Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millaisia metronomeja, viritysmittareita, etc. käytätte?
1 2 3
hallu
24.03.2013 12:36:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleeni tällainen aihe kun se on itselleni ollut ihan hiljattain ajankohtainen. Kerron tässä miten itse olen asian hoitanut, niin olisi kiva kuulla minkälaisia ratkaisuja potukat käyttää. En ajatellut että tämän tarvitsisi olla mikään kilpakusemisjuttu enkä usko että näissä asioissa on oikeita tai vääriä ratkaisuja, vaan jokainen itse hakee sopivat välineet ja keinot omiin työtapoihinsa.

Itse olen ollut aina aika analoginen ihminen. Mulla on ollut yksi viritysmittari jonka ostin vuonna 1995 (Arion HU-930). Mittari jäi aika nopeasti sivuun kun ei sitä viitsinyt laukusta kaivaa ja kytkeä piuhoja ja ympäristön hälinän takia ilman piuhaa ei oikein toiminut sitäkään vertaa. Äänirauta jäi käyttöön näppärämpänä työkaluna. Viimevuosina on tullut paljon käytettyä kännykässä olevaa viritysmittaria tai tietokoneen sekvenssiohjelman viritysmittaria myös jonkin verran tullut käytettyä. Sama metronomin kanssa eli kännykän Guitartoolkitistä tai tietokoneelta metronomin nakuttamaan ja se on siinä. Tilanne meni vaan useammin ja useammin siihen, että ei noita ohjelmia viitsinyt käynnistää, vaan äänirauta oli jälleen näppärämmin aina käsillä. Lisäksi Logicin viiritysmittari on ollut mulle tosi hankalakäyttöinen ja levoton enkä sillä ole saanut kitaraa läheskään yhtä helposti vireeseen kuin korvakuulolta.

Tuumasin, että hommaan täytyy olla olemassa nykyaikana näppärämpi ratkaisu. Mertonomi ja viritysmittari kun löytyy nykyisin ties mistä oheislaitteesta niin sitä ajattelee helposti ettei niitä tarvitse. Itse vaan tympäännyin siihen, että aina pitää olla käynnistelemässä jotakin ohjelmaa tai laitetta voidakseen käyttää niitä. Lähdin siis musiikkikauppaan mielessäni tärkeimpänä kriteerinä mahdollisimman yksinkertainen ja helppo ratkaisu. Ostin Bossin nipsumallisen virittimen, joka nyt jonkin aikaa käytettyäni sitä, on tuntunut parhaalta mittarilta mitä olen ikinä käyttänyt. Se voi olla vaikka koko ajan kitaran lavassa mutta se on muutenkin pieni ja kevyt eli menee vaikka taskuun jos haluaa. Ennen kaikkea se tuntuu varmatoimiselta ja luotettavalta ja mikä tärkeintä on helppo.

Metronomiksi meinasin ensin ihan mekaanista laittaa (se missä on se heiluva viisari), mutta se ei oikein toimi sähkösoitinten kanssa kun ei ole sitä ulostuloa ja äänikin on aika vaimea vaikka rumpujen kanssa käytettäväksi. Päädyin siis sähköiseen malliin, joka on Seikon valmistama äärimmäisen helppo laite jossa on vain valintapyörä josta valitaan klikin nopeus. Totta kai äänitellessä kannattaa käyttää mieluummin sekvenssiohjelman omaa klikkiä että projekti pysyy varmasti taimissa ja synkassa, mutta harjoitellessa erillinen metronomi tuntuu näppärämmältä kuin kännykkä tai tietokone. Metronomeissa kiinnitin huomiota helppouteen yksinkertaisuuteen ja klikin soundiin. Halvimmissa sähkömetronomeissa ei ole klikkiä vaan semmoinen veemäinen piipitys. Kalleimmat taas menevät niin monimutkaisiksi ettei oikein tuntuneet meikäläisen tarpeisiin mielekkäiltä.

Tämä havaintoni on siis, että digitaaliset monikäyttöiset laitteet nykyisin tuntuvat järkeviltä ja näppäriltä ensisilmäyksellä, mutta vaikka eri laitteissa ja tietokoneen ohjelmissa tulee kylkiäisenä metronomia ja viritysmittaria, niin nämä kaikkein yksinkertaisimmat asiat on mielestäni hyvä hoitaa suoraan jollakin apuvälineellä joka on helppo ja nopea sen sijaan, että pitäisi polkea jotakin multipaavoa käyntiin tai käynnistää tietokonetta että saa kitaran vireeseen tai että voi treenata. Tietenkin jos joku laite on muutenkin käytössä siinä harjoitteen aikana, niin on ihan sama käyttä sitten sitä myös virittämiseen ja metronomina. Tuumasin vaan, että nämä kaksi aina perustyökalua on hyvä olla olemassa eikä ne maksa paljoa. Muutamalla kympillä saa hyvän mittarin ja metronomin. Tuolla metronomilla hoituu kotosalla virittäminenkin kun siitä saa sen a-äänen, mutta keikkakäyttöön erillinen mittari käy paremmin. Olen tässä asiassa vähän käännynnäinen koska olen näitä pitänyt tähän saakka vähän turhina laitteina.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ReBeat
24.03.2013 12:56:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virittäminen:
Ääniraudalla tulee aina viriteltyä. Se on vieressä ja siihen on helppo tarttua. Kopautus verkkaripolveen, ääniraudan pää kalloon kiinni ja kitarasta A soimaan. Symbioottinen huojunta nolliin ja täydellisen A:n pohjalta sitten muut kielet vapaalla ranteella vireeseen.

Intonaatio:
Tähän tarvii jo "käynnistää" jotain eli AP Guitar Tuner. http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html

Metronomi:
Ei ole tullut käytettyä kun olen laiska. Kaapissa on joku Seikon kierrettävä perus napsutin, mutta ei sitä jaksa kuunnella. Nykyään koitan pakotella itteni käynnistelemään metronomiksi Reaperin, johon taannoin koitin laittaa metronomin ääniksi vieläpä jotain mahdollisimman siedettävän kuuloisia kopauksia.

hallu
24.03.2013 13:07:20

ReBeat: Virittäminen:
Ääniraudalla tulee aina viriteltyä. Se on vieressä ja siihen on helppo tarttua. Kopautus verkkaripolveen, ääniraudan pää kalloon kiinni ja kitarasta A soimaan. Symbioottinen huojunta nolliin ja täydellisen A:n pohjalta sitten muut kielet vapaalla ranteella vireeseen.

Intonaatio:
Tähän tarvii jo "käynnistää" jotain eli AP Guitar Tuner. http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html

Metronomi:
Ei ole tullut käytettyä kun olen laiska. Kaapissa on joku Seikon kierrettävä perus napsutin, mutta ei sitä jaksa kuunnella. Nykyään koitan pakotella itteni käynnistelemään metronomiksi Reaperin, johon taannoin koitin laittaa metronomin ääniksi vieläpä jotain mahdollisimman siedettävän kuuloisia kopauksia.

Mun täytyy tunnustaa, että intonaatio tulee aina säädettyä korvakuulolta, mutta koko kitaran virittämisessä olen kokenut saavani enemmän hyötyä mittarista. Täytyykin kokeilla tarkistaa tuo intonaatio mittarilla seuraavan kielenvaihdon yhteydessä. Kittos vinkistä:-).

PIM
24.03.2013 15:32:05

Viimeaikoina tullu useasti viritettyä kännykän viritysmittarisoftalla kun se on aina matkassa mukana, toisin kuin varsinaiset viritysmittarit, joista aina tuntuu olevan patteri lopussa jos nyt ylipäätään on matkaan sattunut. Lumiassa käytän Accurate tuner free ilmaissoftaa.

En tyytynyt tavanomaiseen.
Karvamammutti
24.03.2013 15:37:01

Viritysmittari: Korg Pitchblack, taikka Yamaha THR:n sisäänrakennettu, riippuu lähinnä siitä onko pedaalilauta kytkettynä vaiko eikö.

Metronomi: Oikea jalka, ei pidä timeä mahottoman hyvin, mutta sen mukaan on helppo soittaa ja tempo on helppo säätää soittotaitoa vastaavaksi.

Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita." Traditional: "Kaikki on paskaa, paitsi Karvamammutti."
Kimmo72
24.03.2013 15:43:56

PIM: Viimeaikoina tullu useasti viritettyä kännykän viritysmittarisoftalla kun se on aina matkassa mukana, toisin kuin varsinaiset viritysmittarit, joista aina tuntuu olevan patteri lopussa jos nyt ylipäätään on matkaan sattunut. Lumiassa käytän Accurate tuner free ilmaissoftaa.

Androidi vehkeelle suosittelen gStringsiä https://play.google.com/store/apps/ … iwib3JnLmNvaG9ydG9yLmdzdHJpbmdzIl0.

Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
McNulty
24.03.2013 16:03:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen hylännyt perinteiset metronomit jo aikapäiviä sitten. Sitä nakutusta jaksa kauaa kuunnella. Olen tehnyt Toontrackin rumpusoftalla peruskompit tai käyttänyt sen valmiita looppeja. "Oikealta" kuulostavat rummut ja variaatio erilaisia komppeja / rytmejä innostavat treenaamaan pidempään ja omasta mielestä monipuolisemmin.

Virittimiä minulla on kolme. Kaksi pedaalimallista, yksi "pöytämalli". Pöytämalli on Korgin GT-120, josta löytyy vielä vanhan liiton VU-viisarinäyttö, mutta myös valoja ja näyttö nopeuttamaan säätötouhuja ja virittämistä. Valitettavasti vain kyseinen mittari on poistunut Korgin valikoimasta, en tiedä miksi ihmeessä lopettivat valmistuksen... todella hyvä ja laadukas mittari. Orkesterikäyttöön tekevät edelleen OT-120 tms. mittaria. Pedaalilaudasta löytyy Korg PB-01 Pitchblack. Kotikäytössä onpi myös tc.Electronicin pieni PolyTune Mini.

Eli ihan peruskamppeilla ja touhuilla mennään.

The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Osteri
24.03.2013 16:25:37 (muokattu 24.03.2013 16:26:31)

Kotitreenissä viritys aikaslailla Vox Tonelab LE:stä tai kassissa mukana kulkevalla Boss TU-80. Treenissä ja keikalla laudassa Planet Waves pedal tuner.
Äänirautakin on, mutta harvemmin tulee käytettyä enää nykyään.

Metronomin haen netistä tai Bossista kun joskus mielenkiinnosta vaan nopeuksia tutkailee. Muuten en tarvii koska onneksi soitan ihan helevatin hyvän rumpalin kanssa.

edit: lisäys

Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
the-Antero
24.03.2013 16:26:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metronomina toimii joko EzDrummer tai Cubasen klikki ja virittimenä TC Electronicin Polytune. Polytune on laudassa kiinni treeniksellä ja kotona viritän joko iPhonen tc:n kännykkäsoftalla tai sitten korvakuulolta soitettavan biisin mukaan.

Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
hallu
24.03.2013 16:52:18

Hauskaa huomata kuinka tutulta noi teidän muidenkin ratkaisut tuntuu. Itselläni on kännykässä Guitartoolkit, josta löytyy hyvä metronomi sekä viritin. Tietokoneella on Superioirdrummer, ExPlayer, Logic, Garageband sekä tietenkin ihan pelkkä metronomikin. Noiden kanssa pelasin pitkään ja olin itsekin sitä mieltä ettei erillistä metronomia tai viritysmittaria tervitse. Jotenkin tuli vaan semmoinen fiilis, että liika on liikaa ja alkoi tympiä jatkuva valintojen tekeminen ja semmoinen yhden sortin monimutkaisuus ja mukamas helppous. Aattelin ei perkele eikö tätä voisi tehdä yksinkertaisemmin:-).

En tedä, aika näyttää tuoko nämä oikeasti sitten kuitenkaan sitä helpotusta. Ehkä asiat vaan on vaiketa jos niistä tekee itselleen vaikeita (puhun nyt ihan itsestäni). Ehkä tämä oli vaan tekosyy saada ostaa jotekin ja kun kaikkea jo on, niin ostanpa metronomin:-D. Ei vaan kyllä mulla tuo metronomi nimenomaa on ollut jo pitkään mielessä, mutta ei vain ole huvittanut maksaa laitteesta joka vain sanoo "klik" tasaisin väliajoin.

Mun mielestä äänirauta on pitkälti paras viritysmittari, mutta mun korva ei vain ole riittävän tarkka ja viimeaikoina on ollut tilanteita että on pitänyt saada se soitin vireeseen vähän nopeammin ja sujuvammin niin siksi ostin mittarin.

Decadetroll
24.03.2013 17:10:46

Virittimenä joko korgin pikkunen kromaattinen viritin, tai sitten pod x3 liven. Korvakuuloltakin välistä. Metronomina nakuttelee yleensä guitar pro.

Here is an education, the lesson professed is quite cruel There are some things worse than death And one of them is you
s8na
24.03.2013 17:11:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luovuin pedaalimallin virittimen käytöstä samalla kertaa kun pedaalit jäi pölyttymään. Tollasella korgin klipsivirittimellä tulee laiteltua vireet kohdalleen. Se täytyy kyllä aina asennella paikalleen, mutta eipä siinä liikaa vaivaa ole. Tietty jos pändikaverit jyskyttää täpöllä menemään niin tuo piezo hieman häiriintyy.

Painajaismainen
24.03.2013 18:09:53

Pedaalilaudasta löytyy Korgin Pitchblack. Jämäkkä, tarkka, pienikokoinen ja helppokäyttöinen viritin. Tätä ennen mulla oli laudassa Bossin TU-2 ja Korg DT-10. En muista miksi vaihdoin Bossista DT-10:n, mutta DT:n vaihdoin Pitchblackiin koon vuoksi. Olen varsin tyytyväinen.

Joskus suunnittelin vaihtavani DT-10:n TC:n Polytuneen, sillä sen avulla olisi kätevää tsekata vire hiljaisesti biisien välissä, mutta enpä ole vielä saanut aikaiseksi. Ehkä joskus...

Kotikäytössä mulla on Korgin Pitchclip, joka on varsin mainio viritin myöskin. Pieni, kevyt ja tarkka. Useimmiten tulee kyllä kotioloissa viritettyä korvan avulla, Pitchclipistä huolimatta.

Metronomia en käytä.

"Ei mene aina niin kuin Strömsössä, mutta meininki on helvetin kova."
jyrkalt
24.03.2013 18:13:10

Nyt kun bändihommat on jäässä niin olen saanut kitaran vireeseen Petersonin kännykkäsovelluksella. Tuo on liiankin tarkka mittari.

JaaGeRMaisTeR
24.03.2013 18:40:14

digitechin RP 55 "multiefekti".. Tähän päädyin.. halvin seiko sai jatkaa matkaa. Kylläkin lainaksi. Toimii muuten uskomattoman hyvin kyseinen kampe.

Näin on!
elsewhere
24.03.2013 18:55:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotona viritysmittarina Yamaha THR-10:n sisäänrakennettu tai ikivanha patteritoiminen kromaattinen, josta ei löydy minkäänlaista tuotemerkkiä ja jonka mikki on valitettavasti rikki. Treeniksellä pedaalilaudasta löytyy TC Electronicsin Polytune, josta on vain hyvää sanottavaa. Metronomina himassa käytössä aivan kammottavaa kliksutusta pitävä Seiko ja Boss RC-3-loopperin rumpuloopit. Ensimmäinen saa aikaan fiiliksen "minä treenaan nyt", jälkimmäinen on hieman lähempänä soittamista. Arvatkaapa, kumpi kiinnostaa enemmän?

~ Love broke out and I forgot it's war.
iec
24.03.2013 19:34:27

Akustisessa kitarassa on Korg AW2 clip-on -viritin aina kiinni ja sähkiksen viritän pedaalilaudassa olevalla Joyo-merkkisellä virittimellä. Metronomia ei ole, vaan treeneissä kiilaan kilpaa rumpalin, ykköskitaristin ja basistin kanssa ja kotona taas kiilaan/hidastan ihan omia aikojani :)

Hienovireen tarkistan sitten vanhalla kunnon Seiko ST747-kromaattisella virittimellä.

-iec

Ja niin päin pois...
zedder
24.03.2013 20:01:45

Behringerin TU300 -pedaalin avulla näyttäisi saavan kitaran vireeseen, mutta sen sininen kuolemansäde on varsin uhkaava.

Mikäs se metronomi oikein on, liittyykö se pääkaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitteluun...? :)

Zeeboo
24.03.2013 21:30:40

Cherubin pyykkipoikamallisella parin kympin klipsuttimella saa soittimen vireeseen ja intonaation kohdilleen.

Metronomi on myös halpissarjaa, eli Hydrogen rumpumasiinaohjelma (ilmainen)

White men can't Monk
slapvete
24.03.2013 21:55:34

Peterson 450, Stroboflip, Strobosoft ja 2 x iStrobosoft. Pärjää oikein hyvin.

Metronomina ikivanha patterilla toimiva naksuttaja ja puhelimessa joku ilmaissofta.

"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti