Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 581 82 83 84 85154 155 156 157 158
Juzpe
26.02.2016 23:25:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä niissä eroja on. Se on sitten eri asia, kuinka merkittäviä ne jossain räkälässä on, kun vedetään jotain Paranoidia.
 
Niissä räkälöissä missä ite tulee vedettyä, ei ainakaan oo kukaan tullu sanoon, että pitäs joku tietyn merkkinen/ mallinen buusteri olla. Ny laitoin kokeeks lautaan LED-sillatun TS9:n... katotaa tuleeko sanomista ja pitääkö vaihtaa TG-musicin 808 takas.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Åboensis
27.02.2016 09:32:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kyllä niissä eroja on. Se on sitten eri asia, kuinka merkittäviä ne jossain räkälässä on, kun vedetään jotain Paranoidia.
 
Tää on muuten mielenkiintoinen asenne, johon törmää usein Mnetissä - eli että räkälässä voi soittaa ihan miten paskalla soundilla vaan ja aina menee läpi, koska siellä yleisö on ilmeisesti keskimääräistä tyhmempää?
 
Sehän lienee totta, että tavallinen (missä tahansa) konsertissa kävijä ei välitä tuon taivaallista siitä, millaisilla kamoilla siellä kuultava musiikki on tuotettu, oli kysymys sitten Kaisan kulmabaarista tai Kulttuuritalosta. Kuitenkin kun nyt suurin osa meidän ns. viikonloppusoturien keikoista on näissä ensinmainituissa (siis niissä räkälöissä), ja myös niissä kävijät ovat ns. maksavia asiakkaita, pidän ainakin minä kunnia-asiana esiintyä heille niin hyvällä soundilla kuin mahdollista, ymmärsivät he arvostaa asiaa eli eivät. Ohjelmisto koostuu omista ja lainoista, ja Paranoidia ei soiteta ;D. Ei edes pyynnöstä.
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
iec
27.02.2016 10:30:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Tää on muuten mielenkiintoinen asenne, johon törmää usein Mnetissä - eli että räkälässä voi soittaa ihan miten paskalla soundilla vaan ja aina menee läpi, koska siellä yleisö on ilmeisesti keskimääräistä tyhmempää?
 
Sehän lienee totta, että tavallinen (missä tahansa) konsertissa kävijä ei välitä tuon taivaallista siitä, millaisilla kamoilla siellä kuultava musiikki on tuotettu, oli kysymys sitten Kaisan kulmabaarista tai Kulttuuritalosta. Kuitenkin kun nyt suurin osa meidän ns. viikonloppusoturien keikoista on näissä ensinmainituissa (siis niissä räkälöissä), ja myös niissä kävijät ovat ns. maksavia asiakkaita, pidän ainakin minä kunnia-asiana esiintyä heille niin hyvällä soundilla kuin mahdollista, ymmärsivät he arvostaa asiaa eli eivät. Ohjelmisto koostuu omista ja lainoista, ja Paranoidia ei soiteta ;D. Ei edes pyynnöstä.

 
Plussan sait tästä kirjoituksesta. Eiköhän se ole aina tarkoitus soittaa niin hyvin kuin vain osaa ja sellaisilla soundeilla joihin on itse tyytyväinen (lienee yleisökin tyytyväinen). Silloin soittaminenkin on mukavampaa.
 
Tosin mikäpä minä olen kommentoimaan, kun tulee vain lähinnä kaverien kanssa jammailtua treeniksellä ja esiintymisiä on ollut korkeintaan oman firman saunailtojen yhteydessä (siis kitaran soittoa & laulua vaatteet päällä :D ). Tai no oli nuoruusajan bändin kanssa sentäs yksi julkinen keikka ;)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
kid ego
27.02.2016 14:53:55 (muokattu 27.02.2016 14:54:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä soundi on subjektiivinen käsite. Jos se kuulostaa soittajan korvaan hyvältä, ja sen kanssa on helppo soittaa, fiilis välittyy yleisöönkin. Edes sitä miksaustiskin vieressä seisovaa rokkipoliisia ei kiinnosta, tuleeko reunasärö Green Milesta vai TS9:stä. Olipa soundi kuinka "hyvä" tai "huono" tahansa, eriäviäkin mielipiteitä löytyy aina, ja kaikkia ei voi miellyttää. Valtaosa ei huomaa eroa.
 
"Ehkä se on ihan hyvä ettet juo sitä viinaa. Ihan kaikki lähtee aina lapasesta." - Karvamammutti
s8na
08.03.2016 20:42:21 (muokattu 08.03.2016 20:45:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskos rupattelijoille hyvää pedaaliehdokasta jcm 800:sen komppisäröksi. Ajatus olis se et vahvarista on gaini noin puolivälissä ja volume melko pienellä ja tällä uudella spedulla loihdittaisiin tukeva ja rouhea hevihkö soundi. Päälle sit vois yrittää lisätä vielä overdriveä täydellä volumella soolosoundiksi. Eli oisko ajatusta pedaalista joka toisu ko vaffarin ominaisssoundia itse vahvarin ollessa pienemmällä.
 
Keinokuormat yms ei oo nyt vaihtis ja itse pedaalikin sais olla mieluiten epäbutiikki ja kohtuuhintainen.
 
Laulava Kylätohtori
08.03.2016 21:11:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Oiskos rupattelijoille hyvää pedaaliehdokasta jcm 800:sen komppisäröksi. Ajatus olis se et vahvarista on gaini noin puolivälissä ja volume melko pienellä ja tällä uudella spedulla loihdittaisiin tukeva ja rouhea hevihkö soundi. Päälle sit vois yrittää lisätä vielä overdriveä täydellä volumella soolosoundiksi. Eli oisko ajatusta pedaalista joka toisu ko vaffarin ominaisssoundia itse vahvarin ollessa pienemmällä.
 
Keinokuormat yms ei oo nyt vaihtis ja itse pedaalikin sais olla mieluiten epäbutiikki ja kohtuuhintainen.

 
S0r0666n eli FYA Electronicsin Scream eli TS808. Siinä on huikea spedu. Omani ostin (muistaakseni) 60 eurolla uutena, mutta ei taida enää saada ihan siihen hintaan. Mutta anyway, kaikki muut od:t olen myynyt, vain tuo jäi jäljelle. Oikein haukoin henkeä, kun tuota ekan kerran kokeilin wahin kanssa, että wtf, mikäs tämä nyt on...
 
Jos ei TS kelpaa, niin Xoticin SL Drive. Se on pirun hyvä, mutta jos se on liian putiikki tai sulla on liikaa säröä pohjalla, niin Timmy tai klooni. Sehän säilyttää vaffarin oman soundin paremmin kuin hyvin ja on muutenkin varsin mainio peli...
 
They pass too much electricity. -SRV
s8na
08.03.2016 21:40:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: S0r0666n eli FYA Electronicsin Scream eli TS808. Siinä on huikea spedu. Omani ostin (muistaakseni) 60 eurolla uutena, mutta ei taida enää saada ihan siihen hintaan. Mutta anyway, kaikki muut od:t olen myynyt, vain tuo jäi jäljelle. Oikein haukoin henkeä, kun tuota ekan kerran kokeilin wahin kanssa, että wtf, mikäs tämä nyt on...
 
Jos ei TS kelpaa, niin Xoticin SL Drive. Se on pirun hyvä, mutta jos se on liian putiikki tai sulla on liikaa säröä pohjalla, niin Timmy tai klooni. Sehän säilyttää vaffarin oman soundin paremmin kuin hyvin ja on muutenkin varsin mainio peli...

 
Joo mulle butiikit maistuis kyllä mut antikamawänkkerille kaverille kyselen. Sillä iskee aina antipatiat hifistelyyn. Kiitti vinkeistä. Katotaan miten homma etenee.
 
Perza
20.03.2016 14:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuossa volapedaalin, olisko ernieball jr tai jotain ja pistin sen singnaaliketjun alkupäähän heti wahin jälkeen, koska vastaa siinä parhaiten käyttötarkoitusta.
 
No volaspedu aiheuttaa pientä sirinää ollessaan tuossa kohtaa soittaessa eli silloin kun signaalitiessa kulkee ääni :) ääni katoaa kun napsautan vaakun päälle.
 
Korjasin ongelman laittamalla ylimääräsen pedaalin (analoginen dilsa) ennen volaspedua.
 
Mutta mistä tuo ääni johtuu ja miks se korjaantu tuolla spedulla, eikä wahin ollessa pois päältä?
 
pantsai
21.03.2016 16:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Oiskos rupattelijoille hyvää pedaaliehdokasta jcm 800:sen komppisäröksi. Ajatus olis se et vahvarista on gaini noin puolivälissä ja volume melko pienellä ja tällä uudella spedulla loihdittaisiin tukeva ja rouhea hevihkö soundi. Päälle sit vois yrittää lisätä vielä overdriveä täydellä volumella soolosoundiksi. Eli oisko ajatusta pedaalista joka toisu ko vaffarin ominaisssoundia itse vahvarin ollessa pienemmällä.
 
Keinokuormat yms ei oo nyt vaihtis ja itse pedaalikin sais olla mieluiten epäbutiikki ja kohtuuhintainen.

 
Onko tuo volume pienellä juuri se haluttu soundi? Itse hain tuolla tavalla myös JCM800 (2203x) puhdasta/puhtaahkoa soundia, mutta toistaiseksi paras ratkaisu oli lisätä EQ-pedaali signaaliketjuun OD-/boosteriosaston jälkeen. EQ leikkaa koko signaalia ja omassa paletissa bassoa ja erityisesti keskialuetta. Saavutettu puhdas soundi on mielestäni erittäin hyvä ja sopivan heleä/kirkas. Nupissa gain on n. klo 15 asennossa, joten EQ pois päältä on käytössä juuri tuollainen rouhea komppisoundi. TS'llä ja RAT-kopiolla sitten eri tasoisia lead-soundeja siihen päälle. Myös TS + EQ yhdistelmä toimii hyvänä pikkusärönä.
 
Marshall!!
s8na
21.03.2016 18:08:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pantsai: Onko tuo volume pienellä juuri se haluttu soundi? Itse hain tuolla tavalla myös JCM800 (2203x) puhdasta/puhtaahkoa soundia, mutta toistaiseksi paras ratkaisu oli lisätä EQ-pedaali signaaliketjuun OD-/boosteriosaston jälkeen. EQ leikkaa koko signaalia ja omassa paletissa bassoa ja erityisesti keskialuetta. Saavutettu puhdas soundi on mielestäni erittäin hyvä ja sopivan heleä/kirkas. Nupissa gain on n. klo 15 asennossa, joten EQ pois päältä on käytössä juuri tuollainen rouhea komppisoundi. TS'llä ja RAT-kopiolla sitten eri tasoisia lead-soundeja siihen päälle. Myös TS + EQ yhdistelmä toimii hyvänä pikkusärönä.
 
Ite kokeilisin kyl tommosta mut toi kaveri on aika lyhytpinnanen niiden vehkeiden kanssa. Eipä se oo nyt kommentoinu mitään ehdotuksiin niin kaipa sille jcm ja od riittää sit kuitenkin. :)
 
Arbitrator
29.03.2016 17:15:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselisin hieman Tube Screamereiden chippien merkityksestä. Ostin hiljattain alkuperäisen 1984 Ibanez TS9:n vuodelta 1984. Soundi on hyvä mutta voisiko se olla vielä parempi, eli loistava? Siinä on TA75558 chip ja kysyisin nyt että onko mitään järkeä vaihtaa se JRC4558 chipiin, jota käytettiin alkuperäisissä 808 Screamereissä? Olen kokeillut rinnakkain kahta reissueta, joista vain toisessa oli JRC chippi. Ero soundissa ei ollut erityisen suuri vaikka ehkä hieman JRC:llä varustetun hyväksi. Mitä kokemuksia teillä on vastaavista operaatioista? Ja jos tähän lähden niin voinko ostaa uuden JRC4558 chipin vai pitääkö hankkia alkuperäinen 80-luvun chippi? Onko niissä eroja? Lisäksi mitä eroa on numerosarjan jälkeisillä kirjaimilla? Vaihtoehtoja ovat ainakin JRC4558D, DD, DN, M ja ilman kirjainta.
 
Juzpe
29.03.2016 17:32:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arbitrator: Kyselisin hieman Tube Screamereiden chippien merkityksestä...
 
En usko että on mitään merkitystä. Riippuu tietysti käyttötarkoituksesta, mutta normihommissa ei varmaan vaikuta ns. paskaakaan. Buusterikäytössä on vaikea huomata eroa SD-1:en, TS808:n ja TS9:n välilläkin.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
petrip
29.03.2016 18:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arbitrator: Kyselisin hieman Tube Screamereiden chippien merkityksestä.
 
Ei niin mitään, jos videoon on uskomista:
 
Myth Buster #2: Op Amps
https://www.youtube.com/watch?v=bpTv2jAree8
 
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
Gabe
29.03.2016 19:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arbitrator: Kyselisin hieman Tube Screamereiden chippien merkityksestä. Ostin hiljattain alkuperäisen 1984 Ibanez TS9:n vuodelta 1984. Soundi on hyvä mutta voisiko se olla vielä parempi, eli loistava? Siinä on TA75558 chip ja kysyisin nyt että onko mitään järkeä vaihtaa se JRC4558 chipiin, jota käytettiin alkuperäisissä 808 Screamereissä? Olen kokeillut rinnakkain kahta reissueta, joista vain toisessa oli JRC chippi. Ero soundissa ei ollut erityisen suuri vaikka ehkä hieman JRC:llä varustetun hyväksi. Mitä kokemuksia teillä on vastaavista operaatioista? Ja jos tähän lähden niin voinko ostaa uuden JRC4558 chipin vai pitääkö hankkia alkuperäinen 80-luvun chippi? Onko niissä eroja? Lisäksi mitä eroa on numerosarjan jälkeisillä kirjaimilla? Vaihtoehtoja ovat ainakin JRC4558D, DD, DN, M ja ilman kirjainta.
 
Joskus noita kokeilin piruuttani kun tuli yhden pedaalin mukana ja vaihto oli helppoa, ei ole juuri mitään väliä soundin kannalta. Mojon kannalta ehkä jollekin..
Shredator
29.03.2016 19:31:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arbitrator: Kyselisin hieman Tube Screamereiden chippien merkityksestä. Ostin hiljattain alkuperäisen 1984 Ibanez TS9:n vuodelta 1984. Soundi on hyvä mutta voisiko se olla vielä parempi, eli loistava? Siinä on TA75558 chip ja kysyisin nyt että onko mitään järkeä vaihtaa se JRC4558 chipiin, jota käytettiin alkuperäisissä 808 Screamereissä? Olen kokeillut rinnakkain kahta reissueta, joista vain toisessa oli JRC chippi. Ero soundissa ei ollut erityisen suuri vaikka ehkä hieman JRC:llä varustetun hyväksi. Mitä kokemuksia teillä on vastaavista operaatioista? Ja jos tähän lähden niin voinko ostaa uuden JRC4558 chipin vai pitääkö hankkia alkuperäinen 80-luvun chippi? Onko niissä eroja? Lisäksi mitä eroa on numerosarjan jälkeisillä kirjaimilla? Vaihtoehtoja ovat ainakin JRC4558D, DD, DN, M ja ilman kirjainta.
 
Erot on pieniä, mutta voit hyvin käyttää uuden tuotannon JRC-chippiä. Käsittääkseni on vähemmän häiriöaltiskin kuin vanhat.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
Shredator
29.03.2016 19:43:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko tähän hehkuttaa juuri hankkimaani Analogmanin Prince Of Tonea. Ihan loistava särö, transparentti, dynaaminen...kaikkea sitä. Tuo od/boost/dist -kytkin ei hirveästi tee, mutta sisällä olevat dip switchit kylläkin. Treble-trimmerikin on mainio lisä.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
janpeko
29.03.2016 22:10:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on kiinnostunut ts -soundista, niin kannattaa tsekata Vox V810 valvetone. Erittäin hyvä tube screamer johdannainen ja jotain vielä enemmänkin mielestäni. Kaksikin on noita ollut joskus, mutta nyt yhdellä mennään.
Vastaavasti saman sarjan V830 distortion ei vakuuttanut.
 
Laulava Kylätohtori
29.03.2016 22:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janpeko: Jos on kiinnostunut ts -soundista, niin kannattaa tsekata jäsen S0r0666:n eli FYA Electricsin (vai onkos se nykyään FYA Custom) Scream. Uutenakin halpa kuin puuro ja aivan uskomattoman hyvä. Itsellä kävi jos jonkinlaista putiikkipeliä, osa todella kalliitakin, mutta kaikki muut lähti paitsi Scream jäi. On muuten myös ainut od-spedu, mitä mulla enää on...
 
They pass too much electricity. -SRV
janpeko
29.03.2016 22:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: jäsen S0r0666:n eli FYA Electricsin (vai onkos se nykyään FYA Custom) Scream. Uutenakin halpa kuin puuro ja aivan uskomattoman hyvä. Itsellä kävi jos jonkinlaista putiikkipeliä, osa todella kalliitakin, mutta kaikki muut lähti paitsi Scream jäi. On muuten myös ainut od-spedu, mitä mulla enää on...
 
s0r0666:n kaikki minulle valmistamat pedaalit ovat olleet ensiluokkaisen hyvää työtä. Ja soundit aina kohdallaan. Suosittelen myös.
 
NitroJeesus
30.03.2016 00:26:49 (muokattu 30.03.2016 00:27:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arbitrator: Vaihtoehtoja ovat ainakin JRC4558D, DD, DN, M ja ilman kirjainta.
 
D on se klassinen chip, DD on high gain versio, DN muistaakseni low gain versio, M ei valitettavasti soita kelloja.
 
Testaa jos huomaat eroja, chippejä mitkä tossa toimii on älyttömästi ja suurinta osaa saa kohtuullisen halvalla. Siihen kelpaa noiden edellä mainittujen lisäksi esim. TL072, NE5532, M833N, RC4558.. Käytännössä voit kokeilla mitä vaan oparia jossa on toi sama jalkajärjestys.
 
Itse en ole huomannut juurikaan eroja noita vaihdellessa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 581 82 83 84 85154 155 156 157 158

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «