Muusikoiden.net
03.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Charvel 650XL, uusi mikki/mikit
1
JivE
08.01.2013 09:17:09 (muokattu 08.01.2013 09:17:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,

Tuollainen keppi ollut nyt pari vuotta ja orkkis jacksonin mikeillä. Nyt olen ajatellut siihen uutta mikkiä ainakin tallaan (kaulan singlecoileja ei juuri tule käytettyä niin ei varmaan tarvitse vaihtaa).

Onko kokemuksia tai suosituksia minkälainen mikki tuohon sopisi? Kitarassa on ilmeisesti aktiivielektroniikka, mutta tykkään ehkä enemmän passiivimikeistä. Toisena kitarana löytyy les paul mihin oon vaihdattanut duncanin SH-4 tallaan mistä olen tykännyt hyvin paljon joten samankaltainen soundimaailma miellyttää.

Neuvokaapa minkälaista mikkiä lähdetään hakemaan!

Kiitos.

If you give me interesting questions, i'll give you interesting answers.
hannlain
08.01.2013 09:59:58

JivE: Moi,

Tuollainen keppi ollut nyt pari vuotta ja orkkis jacksonin mikeillä. Nyt olen ajatellut siihen uutta mikkiä ainakin tallaan (kaulan singlecoileja ei juuri tule käytettyä niin ei varmaan tarvitse vaihtaa).

Onko kokemuksia tai suosituksia minkälainen mikki tuohon sopisi? Kitarassa on ilmeisesti aktiivielektroniikka, mutta tykkään ehkä enemmän passiivimikeistä. Toisena kitarana löytyy les paul mihin oon vaihdattanut duncanin SH-4 tallaan mistä olen tykännyt hyvin paljon joten samankaltainen soundimaailma miellyttää.

Neuvokaapa minkälaista mikkiä lähdetään hakemaan!

Kiitos.

Mun käsityksen mukaan tuossa on Jacksonin passiiviset J-50BC (talla) ja J-200 (keski + kaula) -mikit ryyditettynä aktiivisella JE-1200 -piirillä. Tuo aktiivipiiri buustaa keskitaajuuksia. Itselläni on Jacksonin kasarikeppi, jossa on nuo samat mikit ja sama boostipiiri. Myös mikkiosasto menossa vaihtoon kohtapuoliin. Itse ajattelin ensin kokeilla kuinka toisesta kitarastani vapautuva Seymour Duncan Custom (TB-5) toimii boostipiirin kanssa.

Jos SD JB toimii Les Paulissa sun mielestä hyvin, niin kannattanee sitä koettaa myös tuohon Charveliin. Tosin arvelisin, että soundi tullee olemaan bassotoistoltaan ohkaisempi ja ehkä kirkkaampi kuin LP:ssä johtuen 650XL:n runkomateriaalina käytetystä lehmuksesta.

Mutta ennen sen enempiä suosituksia, sun kannattaisi kuvailla vähän tarkemmin minkä suuntaista soundia olet hakemassa tai mikä noissa Jacksonin mikeissä / elektroniikassa mättä. Sen jälkeen on helpompi auttaa mikkivalinnoissakin.

rm -rf *
JivE
08.01.2013 10:28:52

hannlain: Mun käsityksen mukaan tuossa on Jacksonin passiiviset J-50BC (talla) ja J-200 (keski + kaula) -mikit ryyditettynä aktiivisella JE-1200 -piirillä. Tuo aktiivipiiri buustaa keskitaajuuksia. Itselläni on Jacksonin kasarikeppi, jossa on nuo samat mikit ja sama boostipiiri. Myös mikkiosasto menossa vaihtoon kohtapuoliin. Itse ajattelin ensin kokeilla kuinka toisesta kitarastani vapautuva Seymour Duncan Custom (TB-5) toimii boostipiirin kanssa.

Jos SD JB toimii Les Paulissa sun mielestä hyvin, niin kannattanee sitä koettaa myös tuohon Charveliin. Tosin arvelisin, että soundi tullee olemaan bassotoistoltaan ohkaisempi ja ehkä kirkkaampi kuin LP:ssä johtuen 650XL:n runkomateriaalina käytetystä lehmuksesta.

Mutta ennen sen enempiä suosituksia, sun kannattaisi kuvailla vähän tarkemmin minkä suuntaista soundia olet hakemassa tai mikä noissa Jacksonin mikeissä / elektroniikassa mättä. Sen jälkeen on helpompi auttaa mikkivalinnoissakin.

Soundina nyt sellanen 80's thrash/metal, ei mitään modernia. Noissa mikeissä on vikana ehkä hieman "munaton" soundi. Esim divebombeja tehdessä ei meinaa sustaini riittää, oon mieltänyt sen mikkiongelmaksi, mutta paha mennä varmana sanomaan...

hannlain
08.01.2013 10:56:38

JivE: Soundina nyt sellanen 80's thrash/metal, ei mitään modernia. Noissa mikeissä on vikana ehkä hieman "munaton" soundi. Esim divebombeja tehdessä ei meinaa sustaini riittää, oon mieltänyt sen mikkiongelmaksi, mutta paha mennä varmana sanomaan...

Mulla oli ennen leppärunkoisessa Soloistissa JB tallassa ja koin sen munattomaksi ja hieman ylämiddleosastoltaan häiritseväksi. SD Custom vaihtui tilalle ja se oli mielestäni parannus JB:hen nähden. Jos jälkikäteen saa viisastella, olisi ehkä mieluummin pitänyt kokeilla SD:n mallistosta Distortionia (TB-6).

Huonoa sustainia en laittaisi mikkien syyksi. Jos kieli ei värise, ei se soi millään mikillä.

rm -rf *
mhaarala
08.01.2013 12:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J50-BC munaton? Kannattaa kokeilla mikkien korkeussäädöt ennen kuin alkaa vaihtamaan, jos säädöt, talla ja kielet on kunnossa niin ei pitäisi olla mitään ongelmia syvyyspommittelun ja sustainin kanssa. Jos haussa on moderni alakertajyrä niin siihen tuo ei sovellu kovin hyvin, mikin ominaissoundi on aika keskipainotteinen ja outputtikin maltillinen. Joku SD:n Custom tai Custom5 voisi toimia aika hyvin (Custom5 on omassa Flaxussa ja siihen olen ollut erittäin tyytyväinen).

Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
JivE
08.01.2013 12:47:16

mhaarala: J50-BC munaton? Kannattaa kokeilla mikkien korkeussäädöt ennen kuin alkaa vaihtamaan, jos säädöt, talla ja kielet on kunnossa niin ei pitäisi olla mitään ongelmia syvyyspommittelun ja sustainin kanssa. Jos haussa on moderni alakertajyrä niin siihen tuo ei sovellu kovin hyvin, mikin ominaissoundi on aika keskipainotteinen ja outputtikin maltillinen. Joku SD:n Custom tai Custom5 voisi toimia aika hyvin (Custom5 on omassa Flaxussa ja siihen olen ollut erittäin tyytyväinen).

Okei, voipi siis ehkä olla että fiksumpaa olis käyttää kitara ammattilaisella säädettävänä ja kokeilla mikkejä uudelleen...

julkke
08.01.2013 13:14:11

JivE: Okei, voipi siis ehkä olla että fiksumpaa olis käyttää kitara ammattilaisella säädettävänä ja kokeilla mikkejä uudelleen...

Jos ruuvimeisseliä osaat käyttää voit toki säätää mikkien korkeutta itsekin.

"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JivE
08.01.2013 14:31:08

julkke: Jos ruuvimeisseliä osaat käyttää voit toki säätää mikkien korkeutta itsekin.

No kyllä meisseli pysyy kädessä, mutta tuossa on muutakin laittoa niin samallahan se menee.

SPolis
08.01.2013 20:58:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä J50BC+aktiivipiirillä pitäs lähteä autenttiset 80's thrash saundit.
Ilman aktiivipiiriä toi mikki on kyllä toki aika tuhnu.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun vaihtui J50BC -> Duncan JB niin kyllä se ärhäkkämpi oli saundiltaan, mutta myös ylimääräiset suhinat/sirinät voimistui huomattavasti.
Kyseessä oli poppelirunkoinen Soloist aktiivipiirillä.

http://www.coronaskies.com
mhaarala
08.01.2013 23:38:48 (muokattu 08.01.2013 23:39:23)

Duncan JB ei kyllä minua säväyttänyt oikein millään tavalla. Ärsyttävän hankala saada ei-honottavaa soundia... Custom ja Custom 5 ovat mielestäni räyhäkkäämpiä ja tasapainoisempia. J-50BC taas on sellainen nenäkkään rähisevä, mutta output on sen verran pieni että sitä pitää kompensoida soittotatsilla ja säädöillä. Omassa on midboost kaverina mutta harvemmin sitä oikeastaan tulee käytettyä...

Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Gary the pine
09.01.2013 20:00:49 (muokattu 09.01.2013 20:02:27)

Itellä on ollut Kutosissa ja Soloistissa JB:tä, Jazzia, Distortionia, Hot-Railsia ja EMG:ltä 85, 89 plus Lukather-settiä, sekä BKP:ltä Miraclea ja joku mitä en enää ees muista noiden orkkiksien lisäks ja parhaaksi on omaan makuun vakiintunut orkkikset ja Midboosti kokoajan 70-80% auki.

Mut se oon vaan mä.

Unista nallea ei tökitä, se sanoo mur!
Midrange
09.01.2013 20:12:52

JivE: Esim divebombeja tehdessä ei meinaa sustaini riittää, oon mieltänyt sen mikkiongelmaksi, mutta paha mennä varmana sanomaan...

Soiko ne kuitenkin akustisesti riittävän pitkään? Jos eivät, niin mikään mikki ei tuota paranna.

How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti