Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiuttimet
1
Ristimyös
29.10.2012 10:59:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka.
Tuota noin..kun minulla on kitara ja rolandin vahvistin, niin ajattelin lisä kaiuttimia
hankkia, ihan kotona harjoitteluun, mutta kuitenkin laadukkaat.
Mitä kaikkea tarvitsee kun on valmiina kitara ja vahvistin?
Kiitokset vastauksista..

sickboy
29.10.2012 11:10:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ristimyös: Moikka.
Tuota noin..kun minulla on kitara ja rolandin vahvistin, niin ajattelin lisä kaiuttimia
Kiitokset vastauksista..

Auttaisi kovasti, jos kertoisit hieman tarkemmin mikä vahvistin sinulla on. Jos siinä on lisäkaapille lähtö, niin tarvitset vain sen lisäkaijuttimen...mielellään kaappiin sijoitetun ;)

Ja ennen, kun sellaisen hankkii, niin kannattaa ottaa se oma vahvistin musaliikkeeseen mukaan ja testata saako siitä lisäkaapista toivomasi hyödyn saundiin.

Laulava Kylätohtori
29.10.2012 11:18:13 (muokattu 29.10.2012 11:20:02)

Kiitokset vastauksista..

Jos nyt kertoisit vähän tarkemmin kamoistasi, niin vastailu olisi vähän helpompaa, mutta periaatteessa tarvitset lisäkaapin sekä johdon kaapin ja vahvistimen välille. Huom! Instrumenttikaapeli ei käy, vaan pitää olla kaiutinkaapeli!

Ja sitten pitää vielä huomioida, että impedanssit ovat yhteensopivia.

Mitä muuten tavoittelet tuolla lisäkaapilla?

edit. sickboy jo ehtikin ensin....

Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Ristimyös
29.10.2012 13:41:21

Menin töihin niin vastaan kun joudan.

Gabe
29.10.2012 14:22:07

Kiitokset vastauksista..

Jos kotona soittelet niin lisäkaappi voi olla vähän turha, vai mikä sinulla on tavoitteena tässä?

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Ristimyös
29.10.2012 14:45:36

Gabe: Jos kotona soittelet niin lisäkaappi voi olla vähän turha, vai mikä sinulla on tavoitteena tässä?
Tavoite on soittaa hyvin hyvillä vehkeillä . Harrastus.

I3enjam1n
29.10.2012 15:21:05

Ristimyös: Tavoite on soittaa hyvin hyvillä vehkeillä . Harrastus.

No tässä tapauksessa suosittelisin ihan uuden (mutta kannattaa käytettynä ostaa) vahvistimen hommaamista, sen sijaan, että lisäisit sitä mökää Rolandiin, joka on tuskin kovin huippuvahvari.
Äänenlaatu paranee huomattavasti, hyvät kamat=paljon pönttöjä ja mökää ei pidä kovin usein paikkaansa.

Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Gabe
29.10.2012 15:45:17

Ristimyös: Tavoite on soittaa hyvin hyvillä vehkeillä . Harrastus.

Jos tarkoitus on soittaa hyvillä vehlkeillä harrastuspohjalta niin minä olen myös sitä mieltä että kannattaa panostaa uuteen vahvistimeen. Monta kaiutinta ei ole sama kuin hyvä soundi. Ennemmin joku laadukas 1x12 combo. Millaista musiikkia soitat ja mikä on käytettävän rahasumman määrä?

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Ristimyös
29.10.2012 20:08:10

Gabe: Jos tarkoitus on soittaa hyvillä vehlkeillä harrastuspohjalta niin minä olen myös sitä mieltä että kannattaa panostaa uuteen vahvistimeen. Monta kaiutinta ei ole sama kuin hyvä soundi. Ennemmin joku laadukas 1x12 combo. Millaista musiikkia soitat ja mikä on käytettävän rahasumman määrä?

Gospel on lähinnä sydäntä. Luulin että lisäkaiutin tuo syvyyttä ja soundia.
Voiko muuten toista vahvistinta käyttää tähän tarkoitukseen .??

Laulava Kylätohtori
29.10.2012 20:33:28 (muokattu 29.10.2012 20:35:35)

Ristimyös: Gospel on lähinnä sydäntä. Luulin että lisäkaiutin tuo syvyyttä ja soundia.

Eli pääasiassa varmaan haetaan puhtaita soundeja? Huono lisäkaiutin huonoon vahvistimeen ei tuo syvyyttä ja toisaalta huono lisäkaiutin hyväänkin vahvistimeen vain pilaa hyvän vahvistimen soundin.

Uutta laadukasta (putki)comboa tilalle ja alkaa syvyyttä löytymään. Miten olisi joku pieni/pienehkö Fender tai Vox? Esim. Blues Junior, Blues Deluxe, AC4 tai AC15?

edit. tietysti hyvä lisäkaappi hyvään vahvistimeen saattaa tuoda kaivattua muutosta soundiin, mutta yksi combo on roudausystävällisempi. Kahdella vahvistimella voi saada hienojakin stereosoundeja, mutta niistä en osaa sen enempää sanoa.

Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
jhlamm
29.10.2012 20:38:34

Ristimyös: Gospel on lähinnä sydäntä. Luulin että lisäkaiutin tuo syvyyttä ja soundia.

Kyllä sillä syvyyttä saattaa saada, mutta huomattavamman eron saa satsaamalla kunnolliseen vahvistimeen. Uskoisin, että sillä irtoaa enemmän syvyyttä ja nyansseja jo ihan laatunsa takia, nyt siis aivan dissaamatta rolandia yhtään.

Toista vahvistinta saa käytettyä siis luomaan paksumpaa soundia, jakaa signaalin boxilla kahteen ja vie molempiin vahvistimiin. Tällöin molemmat soivat ja voivat parhaimmillaan täydentää toisiaan. Tosin kaikkia vahvistimia ei voi yhteen sovittaa ja eivät aina toimi tuollain pareina. Helpompaa lienee yhden käyttö. Omat mielipiteeni siis ovat.

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Gabe
29.10.2012 21:25:34

Kuten tohtori sanoi niin huono lisäkaiutin huonoon vahvistimeen ei tuo syvyyttä. Ennemmin satsaa kunnon vahvistimeen ja katsoo sitten onko lisäkaapille tarvetta. Gospel on muuten tavattoman laaja käsite musiikki genrenä, menee ihan iskelmästä metalliin. Mutta oletan että nyt kaivataan puhtaita soundeja enempi. Fender ja Vox ovat tässä kohtaa varmasti merkit joista kannattaa lähte liikkeelle. Voxilta AC4 tai AC15 voin suositella lämmöllä. Fenderin Blues Junior on myös erittäin hyvän kuuloinen. Laneyn Lion Heart sarja voisi olla kokeilemisen arvoinen myös. Suosittelen että hakeudut musiikkiliikkeisiin ja kokeilet hieman itse miltä eri vahvistimet soundaavat, niin saa parhaan käsityksen siitä mikä se omin juttu voisi olla.

Ristimyös
29.10.2012 21:36:05

Tuota noin..kun minulla on kitara ja rolandi
n vahvistin, niin ajattelin lisä kaiuttimia
Kiitokset vastauksista..

Ok..kiitokset taas, sain hyviä vinkkejä.

Metalkallo
18.04.2016 19:52:58

https://www.youtube.com/watch?v=Y2ql-9kWTgc

Tullut mietittyä tuota kajareiden paikkaa 4x12 kaapissa, että onko se sama mihin kohtaa kajarin pistää vai onko sillä merkitystä jopa? Tuosta videostakin vaan, kun mikitettynä mikillä saadaan erilaisia soundeja kajareista riippuen mihin kohtaa mikin pistää, että eikö tuo samalla sano että kajarin paikalla olisi väliä, ainakin jos haluaa tiettyä soundia tietystä kajarista tietystä kohtaa?

Oonvaan mietiskellyt tätä aina välillä ja en oo tajunnut täysin hommaa, kun sanotaan, että se on sama missä kohtaa kajarit on, mutta silti mikitettynä saadaan erilaisia soundeja aikaan eri kohdista ja eri kohdat antavat juuri erilaista sointia, esim. ala-vasen bassompaa, ylä-vasen kirkkaampaa...

Stratossa pitää olla iso lapa!
Kefiiri
19.04.2016 07:10:41 (muokattu 19.04.2016 07:36:16)

Metalkallo: https://www.youtube.com/watch?v=Y2ql-9kWTgc

Tullut mietittyä tuota kajareiden paikkaa 4x12 kaapissa, että onko se sama mihin kohtaa kajarin pistää vai onko sillä merkitystä jopa?

Ööh... mikityksellä saatavat erot perustuvat siihen, että kajarin kartio ei joka kohdasta kuulosta samanlaiselta, mutta jos kajari ja mikki pidetään toisiinsa nähden samassa asennossa, niin kajarin siirtely eri kohtaan etulevyä ei vaikuta sointiin.

4x12 kaapissa kaikilla elementeillä on tavallaan sama symmetrinen sijainti kokonaisuuteen nähden, alavasemmasta tulisi ylävasen ihan kääntämällä kaappi kyljelleen, eikä sointi siitä muuttuisi. Jos nyt ollenkaan vastasin siihen mitä kysyttiin...

Jaahas, huomaan heti puhuneeni läpiä päähäni... kohta joku huomauttaa, että lähempänä lattiaa oleva mikki poimii myös äänen lattiaheijastuksia, ja saattaahan niillä olla jotain vaikutusta sointiin. Samaten jos kaappi on seinän vieressä, niin seinäheijastukset periaatteessa voivat muuttaa mikrofonin kuulemaa ääntä verrattuna elementtiin joka sijaitsee kauempana seinästä.

Jatkakoon joku viisaampi tästä :)

En ole musiikin asiantuntija.
azlag
19.04.2016 08:16:53

Missään nimessä en viisaampi voi väittää olevani ja muutoinkin täysin samoilla linjoilla. Toki lattiaheijastumat ynnä muut voivat vaikuttaa, joskus ehkä paljonkin, mutta uskoisin että suurin vaikutus on uggelilla. Myös videoita tekevällä uggelilla jonka lienee kohtuu haasteellista saada mikkiä ihan juttiinsa millilleen samaan kohtaan ja asentoon kartioon nähden.

Uggeli usein soittaessaan istuu lootusasennossa tai pöydänkulmalla tai muuten vaan seisoo. Voi olla lähellä kaappia tai siitä kaukana. Ja kun yksittäiset 4x12:set ovat useimmiten slanted-malleja niin saadaan vielä siitäkin vähän erilaista kulmaa. Jokin elementti voi kuulostaa hirveältä sirkkeliltä kun sitä tuuttaa suoraan korvaan mutta miellyttävän pehmeältä kun sen kohdistaa vaikka polveen.

Ihan sinällään loogista toki olisi (tai niin olen itse piri-yms-päissäni päätellyt) että laittaa bassokkaimmat elementit - jos niitä miksistä löytyy - kaapin alakertaan. Siten siirtynevät bassoaallot paremmin lattiaan ja puntteihin. Ynnä muuta vastaavaa "fiksua".

En kyllä kuollaksenikaan keksi että mikä voisi vaikuttaa soundiin pelkän mikityksen tapauksessa, olivat tötteröt missä vaan. Paitsi Kefiirin mainitsema huoneakustiikka.

First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
Metalkallo
19.04.2016 22:35:50

Joo, tajusin nyt, kiitti molemmille. :) Oli pakko kysyä vaikka olikin ehkä tyhmä kysymys ettei jää vaivaamaan tyhmää päätä.

Stratossa pitää olla iso lapa!
BugBadWolf
20.04.2016 00:50:33

azlag:...En kyllä kuollaksenikaan keksi että mikä voisi vaikuttaa soundiin pelkän mikityksen tapauksessa, olivat tötteröt missä vaan. Paitsi Kefiirin mainitsema huoneakustiikka.

Duodaduoda. Kun se mikki on muutaman sentin päässä todella lujaa soivasta kaiuttimesta, vaikuttaako siihen oikeasti yhtään mikään muu kuin pelkkä kaiutin ja siihen syötetty meteli? Jos me muutamme soundia reippaasti vain siirtämällä mikkiä puoli senttiä sivuun, olen vähän epäuskoinen kauempana sijaitsevan akustisen tapahtuman vaikutuksesta.

En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
jaripat
20.04.2016 08:18:36

Jos kitarakaiutin mikitetään livenä - siis esiintymistilanteessa, merkitys mikin merkille ja mallille, etäisyydelle, kohdistukselle tai kulmalle on pieni. Tietenkin, koska kaiutin toistaa kuten se aina toistaa ja vain osa siitä menee sitten esim PA:han (jossa on vielä oma soundinsa). Äänitystilanteessa tullaan sitten tosiaan "uskonasioihin". Saattaa olla, että soittaja ei ole mikitykseen tyytyväinen, ennenkuin paikalla on joku tietty mikki, tietyllä etäisyydellä ja tietyssä kohtaa tietyssä kulmassa kartioon nähden. Tällainen "uskovaisuus" on useammin jostain kuultu tai nähty, kuin itse testattu. Jos tosiaan ollaan äänitystilanteessa, niin ei kestä kauaa ottaa parilla eri mikillä eri kohdista "maistiaiset" ja kuunnella sitten tallenteelta, mikä eniten miellyttää. (Vastaavalla tavalla tallensin joskus rumpalille eri bassarimikkejä "sokkona" ja kuinka ollakaan eniten miellytti vitsinä sekaan heitetty XLR-liittimellä varustettu pallokaiutin!!! :-/)

Joka tapauksessa itse olen huomannut, että tila vaikuttaa myös sen verran, että kerran hyväksi havaittu menetelmä ei vaan ole paras ratkaisu joka paikassa.

Alkuperäiselle ketjun aloittajalle: Laitteista ei ole tullut täsmennystä, mutta monella kotiharrastajalla "se Roland" on juurikin microcube? Se on hauska peli, mutta sen "lisäkaapittaminen" on ehkä kuin heittäisi vettä kylmälle kiukaalle. Torilta löytyy varmasti paljon 15-30W vahvareita 150-400eur, joilla saat luultavasti soundiisi sitä, mitä sitten haetkin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti