Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: bugera v22 rikki
1 2 3 4 5
uusiipe
19.09.2012 11:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ... koska me oikeasti soitamme soittimillamme emmekä vain esittele niitä ympäristöllemme tai ruoki niillä fantasioita soittajuudesta....
 
Minun puolestani saat anteeksi, kun meistä noi kauniisti kirjoitat *niisk*
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Laulava Kylätohtori
19.09.2012 11:50:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo, tajuan tuon pointin ja ehkä olen jotakin sen näköistä kommentointia joskus havainnutkin. En vain haluaisi tunnustaa, että meissä soittajissa esiintyy sen kaltaista pikkusieluisuutta.
 
Kyllä valitettavasti vaan esiintyy...
 
Minusta tässä tavaroiden vähättelyssä on sellainen ulottuvuus, että tavarat yleensäkin tuntuvat nykyisin vastaavan enemmän identiteetin tarpeisiin kuin siihen tekemisen tarpeeseen. Kun tavara on identiteetin jatke, niin suhde siihen muuttuu paljon henkilökohtaisemmaksi ja luo tarpeen vetää rajaa ja alleviivata niitä arvoja siinä tavarassa, joilla haluamme viestittää ympäristöllemme minkälaisia olemme.
 
Täysin totta. Jos esim. vahvistin olisi ainoastaan työkalu, jonka ainoa tarkoitus olisi saada tietynlaista soundia ulos, niin näin kiihkeitä brändikeskusteluja ei käytäisi. Sitten, kun samaistamme itsemme siihen brändiin, niin hyökkäys brändiä vastaan onkin hyökkäys itseä vastaan. Joillain tätä esiintyy enemmän, joillain vähemmän ja joillain ne todella ovat vain työkaluja.
 
Tällaisten Bugeroiden hauraudelle löytyy myös halutessa korrelaatio IKEA-kulttuurista eli jos ajattelemme, että trendit vaihtelee ja kyllästymme nopeasti tavaroihimme ja sitten tulee jo ensikeväänkin muoti jne. tavarat lähtee käsistämme aina vain nopeammin ja niitä ostetaan aina vain kiihtyvällä tahdilla, niin siinä logiikassa kestävyys on tuotteelle rasite ja halpa hinta on olennaisempaa kuin se miten kovaa keikkakäyttöä laite kestää.
 
Kuluttajathan sen loppuviimeksi määrittelee, millaisia vahvistimia valmistetaan. Bugeraa tehdään, koska sille on tarve ja kysyntää. Todellisuudessa aika pieni prosentti musiikkilaitteista on oikeiden ammattilaisten käytössä, joille se vehkeiden kestävyys on elintärkeää. Suurin osa on makuuhuonekitaristeja, jotka eivät ole valmiita maksamaan 50 vuoden kestoiästä mitään. He haluavat uuden vahvistimen nyt heti halvalla ja viimeistään muutaman kuukauden kuluttua se on jo myyty eteenpäin ja katse on uudessa laitteessa.
 
Soittajien piirissä tämä ilmiö ei ehkä ole ihan tällä tasolla eikä varmaan tulekaan, koska me oikeasti soitamme soittimillamme emmekä vain esittele niitä ympäristöllemme tai ruoki niillä fantasioita soittajuudesta. Mutta joskus tätä foorumia lukiessa huomaa kiinnostavia variaatioita siitä miten meidän yleiset kulutustottumuksemme sekä se miten olemme tottuneet yleisesti tavaroistamme ajattelemaan heijastuu myös siihen miten suhtaudumme soittimiimme. Mitä muutakaan me teemme kuin kerromme itsestämme (minkälainen olen, miten ajattelen, mimmoiset arvot omaan, etc.) kun laitamme kamalistauksen omalle profiilisivullemme.
 
Näinpä, eipä niillä listauksilla juuri muuta tarvetta ole. Eipä silti, on se ihan kiinnostavaa lukea toisten kamalistauksia. Ja kyllähän se aina jotain kertoo ainakin ihmisen musiikkimausta, löytyykö listasta perinnefender vai floikallinen Dean...
 
Sitten toinen kiinnostava kysymys on tuo "halpa ei saa olla yhtä hyvää". Nimittäin tekniset innovaatiot väistämättä johtavat siihen että halpa tulee olemaan jopa parempaa. Periaatteessa me voimme jo ihan realistisesti olettaa että näkyvissä olevan tulevaisuuden aikana tulee markkinoille laitteita, jotka voivat sisältää kaikkien nyt tarjolla olevien huippukalliiden huippuhienojen laitteiden soundit, mutta jotka ovat vain paljon kestävempiä ja mahtuvat taskuun ja maksavat euron. Tai ehkä tulevaisuuden koko vahvistinarsenaalin saa ladata netistä kännykkään ilmaiseksi tai halvalla.
 
Se on varma, että mikään ei koskaan tule olemaan halpaa. Se voi olla halpa valmistaa/tehdä/toteuttaa, mutta kuluttajilta siitä nyhdetään, mitä ikinä vain voidaan.
 
Mallinnuksissahan ei ole kysymys siitä kuinka hyvin ne vastaavat esikuvaansa. Ei pleksimarshallin mallinnuksen tarvitse vastata pelksimarshallia, vaan meidän mielikuvaa siitä miltä joku pleksimarshall kuulostaa. Mitä kauemmas tulemme tulevaisuudessa etenemään niistä oikeista pleksimarshalleista, niin sitä vapaammin voidaan niitä mallinnouksiakin muovata vastaamaan enemmän mielikuvia kuin itse jotakin laitetta. Soundikäsitysthän kehittyy kaiken aikaa ja vaikka nykyisin käytetään vanhojakin laitteita, niin ei me ajatella enää hyvästä kitarasoundista samalla tavalla kuin niiden laitteiden rakentajat.
 
Mielenkiintoinen ja mielestäni täysin oikea pointti. Maailma muuttuu ja ehkä jossain kohdassa riittää, että se mallinnus vain kuulostaa hyvältä ilman, että siihen pitää väkisin liittää positiivisia mielikuvia luovia liitteitä kuten vintage, pleksimarshall tms.. Hyviähän nuo ovat ja olen itse perinteisten kannattaja, mutta näkisin, että eteenpäin meno ja uuden kehittäminen ei silti ole vanhoilta pois. Ja jos on, niin ehkä ihan syystä.
 
Helposti jää huomaamatta se seikka, että kun puhumme jonkin vahvistimen ominaissoundista, niin oikeasti puhumme jonkun soittajan soundista ja ei se väline sitä määrittele ihan niin tiukasti kun monesti täällä muusikoiden netissä tunnumme ajattelevan.
 
Täysin samaa mieltä.
 
Öh.... nyt taisin tämän aasinsillan kautta eksyä jo aika kauas ohi aiheesta:-) anteeksi.
 
Kuten myös... ;)
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
iec
19.09.2012 12:40:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä aihe se näyttää kirvoittavan paljon kirjoituksia asiasta ja asian vierestä. Tulee vähän mieleen että jäädään ihailemaan tulipaloa ja vertailemaan sitä muihin tulipaloihin, kun perimmäinen ajatus oli sammuttaa tulipalo ;)
 
Luultavasti se alkuperäinen asia oli suunnilleen se että onko viestiketjun aloittajan vahvarissa a) vika putkissa, vai b) jossain muualla, jolloin jälkimmäisessä tapauksessa se kannattaa lähettää takuuhuoltoon. (Niin ja biakset voi olla persiillään jos uudetkin putket hajoaa nopeasti, jolloin ensimmäisessä tapauksessakin pitäisi biakset säätää itse tai viedä huoltoon)
 
Sen verran vielä asian vierestä, että mistä porukka on noita huonompilaatuisia JJ:n putkia ostellut? Uraltonelta ainakin saa testattuja ja luokiteltuja putkia parin euron lisähintaa (per putki) vastaan. Luulisi että siinä pahimmat vikatapaukset karsiutuu jo heti aluksi pois. Mietinpä tässä että tuliko sitä maksettua turhaan jos nuo esivalikoidutkaan ei kestä sen enempää kuin sattumanvaraiset yksilöt...
 
-iec
 
Krice
19.09.2012 13:34:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: jos Bugeran todellinen vikaprosentti olisi sitä luokkaa kuin täällä annetaan ymmärtää (~80 % viallisia), niin ko. firmaa ei olisi ollut olemassa enää pitkään aikaan.
 
En muista mikä oli Xboxien (Microsoftin pelikonsoli) vikaprosentti, mutta todella paljonhan niitä korjattiin. Siitä huolimatta kaupaksi kävivät, eli kun ihmiset haluaa jotakin niin vikaherkkyys ei juurikaan haittaa.
 
statementus
19.09.2012 14:04:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän halpiskaman osto ole lähes kaikissa tapauksissa kompromissiratkaisu. Bugeroita, Behingereitä, Ibanezeja, Harley Benttoneita jne. ostavat yleensä ne ihmiset joilla ei ole varaa vastaavaan mutta laadukkaampaan tuotteeseen. Ja suomalaiseen luonteenseenhan kuuluu että jos johonkin ei ole varaa niin se on paska. Ja se mihin on varaa on tuplasti yhtä hyvä kuin kalliimpi. Itse ostin Bugeran kun se oli halpa ja rahaa ei silloin ollut enempää. Nyt on kalliimpi Vox ja onhan se ihan eri luokkaa kuin aiempi Bugera. Enkä kyllä Bugeraa ostaessakaan ajatellut saavani mitään parempaa. Toinen huomioitava seikka Bugeran kaltaisissa brändeissä on se, että kun ostaa sellaisen tukee kestämätöntä kulutusta ja työntekijöiden riistoa.
 
Lonesome
19.09.2012 14:32:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec:Sen verran vielä asian vierestä, että mistä porukka on noita huonompilaatuisia JJ:n putkia ostellut? Uraltonelta ainakin saa testattuja ja luokiteltuja putkia parin euron lisähintaa (per putki) vastaan. Luulisi että siinä pahimmat vikatapaukset karsiutuu jo heti aluksi pois. Mietinpä tässä että tuliko sitä maksettua turhaan jos nuo esivalikoidutkaan ei kestä sen enempää kuin sattumanvaraiset yksilöt...
 
Jaahas... Olin siinä käsityksessä näin "m.net-uskovaisena", että JJ-putkia pidettäisiin laadukkaina ja hyväsointisina, joskin myös edullisina. Siis hyvänä valintana sounditietoiselle harrastajalle.
 
Laney LC15R oli Uraltonella viime vuonna huollossa ja JJ:t vaihdettiin. Mistään lisähinnasta paremmille putkille tms. ei ollut puhetta, joten en tiedä mitä laatutasoa laitettiin. Tosin rutinan syynä eivät sitten lopulta olleetkaan putket, vaan halpis-jakki lisäkaiutinliitännässä. Kunnon putkijakille ei ole edes tilaa. Tässä toteutui taas se heikoin lenkki-syndrooma. Sori, off top.
 
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ihan justiinsa ei Lanikka Bugeraan vaihdu, vaikka juuri tuo v22 paperilla korvaisi hyvin 12"-combona Lanikan ja 112-lisäkaapin... ;)
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
Decadetroll
19.09.2012 14:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

statementus: Eiköhän halpiskaman osto ole lähes kaikissa tapauksissa kompromissiratkaisu. Bugeroita, Behingereitä, Ibanezeja, Harley Benttoneita jne. ostavat yleensä ne ihmiset joilla ei ole varaa vastaavaan mutta laadukkaampaan tuotteeseen. Ja suomalaiseen luonteenseenhan kuuluu että jos johonkin ei ole varaa niin se on paska. Ja se mihin on varaa on tuplasti yhtä hyvä kuin kalliimpi. Itse ostin Bugeran kun se oli halpa ja rahaa ei silloin ollut enempää. Nyt on kalliimpi Vox ja onhan se ihan eri luokkaa kuin aiempi Bugera. Enkä kyllä Bugeraa ostaessakaan ajatellut saavani mitään parempaa. Toinen huomioitava seikka Bugeran kaltaisissa brändeissä on se, että kun ostaa sellaisen tukee kestämätöntä kulutusta ja työntekijöiden riistoa.
 
Mitenkäs nuo ibanezit kuuluu tuohon harley bentonin ja behringerin seuraan? Ibalta kuitenki löytyy ihan lähempänä kymppitonnia maksavia kitaroita.. samalla logiikalla lienee myöskin Gibson samoissa luokissa, kun melody makereita saa muutamaan sataan euroon ja ovat yhtiön halvimmasta päästä ;)
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
markkuilari
20.09.2012 00:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ei. Älä vedä nyt palkoa nenään, kunhan sanoin mitä olen huomannut. Ja kuten yllä totesin niin pari niistä on käytössä ja toisetkin kaksi saattavat olla vielä pelikunnossa. Huoltoon ne silti todella pian käyttöönoton jälkeen menivät.
 
Enhän minä. Lainasin vain sinun kommenttejasi eräästä toisesta ketjusta, missä käsiteltiin erään toisen merkin laatua. Itse en ole Bugeraa omistanut, Mesa riitää mulle.
 
Gabe
20.09.2012 00:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuilari: Enhän minä. Lainasin vain sinun kommenttejasi eräästä toisesta ketjusta, missä käsiteltiin erään toisen merkin laatua. Itse en ole Bugeraa omistanut, Mesa riitää mulle.
 
Jep :) Pitäisi jo tietää paremmin mitä siitä seuraa kun tällä palstalla kehuu Gibsonia ja moittii Bugeraa ;) No joo, kukainenkin ostaa ne kamat mitkä haluaa/pystyy. Soittohan se on tärkeintä... tai no ainakin pitäisi olla.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
iec
20.09.2012 08:37:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Jep :) Pitäisi jo tietää paremmin mitä siitä seuraa kun tällä palstalla kehuu Gibsonia ja moittii Bugeraa ;) No joo, kukainenkin ostaa ne kamat mitkä haluaa/pystyy. Soittohan se on tärkeintä... tai no ainakin pitäisi olla.
 
Komppaan! Soitto on tärkeintä ja kyllähän nykyään kiinalaiset halpismerkitkin (ainakin kiinalaiset kitarat) on keskimäärin parempia kuin vaikkapa 80-luvulla. Toista se oli aikanaan kun tuli opeteltua kitaransoittoa kiinalaisella 80-luvun stratokopiolla. Painoi kuin synti, kielet oli korkealla, rämisi, kaula oli melkein naikkarin kaulan levyinen.......etc etc... you name it :)
 
Anyway halvimmatkin kitarakamat on parempia kuin ei kitaraa ollenkaan ;)
 
Kerrohan Antibiootti sitten miten kävi uusilla pääteputkilla. Kiinnostaa tietää korjaantuiko vahvari.
 
-iec
 
Gabe
20.09.2012 10:27:25 (muokattu 24.09.2012 14:07:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Komppaan! Soitto on tärkeintä ja kyllähän nykyään kiinalaiset halpismerkitkin (ainakin kiinalaiset kitarat) on keskimäärin parempia kuin vaikkapa 80-luvulla. Toista se oli aikanaan kun tuli opeteltua kitaransoittoa kiinalaisella 80-luvun stratokopiolla. Painoi kuin synti, kielet oli korkealla, rämisi, kaula oli melkein naikkarin kaulan levyinen.......etc etc... you name it :)
 
Anyway halvimmatkin kitarakamat on parempia kuin ei kitaraa ollenkaan ;)
 
Kerrohan Antibiootti sitten miten kävi uusilla pääteputkilla. Kiinnostaa tietää korjaantuiko vahvari.
 
-iec

 
Näinpä juuri :) Se hyöty kehityksessä juuri on että edullisemmatkin tuotteet ovat huomattavasti parempia kuin vastaavat vuosikymmeniä aiemmin.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
H.Corruption
24.09.2012 12:23:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Kerrohan Antibiootti sitten miten kävi uusilla pääteputkilla. Kiinnostaa tietää korjaantuiko vahvari.
 
-iec

 
Tuli mieleen sellainen aika yleinen vika vanhemmista efektilenkillä varustetuista Marshalleista, että onko ketjun aloittaja kokeillut laittaa piuhan efektilenkkiin?
 
Kaverin Marshall bassokombossa oli vastaanvanlainen rätinä, kun volaa nosti. Samanlainen vika oli myös toisen kaverin DSL100:ssa.
 
luppa
24.09.2012 12:39:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun näistä Bugeroista on niin moni rikki, niin mihin ne menee jotka ei ole enää takuun piirissä, ei niitä tuolla torin puolellakaan ole kaupattavana? Ei kai jengi niitä kaatopaikalle laita? Paskana oleva V22 voisi olla leppoisa fiksailuprojekti.
 
kojones
24.09.2012 13:03:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luppa: Kun näistä Bugeroista on niin moni rikki, niin mihin ne menee jotka ei ole enää takuun piirissä, ei niitä tuolla torin puolellakaan ole kaupattavana? Ei kai jengi niitä kaatopaikalle laita? Paskana oleva V22 voisi olla leppoisa fiksailuprojekti.
 
Saishan siitä kotelon ja muuntajat. Piirilevyjään on kyl ihan turha alkaa korjaamaan.
 
Tami
24.09.2012 14:49:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luppa: Kun näistä Bugeroista on niin moni rikki, niin mihin ne menee jotka ei ole enää takuun piirissä, ei niitä tuolla torin puolellakaan ole kaupattavana? Ei kai jengi niitä kaatopaikalle laita? Paskana oleva V22 voisi olla leppoisa fiksailuprojekti.
 
Samaa mietin itsekin. Nyt mulla on yksi antautunut Bugera pöydällä ja mukavahan noita on ruuvata paremman tekemisen puutteessa...
Kytkikset löytyy netistä ja kolvia vaan kuumaksi...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
luppa
24.09.2012 15:11:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sitä piirilevyäkin voi korjailla, ei se V22:senkaan kytkis niin monimutkainen ole. Ei siinä tuntipalkoille pääse vaikka saisi aihion ilmaiseksi, mutta harva sitä musahommissa pääsee :)
 
Jos niitä rikkinäisiä vahvareita oikeasti lojuu nurkissa niin paljon kuin tässä ketjussa annetaan ymmärtää, niin pistäkää hyvät ihmiset ne ainakin tuonne torin puolelle mieluummin kuin kaatikselle. Kyllä Suomenmaasta säätäjiä löytyy, kamasta riippuen aina siitä jokusen kympin saa, kivempi sillä on ostaa kaljaa kuin roudata murheenkryyniä roskalaatikolle.
 
Sama pätee tietty kaikkeen muuhunkin kuin vain V22:seen, muistakin vahvareista risoihin efektipurnukoihin. Kyllä niille useasti ottaja löytyis.
 
kojones
24.09.2012 15:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luppa: Kyllähän sitä piirilevyäkin voi korjailla, ei se V22:senkaan kytkis niin monimutkainen ole.
 
Kytkis ei o monimutkainen, jos vaan jaksaa niitten SMD-komponenttien kanssa puljata ni antaa mennä vaan. Minä en jaksa enkä osaa :)
 
antibiootti
24.09.2012 17:05:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro.
 
Tänään tuli uudet pääteputket. Ei vika korjaantunut kuitenkaan vaikka vaihdoin ne. Toisaalta nyt tuntuu että rätinä alkaa vasta hieman kovemmilla volumeilla, mitä aikaisemmin.
 
Vien jonkun ammattilaisen korjattavaks tän toosan tossa ens viikolla.
 
tommijk
24.09.2012 17:24:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro. Mulla on kyseinen vahvistin ollut noin 2,5 vuotta, jonka aikana keikkailtu useampaan otteeseen, ja roudattu suht kovakouraisestikin välillä. Pari kertaa pudonnut tuolilta naamalleen lattialle ym. Hyvin toimii edelleen ilman minkäänlaisia ongelmia. Ehkä mulla kävi tuuri?
 
mattim
24.09.2012 17:53:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommy The Cat: Moro. Mulla on kyseinen vahvistin ollut noin 2,5 vuotta, jonka aikana keikkailtu useampaan otteeseen, ja roudattu suht kovakouraisestikin välillä. Pari kertaa pudonnut tuolilta naamalleen lattialle ym. Hyvin toimii edelleen ilman minkäänlaisia ongelmia. Ehkä mulla kävi tuuri?
 
Täällä toinen onnekas, pari vuotta soiteltu ongelmitta. Putket vaihdoin heti kättelyssä ...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «