Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Deluxe-straton otelautaan nitroselluloosalakkapinnoite
1
Joonas.H
03.03.2013 19:11:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuossa viime syksynä Fenderin Deluxe straton vaahteraotelaudalla. Kitara on muuten mahtava peli, mutta otelaudasta puuttuu tuollainen vintage-tyylinen nitroselluloosalakka. Minkälainen operaatio se tulis olemaan, jos lisäis lakan otelautaan? http://www.spelektroniikka.fi/tuott … le-spraypurkki-500-ml-kirkas-103231 Tuosta spray, nauhat pois ja lakka pintaan (nämä tietenkin ammattimiehen toimesta, ite en uskalla alkaa nauhoja repimään pois), vai? Mitenköhän tuo alkuperäinen pinnoite tykkää, jos siihen päälle vetää tuon nitroselluloosalakan?

Josid
03.03.2013 19:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas.H: Ostin tuossa viime syksynä Fenderin Deluxe straton vaahteraotelaudalla. Kitara on muuten mahtava peli, mutta otelaudasta puuttuu tuollainen vintage-tyylinen nitroselluloosalakka. Minkälainen operaatio se tulis olemaan, jos lisäis lakan otelautaan? http://www.spelektroniikka.fi/tuott … le-spraypurkki-500-ml-kirkas-103231 Tuosta spray, nauhat pois ja lakka pintaan (nämä tietenkin ammattimiehen toimesta, ite en uskalla alkaa nauhoja repimään pois), vai? Mitenköhän tuo alkuperäinen pinnoite tykkää, jos siihen päälle vetää tuon nitroselluloosalakan?

Käsittääkseni nauhoja ei ole pakko irroittaa lakkauksen vuoksi. Lakka lähtee nauhoista hiomalla.
Vanhan lakan päälle ei kannattane ruiskia tuota nitrolakkaa, saattaa alkaa jompi kumpi kuplimaan.

You can't solve all the world's problems with a shotgun!
hallu
03.03.2013 19:56:40

Josid: Käsittääkseni nauhoja ei ole pakko irroittaa lakkauksen vuoksi. Lakka lähtee nauhoista hiomalla.
Vanhan lakan päälle ei kannattane ruiskia tuota nitrolakkaa, saattaa alkaa jompi kumpi kuplimaan.

Tai hioutuu soittamalla. Eikös jossakin kohtaa maailman historiaa ne siellä fenderilläkin nimenomaa lakannut nauhojen yli. Nauhojen ylilakatun otelaudan nauharemppa maksoi muistaakseni vähänenemmän, koska siinä joutuu nauhatyön lisäksi korjaamaan ne lakkaukset.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Josid
03.03.2013 20:45:32

hallu: Tai hioutuu soittamalla. Eikös jossakin kohtaa maailman historiaa ne siellä fenderilläkin nimenomaa lakannut nauhojen yli. Nauhojen ylilakatun otelaudan nauharemppa maksoi muistaakseni vähänenemmän, koska siinä joutuu nauhatyön lisäksi korjaamaan ne lakkaukset.

Samaa muistelin ja siksi sanoinkin, ettei nauhoja tarvitse irroittaa.

You can't solve all the world's problems with a shotgun!
McNulty
04.03.2013 10:04:25

Riippuen ihan otelaudasta ja miten se on käsitelty. Jos on vahattu niin lakka tuskin ottaa kauhean hyvin kiinni. Jos on polyu. tai polye. lakkainen, niin ei voi kai siihen pienen kerroksen nitroselluloosaa ruiskuttaa, mutta mitä sä meinasit saada sillä aikaan? Kellertävää sävyä? Tahmeampaa tuntumaa?

Suosittelen etten mene pilaamaan soittimesi kaulaa ja annat sen olla siten kuin se nyt on.

The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Joonas.H
04.03.2013 12:34:51

mitä sä meinasit saada sillä aikaan? Kellertävää sävyä? Tahmeampaa tuntumaa?

Noh, minun mielestäni Stratocasterin ulkonäköön kuuluu juuri tuo nitroselluloosalakka, joka tuo juurikin tuota komeaa kellertävää sävyä kaulaan. Lisäksi lakka tuo otelautaan tuntuman, josta pidän. Mutta joo, ehkä nyt kuitenki jätän tuon tuollai ja ostan sitten tulevaisuudessa toisen straton, jossa on vakiona nitroselluloosalakat otelaudassa.. Täytynee vielä mietiskellä.

von spets
04.03.2013 12:38:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään järkeä lakata! Osta mieluummin uusi kaula.

www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
klobasa
04.03.2013 12:39:57

Itse jättäisin nitron väliin ja käsittelisin Tru-Oililla. Se tekee kovan pinnan vaikka nimessä onkin sana "oil". En tykännyt yhtään Bajan otelaudasta polyn kanssa ja reipas puoli vuotta sitten tein alla olevan käsittelyn. Sen jälkeen soitto onkin ollut yhtä juhlaa. Väittäisin, että naisetkin katsovat minua nykyään ihailevammin kuin ennen.

Näin:

http://www.youtube.com/watch?v=CemeXExPYOk

+

okran värisellä öljyvärimaalilla sävytettyä Tru-Oilia 5 kerrosta (levitetty pienellä rätillä) =

http://tinyurl.com/bocy6d4
http://tinyurl.com/cs9x46c

klobasa
04.03.2013 12:46:12

von spets: Ei mitään järkeä lakata! Osta mieluummin uusi kaula.

Tämäkin on varteenotettava vaihtoehto, mutta vaihdon jälkeen kitara voikin olla sitten soundiltaan ja tatsiltaan aivan eri kuin alkuperäisellä kaulalla. Yleensä (aina?) kaulat täytyy ostaa sokkona - ilman että pääsee ensin testaamaan miten kokoonpano toimii.

Gabe
04.03.2013 13:13:36

klobasa: Itse jättäisin nitron väliin ja käsittelisin Tru-Oililla.

Suosittelen myös tätä jos aiot itse sen tehdä. Helppo toteuttaa kotosalla ja saa sävyttää mieleisekseen. Mukava lakkamainen tuntuma myös.
McNulty
04.03.2013 13:37:34 (muokattu 04.03.2013 13:38:17)

klobasa: Tämäkin on varteenotettava vaihtoehto, mutta vaihdon jälkeen kitara voikin olla sitten soundiltaan ja tatsiltaan aivan eri kuin alkuperäisellä kaulalla. Yleensä (aina?) kaulat täytyy ostaa sokkona - ilman että pääsee ensin testaamaan miten kokoonpano toimii.

Tähän täytyy todeta, että meiltä löytyy kotimaasta todella osaavia soitinrakentajia. Aikanaan kun omaa customia (LP-mallinen) teetätin, niin annoin tekijälle toviksi lainaan oman '92 LP Standardin josta hän mittasi kaulan kohta kohdalta ja teki customiin samanlaisen.

Eli jos esim. threadin aloittaja kokee muutoin Stratonsa kaulan hyväksi, niin sen voi irroittaa rungosta ja toimittaa soitinrakentajalle, jolta on uutta kaulaa tilaamassa. Eihän se tietysti 100% identtinen ole, mutta esim. kaulan paksuus, profiilin muoto, otelaudan radius, nauhojen malli ja koko yms. ovat samat. Erot ovat siis alkup. kaulan ja teetetyn kaulan välillä hyvin minimaaliset.

PS. Sellainen lisämuikkari myös threadin aloittajalle, että tänäpäivänä oikeasti hyvälaatuinen nitrolakka on harvassa. Vaikka purkin kyljessä lukee "nitroselluloosa" niin se ei vielä tarkoita kovinkaan paljoa. Kannattanee kysäistä asiasta vaikkapa Ruokankaan Juhalta tai muutamilta muilta maamme soitinrakennuksen vaikuttajilta. Ei siis kannata ihan mitä tahansa "nitroa" hankkia.

PPS. Nykyäänhän tuota kellertävää tai oranssihtavaa sävytystä soittimen viimeistelyssä toteutetaan ihan poly-lakoilla joihin tiputetaan pisara väriä mukaan. Näin saadaan ohuella lakkakerroksella miellyttävä ulkoasu ja monelle soittajalle miellyttävämpi tuntuma (nitrolla kun on tapana olla tahmaava - itseäni moinen ei häiritse).

The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Fat Masterson
04.03.2013 14:29:43

Otelaudan lakkaaminen ei sinänsä ole vaikeaa, olen hiljattain ruiskutellut uuden kaulan otelautaan nitrolakkaa ja hyvä näyttää tulevan. Ja nimenomaan nauhojen päälle, koska otelaudassa on bindaukset ja nauhanuria olisi ollut liian vaikea puhdistaa lakkaamisen jälkeen. Slöjd-detaljer myy toisen merkkistä nitrolakkaa alle kympin purkki ja sitä olen käyttänyt.

Harkitsisin kyllä kolmannenkin kerran ennen kuin alan ulkonäkösyistä lakkaamaan (tai muuten käsittelemään) hienon kalliin kitaran kaulaa ennen kuin ehdottoman varmasti tiedän mitä olen tekemässä. Kaksi erilaista lakkaa voi saada aikaan reaktion joka harmittaa aivan helevetisti. Tämä on kylläkin vain pelkurimaisen harrastajan luuloa eikä oikeata tietoa.

rrroope
04.03.2013 15:36:11

klobasa: Itse jättäisin nitron väliin ja käsittelisin Tru-Oililla. Se tekee kovan pinnan vaikka nimessä onkin sana "oil". En tykännyt yhtään Bajan otelaudasta polyn kanssa ja reipas puoli vuotta sitten tein alla olevan käsittelyn. Sen jälkeen soitto onkin ollut yhtä juhlaa. Väittäisin, että naisetkin katsovat minua nykyään ihailevammin kuin ennen.

Näin:

http://www.youtube.com/watch?v=CemeXExPYOk

+

okran värisellä öljyvärimaalilla sävytettyä Tru-Oilia 5 kerrosta (levitetty pienellä rätillä) =

http://tinyurl.com/bocy6d4
http://tinyurl.com/cs9x46c

wau. tommonen on suunnitteilla mullakin. paljonko tota öljyväriä laitoit tru-oilin sekaan?

Gabe
04.03.2013 15:50:17

McNulty: Tähän täytyy todeta, että meiltä löytyy kotimaasta todella osaavia soitinrakentajia. Aikanaan kun omaa customia (LP-mallinen) teetätin, niin annoin tekijälle toviksi lainaan oman '92 LP Standardin josta hän mittasi kaulan kohta kohdalta ja teki customiin samanlaisen.

Eikä kotimainen käsityö ole ikinä huono vaihtoehto. Teetetty tavara säilyttää hyvin arvonsa ja on takuulla laadukasta. Ja jos nyt paikoillaan oleva kaula ei kaikilta ominaisuuksiltaan miellytä, niin samalla saa ainakin sitten sellaisen joka varmasti sopii omiin kätösiin. Minullekin on tulossa Custom keppi johon olen itse valinnut mieleiseni mitat, se on ihan hauskaa kun ei tarvitse tehdä kompromisseja.
klobasa
04.03.2013 16:41:19

rrroope: wau. tommonen on suunnitteilla mullakin. paljonko tota öljyväriä laitoit tru-oilin sekaan?

Vaikea arvioida määrää (se oli ihan nokare), mutta kannattaa tosiaan tehdä niin, että laita Tru-Oilia ihan vähän toiseen pulloon johon sekoita mielen mukaan väripastaa. Sitten ravistelet, että sekoittuu kunnolla. Otelautaan riittää varmaan n. 1/4 dl värjättyä öljyä. Öljyväri pitää muuten olla pellavasiemenpohjaista. Itse ostin omani taidemaalarikaupasta ja tuubi maksoi n. 6€.

Itse levitin sävytteen pienellä kankaan palasella jota hinkkasin puuhun. Meni tosi tasaisesti. En lähtisi pensselöimään, ei ole tarve. 2-3 kerrosta sävytettyä öljyä ja päälle 3-4 kerrosta kirjasta öljyä.

Otelauta näyttää vanhahkolta vaahteraotelaudalta, mutta tuntuu enemmänkin ruusupuuotelaudalta.

Joonas.H
04.03.2013 18:31:00

Hmm, kiitos kaikille vastanneille hyödyllisistä ja uusia näkökulmia tuoneista viesteistä.

Pelkistä ulkonäkösyistä kaulan lakkaus -ajatus ei tullut, vaan kuten jo aikasemmin totesin: "Lakka tuo otelautaan tuntuman, josta pidän", joku sitä tuntumaa saattaa nimittää tahmaiseksi. Toisaalta idea uuden kaulan hankkimisesta ei ole huono vaihtoehto, öljyämisestä puhumattakaan, Mutta kuten Fat Masterson totesi, on pienoinen riski lähteä itse muuntelemaan suht. hintavan kitaran alkuperäisosia.
Täytynee ilmeisesti miettiä niin kauan, että halut nitroselluloosalakalla käsitellystä otelaudasta katoavat.. toistaiseksi

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti