Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran mikkien kytkennöistä
1 2
Rovaniemenkiertäjä
19.03.2013 21:02:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Olen uusi foorumilla, enkä löytänyt asiallisesti vanhaa säiettä aiheesta, joten joudun perustamaan uuden säikeen.
 
Haluaisin tehdä kytkennät strato-tyylin H-S -mikitettyyn kitaraan (humbucker talla, single coil kaulamikki) seuraavasti:
 
Molemmille mikeille oma volume-potikka, kolmiasentoinen kytkin (1=kaula, 2=kaula+talla puolitettuna Fender in-between tyyliin in phase, 3=talla sarjassa) ja vain tallamikille tone. Kaulamikin osalta tone pitäisi ohittaa suoraan.
 
Eli kolme potikkaa, joissa molemmille mikeille oma volume ja humbuckerille tone.
 
Tässä on kaksi ongelmaa:
 
- ensinnäkin yleensä tone on kytkennöissä aina master, eli se toimii molemmille mikeille
 
- toisekseen tuota kytkentää kolmiasentoiselle en löydä mistään (tai en osaa soveltaa sitä toisista yhdistelmistä)
 
----
 
Eli olisin kovasti kiitollinen jos jotain olemassaolevaa (esim. Seymour Duncanin) skeemaa käyttäen saisin ohjeita ongelman ratkaisemiseksi.
 
JaaGeRMaisTeR
19.03.2013 22:41:50 (muokattu 19.03.2013 22:44:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipäs taida onnistua 3 asentoisella kytkimellä... Kun ne asennot menee talla - molemmat - kaula. Tarvis olla vielä yksi kytkin puolitukseen.
 
Tone potikka kytkin, tone, volume ja mikki linjaan. Jää sinkku sitten ilman sitä.
 
Näin on!
ZeusMalt
20.03.2013 06:14:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Switches/i-1217.html
 
Jager lienee oikeassa.
Push-pull potikalla tai DPDT kytkimen lisäyksellä sais tallahumpparin puolitettua. Oheisesta linkistä viimeinen vaihe vois toimia.
 
Rovaniemenkiertäjä
20.03.2013 07:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista.
 
Tämä hommien suoraviivaisina ja helppokäyttöisinä pitäminen ei ole aina sitä kaikkein yksinkertaisinta hommaa...
 
h.e.k.a
20.03.2013 07:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Petrucci-kytkimellä" tuo onnistuisi, eli kyseessä kolmiasentoinen 12-napainen kytkin, mutta minkämallista kytkintä nyt siis haetaan? Tuolla olen toteuttanut yhteen kitaraan "petrucci-kytkennän" (ja JP6:ssa tuo tuleekin valmiina), jossa keskiasennossa molemmat humbuckerit puolitettu.
 
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Insane Kane
20.03.2013 09:21:56 (muokattu 20.03.2013 09:23:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo onnistuu heka ihan normaalillakin 3-way kytkimellä jos mastertone passaa.
 
Debitille?
ZeusMalt
20.03.2013 09:55:25 (muokattu 20.03.2013 09:56:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko 3-way switchille kytkentäkaaviota?
 
Kuvittelin tuon menevän niin että 1. puoli, molemmat, 2. puoli. Jos 1. puolella on kaulamikki ja 2. puolella humppari tallassa, niin silloin switch asenossa 2 soi humpparilta ainoastaan se "valittu" puolikas kela, jos keskiasentoon on kytketty vain puolikas?
Vai olisko kuitenkin hekan mainitsema kytkintyyppi, jossa toiminnot on 3-way, mutta nimenomaan kytkinnapoja on enemmän, jolloin asentoihin saa eriteltyä keskiasentoon puolikkaan kelan humpparilta ja toiseen ääripäähän koko humpparin.
 
Ymmärtääkö tosta mitä haen? :p
 
Insane Kane
20.03.2013 10:24:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeus_God: Onko 3-way switchille kytkentäkaaviota?
 
Kuvittelin tuon menevän niin että 1. puoli, molemmat, 2. puoli. Jos 1. puolella on kaulamikki ja 2. puolella humppari tallassa, niin silloin switch asenossa 2 soi humpparilta ainoastaan se "valittu" puolikas kela, jos keskiasentoon on kytketty vain puolikas?
Vai olisko kuitenkin hekan mainitsema kytkintyyppi, jossa toiminnot on 3-way, mutta nimenomaan kytkinnapoja on enemmän, jolloin asentoihin saa eriteltyä keskiasentoon puolikkaan kelan humpparilta ja toiseen ääripäähän koko humpparin.
 
Ymmärtääkö tosta mitä haen? :p

 
Öööh, no tuota :)
 
Kahella humpparilla onnistuu silleen että molemmille humppareille omat puolet.
Keskiasentoihin sitten se humpparien kelojen yhteen juotetut parit.
Kytkimen ulostulot yhteen.
 
Kaulasinkun kera sama homma, mutta kaulamikki juotetaan omalla puolellaan sekä keski- että reunanastaan.
 
Tonen erittely ei taida onnistua tuolla 4pdt on-on-on- kytkimelläkään.
 
Debitille?
Groke
20.03.2013 12:46:40 (muokattu 20.03.2013 12:50:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäli Tonen suhteen ongelmana sattuisi olemaan vain se, että pelkää/tietää Tone-potikan syövän liian paljon korkeimpia ääniä, niin siihen sopii ratkaisuksi ns. No Load -potikka. Eli potikka, joka täysille käännettynä naksahtaa, samalla katkaisten virtapiirin.
Tällöin tilanne vastaa sähköisesti samaa, kuin koko potikkaa ei olisi. Esim. Fenderiltä tuollaisia löytyy. Tuota yhtä eroa lukuunottamatta ne toimivat aivan samoin, kuin perinteisetkin potikat.
 
Joka tapauksessa, se potikan jalkoihin kolvattu konkkakin aina vaikuttaa soundiin, kuten itse potikankin koko (250/500/1M). Perinteinen potikka on aina jonkunlaisena kuormana virtapiirissä. Eli vaikuttaa soundiin täysilläkin ollessaan, ainakin hieman. Siksi jotkut ohittavatkin koko Tone-potikan, esim. Angus Young Signaturessa (Gibson SG) on näin tehty, eli molemmat Tonet ovat vain koristeina.
Erilaisten komponenttien välillä voi vaihdella lennossakin jollain Varitone -tyyppisellä kytkennällä. Gibsonin alkuperäisessä oli muistaakseni 6-asentoinen kiertokytkin tjsp.
 
Esim. Gibson SG:ssä ja Les Paulissa, sekä niiiden lukuisissa kopioissa on useimmiten kaksi mikkiä, 3-asentoinen kytkin ja molemmille humppareille oma volume & tone. Yleensä ilman erikoisuuksia. Siitä kytkiksestä voi siis luntata.
Tosin joissain (uudemmissa) malleissa kaikki neljä potikkaa ovat Push-Pull -tyyppisiä, mikä tietenkin tekee kytkennästä paljon monimutkaisemman.
 

 

 
Melko monissa kitaroissa on nykyään yksi tai useampi Push-Pull potikka. Tällöin voidaan esim. Tone-potikka yläsentoonsa nostamalla puolittaa humppari(t) ja Volume-potikka nostamalla saadaan vaikkapa Treble Bleed käyttöön.
 
Esim. Ibanezin JS-sarjalaisissa (kts. http://www.ibanez.co.jp/eu/ ) on nuo molemmat + perinteinen 3-asentoinen mikkivalitsin kahdelle mikille. Tällöin Tone-potikka alhaalla saadaan ne perinteiset 3 humppariyhdistelmää ja potikka ylhäällä samat, mutta puolitetuilla humppareilla. Joista kaulahumppari on uusimmissa malleissa yksikelaisen kokoinen, mutta humppari siis kuitenkin.
Eli 3 x 2 = 6 erilaista yhdistelmää. Yksikelaisella kaulamikillä (HS) saisi tietenkin vain 5 uniikkia soundia. Tässä DiMArzion sivulta kytkis kahden humpparin tapauksessa: http://www.dimarzio.com/sites/default/files/diagrams/JS1200.pdf
 

 
Joskus kahdella mikillä varustetuissa kitaroissa on 5-asentoinen mikinvalitsin. Esim. kahdella humpparilla varustetussa Ibanez RG920:ssa. Tällöin saadaan ne 3 perinteistä, eli molemmat humpparit joko erikseen tai yhdessä (normaali rinnankytkentä). Sekä lisäksi kaksi väliasentoa, jotka tässä tapauksessa ovat:
* asento 2: molempien humpparien sisemmät kelat (norm. rinnankytkentä)
* asento 4: kaulahumppari kelat rinnan, perinteisen sarjakytkennän sijaan
 
Ainakin joissain PRS:n kitaroissa on muistaakseni yhdessä asennossa humpparien sisemmät kelat rinnan (se tyypillinen kytkentä) ja toisessa asennossa nuo samat kelat sarjassa.
 
ZeusMalt
20.03.2013 13:05:14 (muokattu 20.03.2013 13:07:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Insane:
 
Niin mutta riittääkö tavallisessa 3-wayssä nastat?
 
Jos tuloja on 2 (kaulan singleltä ja tallahumpparilta) ja lähtöjä 1, niin kytkimellä ei saa tehtyä tuota "keskiasentoa", jossa olisi kaula + tallan toinen kela. Keskiasennossa soi silloin kaulan single ja tallan humppari kokonaisuudessaan.
 
Jos taas kytkimessä on väliasennolle oma nasta, eli 3. tulo, niin silloinhan siihen saa kytkettyä kaulan singlen ja tallan toisen kelan.
 
Tämän takia kysyin että oisko tuon 3-wayn kytkistä, kun en tiedä millainen kytkentä siinä on...
 
EDITTIÄ: Ehdottamani DPDT kytkin tai push-pull oli juurikin siinä uskossa ehdotettu, että kytkimellä ei riitä nastat tuohon väliasennon omaan kytkemiseen. Tällöin talla pitää "manuaalisesti" puolittaa.
 
Esim Grokella tuli tuosta juttua.
 
JaaGeRMaisTeR
20.03.2013 13:52:26 (muokattu 20.03.2013 14:04:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo pitää sitten kurkata miten tuon 3 way kytkimen nastat menee.. Eli ns. Sisäinen kytkentä. Ltd:ssä on 2 nastaa samassa kohtaa kytkintä ja 5 kytkin. Eli mitä siellä ny sitten onkaan. 10 nastaa muistaakseni.
 
Jos siellä lapinmatkaajalla on enemmän nastoja kytkimessä kuin ne kolme onnistuu tuo melkovarmasti.
 
Jos meni juttu ohi kokonaan niin ei se mitään :D
 
E: lainaus pois.. Laita suosiolla 5 pykäläinen kytkin.. Saat humppari tietoa eroteltuna ja muuten tuo sun toivomaan kytkentä.. Tai no tone kannattaa antaa vaikuttaa vaan kaikkiin
 
Näin on!
Groke
20.03.2013 13:52:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräs keino saada tavallisesta humpparista 4 erilaista soundia - ilman perinteisten potikoiden ja kytkimien lisäämistä - on Seymour Duncanin Triple Shot. Eli humpparin ympärille tuleva kapea kehys, jossa on kaksi kaksiasentoista mikrokytkintä. Joilla saadaan nämä 4 yhdistelmää:
* normaali humppari (kelat sarjassa)
* humppari, kelat rinnan (sähköisesti sama kuin straton väliasennot 2 & 4)
* pohjoiskela (puolitetusta humpparista)
* eteläkela (puolitetusta humpparista)
 
Vaatii tietenkin 4-johtimisen humpparin, eli 5-johtimisen jos maakin lasketaan mukaan. Ja jos on jonkun toisen valmistajan mikki, täytyy piuhojen värikoodaukset käydä tarkkaan läpi.
Tuo on täysin mekaaninen, eli mitään pattereita tms. ei tarvita. Ulkonäkö toki hieman muuttuu, tosin kaikista kitaroista tuota ei huomaa ennen kuin läheltä katsomalla. Ja aluksi käyttölogiikkakin vaatii pientä opiskelua.
Joskus kitarassa jo olemassaolevat kiinnitysreiät ovat juuri sopivasti (ei tarvitse porata uusia reikiä tms.). Joskus kuitenkin saattaa vaatia hieman sovittelemista/modaamista.
 
Yksittäisten kelojen välillä voi olla merkittäväkin ero, mikäli humpparin kelat sattuvat olemaan epäsymmetrisiä, mistä ääriesimerkkinä Seymour Duncan P-Rail.
Ainakin tallamikissä symmetristenkin kelojen kohdalla luulisi aina kuulevan pienen eron kirkkaudessa/terävyydessä. Lisätietoa: http://www.seymourduncan.com/produc … es/triple-shot-mou/triple_shot_swi/
 

 

 
Ja tokihan ne kitaran kaksi mikkiä voi sarjaankin keskenään kytkeä, mikä tosin on suhteellisen harvinaista, ainakin humpparien kohdalla (usein taitaa turhankin tummaksi soundi mennä, poweria toki tulee lisää).
Toisen mikin vaiheen kääntämällä voi saada enemmän tai vähemmän "Brian Maymaista" nasaalia soundia. Noille molemmille voi olla omat minikytkimensä. Tai ne voisi toteuttaa Push-Pull -potikoillakin.
 
Näistä kaikista kun sopivasti pari mieluisinta juttua valitsee ja hieman yhdistelee, niin eiköhän rupea soundeja löytymään. Vieläpä ilman, että kitara näyttää miksauspöydältä ja on vaikea käyttää. Vaan mitkäköhän jutut kulloinkin olisi fiksuinta valita...?
Testaaminenkin on työlästä ja sähköisten kytkentöjen pohdiskelu useimmille meistä turhan monimutkaista puuhaa. Joten menee kait useimmilla ainakin osittain arpomiseksi sen suhteen, että mitä kytkentöjä kitaraansa päätyy laittamaan.
Rahalla saa kyllä ammattilaisten apua, jos tulee umpikuja eteen. Nykyään netistäkin, esim. http://www.guitardiagrams.com/ (tuolla on useita esimerkkejäkin). Itselläni ei ole ammattilaisten avusta kokemusta netitse tai muutenkaan, kunhan mainitsin viimeiseksi oljenkorreksi.
 
Insane Kane
20.03.2013 14:07:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeus_God: Insane:
 
Niin mutta riittääkö tavallisessa 3-wayssä nastat?
 
Jos tuloja on 2 (kaulan singleltä ja tallahumpparilta) ja lähtöjä 1, niin kytkimellä ei saa tehtyä tuota "keskiasentoa", jossa olisi kaula + tallan toinen kela. Keskiasennossa soi silloin kaulan single ja tallan humppari kokonaisuudessaan.
 
Jos taas kytkimessä on väliasennolle oma nasta, eli 3. tulo, niin silloinhan siihen saa kytkettyä kaulan singlen ja tallan toisen kelan.
 
Tämän takia kysyin että oisko tuon 3-wayn kytkistä, kun en tiedä millainen kytkentä siinä on...
 
EDITTIÄ: Ehdottamani DPDT kytkin tai push-pull oli juurikin siinä uskossa ehdotettu, että kytkimellä ei riitä nastat tuohon väliasennon omaan kytkemiseen. Tällöin talla pitää "manuaalisesti" puolittaa.
 
Esim Grokella tuli tuosta juttua.

 
Normaalisti 3-way swidussa on 8 nastaa...
Kaksi ulostuloa, sekä molemmille puolille 3 sisään.
 
Debitille?
ZeusMalt
20.03.2013 14:32:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sitte. :)
 
All is good ja ei muuta kun kolvi kuumenemaan.
 
Rovaniemenkiertäjä
21.03.2013 17:48:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällähän on kunnon mähinät käynnissä! Hienoa! :D
 
Asiaan palatakseni kertaan vähän motiivejani:
 
Eli tarkoituksena on pitää paketti niin yksinkertaisena kuin mahdollista, sillä tyylini on se, että kaulamikkinä yksikelainen ja puhdas ei vaadi omaan korvaani juuri koskaan tone-säätöä. Sitten taas tallan humbuckerissa ssa käytän tonesäätöä soittaessani säröllä. Useimmiten kuitenkin niin, että kun löydän sopivan tone-asetuksen, niin se saa sitten olla siinä. Pelaan siis pääasiassa mikin valinnalla ja volumella. Riittää meikäläisen päänupille varsin mainiosti...
 
Itse asissa tuo välivaiheen puutos ei ole kauhea ongelma, mutta itse en käytä sitä jos se ei ole ns. Fender-tyyppinen, eli siinä mielessä se olisi täysin turha jos molemmat mikit olisivat täysillä siinä mukana.
 
---
 
Jos asiaa puretaan siis käyttönäkökulmasta eli käyttöliittymän suunnalta, niin haluaisin kitarassa olevan vain yksinkertaisen mastervolumen, tallamikin tone ja kolmiasentoinen kytkin, jossa asennot ovat: kaulamikki, molemmat mikit talla puolitettuna, talla.
 
Tämä ei ilmeisesti ole mahdollista?
 
fox
21.03.2013 17:56:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rovaniemenkiertäjä:
Tämä ei ilmeisesti ole mahdollista?

 
Sinun täytyy se tallamikin puolitus hoitaa erillisellä kytkimellä, oli se sitten vaikka nostopotikka.. Eli potentiometri jossa on integroituna kytkin, mahdollistaa sen, ettei kitaran kanteen "tarvitse" tehdä ylimääräisiä reikiä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Insane Kane
21.03.2013 18:23:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Sinun täytyy se tallamikin puolitus hoitaa erillisellä kytkimellä, oli se sitten vaikka nostopotikka.. Eli potentiometri jossa on integroituna kytkin, mahdollistaa sen, ettei kitaran kanteen "tarvitse" tehdä ylimääräisiä reikiä.
 
Tai kytkee tonen mastertoneksi. Ja 3-asentoisella kytkimellä hoitaa keskiasennon puolituksen.
 
Debitille?
Rovaniemenkiertäjä
21.03.2013 19:18:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Insane Kane: Tai kytkee tonen mastertoneksi. Ja 3-asentoisella kytkimellä hoitaa keskiasennon puolituksen.
 
Tämä lienee se ainoa kohtuullisen hyvä ratkaisu.
 
JaaGeRMaisTeR
22.03.2013 05:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Insane Kane: Tai kytkee tonen mastertoneksi. Ja 3-asentoisella kytkimellä hoitaa keskiasennon puolituksen.
 
Laitatko nopeesti kuin tuollainen toimii.. En saanu ajatuksesta nyt yhtään kiinni, mutta kuulostaa hyvältä :D
 
Näin on!
ZeusMalt
22.03.2013 09:58:14 (muokattu 22.03.2013 09:59:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaager: Eikös se oo tota samaa ku mäkin jo koitin kysellä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti