Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender blues junior III vaihtoon ja hiljaisempi tilalle?
1
niilopi
05.02.2013 15:11:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve, tosiaan mulla on toi fenderin blues junior III eikä oikeen oo sopiva vehje tällaseen kerrostalo soitteluun. Saa kyllä volumet niin hiljaselle että sillä pärjää mutta saundista katoaa puolet munasta samalla.

Oiskohan jollain vastaavaa ehdottaa tilalle, putkisaundi on plussaa mutta ei pakollinen. Vois olla myös monimuotoinen saundiala plussaa. Mut eniten blues tyyppistä säröä. Niin että sais hyvällä voluumilla soiteltua kotioloissa ettei tarvi pelätä.

Mulla oli ennen tätä Rolandin Cube 15X johon olin erittäin tyytyväinen ja tuli soiteltua paljon enemmän kun tän fenderin kanssa. Ainoo mikä cubessa häiritsi oli juuri trankun "sähköinen" saundi ja luonnoton reaktio kitarasta lähtevään tatsiin.

Kertokaa minkälaista kannattaa hommata.. max.400e budjettiin..

madcow2
05.02.2013 15:55:30 (muokattu 05.02.2013 15:56:45)

Tähän väliin häikäilemätöntä mainontaa: minulta saisit edullisesti Tech21 Trademark 10:n. Pikaviestiä vaan, jos semmoinen kiinnostaa. Omaan korvaan on erittäin pätevät Fender-soundit, ja jousikaikukin on ihan oikealla jousitankilla tehty.

Jottei nyt menisi pelkäksi omien kamojen mainonnaksi, niin Yamahan THR-sarja kannattaa tsekata myös. Niitä ei ole juurikaan näkynyt Torilla, eli melkeinpä täytyisi ostaa uutena. Toisaalta se taitaa olla merkki, että ihmiset eivät halua luopua omistaan (=hyvä).

Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa.
komero
05.02.2013 16:01:46

niilopi: Terve, tosiaan mulla on toi fenderin blues junior III eikä oikeen oo sopiva vehje tällaseen kerrostalo soitteluun. Saa kyllä volumet niin hiljaselle että sillä pärjää mutta saundista katoaa puolet munasta samalla.

--

Kertokaa minkälaista kannattaa hommata.. max.400e budjettiin..

Se munan katoaminen on osittain sitä, että voluumia yksinkertaisesti on vähemmän. Kaiutin ei pelitä niin munakkaasti jne.

Mutta jos tykkäät tuosta bluesjuniorista, niin kannattaa harkita Swart Night Lightiä kaveriksi: http://swartamps.com/night_light_attenuator.htm

Toki joku muukin keinokuorma käy, mutta tuo on aika näppärä eikä ole niin kallis kuin jotku paljon kalliimmat :)

niilopi
05.02.2013 16:17:21

joo täytyy vilkasta noita mainitsemiasi. Oon menny lupaamaan jo fenderin eteenpäin eli kauppoja ei voi perua enää :) Tässä päivän nyt katellu ja tullu vastaan mm.
VOX AC4
Bad Cat Cougar 5

Erityisesti toi AC4 nyt pistää silmään.. niitä saa uutena n.300e ja käytettynä vielä halvemmalla. Sais varmasti hyvät originaalit blues soundit irti les paulista. Mulla on -78 customi les pauli jossa on aika kylmät mikit joten tarvii hyvät gainit että tulee kys saundit. Siks vaikee pitää volumet hiljasella kun täytyy olla aika paljon ajoa vahvistimen puolesta.

Tässä samalla vois kysästä noista pedaaleista mitkä nauhottaa palasen omaa soittoa ja luuppaa sen taustalle. Jos joku osais ehdottaa jotain hyvää ja edullista.

klobasa
05.02.2013 16:26:17

Tee vanerista adapteri ja vaihdat 12" kaiuttimen tilalle _laadukkaan_ hiljaisemman 10" tai 8" kaiuttimen.

Esim. WGS G8C on tarvittaessa tosi isosoundinen kaiutin, mutta soundaa pienilläkin äänenpaineilla tosi hyvältä. Erityisen hyväsoundinen se on hieman isommassa cabinetissa. Eipä taida moni 12" soundata yhtä hyvältä noilla hiljaisilla äänenpaineilla.

niilopi
05.02.2013 16:28:14

toi THR kyl iski aika kultasuoneen.. vaikuttaa vähä samalta ku se rolandin cube mut tuntuu et ne on saanu noi saundit vähä luonnollisemmaks vielä.

hallu
05.02.2013 16:46:23

Minulla on myös erittäin positiivinen käsitys tuosta ehdotetusta Tech21 trademarkista. Tuli vaan mieleen ehdottaa kotiseitteluun sellaista ratkaisua että hommaa hyvä etuvahvistin. Se on pienikokoinen saat ihan ehtaa putkisaoudia ja jopa putkipäätepörinää suoraan korvakuulokkeisiin, äänikortille tai monitoriin.

Itselläni on tuo Koch Pedaltone, joka toimii putkilla ja on verrattoman monipuolinen ja juurikin kotikäytössä ihan omiaan. Haittapuolena siinä on, että tarvitsee ulkoisen kajahduksen ja toinen juttu on, että jos et halua soittaa luureihin, niin pitää joku monitori hommata. Soundit siinä on hyvät, mutta ei se mikään Fenderi ole eli mielestäni jää puhtaissa soundeissa selkeästi bluesdevillen etuselle bluesjunnusta mulla ei ole tarkkaa näkemystä. Se soundi eroaa sillä tavalla Cochin ja Fenderin välillä, että Kochin "tramboliini" ei ole ihan yhtä joustava ja soundi ei ole fendermäisen syvä ja kirkas samanaikaisesti. Kochin säröt on kylläkin hyvät "ehkä parhaat joita olen itse koskaan päässyt kokeilemaan).

Itse olen joskus miettinyt, että tavallinen aktiivimonitori Kochin perään tai sitten vaikkapa Tech21 voimayksikkö voisi olla varsin käyttökelpoinen ratkaisu. Toisaalta olen soitellut omaa kochiani fenderin päätteeseen mikä on ollut soundillisesti toimiva yhdistelmä.

Miinuksena voisi sanoa, että jonkinverran noista etusista täytyy maksaa (tämä Koch ei tosin ole lähellekän yhtä kallis kuin vaikkapa mesan räkkietuset) ja tämä tarvitsee kajahduksen kaverikseen, mutta luureihin tämä soundaa oikein hyvältä. Rumahan tämä on harmaa peltiloota ei ole mikään designin kukkanen, mutta toisaalta rakenne on kestävä ja käytännöllinen.

No tämmöinen ehdotus tähän muiden joukkoon.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
05.02.2013 19:58:43

niilopi: Terve, tosiaan mulla on toi fenderin blues junior III eikä oikeen oo sopiva vehje tällaseen kerrostalo soitteluun. Saa kyllä volumet niin hiljaselle että sillä pärjää mutta saundista katoaa puolet munasta samalla.

Tuntuisko VVR:n asennuttaminen siihen Blues Junioriin mahdottomalta ajatukselta? Ei syö soundia kovasti, eikä tulisi maksamaankaan niin paljon kuin uuden vahvistimen osto. Jos tuon nykyisen soundi siis muuten miellyttää. Jos pätäkkää olisi ollut hiukan enemmän käyttää niin olisin suositellut suosimaan suomalaista käsityötä, Rikstonen C6 oli nimittäin itselleni vastaus tähän samaiseen tarpeeseen kuin itselläsi on.
pnorman
05.02.2013 22:25:22

Olisiko mahdotonta, että kokeilisit jotain säröpurkkia blues juniorin kanssa, ennen kuin teet mitään muuta. Esim. tube screamerien johdannaisia on maailma pullollaan, eikä maksa paljoa.

iec
05.02.2013 23:17:13

pnorman: Olisiko mahdotonta, että kokeilisit jotain säröpurkkia blues juniorin kanssa, ennen kuin teet mitään muuta. Esim. tube screamerien johdannaisia on maailma pullollaan, eikä maksa paljoa.

Jep. Ei tule kalliiksi kokeilla esim Joyo Sweet Baby overdrivea, joka on melko neutraali taajuusbalanssiltaan (ainakin TS-klooneihin verrattuna). Vaikkapa täältä: http://www.verkkotukku.fi/tuotteet.html?id=18/120
Mulla löytyy laudasta tuollainen ja käytän sitä lähinnä cleanin maustamiseen, eli "reunasäröön". Jonkin verran sen olemassaolon aistii myös taajuusvasteessa, mutta ei ole paha.

Sitten jos tuo vaikuttaa sopivalta, voi ostaa aidon ja alkuperäisen Mad Professorin Sweet Honey Overdriven.

Sittenhän noita on kaiken maailman Tech21 SansAmppia jne jne. Tai miksipä ei voisi kokeilla myös Joyon vastaavia. Nämä yrittävät mallintaa suoraan tiettyä soundia olematta silti mitään nappulahel... öö siis vaikeasäätöisiä. Muutamalla nupilla homma hoituu. Toisaalta myös Voxin Tonelab voisi toimia aika hyvin, sillä siinä on sentäs yksi 12AX7 putki mukana digimallinnosten lisäksi.

Uraltonelta löytyy myös kohtuuhintainen säädettävä keinokuorma rakennussarjana, jos haluaa askarrella.

Vaihtoehtoja on siis monia.

-iec

Ja niin päin pois...
Gabe
06.02.2013 01:19:15

iec: Sitten jos tuo vaikuttaa sopivalta, voi ostaa aidon ja alkuperäisen Mad Professorin Sweet Honey Overdriven.

Komppia tälle, budjetti ei pauku vaikka ostaisi uutenakin. Kannattaa kokeilla.
Objectif Lune
06.02.2013 09:31:18 (muokattu 06.02.2013 09:33:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jostain löytyy, Fender Champion 600 vois olla myös vaihtoehtona. Itse päädyin about vastaavassa tilanteessa siihen. Tietenkin säröt pitää etsiä jostain pedaalista. Oma reaktioni vahvistimeen oli "Ennen mulla oli vahvistin, jossa oli paljon erilaisia huonoja soundeja, uudessa vahvistimessa on vain yksi soundi ja se on loistava."

Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
niilopi
06.02.2013 09:44:13

Oon menny lupaamaan jo fenderin eteenpäin eli kauppoja ei voi perua enää :)

Eli niitä uusia purkkeja vaan kehiin. On mulla TS808 ollu siinä välillä käytössä.
Se on paha kysymys ottaako just sen esim. VOX AC4 täysputki saundin joka on luonnollinen ja kuulostaa itte kitaralta, vai tommosen mallintavan boxin josta saa miljoona eri hienoa saundia käsiinsä mut tuntuma ei siltikään oo luonnollinen vaan kuulee et se boksi tekee sen saundin eikä sun kitara.

Onneks mulla on treenistä varten vielä JMP tallessa ;)

Stone
06.02.2013 10:06:20 (muokattu 06.02.2013 10:07:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne mitä uutuuksia on nyt tullut markkinoille ja tämä on täysin subjektiivinen näkökanta, mutta itse en kyllä kerros/ rivitalossa millään styrkkarilla saanut tarpeeksi mukavia soundeja ilman, että sitä ääntä olisi joutunut nostamaan ja ainahan siitä näköjään tuli sanomista. Kokeilussa mm. Blues junior, microcube kuin fender g- dec junior. Päädyin lopulta soittamaan pc:n + interfacen kera ja sinne ladattuna tällähetkellä amplitube vahvistinmallinnoksia. Eipä ole ainakaan enään tullut sanomista ja noi soundit passannut ainakin itselleni mitä kotona musisoimiseen tulee kaiuttimilla tai asiallisilla kuulokkeilla. Kompromissihän se on tietyissä määrin, mutta toimivin vaihtoehto itselleni.

"If you want heavy metal, talk to John Lee Hooker...that's heavy metal. That's armour!" -Keith Richards
klobasa
06.02.2013 11:45:17 (muokattu 06.02.2013 11:48:09)

niilopi: joo täytyy vilkasta noita mainitsemiasi. Oon menny lupaamaan jo fenderin eteenpäin eli kauppoja ei voi perua enää :) Tässä päivän nyt katellu ja tullu vastaan mm.
VOX AC4
Bad Cat Cougar 5

Tiedän, että mun ehdottama asenna 12" kaiuttimen tilalle epäherkempi 10" tai 8" kaiutin -ehdotus on tosi epäseksikäs, mutta jos väittäisin jotain tietäväni kitarakamoista, niin tätä "hyvät soundit kerrostalovoluumeilla" -asiaa olen tutkinut viimeiset puolitoista vuotta.

Fyysisesti pienet 5W combot pienessä kotelossa soundaa pieniltä laatikoilta. Se pieni laatikko ei siitä isoksi voi itsekseen muuttua.

12" kaiuttimia et todennäköisesti voi soittaa kerrostalossa järkevästi vaikka vahvarissa olisi master, VVR, KGB tai mitä tahansa säätöjä. Tai no ehkä voi jos satut löytämään juuuuri sopivan 12" kaiuttimen joka oikeasti soi hyvin _myös_hiljaa_.

5W tai 15W, ei mitään väliä. 5W voi olla paljon äänekkäämpi kuin 15W, riippuen taas esim. kaiuttimesta ja kotelosta

Itse en löytänyt mistään itselleni optimaalista yhdistelmää, että voisin soitella samalla vahvarilla kotona (kerrostalo) ja tarvittaessa muualla (isoilla äänenpaineilla). Vahvistin minulla oli, mutta lopulta testatessani erilaisia ja erikokoisia kaiuttimia päädyin tekemään vahvarille kokonaan uuden kotelon:

Kotelo on n. 43cm x 55 cm x 25 cm kokoinen (about sama kuin Blues Junior III?) ja kotelon sisällä on yksi tosi äänekäs 10" kaiutin (102db) ja yksi hiljainen 8" (n. 94db) kaiutin. Käytettävissä olevan kaiuttimen valitsen sen mukaan missä soitan. Kotona 8", muualla se isompi. Kotona tolla 10" kaiuttimella ei vaan yksinkertaisesti _voi_ soittaa, sillä se on aivan liian äänekäs. Soundaa munattomalta, jos ei ole ääntä tarpeeksi. Sen sijaan 8" soi tosi hyvin pienillä voimakkuuksilla ja isosta kotelosta johtuen soundaa silti isolta.

Ostat Blues junnun tilalle mitä tahansa, niin kannattaa oikeasti miettiä sitä kauitin asiaa. 12" --> 8" vaneriadapterin tekeminen = ehkä 10€. Vahvarin käytettävyyden parantuminen kotona = priceless.

Sitä paitsi, eikö Blues Juniorissa ole myös master vola? Sopivat soundit siitä --> 12" kaiutin vaihtoon, homma hoidettu.

Mule
06.02.2013 11:56:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikanaan itselläni oli sama ongelma Fender Hot Rodin kanssa ja lopulta mulle ehdotettiin jostain Peaveyn Delta Bluesia, 30 wattista komboa jota saatavana 2x10:nä ja mun 1x15:na. Soundaa todella hyvältä hiljaisella, ei ollut kamalan hintainen ja onpahan hiton kivan näköinenkin.

http://www.youtube.com/watch?v=AYHYgB1ljm0

iec
06.02.2013 14:15:58 (muokattu 06.02.2013 14:39:57)

Mitenkäs jos vaihtaa kaiuttimeksi Eminence Reignmakerkin tai Maverickin?
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=uvalrtv4tf5duafhg6iimtuni4

http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=uvalrtv4tf5duafhg6iimtuni4

Tuollaisilla saa herkkyyden tiputettua sinne 90dB tuntumaan, eli 10dB pudotushan taitaa psykoakustiikan oppien perusteella puolittaa aistitun äänenvoimakkuuden.

Tai sitten tosiaan vaikka tämä Uraltonen keinokuorma (joka maksaa noin puolet noiden säädettävien kajareiden hinnasta) http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=uvalrtv4tf5duafhg6iimtuni4

EDIT: Uraltonella oli myös tällainen, jota tekstin mukaan voisi käyttää myös kitaravahvistimelle: http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=uvalrtv4tf5duafhg6iimtuni4

Kannattaa varmaankin kysyä ensin vaikka sähköpostitse Uraltonelta miten tuo käytännössä soveltuisi hommaan. 15w näytti olevan tuo tehonkesto, eli menisi ehkä juuri ja juuri Blues junnu 3:lle.

-iec

Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti