Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofooneista havaintoja ja kysymyksiä
1
hallu
17.09.2012 21:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen todella huono huomaamaan eroja mikeissä tai oikeastaan missään kuten olen monessa ketjussa toitottanut, mutta nytpä huomasin ja pitää heti kertoa se ja samalla kysyä. Eli olen tässä viime aikoina soitellut paljon noilla kahdella stratollani ja mielestäni ne soundaavat varsin samanlaisilta puhtailla soundeilla, mutta nyt säröllä huomasinkin eron ettei ne ihan prikuulleen samalta kuulostakaan ja aloin ihmettelemään havaitsemaani eroa joka ei nyt sitten enää lähde pois kun sen on kerran hoksannut.

Kun huomasin särösoundissa eron, niin koitin selvittää mikä se ero on ja löysin sellaisen jutun, että kun kitara lähtee säröytymään, niin se särö itsessään on vähän eri paikassa noissa. Siis toisessa kitarassa tuntuu ensin säröytyvän vähän korkeammat taajuudet kuin tuossa toisessa kitarassa, mistä seuraa, että vahvistimesta pitää äänensävyä säätää näiden kahden kitaran välillä, että ne kuulostaisivat lähelle toisiaan vaikka ihan samalta en ole saanut niitä kuulostamaan. Mielenkiintoista on, että soundissa tuntuu eroa olevan ainoastaan säröllä (tai siis kuulen sen ainoastaan särön sijainnissa). Mietiskelinkin tässä että voiko siinä olla kyse siitä, että se mikki itsessään tuottaa jonkinlaisen taajuuskäyrän, joka on molempien kitaroiden mikeissä vähän erilaiset ja sitten kun signaalia aletaan puskea särölle niin niiden käyrien huiput menevät ensin särölle ja särö kuuluu silloin vähän eri paikassa.

Jos asia olisi näin, niin silloinhan mikkien erojen pitäisi painua taas piiloon kun säröä väännetään lisää niin että loputkin taajuudet säröytyvät, mutta niin ei tapahdu. Sen sijaan tapahtuu niin että toinen kitara kuulostaa tunkkaiselta toisen kitaran säädöillä ja vastaavasti toinen kitara kuulostaa kimakalta toisen kitaran säädöillä.

Voiko tässä olla kyse puista? akustisesti kitarat soivat hiukan eri tavalla ja toinen kitaroista ei soi ihan yhtä kirkkaasti kuin toinen, mutta olen ajatellut sen johtuvan pleksistä. Vai olisiko kysymys ihan vaan noiden mikkien säätöjen eroista (olen kylläkin säätänyt ne varsin samalla tavalla). Tuossa LiteAsh stratossa on SD:n kompensoiduilla paloilla olevat mikit ja se tuntuu särisevän korkeammilla taajuuksilla (olisiko sitä kuuluisaa ylämiddleä) ja toi vanha amerikan strato on kompensoimattomilla napapaloilla ja se särisee alempaa (alamiddleä kukaties). Voiko mikkien napapalojen kompensaatio vaikuttaa noin? korostan tässä vaiheessa vielä, että kliinillä kanavalla kitarat kuulostavat hyvin paljon samanlaisilta (amerikan strato saattaa olla hiukan elävämpi soinniltaan jos ihan rehellisiä ollaan ja korean ihme enemmän sellainen eleetön (en nyt sano että kuollut, mutta vähän passiivinen;-)).

Mitä tuumaatte, olenko kuullut harhoja?

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
17.09.2012 22:33:50

En usko että olet kuullut harhoja :) Vaikuttaahan kitarassa siihen soundiin joka palanen. Itse huomasin tämän kun nyt kahdessa telessä on sama kaulamikki. Leppä runkoisessa ruusupuuotelaudalla ja vaahterakaulalla varustetussa yksilössä mikrofoni kuullostaa hieman pehmeämmältä ja säröllä soitettaessakin soundi on aavistuksen pyöreämpi. Saarnirunkoisessa vaahteraotelaudalla ja kaulalla varustetussa ääni on taas hieman kirkkaampi ja särö -soundi pikkuisen terävämpi. Hyvältä kuullostaa kyllä molemmat, ei siinä mitään. Muutoin erot samantyyppisten mikrofonityyppien kesken ovat yleensä aika vähäiset.

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
fxb
18.09.2012 06:50:20

Koitas vaihtaa mikit päikseen noissa ja kokeile sitten. Mikeissä meinaan on eroja, isoja.

hallu
18.09.2012 09:00:03

fxb: Koitas vaihtaa mikit päikseen noissa ja kokeile sitten. Mikeissä meinaan on eroja, isoja.

Joo, tuo kävi mielessä. En ole oikein taitava noissa mikinvaihtojutskissa, mutta stratossahan voisi vaihtaa sen koko pleksin päikseen niin ei ole kovin mutkikas operaatio ja silloin tulisi se pleksinkin vaikutus kokeiltua.

Täytyy tunnustaa, että nyt kun itse huomasi yhden eron niin kaipa niissä mikeissä sitten ihan oikeasti on eroja.

hallu
18.09.2012 09:30:35 (muokattu 18.09.2012 09:32:00)

Gabe: En usko että olet kuullut harhoja :) Vaikuttaahan kitarassa siihen soundiin joka palanen. Itse huomasin tämän kun nyt kahdessa telessä on sama kaulamikki. Leppä runkoisessa ruusupuuotelaudalla ja vaahterakaulalla varustetussa yksilössä mikrofoni kuullostaa hieman pehmeämmältä ja säröllä soitettaessakin soundi on aavistuksen pyöreämpi. Saarnirunkoisessa vaahteraotelaudalla ja kaulalla varustetussa ääni on taas hieman kirkkaampi ja särö -soundi pikkuisen terävämpi. Hyvältä kuullostaa kyllä molemmat, ei siinä mitään. Muutoin erot samantyyppisten mikrofonityyppien kesken ovat yleensä aika vähäiset.

Joo, vaikuttaa toki kaikki siihen kokonaisuuteen. Nyt vain ensimmäistä kertaa huomasin tuollaisen kovin pienen ja rajatulla elueella esiintyvän yksityiskohdan, jonka pystyn konkreettisesti nimeämään niin hetihän se herätti uteliaisuuteni. Kyllähän kitaroissa kokonaisuutenaan on monesti hiukan erilainen "tunnelma".

Ajattelin, että kun nuo kitarat ovat puiltaan aikalailla identtiset niin se havaittu ero väkisinkin liittyy mikrofoneihin. Tremoloissa tosin on eroja ja sekin voi vaikuttaa sointiin. Oikeastaan pohdin mikkien säätöjen yhteyttä tuoon sointiin sekä sitä, vaikuttaako tuo mikkien napapalojen kompensaatio tuohon havaitsemaani seikkaan. Kyllähän noissa kitaroissa puhtaallakin soundilla kuulee hiuksen hienon sävyeron (toinen on vähän lämpimämpi soinniltaan), mutta olen pitänyt niin pientä eroa merkityksettömänä koska se mahtuu vrhemarginaaliin. Säröissä näemmä kaikki seikat kärjistyy.

jkourula
18.09.2012 09:45:28 (muokattu 18.09.2012 09:59:00)

Aika selkeitä eroja mikeissä kyllä huomaa, kun vaihtaa mikit kitaraan, jolla on soitellut jo jonkin aikaa. Joskus muutos on hurja ja joskus mieto. Tietty mikkien korkeuskin vaikuttaa paljon, mutta niitäkin olen yrittänyt aina säätää ennen mikkien vaihtoa.

Nyt olen huomannut vastikään hommaamassani Ibanezin puoliakustisessa sellaisen seikan, että säröllä tallamikki jotenkin korostaa ylä-äänistä ensimmäistä oktaavia. Kuulostaa vähän siltä, että olisi oktaaveri päällä. Ei mitenkään miellyttävää. Tuossahan on keraamiset mikit, johtuisikohan siitä? Toisaalta siinä on myös flatwoundit, joten sekin voi vaikuttaa.

sickboy
18.09.2012 10:07:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ...mutta stratossahan voisi vaihtaa sen koko pleksin päikseen niin ei ole kovin mutkikas operaatio ja silloin tulisi se pleksinkin vaikutus kokeiltua.

En nyt ymmärrä miten sä tässä samalla havaitset pleksin vaikutuksen saundiin? Sähän vaihdat pleksin mikkeineen päivineen? Eiköhän tässä saundin vaihtumiseen vaikuta mikkien vaihtuminen, eikä pleksin vaihtuminen...

hallu
18.09.2012 11:09:48

sickboy: En nyt ymmärrä miten sä tässä samalla havaitset pleksin vaikutuksen saundiin? Sähän vaihdat pleksin mikkeineen päivineen? Eiköhän tässä saundin vaihtumiseen vaikuta mikkien vaihtuminen, eikä pleksin vaihtuminen...

Eikäkö tarkoitin, että kun kitaroissa on pikkuisen erillainen sävy myös siinä akustisessa soinnissa jonka olen arvellut johtuvan pleksistä niin tulisi samalla testattua sekin että johtuuko se pleksistä. En usko että pleksi mainittavasti sähköiseen soundiin voi mitenkään vaikuttaa (varma en tietenkään ole).

Gabe
18.09.2012 15:40:50 (muokattu 18.09.2012 15:41:30)

hallu: Täytyy tunnustaa, että nyt kun itse huomasi yhden eron niin kaipa niissä mikeissä sitten ihan oikeasti on eroja.

Onhan niissä. Sitten kun sen hoksaa niin alkaa oikein mikrofonityypin armoton metsästys :D Mutta kokeile vaihtaa ja kerro mitä huomasit. Ei ole noista itselläni kokemusta mutta kyllä se napapalojen kompensaatio kuulemma siihen soundiin vaikuttaa.

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti