Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektien ketjuttaminen
1 2 3
tomaattiorava
18.12.2012 12:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävi mielessä että tästä ois voinu kirjoitella taannoin aloittamaani multiefekti-topicciin, mutta käsittääkseni tää on sen verta laaja aihepiiri että oma threadi lienee paikallaan.
Eikö efektien signaaliketjussa päde periaatteessa samat lainalaisuudet, oli kyseessä sitten multiefektin sisäinen ketju taikka läjä pikkupurkkeja pedalboardissa?
Entä mitä kaikenlaista pystyy ketjun järjestyksellä pelailemaan, tahi missä järjestyksessä ketjua kannattaa alkaa rakentamaan?
Kandeeko noise-gate laittaa ennen kompuraa ja wah ennen delaytä jne, ja miten järjestyksen muuttamisella voidaan vaikuttaa haluttuun lopputulokseen?
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Laulava Kylätohtori
18.12.2012 12:49:30 (muokattu 18.12.2012 12:55:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Kävi mielessä että tästä ois voinu kirjoitella taannoin aloittamaani multiefekti-topicciin, mutta käsittääkseni tää on sen verta laaja aihepiiri että oma threadi lienee paikallaan.
Eikö efektien signaaliketjussa päde periaatteessa samat lainalaisuudet, oli kyseessä sitten multiefektin sisäinen ketju taikka läjä pikkupurkkeja pedalboardissa?
Entä mitä kaikenlaista pystyy ketjun järjestyksellä pelailemaan, tahi missä järjestyksessä ketjua kannattaa alkaa rakentamaan?
Kandeeko noise-gate laittaa ennen kompuraa ja wah ennen delaytä jne, ja miten järjestyksen muuttamisella voidaan vaikuttaa haluttuun lopputulokseen?

 
Tässä on sellainen ongelma, että se hyvyys on niin paljon kuulijan korvassa, että mitään totuuksia ei pysty antamaan. Nyt, kun tämä on sanottu, niin voitaisiin keskittyä sellaisiin yleisiin hyväksi havaittuihin järjestyksiin sekä nyrkkisääntöihin ja siihen, miten esim. wahin soundi käytännössä muuttuu, jos se on ennen tai jälkeen säröjen tms... Ei niinkään siihen, kumpi tapa on parempi.
 
Eli tästä saa varmasti mielenkiintoisen ketjun, jos ei lähdetä tyypilliselle Mnet-linjalle vittuilemaan, että kokeile, äläkä kysy...
 
edit. itse olen hyväksi havainnut seuraavan järkestyksen: kitara -> wah -> booster -> tubescreamer -> särö -> särö -> vibe -> delay -> vahvistin. Viritin tulee joko ensimmäiseksi tai viimeiseksi, kun saan päätettyä, että kummassa bufferoitu viritin kuulostaa paremmalta...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
tomaattiorava
18.12.2012 12:54:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tässä on sellainen ongelma, että se hyvyys on niin paljon kuulijan korvassa, että mitään totuuksia ei pysty antamaan. Nyt, kun tämä on sanottu, niin voitaisiin keskittyä sellaisiin yleisiin hyväksi havaittuihin järjestyksiin sekä nyrkkisääntöihin ja siihen, miten esim. wahin soundi käytännössä muuttuu, jos se on ennen tai jälkeen säröjen tms... Ei niinkään siihen, kumpi tapa on parempi.
 
Eli tästä saa varmasti mielenkiintoisen ketjun, jos ei lähdetä tyypilliselle Mnet-linjalle vittuilemaan, että kokeile, äläkä kysy...

 
Olen samaa mieltä. Ja juuri noita hyväksi havaittuja peukkusääntöjä ajoinkin tässä takaa. =)
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
the-Antero
18.12.2012 13:13:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noisegatesta on itselläni kokemuksia vain tuosta Bossin NS-2sta joten annan siihen winkkiä.
 
Gatessa on looppi. Loopin sisään säröt. Ei rupea turhat huminat hyppimään nenille.
 
Eli jos käytössä olisi wah ja pari säröä ja NS-2 menisi ketju esim näin:
 
Kitara -> wah -> NS-2 inputtiin. NS-2 send:istä -> TS) -> Rat -> NS-2 Returniin ja lopuksi NS-2 outputista vahvistimeen.
 
Miten sitten muuten itse tykkään niin wahi ennen säröjä ja aika/viive efektit säröjen jälkeen (näitä en käytä vahvarin loopissa vaikka sellainen onkin)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Jucciz
18.12.2012 13:14:09 (muokattu 18.12.2012 13:21:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomen kielessä nyrkkisääntöjä, englannin kielessä taas peukkusääntöjä. Mistäköhän moinen muuten johtuu? Ollaanko täällä aina nyrkit pystyssä kun taas toisaalla pikemminkin peukut pystyssä? Selittääkö tämä väkivaltaisuuden? :)
 
Onhan se täällä muodostunut vähän kliseeksi, koska asiaa on kysytty miljoona kertaa ennenkin: oikea pedaalien järjestys kulloiseenkin käyttöön ei selviä kuin testaamalla. Yleensä kuitenkin wah, säröt ja kompurat löytyvät alkupäästä, reverbit ja delayt loppupäästä ja loput (modulaatio- ja häröilyefektit) jostain puolivälistä.
 
EQ:t ja boosterit voivat sijaita missä kohtaa signaalitietä vain - riippuu ihan siitä, mitä niillä yritetään saavuttaa. Esim. EQ ennen säröä vaikuttaa siihen, mitkä taajuudet menevät minkäkin verran murolle. EQ särön jälkeen puolestaan muovaa koko särösoundin taajuussisältöä ollen näin huomattavasti voimakkaampi efekti (vrt. vaikkapa Mesan vahvistimien graafinen EQ, joka on myös etuasteen säröasteiden jälkeen).
 
Sittenhän taas toisaalta esim. joissain Fender-vahvistimissa tremolo on "ihan viimeisenä" - jopa kaiun jälkeen - koska se on toteutettu pääteputkien hilajännitettä moduloimalla, eikä tällöin muita vaihtoehtoja edes ole. Vaan toimii hienosti näinkin, ja kaiken lisäksi soundaa herkulliselta - monien mielestä paremmalta kuin vaikkapa optinen tremolo.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
varakeef
18.12.2012 13:46:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tremolon sijainnilla ei kyllä mielestäni ole mitään merkitystä. Se pätkii ääntä. Ihan sama mistä kohdasta poikkaistaan, poikki se on kuitenkin.
 
Virittimen taas kernaimmin otan varsinaisesta signaalitiestä pois kokonaan. Se on jossain ABC-boxin sivuhaarassa.
 
Boosterin laitan ensimmäiseksi... koska kun sen polkaisee päälle ennen fuzzia saan aikaiseksi sellaisen pätkivän, ikävästi käkättävän äänen, josta jo Anneli Tempakka varoitteli.
 
Delay on ennen vahvistinta. Looppia ei ole.
 
Toisaalta nyrkkisääntönä esittäisin, että jos purkeille voi ylipäätäänkään olla kovin montaa erilaista järjestystä, niitä on liikaa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Laulava Kylätohtori
18.12.2012 14:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Virittimen taas kernaimmin otan varsinaisesta signaalitiestä pois kokonaan. Se on jossain ABC-boxin sivuhaarassa..
 
Näinkö meinaat? Tuota pedaali boardia, kun edelleen tuossa suunnittelen ja rakentelen, niin tämä kävi itselläkin mielessä. Jos vaikka kitaralaukkuun, niin voi aina tarvittaessa tsekata vireen (vaikka ennen treenejä, jos kitara on esim. ollut koko päivän kylmässä autossa). Aika harvoin tuota viritintä loppuviimeksi tarvitaan...
 
Pienempi pedal board -> hyvä juttu...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
tomaattiorava
18.12.2012 14:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Toisaalta nyrkkisääntönä esittäisin, että jos purkeille voi ylipäätäänkään olla kovin montaa erilaista järjestystä, niitä on liikaa.
 
No emmänyttiedä. Eiks aika perushyvä-setti olis tyyliin kompura, gate, EQ, viritin, delay, reverb, tremolo ja wah? Käytännöllisia kepittäjän perustyökaluja kaikki tyyni, ei mielestäni mitään liikaa.
 
Kiinnostais tää efektiloopin toimintaperiaate kovasti kun en oikein ymmärrä miten se pelittää.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Antti1
18.12.2012 14:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Kiinnostais tää efektiloopin toimintaperiaate kovasti kun en oikein ymmärrä miten se pelittää.
 
Mikä siinä nyt ihmetyttää? Etuasteelta annetaan signaalin ulostulo ja se napataan takaisin just ennen pääteastetta. Ei mitään sen ihmeempää. Siinä voi olla joko sarjaan- tai rinnankytkentä, nekin menevät aivan peruskoulun fysiikan oppien mukaisesti: signaalia tulee rinnakkain etuasteesta ja lenkin kautta päätteelle, taikka sitten sarjassa etuasteelta lenkin kautta päätteelle. Siinä se.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
J.Nikkanen
18.12.2012 14:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinänsä jos ketään kiinnostaa niin mulla on seuraava järjestys:
 
Viritin (DT-10 eli KORG jossa bufferi) - Särö - Särö - DI+ jossa eq ja Särö - vahvistin.
 
Hyvin särkee.
 
Volle
18.12.2012 14:33:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tremolon sijainnilla ei kyllä mielestäni ole mitään merkitystä. Se pätkii ääntä. Ihan sama mistä kohdasta poikkaistaan, poikki se on kuitenkin.
 
Onhan sillä esim. kaiun kanssa. Kuulostaa erilaiselta kaiuttaa pätkittyä ääntä kuin pätkiä kaiutettua ääntä.
 
Ja myös tremolon käytös olisi ennen säröä nopeasti ajateltuna erilaista kuin sen jälkeen.
 
tomaattiorava
18.12.2012 14:47:14 (muokattu 18.12.2012 14:49:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mikä siinä nyt ihmetyttää? Etuasteelta annetaan signaalin ulostulo ja se napataan takaisin just ennen pääteastetta. Ei mitään sen ihmeempää. Siinä voi olla joko sarjaan- tai rinnankytkentä, nekin menevät aivan peruskoulun fysiikan oppien mukaisesti: signaalia tulee rinnakkain etuasteesta ja lenkin kautta päätteelle, taikka sitten sarjassa etuasteelta lenkin kautta päätteelle. Siinä se.
 
Itellä on käytössä siis multiefekti ja vähän v*tuttaa miten semmoset syö saundia. Oonko ymmärtänyt oikein että asiaa saattais auttaa jos laitan kepin suoraan kiinni nuppiin jolloin soundi syntyy nupin omasta etuasteesta, sitten otan sen lenkin ulostulosta multiefektiin jossa sitten laitetaan mausteet ja höysteet ja lopuksi taas multiefektistä lenkin sisääntuloon josta nupin pääteasteelle?
Tossa mun zoomissa ei kyllä oo vissiin mitään fx-send/return liittimiä...
 
E : Jajoojoo kokeillaan kokeillaan, heti ku päästään töistä kotia....
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
LaMotta
18.12.2012 14:54:05 (muokattu 18.12.2012 15:07:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Aika harvoin tuota viritintä loppuviimeksi tarvitaan...
 
Ai jaa? Omasta mielestä tuo taas melkein on tärkein pedaali keikoilla.
 
tomaattiorava: Kiinnostais tää efektiloopin toimintaperiaate kovasti kun en oikein ymmärrä miten se pelittää.
 
Antti1 jo selitti missä välissä se sijaitsee. Tällä annetaan enemmän mahdollisuuksia sijoittaa speduja 'eri väliin'. Jotkut efektit toimii paremmin etu- ja pääteasteen välissä kuin ennen vahvistinta. Eq esimerkiksi vaikuttaa eri lailla riippuen siitä kummin päin kytketään. Ja eikös se yleinen mantra ole, että aikaefektit (reverb, delay) toimii paremmin efektilenkissä? Säröt puolestaan tuntuu toimivan siinä huonosti. Sarjaan ja rinnan kytketyssä efektiloopissa on se ero, että rinnankytketyssä on mahdollista säätää efektilenkin tasoa suhteessa vahvistimeen.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
18.12.2012 14:58:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Ai jaa? Omasta mielestä tuo taas melkein on tärkein pedaali keikoilla.
 
Juu, keikoilla, mutta ne ovat aika harvinaista herkkua meikäläiselle. Niille muutamalle keikalle vuodessa (jos niinkään usein) voi virittimen virittää tarvittaessa johonkin väliin...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
18.12.2012 15:00:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Juu, keikoilla, mutta ne ovat aika harvinaista herkkua meikäläiselle. Niille muutamalle keikalle vuodessa (jos niinkään usein) voi virittimen virittää tarvittaessa johonkin väliin...
 
On se hyvä bänditreeneissäkin niin ei tarvitse kuunnella viritysääniä. Ja saahan sillä mukavasti signaalin poikki esim tauon ajaksi.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Antti1
18.12.2012 15:29:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Sarjaan ja rinnan kytketyssä efektiloopissa on se ero, että rinnankytketyssä on mahdollista säätää efektilenkin tasoa suhteessa vahvistimeen.
 
Ei oo ihan noin yksinkertaista. Polkimesta saa usein säädettyä wet/dry-suhdetta, joten saahan sarjalenkistäkin tarvittaessa säädettyä efektin määrää suhteessa kuivaan signaaliin. Sit taas toisaalta efektilenkin tason säätö ei liity mitenkään lenkin toimintaperiaatteeseen, jos oikein pilkkua nussitaan. Sehän on yleensä +4/-10 säätö signaalin voimakkuudelle.
 
Mun mielestä ainoa oikea ero on siinä, että sarjalenkissä signaali kulkee koko efektiketjun läpi jokatapauksessa. Rinnakkaislenkissä tätä tilannetta ei tapahdu koskaan, ellei sitä saa säädettyä 100% wet asentoon, jolloin siitä tulee sarjalenkki.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
tomaattiorava
18.12.2012 15:52:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako kukaan selittää miksi ihmiskorvien mielestä delayt ja chorukset tuppaavat lenkissä saundaamaan paremmilta kuin suoraan edessä?
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
varakeef
18.12.2012 15:55:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Onhan sillä esim. kaiun kanssa. Kuulostaa erilaiselta kaiuttaa pätkittyä ääntä kuin pätkiä kaiutettua ääntä.
 
Ehkä teoriassa noin onkin. Siinä tapauksessa oikea järjestys on sama, kuin mitä se on Fenderin vahvistimissa... mutta en kyllä osaa mieltää, kummin päin se niissä tapaa olla. (Harvemmin molemmat ovat yhtäaikaa päällä, syövät toistensa tehoja... siis mielikuvallista tehoa, vaikutusta kuulijaan).
 
tomaattiorava: No emmänyttiedä. Eiks aika perushyvä-setti olis tyyliin kompura, gate, EQ, viritin, delay, reverb, tremolo ja wah? Käytännöllisia kepittäjän perustyökaluja kaikki tyyni, ei mielestäni mitään liikaa.
 
Juu, ihan oman perusfilosofiani mukaisesti tarinoin.
 
Varmaan perustyökaluja, mutta eq, kompura ja varsinkin gate ovat aivan tarpeettomia omaan käyttööni. Wah käy, jos tehdään Turhapuro-soundtrackiä, delay ja reverb ovat lähinnä vaihtoehtoja. Siis minulle.
 
Ja että vielä yhtäaikaa samassa laudassa, emmätiä?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
18.12.2012 15:55:31 (muokattu 18.12.2012 15:56:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Osaako kukaan selittää ihmiskorvien mielestä delayt ja chorukset tuppaavat lenkissä saundaamaan paremmilta kuin suoraan edessä?
 
Ei se ihan noin ole, se riippuu kuulijasta. Puhtaalla soundilla ero ei ole niin suuri, mitä nyt etuaste ja sen säädöt värittävät kaiun soundia inputin edessä lenkkikytkentää enemmän. Säröillä ero korostuu, koska ennen inputia säröytetään kaikua --> menee helposti "rakeisen" ja riipivän kuuloiseksi mössöksi. Lenkissä sen sijaan kaiutetaan säröä, jolloin kaiku pysyy selkeänä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
aristoteles666
18.12.2012 17:45:24 (muokattu 18.12.2012 17:46:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei oo ihan noin yksinkertaista. Polkimesta saa usein säädettyä wet/dry-suhdetta, joten saahan sarjalenkistäkin tarvittaessa säädettyä efektin määrää suhteessa kuivaan signaaliin. Sit taas toisaalta efektilenkin tason säätö ei liity mitenkään lenkin toimintaperiaatteeseen, jos oikein pilkkua nussitaan. Sehän on yleensä +4/-10 säätö signaalin voimakkuudelle.
 
Mun mielestä ainoa oikea ero on siinä, että sarjalenkissä signaali kulkee koko efektiketjun läpi jokatapauksessa. Rinnakkaislenkissä tätä tilannetta ei tapahdu koskaan, ellei sitä saa säädettyä 100% wet asentoon, jolloin siitä tulee sarjalenkki.

 
polkimessa saa kyllä säädettyä wet/dry suhdetta kyllä, mutta yleensä joutuu pitämään wet:n hyvin pienellä jolloin itse vaikka kaiulle menee hyvin heikko signaali, joka ei ole hyvä asia.
rinnakkaisloopissa voit vääntää wetin
vaikka täysille jolloin kaiulle tulee voimakkaampi signaali, ts vähemmän häiriöitä ja ad muuntimet toimii paremmin, ja sitten vahvistimen wet/dry säädöllä asetetaan haluttu kaiun voimakkuus, parempi signaali/kohina suhde noin.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti