Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender BluesDeVillen potikat
1
hallu
16.01.2013 19:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hain juuri vahvistimeni huollasta Uraltonelta ja hyvää jälkeä tekivät taas kerran ei voi valittaa ja hintakaan ei sielua särkenyt. Pyysin samalla siihen sellaista modausta että volume ja masterpotikat vaihdettaisiin logaritmisiksi, kun tuo vahvistin on tunnetusti sellainen, että täydet äänen paineet tulee jo asteikon alkupäässä eli volume ykkösellä ei oikein kuule ja volume kakkosella korvista valuu veri (noin niinkuin karrikoidusti).

On yleinen "nettitotuus" että tämä ominaisuus joissakin Fendervahvistimissa johtuu siitä, että niissä käytettäisiin lineaarisia potikoita. Siksipä pyysinkin potikoiden vaihtoa logaritmisiin. No, yllätyksekseni kuulin että vahvistimessani on jo valmiiksikin logaritmiset potikat ihan Fenderin itsensä asentamina!? tämä asia on ihan oikeasti varmistettu, koska ne uraltonella joutuivat piirilevyn kuitenkin irroittamaan jakkien vaihdon takia ja tarkistivat ne potikat samalla. Minulle kerrottiin että on myös muita Fendermiehiä jotka ovat tätä modausta tilanneet samasta syystä ja heidänkin vahvistimissaan on ollut logaritmiset potikat valmiiksi.

Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos sinulla on äkkinaisesti volumenappiin reagoiva fender, niin kyse ei olekaan potikasta, vaan vahvistimen rakenteessa tai kytkennässä tai jossakin on jokin muu seikka joka aiheuttaa tämän ominaisuuden (ajattelin, että alan kutsua tätä ominaisuutta mojoksi;-) tästä lähtien). Vai onko joku teistäsaanut fenderin volumen käyttäytymään eri tavalla potikoita vaihtamalla? kiinnostaa ihan oikeasti.

Uraltone on sellainen lafka että itse en ainakaan niiden kavereiden sanomisia ala kyseenalaistamaan (tuntuvat tietävän jotakin vahvistimista). Ajattelin kertoa tämän asian täällä, koska joku muukin fendermies voi pyöritellä tälläkin hetkellä samaa ideaa potikoiden vaihdosta mielessään, että tämmöinen asia selvisi minulle.

Muuten tekivät hyvää duunia huollossa ja vahvari toimii kuten pitääkin ja säätimien rahinatkin on poistettu. Ostin pari 12AY7 etuasteputkea, jotka ajattelin vaihtaa V1 ja V2 paikoille kunhan selvitän ensin että missä ne fyysisesti sijaitsee tai mikä niistä on se kolmas etuasteputki jota ei tarvitse vaihtaa. Tuon pienempi gainisen putken pitäisi auttaa voluumiongelmaan, mutta kerron tarkemmin jahka olen asiaa kokeillut. Tai ei se volume ongelma ole, onpahan vain äkkinäinen se säätö.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
s151669
16.01.2013 21:08:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: jossakin on jokin muu seikka joka aiheuttaa tämän ominaisuuden

On. Markkinamiehet. Kun volume kakkosella vuotaa veri korvista luulee vahvistinta kaupassa kokeillessa että meteliä lähtee vielä reilusti lisää. Totuus paljastuu aikanaan.

Kerran kokeilemassani -70 -luvun HiWattissa master volume toimi niin pehmeästi ettei moista ole vielä missään vastaan tullut. Meteliä kyllä piisasi tästä huolimatta tarpeeksi :)

Potikoitten toiminnasta saa vähemmän äkäisen lisäämällä jännitejaon ennen potikkaa tai efektilooppiin sijoitetulla volumeboxilla (jakki, potikka, jakki).

Antikitarasankari
Laulava Kylätohtori
16.01.2013 21:18:05

Muistelisin itsekin joskus jostain - olisko ollut jotain ameriikan sivuja - lukeneeni, että tuo potikanvaihtojuttu on tosiaan jonkinlaista urbaanilegendaa.

V1:ssä tuo vähentää mukavasti tehoja, v2:ssa taitaa vähentää enemmänkin särön määrää särökanavalla. Kokeilemallahan tuo selviää, mutta uskon, että olet ainakin melko tyytyväinen 12ay7:hin - ainakin jos tuo on vähänkään samanlainen kuin Blues Deluxe...

Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
J-P L
16.01.2013 21:19:57

http://ampwares.com/schematics/blues_deville.pdf

Tuon kytkentäkaavion mukaan Blues DeVillen volume- ja masterpotikoiden pitäisi olla logaritmisia (A = audio taper = logaritminen). Sen sijaan Hot Rod Deluxen vanhassa versiossa on kyllä lineaarinen master volume, mutta siinäkin normal-kanavan volumepotikka on logaritminen.

hallu
16.01.2013 21:51:11

s151669: On. Markkinamiehet. Kun volume kakkosella vuotaa veri korvista luulee vahvistinta kaupassa kokeillessa että meteliä lähtee vielä reilusti lisää. Totuus paljastuu aikanaan.

Kerran kokeilemassani -70 -luvun HiWattissa master volume toimi niin pehmeästi ettei moista ole vielä missään vastaan tullut. Meteliä kyllä piisasi tästä huolimatta tarpeeksi :)

Potikoitten toiminnasta saa vähemmän äkäisen lisäämällä jännitejaon ennen potikkaa tai efektilooppiin sijoitetulla volumeboxilla (jakki, potikka, jakki).

Totuus paljastuu kun voittaa pelkonsa ja vääntää hanikkaa;-). Kyllä siitä mökää lähtee usko pois, mutta olet oikeassa että kolmosen tai nelosen jälkeen ei enää äänen paine kasva vaan ainoastaan särön määrä lisääntyy suunnilleen vitosen tietämillä tulee päätesärö (tai enhän minä tiedä onko se päätesäröä, voihan se puhtaan kanavankin etunen mennä särölle) mukaan kuvaan ja eteenpäin mentäessä puhdaskin kanava on särökanava. Tämä vahvistin vain vaatisi ilman muuta puhtaallekin kanavalle masterin, niin voisi puhdastakin kanavaa ruvettaa. Toisaalta jos noissa kanavissa ei ole muuta eroa kuin särö, niin kakkoskanavaltahan nuo tarvittavat löytyypi.

Minullakin on tuo toinen vahvistin Dean Markley joka on saman tehoinen kuin FBDV, mutta siinä potikat käyttäytyy huomattavasti sivistyneemmin. Se toisaalta on tyystin erilainen vahvistin muutenkin myös soundimaailmaltaan.

Mietin että ei näin epäkäytännöllinen ominaisuus voi mitenkään olla markkinaetu, mutta toisaalta nämä DeVillethän on sarjan isoimpia joita markkinoidaan isoilla tehoilla isoille stageille. No en tiiä, mutta varmaa on että kotikäytössä keinokuorma on meille BluesDeVillen käyttäjille paras kaveri ikinä:-)

hallu
16.01.2013 21:53:15

J-P L: http://ampwares.com/schematics/blues_deville.pdf

Tuon kytkentäkaavion mukaan Blues DeVillen volume- ja masterpotikoiden pitäisi olla logaritmisia (A = audio taper = logaritminen). Sen sijaan Hot Rod Deluxen vanhassa versiossa on kyllä lineaarinen master volume, mutta siinäkin normal-kanavan volumepotikka on logaritminen.

Joo, tämä asia on nyt minullekin selvä ja halusin tämän ketjunkin aloittaa juuri korjatakseni tämän sitkeässä muhivan väärinkäsityksen, että potikoilla olisi mitään tekemistä asian kanssa. Itsekin kuvittelin, että vaihdetaan vaan potikat niin homma on sillä selvä..... ei ole, muuta pitää keksiä.

Kefiiri
16.01.2013 22:00:14

s151669: Potikoitten toiminnasta saa vähemmän äkäisen lisäämällä jännitejaon ennen potikkaa tai efektilooppiin sijoitetulla volumeboxilla (jakki, potikka, jakki).

Tuo efektilooppikikka varmaan on ihan hyvä. Yksinkertaisimmillaan se voisi olla lyhyt plugi-plugi -johto, jossa toisen plugin sisään olisi kolvattu sopiva sarjavastus.

"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
hallu
16.01.2013 22:14:58 (muokattu 16.01.2013 22:17:03)

Laulava Kylätohtori: Muistelisin itsekin joskus jostain - olisko ollut jotain ameriikan sivuja - lukeneeni, että tuo potikanvaihtojuttu on tosiaan jonkinlaista urbaanilegendaa.

V1:ssä tuo vähentää mukavasti tehoja, v2:ssa taitaa vähentää enemmänkin särön määrää särökanavalla. Kokeilemallahan tuo selviää, mutta uskon, että olet ainakin melko tyytyväinen 12ay7:hin - ainakin jos tuo on vähänkään samanlainen kuin Blues Deluxe...

Juu, kiitoksia vain vinkistä:-) sinähän tätä taisit minulle suositella jo pitkän aikaa sitten, mutta silloin vielä elin fantasioissa, että homma liittyisi potikoihin. Nyt tosiaan kun totuus minulle valkeni (kertoo muuten aika hyvää tuosta firmasta että ystävällisesti kertoivat asian laidan. Olisihan ne voineet vain laskuttaa potikan vaihdosta vaikka sellaista ei olisi tarvittukaan,mutta tämä on rehti firma uskallan suositella), niin ostin pari 12ay7 putkea samantien.

Nyt olen hiukan niitä kokeillutkin ja voin sanoa, että oikeassa olit. Putki tiputtaa gainia ihan tuntuvasti ja tekee muuten siitä potikankin toiminnasta johdonmukaisemman (tai ainakin vähemmän pelottavan). Kaikkein parasta on että soundi ei huonone, tai siis tone säilyy kirkkaana ja heleänä, mikä minusta tämän vahvistimen paras ominaisuus ja tunnistettavin piirre. Kokeilin vaihtaa sekä v1 että v2 putken ja sitten pelkästään v1 putken miedompaan. Huomionarvoisaa on, että tässä vahvistimessa sekä v1 että v2 vaikuttaa molempiin kanaviin. Vaihtamalla molemmat putket saadaan suurin tehovaimennus ja vahvistin muuttuu todella siivokäytöksiseksi ja miellyttäväksi soundin ollessa mielestäni varsin hyvä edelleen. Molemmat putket vaihtaessa vain särökanavakin muuttuu kliiniksi kanavaksi eli säröt menetetään kokolailla kokonaan (vain pientä kulmikkuutta sointiin jää, jota ei oikein kehtaa säröksi kutsua). Jos vaihtaa pelkästään V1 putken, niin särökanavassa säilyy enemmän räyhäkkyyttä, mutta se on silti kesympi kuin ax putkilla, mutta toisaalta edelleen hiukan pehmeämpi masterin käännön suhteen. Vain v1 putken vaihtamalla puhdas kanavakin vaimenee vähemmän kuin molemmat putket vaihtamalla. Pelkkä v1 putken vaihto on hyvä kompromissi, mutta kotikäytössä jos käyttää vahvistinta vain kliinilla ja ottaa säröt muualta saadaan molemmat putket vaihtamalla aikaa täydellinen kastraatio;-) ja vahvistimesta tulee sterilcat, mutta sisäsiisti sellainen;-). Sitä, että olisin vaihtanut pelkästään v2 putken miedompaan, en vielä kokeillut kuin en myöskään v3 putken vaihtoa (käsittääkseni v3 putkea ei maksa vaivaa vaihtaa).

Kyllä tässä nyt kuitenkin aukesi vallan uusi maailma ja tykkäsin tosi paljon tuosta putkihommelista. Mullahan on särökkäämpi vahvistin tuossa vierellä ja koch etuaste täydentää paletin joten varsin paljon on vaihtoehtoja soundin metsästykseen ja fenkkuakin voi luukuttaa ax putkilla keinokuormaan jos haluaa herkutella niillä devillen säröillä.

hallu
16.01.2013 22:22:30 (muokattu 16.01.2013 22:22:57)

Kefiiri: Tuo efektilooppikikka varmaan on ihan hyvä. Yksinkertaisimmillaan se voisi olla lyhyt plugi-plugi -johto, jossa toisen plugin sisään olisi kolvattu sopiva sarjavastus.

Joo, mulla on joskus ollut tuossa luupissa efektilaite jolla olen hiljentänyt ja hyvin se toimii, mutta efekti söi vähän tonea. Tuo sarjavastuspiuha on kiinnostava (myydäänköhän niitä jossakin valmiina?). Periaatteessa voin ajaa päätevahvistimeen kokonaan toista etusta tai laittaa luuppiin myös efektin (olen pohtinut esimerkiksi eq pedaalin hankkimista tuota tarkoitusta varten, mutta joku muukin käy itseasiassa tuo kompressorihan sopisi myös luuppiin mainiosti olen tainnut kokeillakin ja hyvin se siinä toimi).

MarkoA
16.01.2013 22:50:07 (muokattu 16.01.2013 22:50:43)

Mulla on Blues DeVille 212 95. Välillä oli käytössä Yellowjackets sovittimet ja EL84 pääteputket. Teho putoaa puoleen tjms. ja volumen käytös helpottuu. Tosin "Fender soundi" menee mukana, eli soundista tulee kompressoituneempi kuten jossain toisenlaisissa vahvareissa.

Nykyään käytän Weber MASS lite 100w keinokuormaa sekä vakiopääteputkia (Mnetin kimppatilaus 160$) ja sillä selvis kaikista ongelmista. Helppo säätää haluttu volume tarkasti ja sää myös hienot päätesäröt alhaisemmilla volumeilla. Suosittelen jotain tehojarrua sille.

Positiivista sen olla pitää!!!
hallu
17.01.2013 21:29:06

MarkoA: Mulla on Blues DeVille 212 95. Välillä oli käytössä Yellowjackets sovittimet ja EL84 pääteputket. Teho putoaa puoleen tjms. ja volumen käytös helpottuu. Tosin "Fender soundi" menee mukana, eli soundista tulee kompressoituneempi kuten jossain toisenlaisissa vahvareissa.

Nykyään käytän Weber MASS lite 100w keinokuormaa sekä vakiopääteputkia (Mnetin kimppatilaus 160$) ja sillä selvis kaikista ongelmista. Helppo säätää haluttu volume tarkasti ja sää myös hienot päätesäröt alhaisemmilla volumeilla. Suosittelen jotain tehojarrua sille.

No katos:-) mulla on melkein samanlainen kun mulla on samalta vuodelta tuo 410 malli. Tota joo, olen käyttänyt keinokuormaa itsekin Koch LB120. Aikoinaan kun ostin sen, niin vaihtoehtona oli juurikin WeberMass ja siinä tiskillä vielä arvoin että kumman ottasin. Päädyin tuohon Kochiin muistaakseni noiden liitäntöjen takia tai sitten se meni ihan arpomalla kun olivat silmissäni hintaa myöten täysin tasavahvoja ehdokkaita (hintakin taisi olla eurolleen sama). Olen kyllä myöhemmin muutamaankin kertaan pohtinut tuliko valittua kuitenkaan oikein. Olen ollut varsin tyytyväinen Kochiin, mutta se syö tonea kun käyttää sitä suurinta vaimennusta eli kaiutin lähtö siitä yhden prosentin jakista. Näissä hiljaisissa putkissa näyttää olevan sellainen etu että mielestäni sointi pysyy huomattavasi kirkkaampana ja oikeastaan vahvistimen luonne säilyy varsin hyvin mutta se on vain hiljaisempi ja pehmeämpi. Särökanava tosin menetetään, mutta jos säröt ottaa muualta niin se ei haittaa koska minulle kuitenkin tuon vahvistimen paras ominaisuus on nuo hunajaiset kliinit. Onhan minulla tuossa hyllyllinen noita tömäkämpiä 12ax7 putkia jos haluan vaihtaa takaisin joskus. Nyt ajattelin kokeilla näin.

Tuo keinokuorma toimii lähinna DI boxina tässä systeemissä (paitsi yöllä voi tietysti soittaa vahvistinta mykkänä) ja vahvistin toistaa puhdasta kanavaa (molemmathan ne näin on puhtaita) ja säröt otan Kochin pedaltonesta jota ajan joko inputtiin tai päättäriin vähän soinnin väritystarpeen mukaan Koch on vähän kolkompi sointisempi kuin fenderin oma etunen. Tällä tavalla tänään, huomenna ehkä toisin. Sitä paitsi suunnittelin teettäväni perusteellisen huollon myös tuolle toiselle vahvistimelle joten voihan se olla että tämä Fender päätyy vaikka myyntiin (mitä en tosin ihan äkkiä usko, kun tykkään kyllä tästä vahvarista nyt kun olen hoksannut tavat hyödyntää tätä täysipainoisesti kotioloissa).

Kiitokseni vastaajille. Nyt on iskällä hyvä feelinki:-)

MarkoA
18.01.2013 23:27:49

Hei, pääsitkö testaamaan 212:a ostaessasi? Oli meinaan aivan törkeän vaikea valinta ja melkein kolikolla piti arpoa. Molemmissa oli omat pienet nyanssit jotka miellytti. Minä nyt silloin valitsin 212:n ja edelleen suunnilleen joka toinen soittokerta käy mielessä, oliko tuo valinta kuiteniin väärä! Molempi parempi :) Mun mieleen molemmat oli tuolloin kyllä aivan loistavan kuuloisia kun sain testata niitä silloisen musaliikkeen takahuoneessa jossa oli treenitilat ja runsaasti soittokamoja. Kyllä ne puhtaat soundit (tai pienellä röpöllä) oli niin komeat, ettei sieltä kämpältä parempaa löytynyt.
Niin, ja Jarmo Nikku suositteli kun pääsin kerran keikan jälkeen tuopin ääreen jutustelemaan. Valinta oli siis vain 212:n ja 410:n välillä. Itse en kyllä tuota myy siihen hintaan kuin noita näkyy menevän. Aivan järkyttävän hyvä vahvistin, mitä nyt se särökanavan soundi aika karsea jos ei päättärisäröä ole yhtään mukana.

Positiivista sen olla pitää!!!
hallu
19.01.2013 18:33:29

MarkoA: Hei, pääsitkö testaamaan 212:a ostaessasi? Oli meinaan aivan törkeän vaikea valinta ja melkein kolikolla piti arpoa. Molemmissa oli omat pienet nyanssit jotka miellytti. Minä nyt silloin valitsin 212:n ja edelleen suunnilleen joka toinen soittokerta käy mielessä, oliko tuo valinta kuiteniin väärä! Molempi parempi :) Mun mieleen molemmat oli tuolloin kyllä aivan loistavan kuuloisia kun sain testata niitä silloisen musaliikkeen takahuoneessa jossa oli treenitilat ja runsaasti soittokamoja. Kyllä ne puhtaat soundit (tai pienellä röpöllä) oli niin komeat, ettei sieltä kämpältä parempaa löytynyt.
Niin, ja Jarmo Nikku suositteli kun pääsin kerran keikan jälkeen tuopin ääreen jutustelemaan. Valinta oli siis vain 212:n ja 410:n välillä. Itse en kyllä tuota myy siihen hintaan kuin noita näkyy menevän. Aivan järkyttävän hyvä vahvistin, mitä nyt se särökanavan soundi aika karsea jos ei päättärisäröä ole yhtään mukana.

No silloin kun tuon ostin, niin tarjolla ei ollut 212 mallia eli en päässyt testaamaan. Itse asiassa tulin vasta myöhemmin tietoiseksi 212 mallista. kyllähän se olisi kiinnostanut, mutta olen ajatellut että perusluonteeltaan varmaan aika samanlaisia nuo lienevät? olen lukenut, että siinä 212 vahvistimessa olisi vähän napakampi se alapää kun tässä 410 bassot helposti kumisevat jos vääntää liikaa?

On nämä hienoja vehkeitä olen tykännyt todella paljon. Tällä soittelin aikoinaan keikoilla ja reeniksissä ja olen nyt muutaman vuoden soitellut pelkästään kotosalla. Aloin jossakin välissä katsella pienempiä vaihtoehtoja, mutta se vaan on niin että sointimaailma muuttuu heti noissa pikkukomboissa, vaikka BluesJuniori oli kyllä tosi hyväsoundinen sekin. Onneksi on nyt löytynyt konstit vahvistimen kesyttämiseksi käytännössä mihin olosuhteisiin tahansa. Isojahan nämä DeVillet on fyysillisesti, mutta jos vaan tilojen puolesta mahtuu niin muuten on kyllä mielestäni aika takuuvarmoja vehkeitä. Täytyy sanoa, että käyttöäkin tuntuisi kestävän ihan komiasti.

Mitä tuohon säröosastonn tulee, niin itse olen soitellut paljon silläkin ja ei se minusta mikään surkea ole, mutta onhan se totta kai kesy noihin higain vehkeisiin verrattuna. Olen kuitenkin huomannut, että se särökanava on hyvin joustava ja reagoi vahvasti kitaraan ja soittotatsiin. Esimerkiksi LesPaulin outputti on sen verran kova, että ihan hyvät rokkisäröt lähtee pelkällä piuhalla (se särö lähtee vaan aika paljon sormista ja soiton pitää olla tosi tarkkaa ja kaikki haparointi kuuluu heti). Stratolla se on enemmänkin sellaista rouheutta joka kaipaa sitä päätteen luukuttamista enempi. Viimeksi huomasin, että jos särökanavaa buustaa överiksi vaikka kompuralla tai toisella etuvahvistimella, niin ainakin lessulla saa melkolailla acdc säröäkin siitä.

Sanoisin silti, että tämän vahvistimen kirkkaus on se mitä tuntuu olevan aika hankala muista vahvareista löytää (en nyt tietenkään ihan valtavaa repertuaaria vahvistimia ole käynyt läpi, mutta joitakin nyt kuitenkin). ei tämäminunkaan vahvari varmaan kovin äkkiä myyntiin tule;-). Sitäpaitsi luulen, että ei me olla ainoita tämän vahvarin ystäviä. Ei kai Fenderi olisi tästä reissueta tehnyt jos ei sille kysyntää olisi. Niitä reissueita en ole koskaan kokeillut, mutta kai ne aika samoja on vaikka jossakin katsoin, että nappulat olisivat vähän eri järjestyksessä tai eri paikoilla ja niihin on taidettu laittaa biastrimmeri jo tehtaalla.

Prostator
20.01.2013 21:05:57

hallu: Joo, mulla on joskus ollut tuossa luupissa efektilaite jolla olen hiljentänyt ja hyvin se toimii, mutta efekti söi vähän tonea. Tuo sarjavastuspiuha on kiinnostava (myydäänköhän niitä jossakin valmiina?). Periaatteessa voin ajaa päätevahvistimeen kokonaan toista etusta tai laittaa luuppiin myös efektin (olen pohtinut esimerkiksi eq pedaalin hankkimista tuota tarkoitusta varten, mutta joku muukin käy itseasiassa tuo kompressorihan sopisi myös luuppiin mainiosti olen tainnut kokeillakin ja hyvin se siinä toimi).

Täällä Triodipajalla on valmistettu joitakin kappaleita taajuuskompensoituja luupin välijohtoja Fendereihin ja Classic 30:iin, ja myös vahvistimiin on modattu volumepotikan skaalaus kohdalleen. Työtä se teettää jonkin verran, koska koko preamp-piirilevy tarvitsee tavallisesti irroittaa rungosta. www.triodipaja.fi

Taajuuskompensoinnilla saadaan pieni etu hiljaa soitettaessa, kun bassopää ei häviä niin paljoa. Masterin skaaluksella tehoja ei tietenkään häviä, mutta maksimiteho saadaan vasta klo 2-4, eikä klo 9 kieppeillä. (Arvot suuntaa antavia.)

Yleisesti volumepotikan skaalaus toimii parhaiten ostotilanteessa; vahvistimen oletetaan olevan todella tehokas kun se soi kovaa jo pikkuasetuksella. Käytännössä kuitenkin tarvitaan hyväävolumepotikan skaalautuvuutta bändin balanssiin. Joissain vahvistimissa tätä skaalautuvuutta voidaan ruuvata, jos efektiluupissa on tasonsäätö. Myös volumepotikan sisältävää efektiä voidaan käyttää tason trimmaamiseen, kun se on kytkettynä luuppiin.

Putken vaihdolla saadaan herkkyyden muutoksia ehkä 4...8 dB, ja soittaja toivoisi muutoksen olevan todennäköisesti suuremmankin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti