Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson joe bonamassa studio
1 2
Laulava Kylätohtori
31.08.2012 11:40:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Koitin ihan puhtaasta mielenkiinnosta selvitellä noita kaulaprofiilien eroja mm. Les paul foorumilta tokai registrystä jne. mutta aika samanmoista sekasotkua se on kuin täälläkin. Se mitä opin niin on se että yleisin näkemys on kai se että Tokai kaulat on pääsääntöisesti joko 59 tai 60s profiileja vastaavia. Bonamassan kaula ilmeisesti tuo D-profiili eli early 50s kun taas toi gibsonin normi 50s profiili siis "oikeasti" tuo 59 profiili. foorumeilta löytyi aika paljon mittaustuloksia, mutta mitään selkeetä ei koska en tiedä kummat heittää mittaajien mitat vai heitteleekö Tokain kaulojen paksuudet samasta kohtaa mitattuna oikeasti kolme milliä riippumatta vuosimallista. eli siis Mittaajien mukaan mitat heittelee 11 nauhavälistä välillä 22-25mm. 1 nauhavälistä 20,5-22.5mm, tiedä sitten taas...
 
Olen sitä mieltä, että tuollaisilla netistä löytyvillä mittaustuloksilla ei ole mitään painoarvoa. Ainakaan, jos ei tiedä, kuka sen on tehnyt. Toki täälläkin on jäseniä, joiden mittauksiin voi luottaa, mutta keskimäärin väitän, että jos otetaan yksi kitaran kaula ja 10 keskivertomittaajaa, niin saamme 10 eri tulosta...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
vilpor79
31.08.2012 12:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Olen sitä mieltä, että tuollaisilla netistä löytyvillä mittaustuloksilla ei ole mitään painoarvoa. Ainakaan, jos ei tiedä, kuka sen on tehnyt. Toki täälläkin on jäseniä, joiden mittauksiin voi luottaa, mutta keskimäärin väitän, että jos otetaan yksi kitaran kaula ja 10 keskivertomittaajaa, niin saamme 10 eri tulosta...
 
Näin minäkin hiukan ajattelen. Aika paljolta kuulostaa toi kolmen millin heitto. riippuu varmaan jonkin verran siitäkin mistä kohtaa nauhanväliä sattuu mittaamaan. Siellä tosin oli yhdeltä testaajalta mittaustuloksia monesta Tokaista, että sikäli luulisi edes saman mittaajan tuloksien olevan vertailukelpoisia keskenään vaikkeivät "absoluutisesti" paikkaansa pitäisikään. Jos noista vuosiluvuista jotain suuntaa antavaa päätelmää tekisi niin ilmeisesti kehitys on ollut sellainen että nuo vanhimmat Tokait on ilmeisesti olleet ohkaisempia kuin uudet. Eli ne ilmeisesti olevinaan 60s profiililla ja uudemmat 50s. Tosin sitten taas 2000-luvulla kehitys ollut päinvastainen eli ovat aavistuksen ohentuneet, mutta tuossa puhutaan vain noin millin erosta minkä voi kyllä selittää jo tosiaan toi mittaajasta johtuvat jutut.
 
mattim
31.08.2012 12:51:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Ehkä näin on specseissä, tai sitten sulla on väärää tietoa. Musamaailmassa ku kävin tässä taannoin testaamassa reilun tukun japanilaisia, niin kyllä siellä löyty vielä muhkeampaa kaulaa, ku mitä tässä mun Love Rockissa on, eikä tämäkään mikään rimpula ole.
 
Missähän Japanin Love Rokc malleissa tapasit noita erilaisia kauloja nähnyt?
 
YarZoo
01.09.2012 02:56:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkasen menee sarjaan ot, mutta olin ostamassa parivuotta takaperin kahta Montanan Gigsonia, malli Traveller Songwriter, joka muuten nimestään huolimatta on ihan aikuisten kitara.
 
Söhlättiin muuten lievästi sanoen hiukkasen ja ihan noin euroopanlaajuisesti, että saatiin tasamallinen pari pakettiin. Bozeman ei ole mitenkään moitittu tehdas laadultaan. Jebu jee, mutta tämä lienee osaltaan näiden kamppeiden taika.
 
Jokaiselle löytyy omansa kun vaan kohdalle sattuu.
 
Tokain tuntemus on testailuasteella, mutta täytyyhän noissa olla mikkirempan jälkeen huikea käyttöarvo. Korjailin tuossa -87 Tokai explorer kopion ja olisin voinut moisen kotiuttaa no doubt.
 
S.N.A.F.U
sickboy
01.09.2012 19:45:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Missähän Japanin Love Rokc malleissa tapasit noita erilaisia kauloja nähnyt?
 
Mulla taitaa olla onneton Tokai-tietämys. Jos niillä on muitakin Les Paul-mallisia, ni sit mun lausunto on täysin perätön. Mielestäni kuitenkin silloin ku testasin Tokain japsilaisia (niitä 1000€+ kitaroita), ni siel oli eri paksuisia kauloja. Mulla on ollut sellainen mielikuva, että kaikki Tokain Les Paulit on Love Rockeja...
 
leijona
02.09.2012 10:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Näin minäkin hiukan ajattelen. Aika paljolta kuulostaa toi kolmen millin heitto. riippuu varmaan jonkin verran siitäkin mistä kohtaa nauhanväliä sattuu mittaamaan. Siellä tosin oli yhdeltä testaajalta mittaustuloksia monesta Tokaista, että sikäli luulisi edes saman mittaajan tuloksien olevan vertailukelpoisia keskenään vaikkeivät "absoluutisesti" paikkaansa pitäisikään. Jos noista vuosiluvuista jotain suuntaa antavaa päätelmää tekisi niin ilmeisesti kehitys on ollut sellainen että nuo vanhimmat Tokait on ilmeisesti olleet ohkaisempia kuin uudet. Eli ne ilmeisesti olevinaan 60s profiililla ja uudemmat 50s. Tosin sitten taas 2000-luvulla kehitys ollut päinvastainen eli ovat aavistuksen ohentuneet, mutta tuossa puhutaan vain noin millin erosta minkä voi kyllä selittää jo tosiaan toi mittaajasta johtuvat jutut.
 
Sanoisin, että juurikin näin. Omassa -91 Love Rockissa, melko ohut kaula. Lähentelee tuota G:n 60's slim taperia, mutta hieman pyöreämmällä profiililla. Sama juttu oli eräässä 80-luvun lopun Love rockissa.
 
Mitä taas uudempia olen testaillut, niin kyllä ne kaulat hieman paksumpia ovat, mutta eroja kyllä löytyy yksilöiden välillä.
 
jii.haanpaa
02.09.2012 10:59:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

leijona: Sanoisin, että juurikin näin. Omassa -91 Love Rockissa, melko ohut kaula. Lähentelee tuota G:n 60's slim taperia, mutta hieman pyöreämmällä profiililla. Sama juttu oli eräässä 80-luvun lopun Love rockissa.
 
Mitä taas uudempia olen testaillut, niin kyllä ne kaulat hieman paksumpia ovat, mutta eroja kyllä löytyy yksilöiden välillä.

 
Tää on ihan uutta tietoa tällaiselle entiselle "tokai-piiriläiselle" :) Mulla on ollut melko monta japanialaista Tokaita, uudehkoa ja vanhahkoa (vanhin jostakin 80/90-luvun vaihteesta ja uusin muistaakseni 09), 10-, 100- ja 200-sarjalaista ja kaikissa niissä on ollut tuo sama tokai-profiili. En mä niitä mauserilla ole jaksanut tuuppia, mutta sama maku niissä on ollut.
 
Tämän otannan perusteella olen aina luullut, että ne on kaikki sitä samaa, mutta hyvä jos näin ei ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «