Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkökitara suoraan mikseriin ja siitä PA:han?
1
rannanpa
03.03.2013 16:22:28 (muokattu 03.03.2013 16:24:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo tovin miettinyt, miksi sähkökitaraa ei voisi liittää suoraan mikseriin ja siitä aktiivi PA:han. Siis, että ei käytä ollenkaan kitaralle omaa vahvistinta, vaan pistää kitarasta piuhan suoraan mikseriin. Onko syynä huono äänenlaatu verrattuna kitaravahvistimeen? Vai eikö PA-kaiuttimen taajuudet vastaa kitaran taajuuksia? Jokin muu syy?

Edit: Käsittääkseni, jos PA-kaapista tulee samalla myös laulut, niin kitara vie huomattavasti tehoja laululta?

Antti1
03.03.2013 16:24:38

Syynä on se, että harva pitää siitä soundista, joka kitarasta itsestään lähtee. Mikään ei estä kuitenkaan tekemästä noin.

"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
rannanpa
03.03.2013 17:03:31

Jos mahdollista, niin kitarallehan voi laittaa efektiä, esim. säröä, mikseristä.

Kitaralla ei siis saa aikaan vauriota PA-kaiuttimiin, jos pitää mikserillä kitaran volat kurissa eli mikseri ei huuda punaista?

blues guitar
03.03.2013 17:14:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän niin voi tehdä. Voi laittaa vielä jonkin mallintavan etusen siihen kitaran ja vahvistimen välille.

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jhlamm
03.03.2013 17:37:50

Toiset soittelee juurikin mallintavilla suoraan linjaan eli etuaste josta soundit ja sitten vaan mikseriin ja suotamaan tuubaa...

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
hallu
03.03.2013 18:15:40

blues guitar: Kyllähän niin voi tehdä. Voi laittaa vielä jonkin mallintavan etusen siihen kitaran ja vahvistimen välille.

Eikä tarvitse edes mallintavaa etusta. Mulla on ihan tavallisessa pedaalimallisessa putkietusessa "to PA/REC" liitin josta lähtee kaappimallinnettu signaali. Etusen efektiluuppiin jos nakkaa vaikka jousikaiun, niin eipä se taida erota millään tavalla täysikokoisesta vahvarista.

Ainoa juttu on sitten tietenkin se monitorointi. Itse olen ollut tilanteessa jossa kitaravahvistin on kyllä mikitetty, mutta se vahvistin on toiminut itsessään monitorina eli kitaraa ei ole monitoroitu erikseen. Tietty nykyisin korvanappien aikaan tuo monitorointi ei taida ola juttu eikä mikään.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
blues guitar
03.03.2013 18:40:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eikä tarvitse edes mallintavaa etusta. Mulla on ihan tavallisessa pedaalimallisessa putkietusessa "to PA/REC" liitin josta lähtee kaappimallinnettu signaali. Etusen efektiluuppiin jos nakkaa vaikka jousikaiun, niin eipä se taida erota millään tavalla täysikokoisesta vahvarista.

Ainoa juttu on sitten tietenkin se monitorointi. Itse olen ollut tilanteessa jossa kitaravahvistin on kyllä mikitetty, mutta se vahvistin on toiminut itsessään monitorina eli kitaraa ei ole monitoroitu erikseen. Tietty nykyisin korvanappien aikaan tuo monitorointi ei taida ola juttu eikä mikään.

Onhan siinä pa:ssa monitori kuitenkin oltava laulua varten, sieltähän se tulee kitarakin.

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
madcow2
04.03.2013 11:03:02

Bad monkey on halpa etunen kitaran ja mikserin väliin. Mixer/PA-outputista löytyy kaappisimulaatio, joka ainakin omaan puukorvaani kuulostaa kohtuulliselta.

Hämärästi muistaisin, että muissakin Digitecheissä olisi kaappisimuloitu ulostulo. Simulaation laatu onkin sitten eri asia.

Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa.
JaaGeRMaisTeR
04.03.2013 19:50:42

madcow2: Bad monkey on halpa etunen kitaran ja mikserin väliin. Mixer/PA-outputista löytyy kaappisimulaatio, joka ainakin omaan puukorvaani kuulostaa kohtuulliselta.

Hämärästi muistaisin, että muissakin Digitecheissä olisi kaappisimuloitu ulostulo. Simulaation laatu onkin sitten eri asia.

Ja muutenki hyvä efekti tuo paha apina :) eikä muutes maksa paljoa :P

Näin on!
Durty
04.03.2013 21:12:08

Blackstar HT-Dual toimii tuossa erinomaisesti. Mulla sattuu olemaan myynnissä sellainen...

JaaGeRMaisTeR
04.03.2013 21:38:07

Durty: Blackstar HT-Dual toimii tuossa erinomaisesti. Mulla sattuu olemaan myynnissä sellainen...

Vähän kalliimpi ku tuo bad monkey muttei yhtään pahan oloinen pedali :)

Näin on!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti