Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paras keinokuorma?
1 2 3 4 5 6 7
jii.haanpaa
05.03.2014 11:55:21 (muokattu 05.03.2014 12:04:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: ...Edit: Kochin loadboxista kaupat sovittu. Saas nähdä...
 
Kochilla jokunen harrastehetki takana ja aika ottaa ruuvari käteen :)
 
Sen syvällisempää analyysia en jaksa alkaa kirjoittelemaan, mutta itse pidän tästä härvelistä huomattavasti enemmän kuin weberistä. Ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen kuinka yläpäät säilyvät paljon paremmin suuremmillakin vaimennuksilla. Soundierot eri vaimennusasteiden välillä tuntuvat olevan tiettyyn rajaan asti varsin pienet. Matalassa päässä tapahtuu jotakin epämäärisempää. Kajarisimulaattori on mielestäni parempi kuin palmerin PGA04:ssa. Tällähän voi todellakin harrastella myös öisin muita häiriköimättä!
 
Summaarum: Weberi tuhlaa yläpäätä, Koch alapäätä. Voipi olla, että alaviremörköoopperaa soiteltaessa mitalit jaettaisiin toisin, mutta omissa harrastuksissa Koch on selkeesti paree.
 
Käppyrät sanovat käsipäivää korvahavainnoille, vaikka eivät välttämättä kerrokaan kaikkea mahdollista siitä miten härveli toimii kimpassa kajarin kanssa: https://picasaweb.google.com/109365803110439771403/KochLoadBoxLB120II#
 
PIM
05.03.2014 16:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa:
Sen syvällisempää analyysia en jaksa alkaa kirjoittelemaan, mutta itse pidän tästä härvelistä huomattavasti enemmän kuin weberistä. Ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen kuinka yläpäät säilyvät paljon paremmin suuremmillakin vaimennuksilla. Soundierot eri vaimennusasteiden välillä tuntuvat olevan tiettyyn rajaan asti varsin pienet. Matalassa päässä tapahtuu jotakin epämäärisempää. Kajarisimulaattori on mielestäni parempi kuin palmerin PGA04:ssa. Tällähän voi todellakin harrastella myös öisin muita häiriköimättä!

 
Omat 13 vuoden kokemukset ykkösversiosta puhuvat samaa kieltä.
 
En tyytynyt tavanomaiseen.
steelduck
05.03.2014 17:08:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kochin ainoa iso miinus on että, se on kiinteällä ohmilla. Minulla on JCM800 jota ajan neljällä ohmilla kaappin ja olisi kiva että kuormaa voisi tulevaisuudessa ajella muillakin ohmeilla. Weberissä saa vaihdettua 4, 8 tai 16 kytkimellä.
 
PIM
05.03.2014 17:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Kochin ainoa iso miinus on että, se on kiinteällä ohmilla. Minulla on JCM800 jota ajan neljällä ohmilla kaappin ja olisi kiva että kuormaa voisi tulevaisuudessa ajella muillakin ohmeilla. Weberissä saa vaihdettua 4, 8 tai 16 kytkimellä.
 
8 ohmisen LB:n kanssa en itse ole enää vuosiin jaksanu stressata siitä minkä ohmista kaappia laita LB:n perään tai minkä ohmista kaappia vahvisti odottaa saavansa persauksiinsa. Liekö tuuria, mutta vielä tähän päivään mennessä ei yhtään vahvistinta ole hajonnut vaikka montaa on tullut kokeiltua ja luukutettua ihan surutta. Mutta YMMV ja silleen.
 
En tyytynyt tavanomaiseen.
jii.haanpaa
05.03.2014 17:29:57 (muokattu 05.03.2014 18:04:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Kochin ainoa iso miinus on että, se on kiinteällä ohmilla. Minulla on JCM800 jota ajan neljällä ohmilla kaappin ja olisi kiva että kuormaa voisi tulevaisuudessa ajella muillakin ohmeilla. Weberissä saa vaihdettua 4, 8 tai 16 kytkimellä.
 
Weberissä saa tosiaan vaihdettua impedanssia, mikä on hyvä juttu. Huono juttu on se, että kajarimoottorin, siis sen "massin", impedanssiasetuksella homma toimii paremmin kuin kahdella muulla.
 
Ja tämän myös kuulee. Itse aloin ihmettelemään, miksi Minimass toimi paljon paremmin 18W marsun (16ohm) kuin Fendereiden (4ohmia) kanssa. Voi olla, että weberin "puutteet" tulevat muutenkin paremmin esiin fenkkujen kuin marsujen kanssa, mutta syypää löytyy ihan kytkiksestä.
 
http://milas.spb.ru/~kmg/files/sche … ASS%20Attenuators/WeberMiniMASS.gif
 
Neljän ja kahdeksan ohmin asetuksilla "massipiirin" rinnalle on yksinkertaisesti nykäisty parit tehovastukset. Vastaavan härvelin voisi rakentaa mm. Kochin rinnalle muutamalla eurolla.
 
Ehkä noissa isommissa Webereissä on homma hoideltu tyylikkäämmin?
 
Edit: hemmetti kun noita Weberin kajarimasseja saisi ostaa irtotavarana suoraan hyllystä, niin äkkiäkös niistä rakentelisi hyvät härvelit. Kolmella ~100W dummylla tekisi jo kaikenlaista.
 
Edit2: linkki korjailtu
 
Jucciz
05.03.2014 17:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: http://freestompboxes.org/members/s … ulsonic/schematic/WeberMiniMASS.gif
 
403 Forbidden
 
Access to this resource on the server is denied!
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kojones
05.03.2014 17:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Z. AirBrake oli miun makuun varsin toimiva.
 
jii.haanpaa
05.03.2014 18:01:45 (muokattu 05.03.2014 18:04:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: 403 Forbidden
 
Access to this resource on the server is denied!

 
No mikäs bergule?
 
http://milas.spb.ru/~kmg/files/sche … ASS%20Attenuators/WeberMiniMASS.gif
 
100W massissa näköjään sama meininki: http://milas.spb.ru/~kmg/files/sche … MASS%20Attenuators/WeberMASS100.gif
 
Metalkallo
06.08.2015 18:16:05 (muokattu 06.08.2015 18:50:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsisin keinokuorman jotta saisin nostettua tuon Marshall JTM1:n volumea eli loudnessia enemmän jotta pystyisi soittamaan kovempaa hiljemmin(olipas hauskasti selitetty :), mikäs keinokuorma olis paras tähän hommaan? Ei saisi olla liian kallis mutta ei tartte välttämättä olla se kaikkein halvinkaan, mutta ne halvatkin voi listata.
 
Mulla tosiaan ei ole keinokuormista ennen kokemusta joten en paljoa niistä tiedä kuin sen, että ne on tarkoitettu juuri toimimaan tavallaan master volumena kait.
 
Vai olisiko mahdollinen ratkaisu myös jos veisi bluetonelle ja ne rakentaisi mun marsuun sisälle sen PPIMV tai VVR:n? Kumpi olisi oikea mulle, PPIMV vai VVR?
 
Vahvistin kyllä pysyy mulla varmaan hamaan loppuun asti et sen puoleen ei vaikuta vaikka vähän modaisi.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Gabe
06.08.2015 18:33:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Tarvitsisin keinokuorman jotta saisin nostettua tuon Marshall JTM1:n volumea eli loudnessia enemmän jotta pystyisi soittamaan paremmilla soundeilla, mikäs keinokuorma olis paras tähän hommaan? Ei saisi olla liian kallis mutta ei tartte välttämättä olla se kaikkein halvinkaan, mutta ne halvatkin voi listata.
 
Weber MiniMass tai Swart nightlight JR.
Metalkallo
06.08.2015 18:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Weber MiniMass tai Swart nightlight JR.
 
Kiitti Gabe! :)
 
Nuppi tosiaan on hyvä, mutta edes tuolla 0,01w tehonpuolituksella ei pysty pistämään nuppia täysille millään kerrostalossa joten pakko olla keinokuorma tai muu.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Metalkallo
06.08.2015 19:13:31 (muokattu 06.08.2015 19:17:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs noissa keinokuormissa, vaikuttaako ne vahvistimen sointiin jollain muillakin tavoin kuin vain äänentasoon, niin kuin negatiivisesti? (huonontaa esim)
 
Kysyn ihan vain kiinnostuksesta ja että oppii.
 
Myöskin mihin tuommoinen keinokuorma tulee kiinni? Meneekö kitarasta johto tuohon kuormaan ja kuormasta johto vahvariin?
 
Mun marsussa on takana vain 1x8ohm ja 1x16ohm liitännät, ei muita liitäntöjä. 1x16ohmilla soittelen koska kiinni 4x12 kaapissa.
 
Tarkoitus siis olisi tuon keinokuorman avulla vääntää vaikka täysille jotta saa kunnolla ruttua ilman pedaaleja. Ihan hyvää ruttua tuosta jtm1:stä lähtee kun täysillä vola.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Gabe
06.08.2015 19:27:09 (muokattu 06.08.2015 19:32:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mitenkäs noissa keinokuormissa, vaikuttaako ne vahvistimen sointiin jollain muillakin tavoin kuin vain äänentasoon, niin kuin negatiivisesti? (huonontaa esim)
 
Kyllähän se kuorma vaikuttaa negatiivisesti soundiin jos sillä voimakkaasti jarruttaa, samoin tekee VVR ja PPIMV. Paras lopputulos on ollut PPIMV/Master Volume yhdessä kuorman kanssa. Eikä sekään kuulostanut lähimainkaan yhtä hyvältä kuin jos saa soittaa ilman mitään rajoituksia. Kaiuttimet ja kaappikin alkaa yleensä soundaamaan parhaimmalta kun sitä volumea on avattu enemmän jne. jne. Kerrostalo on aina parhaimmillaankin ikävä kompromissi, ei pääse mihinkään. Sinun täytyy itse kokeilla onko se sellainen kompromissi minkä pystyt sietämään, itse en pystynyt.
 
Myöskin mihin tuommoinen keinokuorma tulee kiinni? Meneekö kitarasta johto tuohon kuormaan ja kuormasta johto vahvariin
 
Kuorma tulee vahvistimen ja kaapin väliin.
Aakoo
06.08.2015 19:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo:
Mun marsussa on takana vain 1x8ohm ja 1x16ohm liitännät, ei muita liitäntöjä. 1x16ohmilla soittelen koska kiinni 4x12 kaapissa.

 
Pahoittelen jos takerrun asiaan turhaan, mutta jotenkin yllä oleva lause jäi vaivaamaan minua. Olethan tietoinen, että tuolla impedanssilla ei ole suoraa yhteyttä kaapin kaiuttimien kokoon, tai määrään? 4x12 voi olla 4, 8 ,16 Ohm, miksei jopa 2 tai 32 Ohm, tai jotain tuolta väliltä jos kaiuttimet kytketty hassusti.
 
Metalkallo
06.08.2015 21:57:22 (muokattu 06.08.2015 22:01:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kyllähän se kuorma vaikuttaa negatiivisesti soundiin jos sillä voimakkaasti jarruttaa, samoin tekee VVR ja PPIMV. Paras lopputulos on ollut PPIMV/Master Volume yhdessä kuorman kanssa. Eikä sekään kuulostanut lähimainkaan yhtä hyvältä kuin jos saa soittaa ilman mitään rajoituksia. Kaiuttimet ja kaappikin alkaa yleensä soundaamaan parhaimmalta kun sitä volumea on avattu enemmän jne. jne. Kerrostalo on aina parhaimmillaankin ikävä kompromissi, ei pääse mihinkään. Sinun täytyy itse kokeilla onko se sellainen kompromissi minkä pystyt sietämään, itse en pystynyt.
 
Kuorma tulee vahvistimen ja kaapin väliin.

 
Ok.
 
Kyllä mä nyt aika hyvin pystyn soittaan himassa vehkeilläni, tietty isommilla volilla kuten sanoit kaikki kuulostaisi paremmalta, mutta aika tyytyväinen olen ollut tähän asti noilla mitä mulla on ja voimakkuuksilla. Pitää vaan saada tuota jtm:mää avattua isommalle jotta saa ruttuun kun plexi tyyppinen on joten keinokuorman pitäisi siinä auttaa. Joten kuten sain jo ruttuakin kun pistin rockett animalin päälle joka on plexi tyyppinen pedaali. Kyllähän sitä huomas et soundi jää hieman ohuemmaksi kun ei pysty avaamaan kunnolla. Saan avattua vain johonkin 2 viiva 3 tai 3.5 välille.
 
Aakoo: Pahoittelen jos takerrun asiaan turhaan, mutta jotenkin yllä oleva lause jäi vaivaamaan minua. Olethan tietoinen, että tuolla impedanssilla ei ole suoraa yhteyttä kaapin kaiuttimien kokoon, tai määrään? 4x12 voi olla 4, 8 ,16 Ohm, miksei jopa 2 tai 32 Ohm, tai jotain tuolta väliltä jos kaiuttimet kytketty hassusti.
 
Joo, olenhan minä aika tietoinen, kunhan muuten vaan kerroin mitä siellä marsun takana piilee jos se olisi jotenkin vaikuttanut keinokuormaan. :)
 
Kiitoksia molemmille tiedoista.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Metalkallo
07.08.2015 02:17:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenköhän tämä Koch Load Box LB120-II vertautuu tuohon Weberiin?
http://www.customsounds.fi/koch-load-box-lb120-ii.html
 
Kuvauksessa sanotaan ettei soundi kärsi yhtään, hinta tosin on korkeampi kuin Weberissä. Luultavasti päädyn kuitenkin Weberiin, mutta kattoo nyt.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Gabe
07.08.2015 09:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mitenköhän tämä Koch Load Box LB120-II vertautuu tuohon Weberiin?
http://www.customsounds.fi/koch-load-box-lb120-ii.html

 
On mulla ollut tuokin, tykkäsin että Weber kusee soundia kuitenkin pikkuisen vähemmän. Hyvä tuokin on ja etenkin isoilla vahvistimilla kun vain vähän jarruttaa.
 
Kuvauksessa sanotaan ettei soundi kärsi yhtään, hinta tosin on korkeampi kuin Weberissä. Luultavasti päädyn kuitenkin Weberiin, mutta kattoo nyt.
 
Eipä taida olla myynnissä yhtään kuormaa jonka kuvauksessa sanotaan että paskoo soundin. :) Kyllä ne valitettavasti aina vaikuttaa, mitä enemmän jarruttaa niin sitä enemmän ne paskoo soundia. Mutta kyllä hyvällä kuormalla jo ihan siedettävään lopputulokseen pääsee.
jniska
07.08.2015 09:52:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: On mulla ollut tuokin, tykkäsin että Weber kusee soundia kuitenkin pikkuisen vähemmän. Hyvä tuokin on ja etenkin isoilla vahvistimilla kun vain vähän jarruttaa.
 
Eipä taida olla myynnissä yhtään kuormaa jonka kuvauksessa sanotaan että paskoo soundin. :) Kyllä ne valitettavasti aina vaikuttaa, mitä enemmän jarruttaa niin sitä enemmän ne paskoo soundia. Mutta kyllä hyvällä kuormalla jo ihan siedettävään lopputulokseen pääsee.

 
Tai joskus on myös tilanne sellainen, että kuormalla paskottu saundi on juuri se saundi mitä on haettu. Ei välttämättä huono saundi ollenkaan.
 
Aika monta tuntia on tullut tehtyä töitä EVH:n 70-luvun lopun ruskean saundin löytämiseksi. Siinä yhteydessä on selväksi tullut, että kuormaa tarvitaan kompressoimaan ääntä oikean soundin löytämiseksi.
 
"Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä"
steelduck
07.08.2015 09:52:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse testasin Weberin ja tuon Kochin ja mielestäni Kochissa säilyi "yläpää" paremmin. Kaikki nuo tosiaa syö soundia jonkin verran, mutta olen ollut tuohon Kochiin tyytyväinen. Se ja Bluetonen PPIMV yhdessä mahdollistaa kerrostalosoittelut.
 
Metalkallo
07.08.2015 11:50:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: On mulla ollut tuokin, tykkäsin että Weber kusee soundia kuitenkin pikkuisen vähemmän. Hyvä tuokin on ja etenkin isoilla vahvistimilla kun vain vähän jarruttaa.
 
Eipä taida olla myynnissä yhtään kuormaa jonka kuvauksessa sanotaan että paskoo soundin. :) Kyllä ne valitettavasti aina vaikuttaa, mitä enemmän jarruttaa niin sitä enemmän ne paskoo soundia. Mutta kyllä hyvällä kuormalla jo ihan siedettävään lopputulokseen pääsee.

 
Joo, voishan se olla vähän huonoa mainosta jos kuvauksessa sanottaisiin, että paskoo soundia. :D
 
Taitaa tuo Weber mennä sitten ostoslistalle kun jos kerran ei niin paljoa eroa tuosta toisesta. Eipä tässä voi kuitenkaan kuin etsiä lisää tietoa noista ja muista ja imeä oppia. Kiitoksia kaikille avusta jälleen! :)
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «