.

Tietysti on olemassa kitaroita joissa mainitsemiani asioita löytyy, mutta sitten mennään kitaran ulkonäköön. Esim. mainitsemallani LTD:llä löytyy jo melkein modernia rock-kitaraa Eclipse sarjassa (vai onko tämä nyt EC sarja näin LTD:stä kun puhutaan), mutta jos ihan oikeasti halutaan komeita soittimia, niin ei nuo kiiltävät helmiäisupotukset, salamalapa ja liehuvan lipun muotoiset inlayt otelaudassa hirveästi innosta.

Kysymykseni kuuluukin: Onko joku törmännyt/tietääkö esimerkiksi Telecaster tyyppisiä kitaroita, jotka on perustyylikkäitä soittimia, mutta laadukkailla osilla? LTD:llä on yksi stratomalli jossa humppari tallassa ja loput sinkkuja, mutta se "kulutus" ja hintaluokat 299 tai yli 2000€? Missä on keskihintaiset hyvillä osilla varustetut perinteiset soittimet? 500-900€:lla saa kyllä kasapäin hevikirveitä jotka ovat heti hyllystä hyviä soittimia, mutta perinteiset kitarat yleensä omaavat "vintage" osia, jotka ei ihan oikeasti sovellu muuhun kuin erittäin kevyeeseen soittoon, jos haluaa, että soitin pysyy soittokunnossa.

Mietteitä? Ja anteeksi jos tekstini on erittäin sekavaa ja kieliopillisesti täysin väärin.

www.coloryband.com
lavaamo
19.05.2013 21:31:45

Jos yhtään on sama meininki kuin American Deluxe Stratossa, niin tässä olisi moderni tele:

http://www.thomann.de/fi/fender_american_deluxe_ash_tele_bb.htm

✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡
Jimi
19.05.2013 21:43:51

lavaamo: Jos yhtään on sama meininki kuin American Deluxe Stratossa, niin tässä olisi moderni tele:

http://www.thomann.de/fi/fender_american_deluxe_ash_tele_bb.htm

Juuri tällaisia tarkoitan! Tässäkin tietysti piti mennä hintaluokassa aika korkealle, ennen kuin löytyi sopiva ehdokas!

http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_viper1000_black.htm

tuosta esimerkiksi kitara jossa alkaa olemaan jo fiksu hinta, mutta silti nykypäivää vastaavat osat. Tietty noi EMG:t ja 24 nauhaa ei kiinnosta, mutta muuten.

Meillä oli myös yksi American standard telecaster muistaakseni vm. 2011. Siinä oli esimerkiksi sähköt vedetty "no-load" tyylillä, jolloin telessä oli aivan järkyttävän ohut ja koliseva soundi, tietty tätä telestä haetaankin, mutta tuo oli jo liikaa. Ja kyseessä siis stankku tele? Ei mikään 50's reissue jne. Sekin ihmetyttää, kun tehdään standard sarjaa, niin miksi siihen pitää tunkea jotain orkkistyylisiä osia? Miksei moderneja ja toimivia osia? Yksi mikä hämmästyttää myös, on tuo "kielipuu" vai miksi sitä kutsutaan, joka ohjaa G ja h kieliä lavassa. http://www.thomann.de/fi/media_bdbviewer_AR_271266.html?image=9 Tämmöinen löytyy erittäin useasti tonninkin Fendereistä. En näe tolle mitään muuta hyötyä, kun epävireisyyden varmistimena. Rullallinen versio ei vain voi olla niin paljon kalliimpi laittaa kitaraan, ettei tonnin keppiin sellaista saisi.

www.coloryband.com
antnis
19.05.2013 22:00:51

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/ … 9nsLnUjQsauy7UL5kJRqV1LbwqbExxFMtdc

Jimi
19.05.2013 22:09:53

antnis: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/ … 9nsLnUjQsauy7UL5kJRqV1LbwqbExxFMtdc

Jos mua meinaat niin? Mun kirjotusasu saattaa kuulostaa siltä, että trollaan, mutta olen ihan tosissani. Joku 600€ ibanez/ltd mikä vaan, on huomattavasti soitettavampi peli suoraan pakasta kun yksikään Fenderi. Jos siis vähänkään roisimpaan soittoon sitä halajaa. Oletko eri mieltä?

www.coloryband.com
Jucciz
19.05.2013 22:17:24 (muokattu 19.05.2013 22:18:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää kyllä näkisin, että parempaa työkalua roisiin rokkiräimimiseen ei ole olemassakaan kuin Telecaster - ja soundi on varmasti kohdallaan. Näkeehän noita modernissakin rokissa todella paljon - huomattavasti enemmän kuin LTD:itä, Ibanezeja sun muita. Perinteikäs, ajaton, mutta samalla myös ihan tätä päivää - se on Telecaster.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jimi
19.05.2013 22:20:16 (muokattu 19.05.2013 22:21:25)

Jucciz: Mää kyllä näkisin, että parempaa työkalua roisiin räimimiseen ei ole olemassakaan kuin Telecaster. Ja soundi on varmasti kohdallaan. Näkeehän noita modernissakin rokissa todella paljon - huomattavasti enemmän kuin LTD:itä, Ibanezeja sun muita. Perinteikäs, ajaton, mutta samalla myös ihan tätä päivää - se on Telecaster.

Olen Jucciz kanssasi erittäin samaa mieltä. Enimmäkseen vain harmittaa juuri nuo alkuviestissä olleet ongelmat. Soitetaan puolikkaan pudotetulla droppi vireellä ja tykätään muutenkin vähän paksummista kielistä, niin jos kitaraan ei pysty laittamaan edes suht perus kielisettiä, niin jokin on pielessä. Noissa Fendereissä vaan sattuu olemaan nuo raudat hirveetä rimpulaa vielä tonninkin hintaluokassa...

EDIT. ja sitten vielä nämä 3 piece tallat joita ei saa edes vireeseen...

www.coloryband.com
Gabe
19.05.2013 22:43:15

Jimi: ja sitten vielä nämä 3 piece tallat joita ei saa edes vireeseen...

Kyllä minä ainakin olen aina teleni vireeseen saanut. :) Jos haluaa ihan täysin mieleisensä soittimen mistään tinkimättä niin valitettavan usein on pakko panostaa pikkuisen enemmän rahaakin siihen. Sinunkin tapauksessasi esimerkiksi rautaosien ja satulan uusimisella pääsisi varmaan jo aika pitkälle. Voihan ne vanhat osat aina myydä eteenpäin.
Jucciz
19.05.2013 22:44:14 (muokattu 19.05.2013 22:47:31)

Jimi: Olen Jucciz kanssasi erittäin samaa mieltä. Enimmäkseen vain harmittaa juuri nuo alkuviestissä olleet ongelmat. Soitetaan puolikkaan pudotetulla droppi vireellä ja tykätään muutenkin vähän paksummista kielistä, niin jos kitaraan ei pysty laittamaan edes suht perus kielisettiä, niin jokin on pielessä. Noissa Fendereissä vaan sattuu olemaan nuo raudat hirveetä rimpulaa vielä tonninkin hintaluokassa...

EDIT. ja sitten vielä nämä 3 piece tallat joita ei saa edes vireeseen...

Mää luulen, että ainakin tuo vireeseen saaminen on vain säätökysymys. Mulla on ollut Telecastereissa aina käytössä 11-52-setti (tosin normaalivireessä) ja kyllä niissä on saanut jopa intonaation kohdalleen kaikilla kielillä. Tokihan siinä on oma säätämisensä verrattuna kuuden tallapalan tallaan.

Noin 700-1000 euron hintaluokassa mää katselisin Japanin Fendereitä tuolta 80-90-lukujen tuntumasta. Ne ovat kokemuksieni mukaan erinomaisia soittimia. Toisena vaihtoehtona tsekkaisin saman aikakauden Japanin ESP:t. Itse ostin moisen täältä torilta puolisen vuotta sitten enkä voisi olla tyytyväisempi: sain todella hyvän ja laadukkaan työkalun, joka ei kurittamista pelkää. Hinta alkoi seiskalla. Aivan mieletön hinta-laatu-hupisuhde. Tuossa tosin on vaihdettuna kuuden palan talla, joten hienovirittäminen on entistä helpompaa.

Pakollinen kuva:
http://jucciz.com/jucciz.com/gfx/guitars/esp_telecaster.jpg

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jimi
19.05.2013 23:02:21 (muokattu 19.05.2013 23:05:19)

Gabe: Kyllä minä ainakin olen aina teleni vireeseen saanut. :) Jos haluaa ihan täysin mieleisensä soittimen mistään tinkimättä niin valitettavan usein on pakko panostaa pikkuisen enemmän rahaakin siihen. Sinunkin tapauksessasi esimerkiksi rautaosien ja satulan uusimisella pääsisi varmaan jo aika pitkälle. Voihan ne vanhat osat aina myydä eteenpäin.

Joo ei ongelmaa perusvireessä noissa 3 palasissa talloissa yleensä, mutta ei kauas tarvitse mennä (drop C#), kun ongelmat jo alkaa :/ Ja kyllä juurikin raudat menee tallan kera vaihtoon, huvittaa vain, että ne pitää aina uusia. Koko ketjun aloituksen pointti olikin, että miksei ole meille hyvän kitaramaun omaaville jo valmiiksi _hyvillä raudoilla_ varustettuja kitaroita suoraan hyllystä!

EDIT. Lisättäköön vielä, että kyllä kotisoitossa pysyy kitarat aina hyvin vireessä, siinä ei ongelmaa. Mutta sitten kun lähdetään räimimään tonne lavoille niin tuppaa tuo soittotatsi olemaan hieman erimoinen, kun kotona.

www.coloryband.com
Jimi
19.05.2013 23:03:41

Jucciz: Mää luulen, että ainakin tuo vireeseen saaminen on vain säätökysymys. Mulla on ollut Telecastereissa aina käytössä 11-52-setti (tosin normaalivireessä) ja kyllä niissä on saanut jopa intonaation kohdalleen kaikilla kielillä. Tokihan siinä on oma säätämisensä verrattuna kuuden tallapalan tallaan.

Noin 700-1000 euron hintaluokassa mää katselisin Japanin Fendereitä tuolta 80-90-lukujen tuntumasta. Ne ovat kokemuksieni mukaan erinomaisia soittimia. Toisena vaihtoehtona tsekkaisin saman aikakauden Japanin ESP:t. Itse ostin moisen täältä torilta puolisen vuotta sitten enkä voisi olla tyytyväisempi: sain todella hyvän ja laadukkaan työkalun, joka ei kurittamista pelkää. Hinta alkoi seiskalla. Aivan mieletön hinta-laatu-hupisuhde. Tuossa tosin on vaihdettuna kuuden palan talla, joten hienovirittäminen on entistä helpompaa.

Pakollinen kuva:
http://jucciz.com/jucciz.com/gfx/guitars/esp_telecaster.jpg

Oon kanssa katsellut, että noita vanhempia ESP:jä löytyy ihan hyvännäköisiäkin, mutta nykyään ei valmista juuri mitään fiksun näköistä. Kai se on vaan jatkettava samaa vanhaa rataa ja ostettava käytettynä ja raudat uusiksi.

www.coloryband.com
Jucciz
19.05.2013 23:07:50

Jimi: Oon kanssa katsellut, että noita vanhempia ESP:jä löytyy ihan hyvännäköisiäkin, mutta nykyään ei valmista juuri mitään fiksun näköistä. Kai se on vaan jatkettava samaa vanhaa rataa ja ostettava käytettynä ja raudat uusiksi.

No toisaalta jos saat esim. 600-700 euroon muilta osin järkevän kitaran, saat kyllä virittimet ja tallan vaihdettua paremmaksi hyvällä säkällä noin satasella. Lopputuloksena on mitä todennäköisimmin oikein hyvä soitin.

Jimi
19.05.2013 23:47:17

Jucciz: No toisaalta jos saat esim. 600-700 euroon muilta osin järkevän kitaran, saat kyllä virittimet ja tallan vaihdettua paremmaksi hyvällä säkällä noin satasella. Lopputuloksena on mitä todennäköisimmin oikein hyvä soitin.

Näin se on tähän asti mennyt. Ja menee jatkossakin. Ilmeisesti kaikki on tyytyväisiä tekemään itse nämä asiat, kerta ei nyt tästä semmosta pohdiskelevaa keskustelua synny. Porukka on tyytyväisiä ja haluaa itse vaihtaa. Ei siinä mitään!

www.coloryband.com
Gabe
20.05.2013 00:45:15

Jimi: miksei ole meille hyvän kitaramaun omaaville jo valmiiksi _hyvillä raudoilla_ varustettuja kitaroita suoraan hyllystä!

Jimi: Ilmeisesti kaikki on tyytyväisiä tekemään itse nämä asiat, kerta ei nyt tästä semmosta pohdiskelevaa keskustelua synny. Porukka on tyytyväisiä ja haluaa itse vaihtaa. Ei siinä mitään!

Voihan olla myös että kovin moni ei koe tällaiseen niin suurta tarvetta? :) Jos kysyntää olisi oikeasti paljon niin eiköhän sellaisia kitaroita myös valmistettaisi. Mutta jos käytetyn kerran saa muokattua noinkin helposti mieleisekseen niin eihän tilanne kovinkaan huono ole. :)
hallu
20.05.2013 00:49:25

Jimi: Näin se on tähän asti mennyt. Ja menee jatkossakin. Ilmeisesti kaikki on tyytyväisiä tekemään itse nämä asiat, kerta ei nyt tästä semmosta pohdiskelevaa keskustelua synny. Porukka on tyytyväisiä ja haluaa itse vaihtaa. Ei siinä mitään!

Sulla on semmoinen ongelma, että olet väliinputoaja tarpeinesi. Nimittäin varmaan mörkövirityksiä käyttävistä soittajista valtaosa pitää teleä mauttomana ja rumana soittimena ja suosivat niitä räyhäkkään näköisiä hevikeihäitä liehuvine lippuineen. Vastaavasti valtosa perinteisten soittimien ystävistä käyttävät ihan normivirettä tai enentään puolisävelaskelta alennettuna sellaista. Onhan telestäkin se baritoniversio, jonka luulisi sopivan matalille vireille. Muuten vähän vaikuttaa, että menee kustomointihommaksi kitaran hankkiminen vaatimuksillasi.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Jimi
20.05.2013 00:51:11

hallu: Sulla on semmoinen ongelma, että olet väliinputoaja tarpeinesi. Nimittäin varmaan mörkövirityksiä käyttävistä soittajista valtaosa pitää teleä mauttomana ja rumana soittimena ja suosivat niitä räyhäkkään näköisiä hevikeihäitä liehuvine lippuineen. Vastaavasti valtosa perinteisten soittimien ystävistä käyttävät ihan normivirettä tai enentään puolisävelaskelta alennettuna sellaista. Onhan telestäkin se baritoniversio, jonka luulisi sopivan matalille vireille. Muuten vähän vaikuttaa, että menee kustomointihommaksi kitaran hankkiminen vaatimuksillasi.

Juu näinhän se taitaa olla! Onneksi ei sentäs baritoni kitaraa tarvitse näillä vireillä vielä miettiä. perus .11 setti hiukan paksummillä alakielillä riittää. Pieni ongelma vaan, että viritinkoneisto ei semmoisia osaa ottaa vastaan...

www.coloryband.com
Jucciz
20.05.2013 01:32:05

Jimi: Juu näinhän se taitaa olla! Onneksi ei sentäs baritoni kitaraa tarvitse näillä vireillä vielä miettiä. perus .11 setti hiukan paksummillä alakielillä riittää. Pieni ongelma vaan, että viritinkoneisto ei semmoisia osaa ottaa vastaan...

Tuo 0,054 tuuman kielen mahtumattomuus virittimeen kuulostaa sikäli oudolta, että viiskakkonen ainakin on mennyt kaikkiin omistamiini "perinnekitaroihin" heittämällä, eikä tuo ero vielä valtava ole. Mutta toki jos ei mene, eihän se silloin mene.

Johann Onn
20.05.2013 02:42:05

Jimi: Fender 72 deluxe telecaster... ...virittimen reikä on täysin liian pieni.

Tota noin: Pyöröviila on kyllä keksitty.

Itse just viilasin pihinä, fillarin vanhan toimivan vaihdekaapelin (= kuusikulmainen pää), uuden vaihteiston tarvittaan "( )" muotoon. Meni varmaan lähinnä tunti, kunnes kaapeli oli täysin oikeassa muodossa. Ja ensin toinen siinä kun sahasin, veistelin ja repisin sen muovimötikän, sen kaapelinpään päältä pois...

Vähän luulen että virittimen reiän pieni suurennus, on piiz of keik tohon vatun puuduttavaan, näpertelyyn verrattuna.

Vetehinen
20.05.2013 05:55:13 (muokattu 20.05.2013 06:35:45)

Onko jo Tokai ja G&L -mallistot koluttu läpi?
Ed: entäs Fender Modern Player Tele?

"When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red
Savu
20.05.2013 07:15:48 (muokattu 20.05.2013 07:17:14)

http://www.thomann.de/fi/fender_jim_root_telecaster_flat_white.htm MIM
http://www.thomann.de/fi/fender_jim_root_stratocaster_mn_fw.htm Made in USA

Löytyy myös halvempana: http://www.thomann.de/fi/fender_sq_jim_root_telecaster_fw.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_sq_jim_root_telecaster_fbk.htm

Tokihan Noissa on EMG:t, jotka ei ihan "Vintagea" ole, mutta muuten spekseihisi sopiva?

Itse meinasin tuon FW Straton hankkia lähiaikoina.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti