Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Thinline elektroakustinen (Ibanez Euphoria EP10
1
ECrow
13.05.2013 00:14:53 (muokattu 13.05.2013 00:26:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iskin silmäni Ibanez Euphoria EP10 elektroakustiseen ja siitä syntyi pohdinta että onko moisen kitaran hankinnassa mitään järkeä.
Valmistusmaa on kuitenkin PRC ja hintaa hervottomat 1100 euroa.
Tässäpä linkki Ibanezin sivuille:
http://www.ibanez.co.jp/products/ag … 01&year=2013&cat_id=3&series_id=128

Jos jollakin on kyseinen kitara niin jaa ihmeessä tietosi ja ajatuksesi mitä olet tykännyt ja onko hintansa arvoinen?
Lisäksi, onko tietoa missä päin Suomea tätä kitaraa pääsisi testaamaan?

Olen itse soitellut viimeisen vuoden Yamaha APX500II:lla joka on todettu helpposoittoiseksi, tyylikkääksi ja luotettavaksi kitaraksi. Mutta GAS..
Tässä linkki vielä Yamahan sivuille:
http://usa.yamaha.com/products/musi … 00ii/?mode=model#tab=product_lineup

Siispä ajattelin kysyä raadilta neuvoa, koska akustisten maailma on suhteellisen tuntematon minulle.
Että onko tuolle Ibanezille hyvää vaihtoehtoa olemassa?
Tietenkään kun en ole testaamaan päässyt kutkuttaa minua tuossa eniten ulkonäkö ja muotoilu. Eli vahvasti samanhenkistä tyyliä haetaan.

Seuraavia ominaisuuksia tulisi löytyä:
- Elektroakustinen.
- Thinline profiili.
- Soololovi (terävä kärki kuten EP10:ssä olisi valtava esteettinen plussa)
- Hintaluokka 1200 euroa.
- Vaahterainen otelauta kutkuttaa myös, jos näitä löytyy niin arvostan jos autatte miestä mäessä ja pistätte linkkejä.

Saa suositella kiitos.

Edit: Ja otsikko jäi sitten kesken eikä sitä voi muuttaa, voihan vietävä!

hallu
13.05.2013 01:49:41

No minulla ei ole noista kitaroista kumpaakaan enkä ole ep10 ibaa edes ikinä kokeillut. Ibanzeja myy ainakin JK Nummela http://www.jknummela.fi/default.asp josta voi kysellä saatavuutta ja mahdollisuutta testaamiseen (niillä on kai päävarasto Nummelassa) ja toinen on tietenkin helsingissä Levytukku http://www.levytukku.fi/ jotka tulevat näin äkkiä mieleen.

Speksien valossa tuo kaasuttelemasi Euforia on selvästi kovempi rassi kuin APX500 ja onhan se varmaan noin puolet kalliimpikin. Fishmanin sähköt arvostetaan yleensä aika hyviksi. Keskeisin ero on kuitenkin siinä, että EP10 on kokopuuta kun APX500 on laminaattia. Soundillisesti se merkitsee sitä, että EP10:ltä on lupa odottaa enemmän herkkyyttä ja voimaa äänessä. Tuo kopan koko ja muoto kielii siitä, että ulosanti painottuu keskialueelle eikä alapää euforiassakaan välttämättä ole järisyttävän botnekas. Toisaalta jos APX500 on jo hyväksi havaittu, niin tuon euforian pitäisi kaiken järjen mukaan saada sukat pyörimään jalassa;-).

Kokopuinen rakenne merkitsee soinnin herkkyyttä, mutta se merkitsee myös kosteuttamisen huomioimisen tarvetta. Eli laminaattikitaran kanssa olet tottunut huolettomuuteen puun elämisen suhteen. Kokopuisessa kitarassa kuivuminen voi aiheuttaa paljon enemmän elämistä ja pahimmoillaan jopa kannen halkeamisen ja siksi kosteutus on syytä ottaa huomioon. Mutta ei sitä pelästyä tarvitse, se pitää vain huomioida ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ECrow
13.05.2013 22:44:21

Kiitos hallu.
En niinkään vertaile tätä tuon Yamaha APX500II:sen kanssa vaan haen ihan vaihtoehtoja tuolle Ibanez Euphoria EP10:lle sekä kokemuksia siitä.

Ehdotuksia otetaan vastaan.

hallu
13.05.2013 23:55:02

ECrow: Kiitos hallu.
En niinkään vertaile tätä tuon Yamaha APX500II:sen kanssa vaan haen ihan vaihtoehtoja tuolle Ibanez Euphoria EP10:lle sekä kokemuksia siitä.

Ehdotuksia otetaan vastaan.

http://www.f-musiikki.fi/kitarat/ba … troakustinen_teraskielinen_/_yamaha

No siinä Yamahalta aika lähelle saman sorttinen.

fox
14.05.2013 00:34:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
No siinä Yamahalta aika lähelle saman sorttinen.

Muuten joo, paitsi koppa on "täys-paksuinen". En tiedä sitte kuinka tärkeä kriteeri on tuo thinline-paksuus? Niitä ei nimittäin ihan hirmuisesti ole vaihtoehtoja. Lähinnä tulee mieleen Ibanezin LE-sarja, vaan niitten valmistus on jo aikaa sitten lopetettu. Tietty jos esim. nettihuutokaupoissa moiseen törmää? Takaminen "huokeammassa" korealaisessa sarjassa, eli Jasmine by Takamine oli myös hieman ohutkoppasempia Artist-malleja joskus.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
14.05.2013 02:33:41

fox: Muuten joo, paitsi koppa on "täys-paksuinen". En tiedä sitte kuinka tärkeä kriteeri on tuo thinline-paksuus? Niitä ei nimittäin ihan hirmuisesti ole vaihtoehtoja. Lähinnä tulee mieleen Ibanezin LE-sarja, vaan niitten valmistus on jo aikaa sitten lopetettu. Tietty jos esim. nettihuutokaupoissa moiseen törmää? Takaminen "huokeammassa" korealaisessa sarjassa, eli Jasmine by Takamine oli myös hieman ohutkoppasempia Artist-malleja joskus.

Ai hitto, niinpä onkin. En huomannut kun koitin vain etsiä kokopuista elektroakkaria. Yamahan APX sarjalaiset ovat ohutkoppaisia, mutta jopa 900 sarjalaisessa on laminaattia sivut ja pohja eli ei ole ihan vastaava euforian kanssa. Hienohan se APX900 kyllä kaikin puolin muuten on.

fox
14.05.2013 02:45:30

hallu: Ai hitto, niinpä onkin. En huomannut kun koitin vain etsiä kokopuista elektroakkaria. Yamahan APX sarjalaiset ovat ohutkoppaisia, mutta jopa 900 sarjalaisessa on laminaattia sivut ja pohja eli ei ole ihan vastaava euforian kanssa. Hienohan se APX900 kyllä kaikin puolin muuten on.

Juu eivät ole ollenkaan yleisiä nuo. Siis ohutkoppaset elektroakustiset. Myös sitten, jos kriteerinä on täyspuukansirakenne, niin se karsii nuo 80-luvun puolimailla tulleet Ibanezin LE-mallit pois, vaikka muuten "istuisivat" oikein hyvin noihin vaatimuksiin.
(kannattaa käyttää hakua, "Lonestar Electric" oli tuo sarja..muut Lonestarit oli sitten niitä paksumpikoppaisia)

pappasfin
14.05.2013 13:41:12

Seuraavia ominaisuuksia tulisi löytyä:
- Elektroakustinen.
- Thinline profiili.
- Soololovi (terävä kärki kuten EP10:ssä olisi valtava esteettinen plussa)
- Hintaluokka 1200 euroa.
- Vaahterainen otelauta kutkuttaa myös, jos näitä löytyy niin arvostan jos autatte miestä mäessä ja pistätte linkkejä.

Ennenkuin yritän edes avittaa tässä niin olisi kiva tietää pari asiaa.

Miksi juurikin ohutkoppainen?
Kuinka tärkeä on sinulle kitaran akustinen sointi? Äänen sointi sekä voimakkuus?

Kysyn ihan sen takia kun ja jos etsit kitraa jossa on akustisesti hyvä ääni ja sitä botnea niin tuo ei kyllä välttämättä ole se paras vaihtoehto ja akustiseen "vaahterainen otelauta" mun makuuni tuntuu ...hmm. mielenkiintoiselta :D

Mutta joo, kuinka tärkeä sulle on akustinen sointi/voimakkuus ja onko normaali kaikukopan paksuus esim. jotenkin huono vaihtoehto sinulle?

PappaSFin
ECrow
14.05.2013 17:33:31

pappasfin:Miksi juurikin ohutkoppainen?

Miellyttävä sylissä ja soitan vahvistimen läpi joten soinnin ei tarvitse olla voimakas.

Lähinnä etsin vaihtoehtoa ulkonäöllisesti hyvin samankaltaista sekä hintaluokassaan samanlaista olevaa kitaraa.

Vaahteraotelaudat ovat aina olleet minun juttuni esteettisesti sekä tonaalisesti.
Akustisissa nuo ovat todella harvassa, siksi kiinnostaisi nähdä minkälaisia on ylipäätään tarjolla.

pappasfin
14.05.2013 19:34:10 (muokattu 14.05.2013 19:36:07)

ECrow: Miellyttävä sylissä ja soitan vahvistimen läpi joten soinnin ei tarvitse olla voimakas.

Lähinnä etsin vaihtoehtoa ulkonäöllisesti hyvin samankaltaista sekä hintaluokassaan samanlaista olevaa kitaraa.

Vaahteraotelaudat ovat aina olleet minun juttuni esteettisesti sekä tonaalisesti.
Akustisissa nuo ovat todella harvassa, siksi kiinnostaisi nähdä minkälaisia on ylipäätään tarjolla.

Ok! No eipä paljonkaan osaa sitten apuja antaa. Jotain googlasin ja etsin mutta en usko että esim. Fenderi Teleacoustic olisi sun juttus tai Godinin ohkaisella kopalla jossa mikki on pinnassa kannessa, noita lienee myös muilla merkeillä mutta eipä niistä ole kokemusta.

Tuota Steve Vain mallia ja erästä toista Ibanezin kaposampaa electroakkaria olen kyllä kokeillu ja vaikka tykkään merkistä niin en kuitenkaan noista tykänny, eivät soundillaan loista ainakaan akustisesti mikä ainakin mulle se merkitsee paljon, sähköisesti noista luulis lähtevän ihan kohtuullista soundia mutta jätän tämän alueen jokaisen omilla korvilla todettavaksi kun kyse on makuasioista.

Harmi ettei musta ollut tämän enempää apua, onnea sopivan löytämiseen ja että joku minua viisaampi osais asiasta jotain tietoa antaa sinulle.

PS. Paras ns. ohutkoppainen täyspuukannella varustettu kitara mitä olen testaillut ja omistanutkin on Samick TAJ2:n mutta se ei ole elektroakustinen ja hintakin ovh. oli n. 350 euron hujakoilla, silti se pesi soundillaan aika monta kalliimpaa täyskoppaista vehjettä.

PappaSFin
ECrow
14.05.2013 23:44:00 (muokattu 14.05.2013 23:45:50)

pappasfin: Jotain googlasin

Sehän se tässä vähän on ongelmana että googlen haut ei oikein vakuuta minua.
Siksipä avun pyyntö etsimiseen jos jostain intöörwebsin syövereissä löytyisi jotain mielenkiintoa herättävää.

Edit: Kyllähän tuolta Samickilta löytyi muotoilultaan samanhenkisiä kitaroita.

ECrow
18.05.2013 17:07:04

Bump.
Olen hieman yllättynyt että tämä ketju ei ole poikinut käytännössä yhtään ehdotusta tai kokemusta EP10:stä.

Kivijalka
18.05.2013 22:14:10

ECrow: Bump.
Olen hieman yllättynyt että tämä ketju ei ole poikinut käytännössä yhtään ehdotusta tai kokemusta EP10:stä.

Taitavat olla kohtalaisen harvinaisia laitteita tässä maassa? Koskaan en ole kyseistä soitinta nähnyt livenä.

"Once again the gods spread the cheeks to ram cock in fucking ass!"
fox
19.05.2013 20:30:11

Kivijalka: Taitavat olla kohtalaisen harvinaisia laitteita tässä maassa? Koskaan en ole kyseistä soitinta nähnyt livenä.

Muutenkin ei ihan jokapäiväinen soitin oo tuollanen thinline-bodylla oleva elektroakustinen.. Että ei minusta mitenkään suurempi ihme, tuo kommenttien vähyys.
Vaikka sentään muutamia kitaroita oon katellut (ja vähän laitellutkin) niin itsellä on kokemukset erittäin niukkoja, ja lähinnä (thinline-koppasista) noista 80-luvun puolimaissa tehdyistä Ibanezin Lonestar-sarjalaisista. (ja tässä siis ehdottomasti Lonestar Electric- eli LE-mallistosta.)
Kas kun tuollainen thinline semiakustinen on niin kovin erikoinen soitin, omalla osa-alueellaan ehkä ihan OK mutta ei siitä mielestäni oikein "yleissoittimeksi" ole. =)

Kun se nyt on "vieraampi" soitin monelle, niin tuossa jotain netistä löytynyttä yhestä LE-mallista..
http://www.youtube.com/watch?v=EDbYAdldoI0

Rg505bk
22.05.2013 15:50:43

Mitenkäs olisi Yamahan APX-1200? Tuota paksumpikoppaista CPX-1200 joskus kokeilin ja oli ihan näppärän tuntuinen soitin. Jos tuo APX-500 on mieleen, niin kaipa tuo sitten olisi vielä enemmän mieleen.

fox
09.06.2013 09:52:02

Ja kas, juurikin on yks tuolla..
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=763576

Kivijalka
09.06.2013 19:52:26

fox: Ja kas, juurikin on yks tuolla..
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=763576

Jollain tavalla kyllä hyvinkin pähee laite. Ei tuolla tosin normaaleja akkariralleja voisi soittaa, jotain hillittömiä neoklassisia tilutuksia vain. :)

"Once again the gods spread the cheeks to ram cock in fucking ass!"
dr_solo666
09.06.2013 21:00:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ECrow: Bump.

No tässä tulee melkein yksi. Bändikaverillani on EP9 ehkäpä vuodelta 2008. En osaa sanoa onko muuta eroa kymppiin kuin väritys. Kitara on hyvä ja helppo soittaa, mutta kaulaprofiili on todella ohut. Pidän itse vähän tuhdimmasta profiilista. Akustisti kitara soi hienosti ja vahvistettuna nuo Fishmanin mikrofonimallinnukset ja kuulostavat hyvältä.

Muistelisin että kitara maksoi silloin uutena yli 1200€. Itse en sellaista summaa tuohon laittaisi, mutta kaveri on siihen kyllä tyytyväinen. Noh, muutkin kitarat ovat samaa merkkiä niin ymmärtäähän sen.

"When you are a guitar player, you must tweak" -Paul Gilbert
Sähikäinen
10.06.2013 15:14:41

En tiedä auttaako yhtään, mutta voin sanoa vain positiivisia kokemuksia EP10 pikkuveljestä eli EP5-mallista.

Hirmuisestihan tämä ei eroa edes isoveljestään, paitsi virittimet sekä mikrofoni hieman erilaisia, sekä tietenkin Tree of life kaulakuviointi EP10:ssä.

Itse nyt soitellut noin vuoden kitaralla ja vain hyviä kokemuksia tästä. Ostin Levytukusta aikoinaan muistaakseni noin 450e:lla ja kokeilin myös ennen ostoa tuota EP10 mallia, ilman kuitenkaan mitään wow-efektiä kalliimman hyväksi. Hintaa kun tosiaan oli tuplaten, niin oli minulle helppo päätös valita tuo EP5.

Tästä siis kyse.

http://www.youtube.com/watch?v=Z62cTOsu8lM

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti