Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millaisia metronomeja, viritysmittareita, etc. käytätte?
1 2 3
hallu
24.03.2013 22:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Cherubin pyykkipoikamallisella parin kympin klipsuttimella saa soittimen vireeseen ja intonaation kohdilleen.
 
Metronomi on myös halpissarjaa, eli Hydrogen rumpumasiinaohjelma (ilmainen)

 
Itsellänikin on tuo Hydrogen. On se vaan käyttökelpoinen softa moneen menoon:-) itse olen sillä rekennellut rumpuraitoja ämiin demoäänityksiinkin kun vie hydrogenilla duunatun midin vaikkapa Logikiin ja pistää Superiordrummerista tsoundit niin jopa vain kulkee rumpuraita hienosti:-D.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Wradlin
24.03.2013 22:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pedaalimallinen viritin laudassa, patterimallisia muualla. Ibanez, Behringer tai vaikka Korg, ei sillä merkillä ole oikein väliä kun Fenderin E on sama kuin Behringerinkin. Fenderin F tosin on vähän omituinen. Ja korviakin käytän joskus.
 
Metronomille en löydä minkäänlaista tarvetta kitarismiin liittyen.
 
zapateados
24.03.2013 23:43:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metronomille en löydä minkäänlaista tarvetta kitarismiin liittyen.
 
Taimissa soittaminen?
 
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen virittimenä on Korgin Pitchblack ja metronomin/rumpukoneen virkaa hoitaa Molten Drum Machine pädissä.
 
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
Wradlin
25.03.2013 01:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zapateados: Taimissa soittaminen?
 
Sitä voi tehdä paljon muutenkin kuin metronomin kanssa.
 
hallu
25.03.2013 08:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Sitä voi tehdä paljon muutenkin kuin metronomin kanssa.
 
Metronomin virkaa hoitaa rumpali?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Hynkel
25.03.2013 08:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Metronomin virkaa hoitaa rumpali?
 
Tämä taitaa olla ainoa keino joka on parempi. Metronomi (tai joku rumpusofta) on kyllä todella tärkeä apuväline treenatessa, oikeastaan se on minullakin geimeissä miltei aina. Joskus kuulee näitä "en halua soittaa kuin kone"-argumentteja, mutta sellainen puhe on ihan höpinää.
 
Kitaristeja vaivaa taimiongelma todella usein, kiilaaminen nyt etunenässä. Soisin todellakin ettei metronomin käyttöä vähäteltäisi, koska seuraukset voivat olla vaikeat ja aikaa vievät korjata... Tietty sitä pitää myös osata käyttää, eikä se "sisäisen taimin" tärkeyttä vähennä. Mutta auttaa paljon.
 
Pääasiassa itselläni on Korgin pikkuklikki treeniapuna, kun en jaksa alkaa viritellä PC:tä auki treeni-inspiksissäni. Ja se mahtuu laukkuun.
 
C'é solo un Capitano.
Osteri
25.03.2013 09:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Metronomi (tai joku rumpusofta) on kyllä todella tärkeä apuväline treenatessa. Soisin todellakin ettei metronomin käyttöä vähäteltäisi.
 
Tarkennuksena vaan, tarkoitat tätä ilmeisesti vain kitaristin yksin treenaillessa? Bändihommissa musa elää sitten rumpalin mukana. Niinhän?
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Kefiiri
25.03.2013 09:37:49 (muokattu 25.03.2013 09:38:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Tarkennuksena vaan, tarkoitat tätä ilmeisesti vain kitaristin yksin treenaillessa? Bändihommissa musa elää sitten rumpalin mukana. Niinhän?
 
Niin varmaankin. Mutta jos ei soitto suju metronomin kanssa, ei välttämättä osaa soittaa rumpalinkaan kanssa optimaalisesti. Jotakin rytmiähän kummassakin tapauksessa on seurattava ja adapteerattava oma soitto siihen.
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
hallu
25.03.2013 09:41:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Tarkennuksena vaan, tarkoitat tätä ilmeisesti vain kitaristin yksin treenaillessa? Bändihommissa musa elää sitten rumpalin mukana. Niinhän?
 
Taimi on sitä kultaista alkuainetta jota virtaa yksisarvisten ja rumpaleiden suonissa:-) ei hyvä rumpali vaapu sen taiminsa kanssa joten ei juurikaan eroa metronomista, mutta olet tietenkin oikeassa, että yhdessä soitettaessa soitetaan yhdessä ja rumpali määrää tahdin, kun se on sen duuni.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
pappasfin
25.03.2013 09:58:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on käytössä viritykseen korvat :) ja näiden lisäksi SEIKO SAT-501 chromatic tuner, 11R:n sisällään pitämä viritin ja nippu online virittimiä tietsikalla, joita voi käyttää.
 
Noista laitteista eniten tykkään tuosta SEIKO SAT-501, se on sopivan tarkka ja hyvä tasainen viritin.
 
Korviini luota kanssa aika tavalla eli jos en SEIKO laatikosta kaiva niin otan yhden äänen 11R:n virittimestä tai muusta lähteestä ja loput viritän korvien varassa ja oikein tarkkaan tälleenkin onnistuu.
 
Metronomia en juurikaan harrasta mutta tuosta SEIKOSTA tais sellainen löytyäkin sekä Protoolsistakin jne.
 
PappaSFin
slapvete
25.03.2013 10:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Metronomille en löydä minkäänlaista tarvetta kitarismiin liittyen.
 
Niin, se on selvää, että time on pelkästään rumpalin, eiku siis basistin vastuulla. Tai sitten ei.
 
http://www.youtube.com/watch?v=RuZoIWObnyE
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
kekkuliheikki
25.03.2013 10:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku Bossin sahkometronomi. Sit on joku wanha Taktelli metronomi, mika on pudonnut niin monta kertaa, etta soittaa automaattisesti shufflea.
 
hallu
25.03.2013 10:50:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Niin, se on selvää, että time on pelkästään rumpalin, eiku siis basistin vastuulla. Tai sitten ei.
 
http://www.youtube.com/watch?v=RuZoIWObnyE

 
No juu, itse koin kännykkä ja tietokonemetronomit hankalina juuri siksi, että tavoitteeni on että minulla olisi aina joku klikki kun koppaan kitaran käteeni ja siksi ajattelin että tuossa pöydällä pitää olla laite jonka voi helposti vain napsaista päälle kun soittaa.
 
Mitä taimiin tulee noin yleensä ottaen, niin olen soittanut todella paljon ilman klikkiä oikeastaan koko varhaisaikuisuuteni ja nuoruuteni. Taimin merkitys muuttui omalla kohdallani todelliseksi, kun minulla oli onni saada soittaa kymmenisen vuotta paljon itseäni parempien muusikoiden kanssa ja jouduin huomaamaan kuinka monella tavalla voin olla hiekkaa rattaissa. Aloin miettiä omaa soittoani sen kautta, että miten voin helpottaa bandikavereideni elämää ja taimi nousi yhdeksi asiaksi eli bändi voi soittaa vapaammin jos niiden ei tarvitse myötäänsä poimia minua kyytiin eikä tarvitse jarruttaa niin paljon mutkissa kun se pahnan pohjimmainenkin tajuaa pitää jostakin kiinni:-).
 
No bändtouhut sitten jäi ja olen viimeaikoina touhuillut enimmäkseen yksin, mutta äänityshommissa taimin tärkeys korostuu entisestään. Sitten jos esimerkiksi menee studioon ihmisten kanssa joita ei tunne entuudestaan, niin kyllä se vaan on aika hyvä jos pysyy edes jotenkin taimissa.
 
Lisäksi olen yksin soitellessakin huomannut, että taimi on puoliruokaa. Lähes kaikki räpellyskin kuulostaa puolet paremmalta kun sen tekee oikeassa taimissa. Siksi ostin metronomin ja ajattelin, että se kliksutus on mun kaveri:-). Se metronomi voi kliksuttaa silloinkin kun jammailee ja soittelee muuten vain, ei se haittaa vaikka taimi pysyisi kasassakin:-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
J.Nikkanen
25.03.2013 10:53:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Metronomille en löydä minkäänlaista tarvetta kitarismiin liittyen.
 
Sä olet niin väärässä.
 
Kaksi kitaristia tuottaa kivasti mukavaa sillisalaattia kun vetelevät jotenkin sinnepäiten kun pitäisi olla just eikä melkein synkassa rumpujen ja basson kanssa sekä tietysti vielä keskenäänkin.
 
Kyllä muutamakin kitaristikaveri on ollut hämmennyksissä kun ovat kotistudionauhoituksia tehnyt klikki- tai konerumpuraidan kanssa. Semmosta perushuojuntaa mikä kuulostaa ihan kamalalta. Niin ja treeniksellä myös kun on antanut palautetta milloin naureskellen, milloin hermo ihan loppuneena kun ei toverit osu kohdilleen.
 
Takaisin asiaan. Viritin on mallia KORG DT-10, metronomeja on muutama, toinen joku Seikon malli, toisen merkkiä en muista. Jos tietokone on päällä kun soittelen, käytän usein klikkinä jotain perusbiittiä Monkey Machinellä.
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
Wradlin
25.03.2013 12:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas, näemmä joillekin oli outo ajatus se että soittaa voi ilman metronomiakin.
 
hallu: Metronomin virkaa hoitaa rumpali?
 
Joskus, valitettavan harvoin tosin. Mutta se ei nähdäkseni ole metronomi, josta tässä puhuttiin. Soitan tosin itse omien biisieni rummut, en ole itsekään metronomi vaikka vastaavalla asialla olisinkin. Yleensä ilman klikkiä, hui!
 
slapvete: Niin, se on selvää, että time on pelkästään rumpalin, eiku siis basistin vastuulla. Tai sitten ei.
 
Ei ole enkä ole niin ikinä luullutkaan, saati sitten täällä sellaista väittänytkään. Soitan myös bassoa sekä rumpuja, jazz ei valitettavasti kiinnosta. Ongelmasi oli?
 
J.Nikkanen: Sä olet niin väärässä.
 
Kaksi kitaristia tuottaa kivasti mukavaa sillisalaattia kun vetelevät jotenkin sinnepäiten kun pitäisi olla just eikä melkein synkassa rumpujen ja basson kanssa sekä tietysti vielä keskenäänkin.
 
Kyllä muutamakin kitaristikaveri on ollut hämmennyksissä kun ovat kotistudionauhoituksia tehnyt klikki- tai konerumpuraidan kanssa. Semmosta perushuojuntaa mikä kuulostaa ihan kamalalta. Niin ja treeniksellä myös kun on antanut palautetta milloin naureskellen, milloin hermo ihan loppuneena kun ei toverit osu kohdilleen.

 
Voi luoja. Eli siis "mä olen niin väärässä", asiassa, jota olen tehnyt koko pienen ikäni, vain siksi etten käytä metronomia soittaessani? Ja perustat väitteesi omaan mielipiteeseesi sekä "muutamaan kitaristikaveriin"? Heh. Voin kertoa, että äänityksissä joita olen tehnyt ei ole ollut ongelmaa ajan kanssa. Ehkä olenkin vain oppinut tietyt asiat paremmin, ja vastaavasti sitten tietyt asiat huonommin.
 
--
 
Kun aloitin soittamisen (puhutaan sitten kitarasta, bassosta tai rummuista, kitara on noista tuorein vehje minulle) en ollut ylipäätään keksinytkään että soittaisin metronomin piippauksen tahtiin. Opettelin soittamaan biisien sekä rumpalien kanssa. Jostain, ilmeisesti teille käsittämättömästi syystä, minulla on silti erittäin hyvä rytmitaju. Tahti on aina tullut ikäänkuin luonnostaan. Vastaavasti en ole kovinkaan tekninen soittaja (kolmen käden tilut ja tuplabasarit jääköön muille) nykymittapuulla, en soita myöskään progea enkä jazzia. Sanotaan vielä se, että siinä vaiheessa kun löydän itseni vetämässä jotain skaaloja metronomin tahtiin taidan lopettaa koko kitaransoiton. Ihan oikeasti ei vain kiinnosta. Joillekin siitä on varmasti hyötyä (ei mikään turha vehje, käyttävät nykyään klassisessa opetuksessakin sitä) mutta itse en ole koskaan metronomia kokenut tarvitsevani. Kunnia heille jotka tarvitsevat, minä en.
 
Ps. Kuinkakohan moni tunnettu, legendaarinen soittaja on opetellut soittonsa metronomin kautta?
 
nakedzen
25.03.2013 12:53:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikkavireet menee pitchclipillä, äänitykset hoitaa C_Tuner vst. Metronomina toimii Reaperin oma, jos ei rumpuja satu olemaan..
Vallu-Veke
25.03.2013 13:44:56 (muokattu 25.03.2013 13:48:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omia demoja tehdessä äänitän 1. raidalle ensin esim. tällä kompin:
http://www.youtube.com/watch?v=eHffaICW3Ts
iphone äänikortin kautta cubaseen ja äänitys päälle.
Toisena sitten bassoraita ja kolmantena kitararaita.
Vaimennan 1. raidan ja soitan sitten omat rummut siihen 4. raidaksi.
Näin, koska rummut tykkään soittaa viimeisenä. Se ei meitsiltä onnistu, jos kitara ja basso ei ole timessä.
En mä ala neuvomaan muita. Tämä on vaan mun oma tapa, kun muuta en osaa ja olen aloittelija näissä demojutuissa, eikä niistä kovin häävejä ole tullutkaan.
 
Hynkel
25.03.2013 14:34:22 (muokattu 25.03.2013 14:36:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Jaahas, näemmä joillekin oli outo ajatus se että soittaa voi ilman metronomiakin...
 
Ei ole ollenkaan outo ajatus, se on varsin tavallista. Otat nyt ihan turhaan tällaisesta lämpöä... olisko sulla mitään näytettä soitostasi vaikka studiossa niin voitaisiin kuunnella omilla korvilla? Ei tarvitsisi arvailla.
 
Ps. Kuinkakohan moni tunnettu, legendaarinen soittaja on opetellut soittonsa metronomin kautta?
 
Kyllä aika moni, äkkiseltään googlaamalla heti 5 ekaa natsasivat: Edward Van Halen, Zakk Wylde, Steve Vai, Joe Satriani, Yngwie Malmsteen... ja kyllähän sen ilman muuta kuulee soitostakin. Muuta konstia ei oikein ole, jos haluaa yhtään saada soittoon nopeutta niin ettei se karkaa käsistä. Enkä tarkoita edes mitään shreddaamista välttämättä, vaan ihan vaikka ryhdikästä komppaamista.
 
Kyse ei ole siitä että sahattaisiin vain skaaloja eestaas metronomin kanssa, silloin varmasti mennäänkin ohi itse tarkoituksesta - etenkin jos tämä on se ainoa tapa. Mutta kyllä se vain on verraton apu silloin kun järki on mukana. Eikä kyse ole siitä etteikö se kiinnostaisi, ei ole pakko kiinnostaa, mutta siitä on oikeasti helvetisti apua sen taimin fiksaamiseen.
 
Joillakin ihmisillä time on veressä, se on ihan totta. Ben Granfelt on yksi hyvä esimerkki siitä, miten loistavaksi kitaristiksi päästään ilman metronomia, ja soitto on silti upeaa, sulavaa ja tarkkaa.
 
Oma suosikkitreenini on soittaa toooodeeeelllaaaaa hitaasti, tempo jossain 50-60 bpm, ja keskittyä siihen, että varmasti kaikki nuotit soivat puhtaasti ja oikein. Tätä sellainen 15-20 minuuttia joka päivä, joko ennen työpäivää tai illalla kun mukulat on nukkumassa. Tästä on ollut verraton hyöty.
 
C'é solo un Capitano.
Wradlin
25.03.2013 14:46:30 (muokattu 25.03.2013 14:49:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Ei ole ollenkaan outo ajatus, se on varsin tavallista. Otat nyt ihan turhaan tällaisesta lämpöä... olisko sulla mitään näytettä soitostasi vaikka studiossa niin voitaisiin kuunnella omilla korvilla? Ei tarvitsisi arvailla.
 
En minä varsinaisesti lämpöä ottanut, ihmetyttää vaan tuollaiset "sä olet niin väärässä" -tason kommentit. Ja ei, en aio tämän takia ladata nettiin soittoani koska en koe tarvitsevani teitä soittoani arvioimaan, anteeksi nyt vain. :) Sen voin kuitenkin edelleen sanoa, että kuulen itse "huojunnan", oli se kenen soittamaa tahansa. Ja kyllä, muutkin kuin minä ovat kuulleet soittoani ja olen soittanut muiden ihmisten kanssa. Timessä pysytään. Jos matskua tulee nettiin niin palataan vaikka asiaan.
 
Kyllä aika moni, äkkiseltään googlaamalla heti 5 ekaa natsasivat: Edward Van Halen, Zakk Wylde, Steve Vai, Joe Satriani, Yngwie Malmsteen... ja kyllähän sen ilman muuta kuulee soitostakin. Muuta konstia ei oikein ole, jos haluaa yhtään saada soittoon nopeutta niin ettei se karkaa käsistä. Enkä tarkoita edes mitään shreddaamista välttämättä, vaan ihan vaikka ryhdikästä komppaamista.
 
Kyse ei ole siitä että sahattaisiin vain skaaloja eestaas metronomin kanssa, silloin varmasti mennäänkin ohi itse tarkoituksesta - etenkin jos tämä on se ainoa tapa. Mutta kyllä se vain on verraton apu silloin kun järki on mukana. Eikä kyse ole siitä etteikö se kiinnostaisi, ei ole pakko kiinnostaa, mutta siitä on oikeasti helvetisti apua sen taimin fiksaamiseen.
 
Joillakin ihmisillä time on veressä, se on ihan totta. Ben Granfelt on yksi hyvä esimerkki siitä, miten loistavaksi kitaristiksi päästään ilman metronomia, ja soitto on silti upeaa, sulavaa ja tarkkaa.
 
Oma suosikkitreenini on soittaa toooodeeeelllaaaaa hitaasti, tempo jossain 50-60 bpm, ja keskittyä siihen, että varmasti kaikki nuotit soivat puhtaasti ja oikein. Tätä sellainen 15-20 minuuttia joka päivä, joko ennen työpäivää tai illalla kun mukulat on nukkumassa. Tästä on ollut verraton hyöty.

 
Ihan asiapuhetta. Yksikään nuista kitaristeista (pl. EVH) ei tosiaan kuulu suosikkeihini, joten kyseisistä henkilöistä ei (valitettavasti?) sen enempää ole sanottavaa. Ynkkä on kyllä persoonana hauska, soitto vaan ei puhuttele.
 
Tuohon viimeiseen treenikuvaukseesi vielä se, että itse tosiaan omalla kohdallani vierastan tuollaista tapaa. Ei ole tullut pahemmin "treenattua" kitaraa järjestelmällisesti, on vain tullut soiteltua.
 
E: Lisättäköön tähän vielä, että pidän erittäin paljon esimerkiksi Izzy Stradlinin soittotavasta, jossa komppaus menee hieman "tahdin vierestä", osuen välillä yhteen muiden kanssa ja tullen välillä minimaalisesti jäljessä. Jokuhan saattaa tuommoisenkin tuomita että "haa, myöhästy" kun varsinainen ajatus on tuoda kappaleeseen syvyyttä.
 
Leevi K.
25.03.2013 14:51:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virittämiseen mulla on Korg Pitchblack ja metronomina Tama Rhythm Watch. Olen kyllä huomannut, että kotona harjoitellessa kannattaa todellakin käyttää metronomia sen sijaan, että vain soittelisi vapaassa tempossa.
 
Rhythm Watchista saa 8-osat ja triolitkin kätevästi kuuluviin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «