Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pohdiskelua kitaran puista
1 2 3 4 5 6
Laulava Kylätohtori
29.11.2012 22:36:26 (muokattu 29.11.2012 22:40:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään koin jonkin asteisen valaistumisen näiden soitinpuiden soundien suhteen. Aloin oikein vertailemaan omia kitaroita akustisesti, kun aloin epäilemään, että soundiero ei tulekaan yksin mikeistä - eikä se todella tullutkaan.

Paras - ja loistava - soundisin on 2001 ostettu japanilainen Tokain AST-50 strato, jonka body on käsittääkseni saarnia ja otelauta ruusupuuta, mikkeinä SSL-1:t.

Toisena on juuri mikkirumban läpikäynyt Japanin Tokai-strato, jossa body on käsittääkseni leppää (lähes uusi OW-MN AST-50) ja kaula vaahteraa.

Vanhempi strato soi kirkkaammin ja aavistuksen heleämmin. Kauan luulin, että kyse on mikeistä, mutta tänään totesin, että soundi on myös akustisesti todella hyvä. Koko kitara resonoi kauttaaltaan, jos sillä on jotain merkitystä.

Tuo uudempi resonoi myös voimakkaasti ja soundi on siinäkin akustisesti hyvä, mutta tummempi. Ei siis tumppu, vaan vaikka itse pidän tuon toisen straton soundista enemmän, voisi joku muu olla toista mieltä. Sustain ongelmia ei ole ollut kummassakaan, mutta ehkä saarnibodyisen sustain on parempi.

Kokeilin vielä Tokain ATE-55 teleä (vaahtera otelauta, body luultavimmin leppää(arvaus)???, kuva löytyy omista kuvista) ja se oli jotain noiden välistä, mutta kuitenkin lähempänä vanhempaa saarni-bodyista stratoa. Kaikissa kuitenkin selvä ero ja voisin tunnistaa nuo ehkä jopa silmät sidottuna..

Eli summa summarum, onkos tuossa mitään järkeä? Te, joilla on puut hanskassa, olenko olettamuksineni aivan ojassa, vai voisiko niissä vahingossa olla jotain totuuden perääkin..?

Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
29.11.2012 23:21:51 (muokattu 30.11.2012 00:14:14)

Tuossa tekstissäsi on mielestäni hyvinkin paljon perää, olen tehnyt vastaavanlaisia huomioita itsekin. Olen tässä pari vuotta tutkiskellut puiden vaikutusta sähkökitaran soundiin ja tehnyt hieman pidempiä testejäkin saman mallisilla kitaroilla joissa on samat tai samantyyliset mikit mutta eri puut. Ja kyllä se ero on korvin kuultava. Joissain se on suurempi joissain pienempi.. ja yksilöidenkin kohdalla on hieman eroavaisuuksia. Soitettava musiikkityylikin vaikuttaa toki asiaan ja raskaammassa musiikissa nuo erot pienenee huomattavasti.

Laadukas saarnirunko tuo minun kokemuksieni mukaan soundiin juurikin kirkkautta ja sustainia. Kun taas leppä on yllättävänkin tumma ja pehmeä soundiltaan. Menee vähän viininhaisteluksi taas vähän mutta näin minä asian olen kokenut. Ja uskon että korvakin oppii kuulemaan näitä eroavaisuuksia kun aiheeseen paremmin syventyy. Ja tuskinpa se on keneltäkään pois. :)

Miten muuten heräsit asiaa pohtimaan? Itse havahduin asiaan kun tein säätöjä kaverin kitaraan joka oli puita lukuunottamatta identtinen omani kanssa.

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
jra
30.11.2012 01:29:29

Esim. Sweetwaterin sivuilla on ilmoitettuna jokaisen heidän hyllystään/vatastostaan löytyvän kitarayksilön paino, muiden tietojen ohella.
http://www.sweetwater.com/guitargallery/electric

Tuolta kun katsoo, niin täysin malliltaan ja spekseiltään täysin samanlaisten kitaroiden välillä saattaa olla painoeroa luokkaa pari grammaa aina kiloon. Luulisi sillä olevan melkoinen vaikutus soundiin vaikka body olisikin nimen perusteella samaa puuta.

Puolen kilon painoerolla saattaa olla suurempi merkitys soundiin kuin sillä mitä puulajia body on. Tietysti eri puulajeilla on ominaissoundinsa, mutta se onko erä miten kuivattua tai sitten tiivistä/höttöä, vaikuttanee melkoisesti. Ja noita suurehkoja mallisarjan sisäisiä painoeroja näyttää olevan niin halvemman pään kepeissä kuin Custom Shop -tason malleissa.

- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
super minx
30.11.2012 08:50:10 (muokattu 30.11.2012 08:51:09)

Onko kukaan huomannut paljonko paino ero vaikuttaa sustainiin. Tämä kiinostaisi,koska olen ajatellut tilata warmohtilta osat seuraavaan stratoon.

kukkuu! sano käki
Vetehinen
30.11.2012 08:58:55

Tottakai puun rakenne vaikuttaa mutta jo Telen ja Straton välillä rungon mallilla on monissa tapauksissa enemmän merkitystä. Straton jousipotero on melko iso reikä keskellä runkoa ja sisällä olevat jouset tuovat oman lisänsä saundiin.

Yksi asia joka monesti unohtuu, on kaulapuun materiaali. Kyllä sekin saundiin vaikuttaa, kuten tuolla arveltiin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=58503&o=0

Tärkeää on että kaula ja runko soivat hyvin yhteen, ja että kaulaliitos on halutunlainen, yleensä tiivis.

Kefiiri
30.11.2012 09:13:50

beliel: Tärkeää on että kaula ja runko soivat hyvin yhteen,

Tämä lienee olennaista. Ehkä kaulan ja rungon massan sekä kaiken maailman jäykkyysominaisuuksien ollessa keskenään optimaaliset, syntyy hyvin soiva peli. Oli se sitten kevyt tai painava.

"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
Laulava Kylätohtori
30.11.2012 10:57:24

Gabe: Tuossa tekstissäsi on mielestäni hyvinkin paljon perää, olen tehnyt vastaavanlaisia huomioita itsekin. Olen tässä pari vuotta tutkiskellut puiden vaikutusta sähkökitaran soundiin ja tehnyt hieman pidempiä testejäkin saman mallisilla kitaroilla joissa on samat tai samantyyliset mikit mutta eri puut. Ja kyllä se ero on korvin kuultava. Joissain se on suurempi joissain pienempi.. ja yksilöidenkin kohdalla on hieman eroavaisuuksia. Soitettava musiikkityylikin vaikuttaa toki asiaan ja raskaammassa musiikissa nuo erot pienenee huomattavasti.

Yllättävän iso ero tuntuu olevan ja koska kyseessä on kaksi japanilaista AST-50 (vaikka toinen on siis ~10 v. vanhempi) stratoa, niin luulisin suurimman eron tulevan juuri puista. Ja jos yleiset teoriat vielä tukevat havaintoja, niin asia on entistä selvempi.

Laadukas saarnirunko tuo minun kokemuksieni mukaan soundiin juurikin kirkkautta ja sustainia. Kun taas leppä on yllättävänkin tumma ja pehmeä soundiltaan.

Täysin varma en tosiaan ole tuosta saarnista, mutta ainakin nuo mainitsemasi ominaisuudet tukevat kuvitelmaani, että kyse olisi juuri siitä. Selkeästi kirkkaampi kuin tuo leppä-runkoinen ja paremmalla sustainilla. En tiedä, onko ikä tehnyt asiaa, mutta mielestäni juuri tuo saarnirunkoinen on todella loistavasoundinen vehje ja soi hienosti - mikeillä tai ilman.

Menee vähän viininhaisteluksi taas vähän mutta näin minä asian olen kokenut. Ja uskon että korvakin oppii kuulemaan näitä eroavaisuuksia kun aiheeseen paremmin syventyy. Ja tuskinpa se on keneltäkään pois. :)

Joo, ei varmasti pitäisi olla keneltäkään pois. Eikä kyse ole pelkästään korkinhaistelusta. Väitän, että tässä tapauksessa näiden kahden straton puilla on suurempi vaikutus soundiin kuin siinä, kun vaihdoin leppärunkoiseen Fenderin CS '54 -mikkien tilalle Antiquityt - tai ainakin yhtä suuri. Toki joku voi väittää, että tuo mikkien vaihto itsessään olisi korkinhaistelua, mutta sitä en suostu myöntämään. ;)

Miten muuten heräsit asiaa pohtimaan? Itse havahduin asiaan kun tein säätöjä kaverin kitaraan joka oli puita lukuunottamatta identtinen omani kanssa.

Tavallaan koko ajan kuullut sen ominaissoundien eron, mutta en osannut yhdistää sitä puihin. Luulin, että kyse olisi mikeistä tai jostain ja ihmettelin, kun millään mikeillä ei tuntunut saavan soundiin sitä samaa kirkasta kuulautta kuin tuossa vanhassa stratossa (SSL-1:t) on, vaikka soundi muuten oli hyvä.

Eilen soitellessani tuolla leppärunkoisella jotenkin kuvittelin yht'äkkiä erottavani sen akustisen ominaissoundin siitä vahvarin läpi soitetusta soundista. Siinä sitä sitten tajusin, että ko. kitaran ominaissoundi on eri kuin siinä toisessa ja nopea A/B-testaus akustisesti varmisti asian. Nyt (ainakin kuvittelen) kuulevani sen kitaran akustisen ominaissoundin myös vahvistimen läpi soitetusta soundista. Sitten piti tehdä sama homma vielä telelle..

Hauskaa, että olen aina tiennyt, että puilla on merkitystä, mutta nyt kuvittelen myös ymmärtäväni sen. Tietämisellä ja ymmärtämisellähän on tunnetusti iso ero...

s8na
30.11.2012 11:02:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se runkon resonointi takaisin kieliin varmasti väräjää ja sieltä sitten siirtyy vahvistimeen. Hyvällä vahvarilla ja pienillä säröillä kitaroiden puiden soundierot kyllä vaikuttaa. Munsta.

Laulava Kylätohtori
30.11.2012 11:08:12

s8na: Kyllähän se runkon resonointi takaisin kieliin varmasti väräjää ja sieltä sitten siirtyy vahvistimeen. Hyvällä vahvarilla ja pienillä säröillä kitaroiden puiden soundierot kyllä vaikuttaa. Munsta.

Joo, itse soittelin Bassmanilla ja puhtailla. Kunnon säröllä erot varmaan katoavat....

Arkka
30.11.2012 11:40:30 (muokattu 01.12.2012 12:29:24)

jra: Esim. Sweetwaterin sivuilla on ilmoitettuna jokaisen heidän hyllystään/vatastostaan löytyvän kitarayksilön paino, muiden tietojen ohella.
http://www.sweetwater.com/guitargallery/electric

Tuolta kun katsoo, niin täysin malliltaan ja spekseiltään täysin samanlaisten kitaroiden välillä saattaa olla painoeroa luokkaa pari grammaa aina kiloon. Luulisi sillä olevan melkoinen vaikutus soundiin vaikka body olisikin nimen perusteella samaa puuta.

Puolen kilon painoerolla saattaa olla suurempi merkitys soundiin kuin sillä mitä puulajia body on. Tietysti eri puulajeilla on ominaissoundinsa, mutta se onko erä miten kuivattua tai sitten tiivistä/höttöä, vaikuttanee melkoisesti. Ja noita suurehkoja mallisarjan sisäisiä painoeroja näyttää olevan niin halvemman pään kepeissä kuin Custom Shop -tason malleissa.

Puista ja muista en mitään sinällään tiedä, mutta mulla on 2 kpl Ibanez SZ520. Samat puulajit, toinen painavampi (näkee kyllä silmälläkin että sen body on hippasen isompi). Yllättävän erilainen saundi. Ja kun bodia kopistelee, niin painavampi soi ehkä 1/2-1 sävelaskelta matalammalla. Painavampi on soitettaessa heleämpi, kevyempi taas snadisti honottavampi. Saundin puolesta siis, ei resonaation määrän. Ihan hyviä molemmat, mutta erilaisia. En tiä sit paljonko kaikki muukin vaikuttaa (osien summahan se varmaan on) varsinkin kun nää ei mitään high end -kitaroita ole, mutta uskosin että suurin ero tulee juuri tuosta bodystä.

Tätä pitäis ehkä kysyä soitinrakennuspalstalla, mutta modaileeko ihmiset puiden virettä jälkeenpäin? Kysyn koska toinen noista resonoi oikein hyvin kun sen virittää pari hertsiä ylävireeseen. Tuskin tuolle mitään teen, mutta näin mielenkiinnosta kysyn.

e: parempi sanamuoto

Gabe
30.11.2012 12:32:22

Laulava Kylätohtori: Eilen soitellessani tuolla leppärunkoisella jotenkin kuvittelin yht'äkkiä erottavani sen akustisen ominaissoundin siitä vahvarin läpi soitetusta soundista. Siinä sitä sitten tajusin, että ko. kitaran ominaissoundi on eri kuin siinä toisessa ja nopea A/B-testaus akustisesti varmisti asian. Nyt (ainakin kuvittelen) kuulevani sen kitaran akustisen ominaissoundin myös vahvistimen läpi soitetusta soundista. Sitten piti tehdä sama homma vielä telelle..

Hauskaa, että olen aina tiennyt, että puilla on merkitystä, mutta nyt kuvittelen myös ymmärtäväni sen. Tietämisellä ja ymmärtämisellähän on tunnetusti iso ero...

Aikalailla samanlainen kokemus siis kuin minulla :) Nyt onkin seuraavat kitarahankinnat huomattavasti vaikeampia sinulla kun alkaa se puidenkin vertailu kaiken muun päälle! Mutta itse koen tämmöisen osaksi tätä harrastusta.

Onhan kitara osiensa summa, puut, kaulaliitos, paino, mikit... kaikki vaikuttaa siihen miltä se kokonaisuus kuulostaa. Tästä aiheesta on käyty useampikin keskustelu kaverin kanssa joka soittaa lähes pelkästään raskaampaa tavaraa, hän on vakaasti sitä mieltä että edes mikkien vaihdot eivät vaikuta soundiin mitenkään.. puista puhumattakaan :D Eikä hänkään tavallaan väärässä ole, koska ei siinä hänen tilanteessaan nuo juurikaan merkitse.

Tuo painokin on mielenkiintoinen juttu. Aika paljon puiden laatu vaikuttaa tähän asiaan, tai se miten hyvin ne on kuivattu. Koska yleistettynähän asia menee kai niin että paino tuo mukanaan sustainia ja vähän erottelevamman soundin. Mutta kun vertasin edesmennyttä Les Pauliani vastaavaan Custom Shop malliin niin tilanne oli ihan päinvastoin. Vaikka minun edullisempi versioni painoi 1,5kg enemmän.

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
blues guitar
30.11.2012 17:51:34

Sähkökitarakin on ensisijaisesti akustinen soitin. Tähän tulokseen olen myös minä tullut. Ainakin itselläni parhaat kitarat ovat soineet parhaiten myös ilman sähköjä soitettaessa.

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jra
30.11.2012 18:07:05 (muokattu 30.11.2012 18:07:58)

blues guitar: Sähkökitarakin on ensisijaisesti akustinen soitin. Tähän tulokseen olen myös minä tullut. Ainakin itselläni parhaat kitarat ovat soineet parhaiten myös ilman sähköjä soitettaessa.

Tuosta akustisuudesta kertoo jo pelkäästään kuolleitten nuottien olemassaolo, johon kait vaikuttaa olennaisesti rungon + kaulan ominaistaajuus tms?

Itsellä on ollut vain keksi kertaa täysin samanlainen kitarakaksikko vertailtavana. Tilanne oli molemmilla kerroilla se että tilatussa vehkeessä oli sanomista ja tilalle tuli spekseiltään 1:1 täysin samanlainen. Toisella kertaa kysesssä oli Gibsonin LP "Special" (eli sellainen kanneton mahonkilankku), ja toinen tapaus oli taas leppärunkoinen tele. Kummassakin tapauksessa kevyempi kahdesta soi paremmin (herkemmin, rapsakammin, pitempään jne.), niin akustisesti kuin sähköllä. Painavammat olivat noissa tapauksissa jotenkin tukkoisia/pehmeitä ja ääni sammui nopeammin.

Koska paikallisissa liikkeissä ei ole yleensä kuin yksi kappale aina kutakin mallia, niin tuon enempää en 1:1 samanlaisia kitaroita ole päässyt ajan kanssa testaamaan rinnakkain. Lähes samanlaisia kyllä, mutta siinä on jo liian monta muuttujaa kovin pitkälle meneviin johtopäätöksiin.

Gabe
30.11.2012 18:17:41

blues guitar: Sähkökitarakin on ensisijaisesti akustinen soitin. Tähän tulokseen olen myös minä tullut. Ainakin itselläni parhaat kitarat ovat soineet parhaiten myös ilman sähköjä soitettaessa.

Samaa mieltä. Huonoja puita ei oikein paikkaa edes hyvät mikit.

antnis
30.11.2012 18:36:53

Gabe: Samaa mieltä. Huonoja puita ei oikein paikkaa edes hyvät mikit.

Nää ei sit varmaan soi ollenkaan? http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_ … age/uploads/Image/guitars/dan_1.jpg

jra
30.11.2012 18:39:09 (muokattu 30.11.2012 18:51:15)

antnis: Nää ei sit varmaan soi ollenkaan? http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_ … age/uploads/Image/guitars/dan_1.jpg

Sama tuli just äsken mieleen: http://www.musicaetudo.com.br/wp-co … urgimento-The-Rolling-Stones-02.jpg

Tässä minuutin kohdalla Joe Perryn vastaava: http://www.youtube.com/watch?v=5P8EqX3frKE

Huvittavaa Keefin kohdalla on se, että arkkityyppistä rollarisoundia haettaessa aina ensimmäisenä tulee mieleen kulahtanut Tele ja kusenpolttama Tweed, kun juuri tuona huippuaikana onkin ollut käyttössä muovikitaraa ja trankkuvahvaria.

mitja
30.11.2012 18:58:22 (muokattu 30.11.2012 18:58:51)

antnis: Nää ei sit varmaan soi ollenkaan? http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_ … age/uploads/Image/guitars/dan_1.jpg

Pleksissä on OMA sointinsa :) (väittävät...)

Itse arvioin kitarat ensin PELKÄSTÄÄN akustisen sointinsa pohjalta.
Jos kitara soi todella hyvin niin mikeillä voi sitten tehdä mitä haluaa, tai vaihdella niitä, mutta mikään mikki ei tee huonosti soivaa kitaraa hyvän kuuloiseksi. Ei edes niillä EMG-mikeillä. Yläsävelsarjojen puute ei lakkaa olemasta vaikka minkälaisen aktiivipiirin sinne lykkää.
Paljon on myös soittajan touchista kiinni, että saako instrumentista sen hienoudet ja puun soinnin esiin. Moni esim. soittaa niin herkällä kädellä että valtavan dynamiikan omaava kitara ei koskaan niissä käsissä soi kuten jonkun vaikka kovaotteisemman blues-miehen käskemänä.
On myös kitaroita jotka soi hienolla ja herkällä soundilla nimenomaan hiljaa soitettaessa. Esim mun Gibson Heritage korina V, joka on todella kevyt, menee soundiltaan tukkoon kovaa "hakatessa". Sillä menee pasmat sekaisin :D

jra
30.11.2012 19:04:18

^Tuohon vielä se että soittotatsin lisäksi vaikuttaa se että joku kitara herää vasta paksummalla kielisetillä, ja joku toinen taas menee tukkoon. Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi ominaisuus, mutta pitää ottaa huomioon. Kaulalla on varmaankin tähän ilmiöön vielä suurempi merkitys kuin bodyllä. Vaikka toisaalta tuo ilmiö on vielä selvempi akustisissa ja puoliakustisissa kitaroissa. Kitaroista vertailtaessa tässä mielessä pitäisi siis vielä miettiä millaiset kielet niissä on kiinni, ja ovatko ne soinnin kannalta optimaaliset juuri siihen kitaraan, se mistä tatsimielessä tykkää on sitten toinen juttu.

blues guitar
30.11.2012 19:44:33

Noissa ei ole huonoja puita. : )

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Old Joe
30.11.2012 20:51:39

Entäs bodyn routtaukset? Uskoisin että kitara jossa allasrouttaus värähtelee eri tavalla kuin erillisillä mikkirouttauksilla varustetut vastaavat. Useat uskovat bodyn resonointiin vakuttavan eniten keskiosan puut, eli kielten alle asettuvat bodyn osat. Miten sitten esim. strato, jonka rungon tuo osuus on katkaistu blokin kohdalta?

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti