Muusikoiden.net
02.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran varaosista kysymyksiä
1
ivyveins
22.11.2012 19:41:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Epiphonen Gibson Les Paul, josta on yläsatula haljennut ja yksi viritinnuppi (G-kielestä) hävinnyt. Olen katsellut nettikauppoja ja olen nyt aika varma minkä satulan tarvitsen.. Mutta yksi kysymys odottaa vastausta: Onko missään kaupassa pääkaupunkiseudulla/netissä myynnissä yksittäin näitä viritinnuppeja vai onko tosiaan ostettava koko sarja? Ajattelin itse laittaa nämä osat paikoilleen, joten mihinkään huoltoon en aio viedä. Taitaa olla aika tyyristä lystiä nimittäin.

Gabe
22.11.2012 19:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millbrookista kannattanee kysäistä. Satulan laitto kannattaa jättää ammattilaiselle ellei siitä ole kokemusta ennestään/tiedä tarkkaan mitä tekee. Tulee pahimmassa tapauksessa monta kertaa kalliimmaksi jos teet väärin.

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
ivyveins
22.11.2012 19:48:10

Aijaa, en tiennytkään että se satulan vaihto olisi niin hankalaa. En ole tosiaan tähän kitaraan koskaan vaihtanut ja nyt ois vaihto edessä. Paljonkohan se maksaisi sitten huollossa ja mikä on hyvä/edullinen huolto pääkaupunkiseudulla? Millbrookista kysyin sähköpostitse asiasta ja heiltä oli vastaus, että viritinkoneistot myydään sarjoina.

oiva tumpeloinen
22.11.2012 19:53:08

Gabe: Millbrookista kannattanee kysäistä. Satulan laitto kannattaa jättää ammattilaiselle ellei siitä ole kokemusta ennestään/tiedä tarkkaan mitä tekee. Tulee pahimmassa tapauksessa monta kertaa kalliimmaksi jos teet väärin.

Miten satulan vaihdosta saattaa tulla kallista touhua? Se voi toki olla, ettei siitä itse tehtynä tule juuri mitään, mutta kokeileminen maksaa noin pari euroa kerta, jos ei meinaa irroittaa vanhaa satulaa puukkosahalla kitarasta. Tuolla logiikalla ei kannata tehdä yhtään mitään kitaralle.

Satulan ongelma on lähinnä sen saaminen oikean korkuiseksi ja satulaurat sopivan kokoisiksi. Jälkimmäinen ei ole kuin pari minuutin juttu, satulan korkeuden viilaaminen saattaa olla vähän tarkempaa juttua, kun se pitäisi saada hiottua tasaisesti. Ei kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole sekään homma. Ja jos menee homma puihin, uusi satula ei tosiaan paljoa maksa.
ivyveins
22.11.2012 19:56:13

http://www.uraltone.com/kauppa/ Täällä oli jotain satuloita edullisesti ja virityskoneistojakin, eri asia sitten sopiiko ne. Mulla ei kyllä ole aavistustakaan mistään satulan hionnoista tms. Luulin että satulan mittaa ja sen mukaan ostaa uuden samankokoisen?

oiva tumpeloinen
22.11.2012 19:59:43

ivyveins: http://www.uraltone.com/kauppa/ Täällä oli jotain satuloita edullisesti ja virityskoneistojakin, eri asia sitten sopiiko ne. Mulla ei kyllä ole aavistustakaan mistään satulan hionnoista tms. Luulin että satulan mittaa ja sen mukaan ostaa uuden samankokoisen?

Jos meinaat ihan puodissa käydä, niin helpoiten saat sopivan osan, kun otat vanhan malliksi.

Satulaa taasen käytännössä joutuu aina työstämään. Se nkorkeus ei varmasti ole heti kohdallaan, ja uria joutuu mahdollisesti leventämään.
ReBeat
22.11.2012 20:04:51

Osta Earvana-satula-aihio ja siitä työstät.

kimurantti1
22.11.2012 20:05:49

ReBeat: Osta Earvana-satula-aihio ja siitä työstät.

Jos haluaa ylikompensoidun hienovireen ja muovisatulan soundin, niin mikäs siinä. :-)

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ziggy Bubba
22.11.2012 20:37:37

kimurantti1: Jos haluaa ylikompensoidun hienovireen ja muovisatulan soundin, niin mikäs siinä. :-)

Minkälainen on muuten muovisatulan soundi?

Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
ivyveins
22.11.2012 21:15:11

Kiitos vastauksista. Marssin kauppaan ja kysyn sieltä neuvoja... Soundstore olisi lähin, voiko joku suositella jotain tiettyä kauppaa?

Voipi olla että olen täällä kohta kyselemässä miten se satulan hionta toimitetaan/korkeuden säätö :D

ReBeat
22.11.2012 21:28:09

ivyveins: Kiitos vastauksista. Marssin kauppaan ja kysyn sieltä neuvoja... Soundstore olisi lähin, voiko joku suositella jotain tiettyä kauppaa?

Voipi olla että olen täällä kohta kyselemässä miten se satulan hionta toimitetaan/korkeuden säätö :D

Tuolta elektroniikka ja soitinrakennus -osastolta löytyy hyviä kirjotuksia, joista saat varmasti vinkkejä. Elikkäs, http://muusikoiden.net/keskustelu/haku/?c=31 ja hakusanaksi "satulan" ja haetaan otsikoista.

kimurantti1
23.11.2012 00:09:58 (muokattu 23.11.2012 00:12:52)

Ziggy Bubba: Minkälainen on muuten muovisatulan soundi?

Tumpumpi kuin luusatulan, tai ainakin sellainen fiilis mulla on. Mulla on ollut pari kitaraa, joissa alkuperäisen muovisatulan tilalle on laitettu luinen. En kyllä väitä erottavani sokkotestissä, mutta parissa luutussa jotka omistin vähän pitempään, olin kyllä huomaavinani eroa satulan vaihdon jälkeen. Ero saattoi kyllä olla mun päässäni vaan. Myöskin tuntui, että luusatula piti vireen paremmin.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Gabe
23.11.2012 00:20:38

oiva tumpeloinen: Miten satulan vaihdosta saattaa tulla kallista touhua? Se voi toki olla, ettei siitä itse tehtynä tule juuri mitään, mutta kokeileminen maksaa noin pari euroa kerta, jos ei meinaa irroittaa vanhaa satulaa puukkosahalla kitarasta. Tuolla logiikalla ei kannata tehdä yhtään mitään kitaralle.

No joo... ei ehkä nyt konkurssiin aja. Jos on vähän välineitä ja kedentaitoja niin eiköhän se onnistu. Eipä tuo toisaalta niin kallista ole ammattilaisellakaan.

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Jeszse
23.11.2012 13:09:47

ivyveins: Voipi olla että olen täällä kohta kyselemässä miten se satulan hionta toimitetaan/korkeuden säätö :D

Ite vähän aika sitte madalsin satulaa sillain, et pistin hiekkapaperia pöydälle ja hieroin satulan pohjaa sitä vasten kunnes oli sopivan korkunen. Korkeuden mittasin ihan sillain, että laitoin kuivana satulan paikalleen ja kielet sen yli, ja käsivaralla kokeilin onko hyvä. Sit ku oli, liimaa pohjaan ja satula kiinni. Oli ehkä 20 minuutin homma, sen verran korkee satula oli ku kepin ostin.

Mielestäni kuitenki helpompi noin, ku et alkais niitä uria yksitellen hiomaan syvemmäks.

Sit siulla on helevetin komia akka ja maailman seksikkäin radioääni. HAISTA VITTU! -Karvamammutti The Jasser Arafats/Alternaty
hallu
23.11.2012 13:30:31

Jeszse: Ite vähän aika sitte madalsin satulaa sillain, et pistin hiekkapaperia pöydälle ja hieroin satulan pohjaa sitä vasten kunnes oli sopivan korkunen. Korkeuden mittasin ihan sillain, että laitoin kuivana satulan paikalleen ja kielet sen yli, ja käsivaralla kokeilin onko hyvä. Sit ku oli, liimaa pohjaan ja satula kiinni. Oli ehkä 20 minuutin homma, sen verran korkee satula oli ku kepin ostin.

Mielestäni kuitenki helpompi noin, ku et alkais niitä uria yksitellen hiomaan syvemmäks.

Urien syventämisessä on sekin ongelma, että kielet alkavat helposti jumittamaan helposti siinä syvässä urassa -> vireongelmat. Mielestäni satulan pohjan hionta on helpoin ja varmin tapa madaltaa satulaa, mutta kieliurat kannattaa tehdä ensin jos niitä ei ole valmiina. Jos satulauran pohja on radiuksen verran kaareva kuten esim. Fenderin stratoissa ja teleissä lienee tapana, niin itse olen saanut satulan pohjan hiottua kun olen virittänyt hiekkapaperin etealudan päälle ja hionut sitä vasten. Satulan pohjan muovailemisessa on riskinä että se jää kantamaan jostakin kohtaa eli satula ei lepää kunnolla kaulaa vasten jokaisesta kohdasta jolloin sointi kärsii varsin pian ja jos pahasti kantaa niin menee aika paskamaisen kuuloiseksi.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti