Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistin keskustelu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
RaskasMielinen
31.01.2013 00:04:17 (muokattu 31.01.2013 00:08:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Pakko kysyä mielenkiinnosta että miten paljon tuollainen keinokuorma kuormittaa pääteputkia? Olen kuullut että kuluttaisi niitä nopeammin loppuun. Eikö tosiaan vaikuta soundiin edes noin kun teho on kuristettu yhteen prosenttiin? Olen toisinaan pohtinut keinokuorman ostamista mutta en ole viitsinyt näiden seikkojen vuoksi.
 
Ostin kyseisen ENGL:in käytettynä viime kesänä, m-netin torilta tietenkin;). Käsittääkseni siihen ei ole vaihdettu putkia vielä koskaan ja ymmärtääkseni etenkin maltillisilla volumeilla putket saattavat kestää kyseisessä laitemallissa hyvinkin pitkään. Olen nyt soitellut tuolla puolisen vuotta ja todella paljon. Käytännössä aina keinokuormalla. Putket alkavat mielestäni nyt olla vaihtokunnossa (en ole mittaillut mutta minusta soundi on heikentynyt pikku hiljaa).
 
Soundi on keinokuormalla(kin) sitä parempi mitä enemmän volaa avaa. Tosin Powerball on sen verran tehokas kuormattunakin, että volumet ovat yleensä siinä vähän yli puolen välin. Keinokuorman prosenteilla sitten säädetään desibelien määrää - mikä on koko homman idea, mielestäni/ymmärtääkseni.
 
Sanoisin että soundi ei juurikaan kärsi keinokuormasta, sinänsä (omat kokemukset tosin vain Powerballista ja Dual Rectifieristä). Lisäsin tuon sinänsä-sanan siitä syystä, että minun mielestäni soundi on kokonaisvaltainen kokemus. Siten siihen sisältyy muun muassa äänen voimakkuus, joka aistitaan myös muuten kuin vain kuuloaistilla. Ne jotka ovat istuneet vaikka oopperassa orkesterimontun lähettyvillä tietävät mitä tarkoitan. Lisäksi, omassa soittotilassani on hyvä akustiikka, joka ei tietenkään pääse oikeuksiinsa aivan mitättömällä äänenvoimakkuudella.
 
Kuitenkin siis väitän, että samoilla desibeleillä mun keinokuormattu Powerwall tai Dual Rectifier + Krank 1x12" -yhdistelmä soundaa paljon paremmalle kuin esimerkiksi se kaverini THR. Paremmuudella tarkoitan tässä särön elävyyttä sekä soundin yleistä syvyyttä ja nyansseja. Tässä kohta toki mennään jo vahvasti MuTu:n puolelle. Powerballissa ja Dual Rectifierissa on munaa mutta olettaisin, että suuri osa settini ansioista menee myös tuolle Krankin pikkukaapille. Se ei välttämättä ole maailman sielukkain, mutta erinomaisen erotteleva - tekee juuri sen mitä käsketään, myös hiljaisella volalla. Valmistajan mukaan se on kehitetty aikanaan heidän oman vahvistimia koskevan kehitystyönsä työkaluksi. Ja tarvittaessa kestää sen 120 W.
 
Erityisesti arvostan keinokuormani kuulokeliitäntää. Perhe on menossa nukkumaan. On siis aika laittaa vaihteeksi Dual Rectifier tulille...;)
 
Gabe
31.01.2013 00:19:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Soundi on keinokuormalla(kin) sitä parempi mitä enemmän volaa avaa.
 
Sanoisin että soundi ei juurikaan kärsi keinokuormasta
 
Erityisesti arvostan keinokuormani kuulokeliitäntää. Perhe on menossa nukkumaan. On siis aika laittaa vaihteeksi Dual Rectifier tulille...;)

 
Kiitos kattavasta vastauksesta, tiedänpä taas enemmän. :) Pitäisi taas perehtyä tähänkin aiheeseen. Tuo kuulokeliitäntä olisi minullekin perheellisenä kyllä todella kätevä ominaisuus.
ReBeat
31.01.2013 00:20:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Ei kun yleensä, miten putket saa kulumaan nopeasti? Muuten kuin tietysti tuuttaamalla täpöllä.
 
Jos bias on säädetty sopivaks niin ei niitä soitossa kai muu kuin huudatus kuluta. Tai no se vaikuttaa lähtökohtaisesti että minkälaisella kytkennällä vahvistin toimii: onko class A vai AB ja minkälaisia jännitteitä putkille tarjotaan. Mutta ei noi oo sillai soittajan valintoja.
 
Liian korkeista lämpötiloista putket ei pidä. Vaikka ne käykin lämpiminä, niin joissakin vehkeissä tuuletin varmaan auttaa pitkäikäisyyteen. Nopeat lämpötilan vaihtelut myös aina rasittaa materiaalia. Ei suoraan pakkasesta täpölle. Lämpimät putket ei tykkää myöskään kolahteluista.
 
hallu
31.01.2013 09:49:09 (muokattu 31.01.2013 09:50:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Totta, eikö sitä vahvistinta kuitenkin laulateta aika täpöllä jos päätesäröä halutaan saada aikaiseksi?
 
No sehän riippuu ihan vahvistimesta, että tarvitseeko sitä ajaa ihan täysillä vai missä kohtaa päätesärö tulee kuvaan mukaan. Itse en käytä keinokuormaa oikeastaan päätesärön vuoksi, vaan se tuo vain helppokäyttöisyyttä noihin välineisiin kun voi volaa vähän huolettomammin käsitellä. Itse pidän vahvistimeni soinnista silloin kun kanavaa aukaisee headroomin puoleen väliin tai juuri ennen kuin pääte alkaa säröytyä. Siinä päätteessä alkaa semmoista kompressoitumista jo tapahtua kun kanavaa aukaisee, joka saa soinnin muuttumaan semmoiseksi laulavaksi. Siitä minä pidän ja siihen tarvitsen myös keinokuormaa.
 
Oma keinokuormani valitettavasti syö tonea, mutta olen löytänyt välineistäni itseäni miellyttävät kompromissit ja tuo setti on mielestini varsin monipuolinen ja käyttökelpoinen. On tietenkin vähän hassua maksaa yhden vahvistimen hinta välineistä joilla vahvistimen voi kesyttää:-) vuon näillä mennään. Tuon hintapolitiikan vuoksi kyllä hankintavaiheessa aika tarkkaan selvittelin myös sitä mahdollisuutta, että olisin ostanut sisäsiistimmän vahvistimen kotiini. Valitettavasti mikään kokeilemistani ei vain soinnillisesti tarjonnut samaa eikä useimmat edes samansuuntaista (Bluetonet ja Rikstonet eivät olleet kokeilulistallani ja ne ovat kiinnostavia tälläkin hetkellä, mutta en ole ryhtynyt asiassa mihinkään kun olen tyytyväinen nykyiseen settiini). Siksi lähdin ostamaan näitä lisävälineitä. Lisäksi tuumasin, että näistä saattaa olla iloa vaikka vahvistimeni joskus asiallisempaan vaihtaisinkin.
 
Itseasiassa aiheeseen palatakseni, jos ihan päätesäröstä puhutaan, niin itse käytän päätesärönä mieluiten tuota etuasteen päätesäröä, joka yhdistettynä etuastesäröön on aina mojova yhdistelmä. Se päätesärö niinkuin kompressoi sitä etuastesäröä tehden siitä napakamman tai sellaisen tiiviin. Toisaalta nämä soudiasiat ja etenkin säröseikat ovat vahvasti makuasioita ja meistä jokainenhan on suurella seikkailulla etsiessään sitä yhtä ja ainoaa viikon jokaiselle päivälle;-).
 
Itse olin joskus ihan tolkuttoman turhautunut soundeihini, kun sitä hyvää ei oikein tahtonut löytyä. Kunnes tajusin ettei vika ole soundissa, vaan siinä etten osaa soittaa. Olen sittemmin pyrikinyt löytämään soitostani niitä asioita joista en pidä ja karsimaan pois. Se on paljon rakentavampaa ja lompakolle ystävällisempää, mutta samalla kun korva on oppinut analysoimaan, että mikä on sointia ja mikä soittoa niin oma maku soinnin suhteen on muuttunut vaativaisemmaksi.
 
Jos näistä nykyisistä kamppeista luopuisin, niin itselleni ehkä kaikkein todennäköisin vaihtoehto olisi transistorivahvistin. eikä mikään mallintava, vaan ihan oikea trankku. Esimerkiksi Rolandin JC 212 kiinnostaisi siihen tehtävään (hägärissä pitää olla pinta-alaa, niin olen päätellyt).
 
Öh tulipa taas rönsyiltyä:-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Hynkel
31.01.2013 10:18:06 (muokattu 31.01.2013 10:20:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Jos bias on säädetty sopivaks niin ei niitä soitossa kai muu kuin huudatus kuluta. Tai no se vaikuttaa lähtökohtaisesti että minkälaisella kytkennällä vahvistin toimii: onko class A vai AB ja minkälaisia jännitteitä putkille tarjotaan. Mutta ei noi oo sillai soittajan valintoja.
 
Liian korkeista lämpötiloista putket ei pidä. Vaikka ne käykin lämpiminä, niin joissakin vehkeissä tuuletin varmaan auttaa pitkäikäisyyteen. Nopeat lämpötilan vaihtelut myös aina rasittaa materiaalia. Ei suoraan pakkasesta täpölle. Lämpimät putket ei tykkää myöskään kolahteluista.

 
Ok, ihan hyvä tietää. Putkivahvareilla on tullut soiteltua vaikka kuinka kauan, mutta vähän sama juttu kuin autoilla - ajan sujuvasti mutta konehuoneen puolella olen pihalla kuin tamponin naru.
 
hallu: Itse olin joskus ihan tolkuttoman turhautunut soundeihini, kun sitä hyvää ei oikein tahtonut löytyä. Kunnes tajusin ettei vika ole soundissa, vaan siinä etten osaa soittaa.
 
Tässä mennään syvissä vesissä, ja myöskin meikäläisen soundiongelmien alkulähteillä. On järkyttävän vaikeaa ja tuskaisen hidasta muuttaa soittotapojaan etenkin kun on edennyt kypsempään ikään, vaikka toki se on silloinkin mahdollista ja ehdottoman kannattavaa. Hyvä opettaja auttaa todella paljon, onni käynyt siinä mielessä.
 
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
vänkylä
31.01.2013 11:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
 
Itse olin joskus ihan tolkuttoman turhautunut soundeihini, kun sitä hyvää ei oikein tahtonut löytyä. Kunnes tajusin ettei vika ole soundissa, vaan siinä etten osaa soittaa. Olen sittemmin pyrikinyt löytämään soitostani niitä asioita joista en pidä ja karsimaan pois. Se on paljon rakentavampaa ja lompakolle ystävällisempää, mutta samalla kun korva on oppinut analysoimaan, että mikä on sointia ja mikä soittoa niin oma maku soinnin suhteen on muuttunut vaativaisemmaksi.

 
Hieno ja rehellinen kirjoitus.Minä olen kuunnellut täällä m-netissä näitä jäsenien tekemiä soundi clippejä,kun on laitettu uutta vahvistinta,pedaalia,kitaraa jne..,ja ajatellut mielessäni että miksi sitä omaa soiton räpellystä on pakko työntää nettiin? Tiedän,ei ole pakko kuunnella,mutta onko se suurin syy siinä,kun kaikki täällä jostain huonostikkin soitetusta uudesta clipistä kommentoivat että:.hyvää soittoa ja mahtava soundi,johon tämä clipin tekijä kommentoi että:.soitto oli sellaista hätäisesti soitettua räpellystä jne..leijuen pari metriä ilmassa.Paras tapa kehittää soundiaan on äänittää sitä ja kuunnella ja säätää sen jälkeen potikoita suuntaan jos toiseen,mutta ei sitä oo pakko meidän säädettäväksi työntää.
 
..en mä valittaa haluu mut kyl se välillä kyrsii..
 
Hynkel
31.01.2013 13:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vänkylä:on pakko työntää kaikki täällä
 
Kuten jo itsekin mainitsit, ei ole pakko eikä kaikki sitäpaitsi.
 
Jos ees joskus joku jossain jotain mut kun ei kukaan koskaan missään mitään kun kaikki aina vaan.
 
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
Gabe
31.01.2013 13:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No sehän riippuu ihan vahvistimesta, että tarvitseeko sitä ajaa ihan täysillä vai missä kohtaa päätesärö tulee kuvaan mukaan. Itse en käytä keinokuormaa oikeastaan päätesärön vuoksi, vaan se tuo vain helppokäyttöisyyttä noihin välineisiin kun voi volaa vähän huolettomammin käsitellä. Itse pidän vahvistimeni soinnista silloin kun kanavaa aukaisee headroomin puoleen väliin tai juuri ennen kuin pääte alkaa säröytyä. Siinä päätteessä alkaa semmoista kompressoitumista jo tapahtua kun kanavaa aukaisee, joka saa soinnin muuttumaan semmoiseksi laulavaksi. Siitä minä pidän ja siihen tarvitsen myös keinokuormaa.
 
Hyvä tekstinpätkä taas hallulta :) Tällaisessa käytössähän tuo keinokuorma on kai ihan omiaan.
Lilli
31.01.2013 15:51:16 (muokattu 31.01.2013 15:54:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se metka juttu tuo omiin kuvioihin ja asenteisiin juuttuminen. Minäkin monet vuodet olin kovin vannoutunut putkipelien kannattaja ja niitä tuli osteltua ja vaihdeltua aina silloin tällöin. Viimeksi kun en ollut oikein tyytyväinen vahvistimeen (Fender Tweed Deluxe-klooni) ajattelin kokeeksi tilalle ostaa mallintavan trankun. Torilla olikin sopivasti ja edullisesti Yamaha DG60 jonka ostin ja sain jopa rahaa säästöön Tweedin myynnin jäljiltä - Odotukset eivät kovin korkealla olleet soundin suhteen, mutta kotona - ajattelin - voi pienellä volalla ittekseen sitten rimputella. Mutta DG60:sta löytyi aivan loistava kokoelma hienoja (mieleisiäni) soundeja ja peli ajoi Dr Z Maz 18:n ohi. Jonsei nyt soundiylivoimallaan niin ainakin roudausystävällisyydellään.
 
Edellä oli juttua keinokuormasta. Mullakin on Mazissa keinokuorma käytössä ihan omasta mielestäni paremman soundin takia.
 
Tekisi mieli kyllä kokeilla noita tässä keskustelussa esille nousseita Kemperiä ja uutta Yamaha- mallistoa, jos vaikka kokonaan putkosista luopuisi...?
 
The same thing that makes you live can kill you in the end
Gabe
25.02.2013 19:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun on katodibiasoitu vahvistin niin huvittaisi ostaa muutama erilainen putki ja kokeilla hieman mitä uutta erimerkkiset putket toisivat soundiin. Eli nyt siinä on 12AX7 (JJ) ja EL84 (JJ), olisiko jollain heittää ideoita mitä kannattaisi kokeilla ja mitä muutosta se kenties soundiin toisi? Kuinka merkittäväksi noin ylipäätään koette putken vaihdon tuoman muutoksen?
Numb
25.02.2013 19:26:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Nyt kun on katodibiasoitu vahvistin niin huvittaisi ostaa muutama erilainen putki ja kokeilla hieman mitä uutta erimerkkiset putket toisivat soundiin. Eli nyt siinä on 12AX7 (JJ) ja EL84 (JJ), olisiko jollain heittää ideoita mitä kannattaisi kokeilla ja mitä muutosta se kenties soundiin toisi? Kuinka merkittäväksi noin ylipäätään koette putken vaihdon tuoman muutoksen?
 
Aika pieniä ne muutokset ovat. Nuo jj:n etuset ovat tummaa päätä. Jos haluat kokeilla, niin heitä etuseen ehx:n lamput, ne ovat sitä kirkasta päätä. Miten suurena ero kuuluu riippuu vahvistimesta, mutta pienehköjä, sanon mä. Pääteputkissa vielä pienempiä.
 
Etusessa voi testiä tietty pienemmän vahvistusasteen putkia. Silloin soundi muuttuu enemmän.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Laulava Kylätohtori
25.02.2013 19:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Nyt kun on katodibiasoitu vahvistin niin huvittaisi ostaa muutama erilainen putki ja kokeilla hieman mitä uutta erimerkkiset putket toisivat soundiin. Eli nyt siinä on 12AX7 (JJ) ja EL84 (JJ), olisiko jollain heittää ideoita mitä kannattaisi kokeilla ja mitä muutosta se kenties soundiin toisi? Kuinka merkittäväksi noin ylipäätään koette putken vaihdon tuoman muutoksen?
 
Aika pienistä eroista puhutaan, sanoisin, että sellaista hifistelyä... Omasta mielestäni parasta, mitä eri putkilla voi saavuttaa, on soundin selkeys/puhtaus. Tosin en ole kokeillut Isojen Poikien putkia...
 
Kokeile Tungsolin 12AX7 etuasteeseen, se on IMO todella hyvä putki...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
25.02.2013 19:34:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Aika pieniä ne muutokset ovat. Nuo jj:n etuset ovat tummaa päätä. Jos haluat kokeilla, niin heitä etuseen ehx:n lamput, ne ovat sitä kirkasta päätä. Miten suurena ero kuuluu riippuu vahvistimesta, mutta pienehköjä, sanon mä. Pääteputkissa vielä pienempiä.
 
Etusessa voi testiä tietty pienemmän vahvistusasteen putkia. Silloin soundi muuttuu enemmän.

 
Laulava Kylätohtori: Aika pienistä eroista puhutaan, sanoisin, että sellaista hifistelyä... Omasta mielestäni parasta, mitä eri putkilla voi saavuttaa, on soundin selkeys/puhtaus. Tosin en ole kokeillut Isojen Poikien putkia...
 
Kokeile Tungsolin 12AX7 etuasteeseen, se on IMO todella hyvä putki...

 
Olen myös ollut siinä käsityksessä että pienistä eroista puhutaan. Hifistelyähän tuo on, mutta kun se käy helposti niin pakkohan sitä on kokeilla. :) Kiitos vinkeistä, pistetään listaan. Saa heitellä lisää.
Laulava Kylätohtori
25.02.2013 19:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Etusessa voi testiä tietty pienemmän vahvistusasteen putkia. Silloin soundi muuttuu enemmän.
 
EHX:n 12AY7 toimii ainakin Fenderin Bassmanissa, Blues Deluxessa ja sen johdannaisissa - ehkä muissakin... Taltuttaa mukavasti volumea, eikä pilaa soundia ollenkaan...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Artist
25.02.2013 19:34:46 (muokattu 25.02.2013 19:45:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tosin en ole kokeillut Isojen Poikien putkia...

 
En tiedä mitkä ovat isojen poikien putkia, mutta mitä on jotain NOS (tai vanhoja) putkia kokeillut/käyttänyt niin ovathan ne olleet jonkin verran parempia kuin keskimääräiset pakasta vedetyt uustuotantoputket. Olen kyllä miettinyt, että uustuotantoputkia valikoimalla ja mittaamalla varmaan löytäisi normaalikäyttöön ihan yhtä hyviä tuubeja (siten ettei korvalla eroa kuulisi ja kestävyys olisi riittävä), huomattavasti järkevämpään hintaan.
 
Toki psykoakustiset ynnä muut mojo-ominaisuudet ovat varmaan paremmat mitä kalliimpi tuubi kyseessä.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Gabe
25.02.2013 19:37:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artist: En tiedä mitkä ovat isojen poikien pujtkia, mutta mitä on jotain NOS putkia kokeillut/käyttänyt niin ovathan ne olleet jonkin verran parempia kuin keskimääräiset pakasta vedetyt uustuotantoputket.
 
Minkälaisia eroja olet huomannut kestävyydessä ja soundissa?
Artist
25.02.2013 19:41:58 (muokattu 25.02.2013 19:58:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Minkälaisia eroja olet huomannut kestävyydessä ja soundissa?
 
No, NOS putket ei ole mulla hajonneet omia aikojaan, pari uustuotantoputkea kyllä. ;) Vaikutus soundiin riippuu tosi paljon koneestakin, ja siitä mihin putkeen vertaa. Yhdessä koneessa vanha Siemens ECC83 oli ekana putkena vähempi häiriöinen ja selkeämpi soundiltaan kuin uusi vastaava JJ eikä yhtä kirkas/gainikas kuin Tungsol, näin esimerkkinä. Mutta yksilökohtaista vaihteluahan noissa tuubeissa on, joten ainoastaan kokeilemalla selviää. Mitään yleispätevää on mahdotonta sanoa.
 
Se on sitten eri juttu kuinka paljon noista vivahde-eroista kannattaa maksaa. Toisaalta ymmärrän, että jotkut haluavat varsinkin vintagekoneisiin ns. period correct putket, mutta itse tulen toimeen ainakin tällä hetkellä uustuatannolla.
 
E: Muistaakseni nimim. Jucciz oli joskus tänne laittanut etuasteputkitestin ihmisten kuultavaksi?
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Laulava Kylätohtori
25.02.2013 19:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artist: En tiedä mitkä ovat isojen poikien pujtkia,...
 
Juu, NOS putkia tarkoitin.... Olisi hauska joskus kokeilla, mutta ei taida budjetti kestää...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
iec
26.02.2013 17:42:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artist: No, NOS putket ei ole mulla hajonneet omia aikojaan, pari uustuotantoputkea kyllä. ;) Vaikutus soundiin riippuu tosi paljon koneestakin, ja siitä mihin putkeen vertaa. Yhdessä koneessa vanha Siemens ECC83 oli ekana putkena vähempi häiriöinen ja selkeämpi soundiltaan kuin uusi vastaava JJ eikä yhtä kirkas/gainikas kuin Tungsol, näin esimerkkinä. Mutta yksilökohtaista vaihteluahan noissa tuubeissa on, joten ainoastaan kokeilemalla selviää. Mitään yleispätevää on mahdotonta sanoa.
 
Se on sitten eri juttu kuinka paljon noista vivahde-eroista kannattaa maksaa. Toisaalta ymmärrän, että jotkut haluavat varsinkin vintagekoneisiin ns. period correct putket, mutta itse tulen toimeen ainakin tällä hetkellä uustuatannolla.
 
E: Muistaakseni nimim. Jucciz oli joskus tänne laittanut etuasteputkitestin ihmisten kuultavaksi?

 
Ja täältähän se vertailu löytyy (laitoinpa tän kun jucciz ei itse ehtinyt tähän vastata):
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=118575&o=0
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
Gabe
26.02.2013 20:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Ja täältähän se vertailu löytyy (laitoinpa tän kun jucciz ei itse ehtinyt tähän vastata):
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=118575&o=0
 
-iec

 
Kiitos! Jotain tällaista vertailua etsiskelinkin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «