Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hypetysparametri
1 2 3
Laulava Kylätohtori
30.08.2012 11:24:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Esim. minä. :) Parikin kitaraa ja vahvistinta on tullut ostettua nettikaupasta tai toiselta puolen Suomea postitse näkemättä. Kyllä nettikirjoittelu yleensä antaa ihan hyvää osviittaa. Aina ei, mutta sitten nämä tavarat voi myydä pois ja yleensä ei tule takkiin kuin postikulujen verran. Tosin hypeen tämä ei välttämättä liity sikäli, etten varsinaisesti "muotikamoja" ole koskaan ostellut.
 
Kyllä netistä ihan asiallistakin tietoa saa. Ja varsinkin tiettyjen nimimerkkien suositukset ovat luotettavia ja "filtteriä" päällä pitämällä saa tuntemattomien teksteistäkin asiallista tietoa. Olen itsekin tällä tavalla ostellut pedaaleja ym...
 
Mutta minusta tuo on eri asia kuin ostaa jotain vain hypen takia. Sitten hypettää sitä itsekin aikansa, kunnes viimein myöntää itselleen, että se olikin oikesti paska ja myy pois....
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
hallu
30.08.2012 12:08:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä muusikkopiireissä (harrastajat sekä ammattilaiset) ei juuri ilmene isompaa hypetystä. Muilla elämänaloilla olen nähnyt ihan tolkutontakin hypetystä, mutta motoristit ja muusikot tuntuvat olevan aika jalat maassa olevia tyyppejä noin pääpiirteittäin. Isoimmat kamasodat ja merkinpalvonnat loistavat silti poissaolollaan, vaikka gibsonia nyt välillä vähän ilkutaankin, mutta ei kuitenkaan sodita eikä suututa.
 
Merkkihypestä en ole juuri nähnyt merkkejä, mutta tietenkin joitakin trendejä on ollut nähtävissä muunlaisesta hypestä. Esimerkiksi putkivahvistimet tai putkiteknologia ylipäätään saa joskus vähän koomilliakin piirteitä ja tapahtuu pieniä ylilyöntejäkin.
 
Jos jotakin pitäisi hypettää, niin itse ajattelisin että seuraava iso juttu on varmaan nuo klassiset transistorivahvistimet, jotka voisivat nousta kovaksi jutuksi laajemminkin (muutamathan jo niidenkin päälle ymmärtävät). Keräilytason vehkeitä saisi juuri nyt pilkkahintaan ja kun porukat niistä innostuisivat niin valmistajat varmaan pian tulevat esiin kaikenmaailman reissueidensa kanssa.
 
Toinen trendijuttu mikä voisi tapahtua, niin nuo aasiankitarat saattaisivat tulla muotiin jossakin vaiheessa ja nämä korealaiset ja kiinalaiset merkit saattavat kiinnostua nostamaan profiiliaan ihan bränditasolla aivätkä enää halua alistua olemaan pelkästään tunnettujen merkkien bulkkivalmistajia. Luulen, että aasian kitaroiden nousu voisi tapahtua samaa tahtia kun aasialaiset soittajat alkavat tekemään invaasiota maailmanlaajuisesti. Tietotaitoa ja osaamista siltä taholta varmasti löytyy kunhan vain kulttuuriset kontakstit natsaavat kohdalleen.
 
Nämä on tällaisia villejä ideoita joiden kanssa ei nyt tarvitse olla niin älyttömän vakavissaan. Minä luulen, että me soittajat pysyttelemme aika jalat maassa jatkossakin ja keskitymme vain hiomaan omaa osaamistamme niillä vehkeillä joita käsissä sattuu kulloinkin olemaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
elon arska
30.08.2012 12:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se hypetys ole muusikoilla ja motoristeillakin näkyvissä vain näillä keskustelupalstoilla; on niitä, jotka tekevät keikkaa tai ajavat elämäntavaksi moottoripyörää, ja sitten ovat ne, joilta voikin kysyä, että millon sitä on viimeksi saatu pillua.
 
Lilli
30.08.2012 15:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kossuossi: Kaiken näköistä Bugeraa pukkaa, Tube Meister tulee ja menee. On ollut Mesaa, Marsuu ja Fenkkuu.
 
Nyt taitaa olla hypessä pienet putiikkivahvarit, kun kaikki vintaget ovat makkareissa piilossa.
 
Oma veikkaus: seuraava hypetys on 5e3 kun joku löytää edullisen valmistajan tai lähes kloonin.

 
Hiukan ennakkoon mulla tuli tuo 5e3-hype. Kloonipelin ostin tässä jokin aika sitten. Wäiskin neuvoin vaihdatin kloonin schematiikan alkuperäisen 5e3:n malliin.
 
Onhan tuo Tweed Deluxe omanlaisensa peli. Nykyisellä putkituksella ja kajarilla (ilmeisesti Jensen P12N) on soundi hieman nasaali, runsas bassopuoli myös. Varsinaisesti ei ole kyllä pedaaleillakaan terästettynä löytynyt vielä YouTuben-näytteiden soundimaailmaa - mutta edelleen haussa sopivat säädöt =)
 
Bassman 410kombo oli kyllä varsin hieno peli. Kaduttaa totisesti myynti. Melko mahtava keikkavahvistin kaikin puolin, ainakin potkua riitti vaikka oli väännetty 6V6:ille pienemmän ulosannin vuoksi.
 
The same thing that makes you live can kill you in the end
Jii-Gee
30.08.2012 16:34:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Eiköhän se hypetys ole muusikoilla ja motoristeillakin näkyvissä vain näillä keskustelupalstoilla; on niitä, jotka tekevät keikkaa tai ajavat elämäntavaksi moottoripyörää,
 
Ajavathan nämäkin.. pleikkarilla.
 
ja sitten ovat ne, joilta voikin kysyä, että oleks jo saanu pillua..
 
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's
jii.haanpaa
30.08.2012 17:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanokaas hypettäjät, että mikä olisi paras, autenttisin, isot-pojat-hyväksytyin ja foorumiuskottavin ulostulomuuntaja 5E3:een?
 
Nimimerkillä, alkaisi olemaan aika.
 
Vetehinen
30.08.2012 17:12:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekikös se eestiläinen Romu 5E3-klooneja? Halvemmalla kuin kotimaiset? Niistähän tässä erikoisesti nimetyssä säikeessä oli tarkoitus keskustella.
 
Paras on hyvän pahin vihollinen. -Voltaire
Laulava Kylätohtori
30.08.2012 17:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Sanokaas hypettäjät, että mikä olisi paras, autenttisin, isot-pojat-hyväksytyin ja foorumiuskottavin ulostulomuuntaja 5E3:een?
 
Nimimerkillä, alkaisi olemaan aika.

 
Kallein tietysti.....
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
harryk
30.08.2012 17:41:32 (muokattu 30.08.2012 17:57:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Sanokaas hypettäjät, että mikä olisi paras, autenttisin, isot-pojat-hyväksytyin ja foorumiuskottavin ulostulomuuntaja 5E3:een?
 
Nimimerkillä, alkaisi olemaan aika.

 
Vaikka olenkin isokokoinen ja jo kohtalaisen iäkäs epeli, en tiedä mikä olisi foorumiuskottavin päätemuuntaja 5E3:een. Eri vaihtoehtoja kutenkin löytyy mm. Hammondin valikoimasta vaikka Uraltonessa. Itse olen viime aikoina käyttänyt omissa 5E3-projekteissani pääsääntöisesti saksalaisia tai italialaisia käsinkäämittyjä muuntajia hyvällä menestyksellä. Ne ovat kalliimpia kuin vastaavat Hammondit, mutta hinta-laatusuhteeltaan ne ovat olleet hyviä. Jos haluaa polttaa rahaa kunnolla, kannattaa tilata Mercury Magneticsin muuntaja rapakon takaa. Sille tulee äkkiä hintaa rahteineen, alveineen ja tulleineen n. nelinkertaisesti verrattuna mm. Hammondin vastaaviin muuntajiin. Olen käyttänyt asiakkaan pyynnöstä MM:n muuntajia jonkun kerran eri projekteissa, mutta en havainnut niiden olevan niin paljon parempia, että pyydettyä hintaa olisi kannattanut maksaa.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Andy J.
30.08.2012 17:49:54 (muokattu 30.08.2012 17:50:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Sanokaas hypettäjät, että mikä olisi paras, autenttisin, isot-pojat-hyväksytyin ja foorumiuskottavin ulostulomuuntaja 5E3:een?
 
Nimimerkillä, alkaisi olemaan aika.

 
No jos maailman foorumeilta hakee uskottavuutta, niin joku Mercury Magneticsin Tone Clone-muuntajista.
 
edit: ja Harryhan oli jo sivunnut tätä vastauksessaan... Takki.
 
Kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnallisjäte,
Jucciz
30.08.2012 18:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Marshalleja ei muuten ole koskaan kehuttu puhtaista saundeistaan.
 
Tää on muuten mun mielestä vähän kumma homma: Marshallistahan saa nimittäin oikein hyvää puhdasta soundia: ei toki kaikista malleista, mutta noista perinteikkäämmistä ainakin: juju on siinä, ettei yritäkään saada sitä niin, että vahvistimen omat volumet ovat hiljaisella: tällöin soundi on yleensä ohut, piikikäs, ponneton tai kaikkia näitä. Sen sijaan olen saanut tiettyihin juttuihin aivan mainioita puhtaita soundeja vanhasta plexi-Marshallista siten, että kone on hyvinkin isolla (volumet vähintään 6 tai enemmän) ja pakittamalla kitaran volumea niin paljon, että ollaan halutulla "puhtausasteella". Toimii moniin juttuihin hienosti. Eihän se soundillisesti Vox-puhdas tai Twin Reverb -puhdas ole, mutta puhdas silti ja omassa lajissaan aivan käyttökelpoinen - ei siis huonompi tai parempi kuin edellä mainitut.
 
Ilmoittaudun siispä maailman ensimmäiseksi Marshall-puhtaiden kehujaksi. :)
 
Tai no... onko joku varsinaisesti moittinut, että esim. se puhdas soundi, jonka Hendrix otti Marshall-stackeistään pudottamalla kitaran volumea, ois ollut jotenkin erityisen huono?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jii.haanpaa
30.08.2012 19:33:24 (muokattu 30.08.2012 19:39:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Vaikka olenkin isokokoinen ja jo kohtalaisen iäkäs epeli, en tiedä mikä olisi foorumiuskottavin päätemuuntaja 5E3:een. Eri vaihtoehtoja kutenkin löytyy mm. Hammondin valikoimasta vaikka Uraltonessa. Itse olen viime aikoina käyttänyt omissa 5E3-projekteissani pääsääntöisesti saksalaisia tai italialaisia käsinkäämittyjä muuntajia hyvällä menestyksellä. Ne ovat kalliimpia kuin vastaavat Hammondit, mutta hinta-laatusuhteeltaan ne ovat olleet hyviä. Jos haluaa polttaa rahaa kunnolla, kannattaa tilata Mercury Magneticsin muuntaja rapakon takaa. Sille tulee äkkiä hintaa rahteineen, alveineen ja tulleineen n. nelinkertaisesti verrattuna mm. Hammondin vastaaviin muuntajiin. Olen käyttänyt asiakkaan pyynnöstä MM:n muuntajia jonkun kerran eri projekteissa, mutta en havainnut niiden olevan niin paljon parempia, että pyydettyä hintaa olisi kannattanut maksaa.
 
Kiitos vinkistä Harry. Pitänee siis tilata Merkkuurit ja tulen sitten kertomaan, että onpas se paras vaikka muita testaamatta :)
 
...Näyttävät irtoavan Eebayn ihmeellisestä maailmasta 80 eurolla posteineen + mahdolliset verot. Ei nyt sentään ihan 4x hintaa versus Hammondit kuitenkaan(?) Taidanpa pistää tulemaan saman tien, kliks.
 
Jucciz: Tää on muuten mun mielestä vähän kumma homma: Marshallistahan saa nimittäin oikein hyvää puhdasta soundia...
 
No tämä kyllä. Mun kliini-ihanteet muuttuivat pysyvästi kun horjahdin hetken mielijohteesta Marsun 1959:iin.
 
harryk
30.08.2012 19:33:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tää on muuten mun mielestä vähän kumma homma: Marshallistahan saa nimittäin oikein hyvää puhdasta soundia: ei toki kaikista malleista, mutta noista perinteikkäämmistä ainakin: juju on siinä, ettei yritäkään saada sitä niin, että vahvistimen omat volumet ovat hiljaisella: tällöin soundi on yleensä ohut, piikikäs, ponneton tai kaikkia näitä. Sen sijaan olen saanut tiettyihin juttuihin aivan mainioita puhtaita soundeja vanhasta plexi-Marshallista siten, että kone on hyvinkin isolla (volumet vähintään 6 tai enemmän) ja pakittamalla kitaran volumea niin paljon, että ollaan halutulla "puhtausasteella". Toimii moniin juttuihin hienosti. Eihän se soundillisesti Vox-puhdas tai Twin Reverb -puhdas ole, mutta puhdas silti ja omassa lajissaan aivan käyttökelpoinen - ei siis huonompi tai parempi kuin edellä mainitut.
 
Ilmoittaudun siispä maailman ensimmäiseksi Marshall-puhtaiden kehujaksi. :)
 
Tai no... onko joku varsinaisesti moittinut, että esim. se puhdas soundi, jonka Hendrix otti Marshall-stackeistään pudottamalla kitaran volumea, ois ollut jotenkin erityisen huono?

 
Jucciz hyvä! En sanonut, että minä sanon, että marsuista ei saa puhdasta saundia ulos, vaan referoin sitä mitä maailmalla on asiasta yleisesti todettu. En ole kuullut mm. kovin monen country-musiikin tai rautalangan soittajan ensimmäisenä ehdottavan marsuja noihin musiikkigenreihin. Itse pidän marsujen ja varsinkin modattujen marsujen saundeista kovin, ja soitankin nykyään aika ison osan bändimme kahden tunnin treeneistä vahvarini modatulla marsu-kanavalla.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
GrooverMan
30.08.2012 19:45:36 (muokattu 30.08.2012 19:46:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
 
Tosin tuo Bassmanin äänekkyys on oikea ongelma, mutta pitää nyt miettiä, tekeekö asialle jotain vai ei.
 
Ja kyseessä tosiaan tuo 4x10" '59 Bassman Reissue LTD...

 
Keinokuorma on hyvä vaihtoehto jos puhutaan kohtuullisesta äänenpaineen pudottamisesta. Useimmissa tapauksissa tommonen 6dB:n pudottaminen onnistuu ilman että saundi juurikaan muuttuu. 6dB on jo tuntuva pudotus, sama kuin 100 watin vahvistin muuttuisi 25 wattiseksi.
 
Harryhan tekee ilmeisesti näitä VVR ja PPIMV sydeemejä jälkiasennuksena, saattais olla hyvä vaihtoehto sellainenkin.
 
Nää keinot vois olla toimivia jos muuten on hyvä saundi löytynyt, ja miksei Bassman olis loistosaundinen peli.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
varakeef
31.08.2012 09:37:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt tähän muuntajahypetykseen mennään, niin kertokaapa, millä tapaa muuntajan laadukkuus vaikuttaa sointiin tai vahvistimen käyttäytymiseen muuten.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
harryk
31.08.2012 11:43:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Jos nyt tähän muuntajahypetykseen mennään, niin kertokaapa, millä tapaa muuntajan laadukkuus vaikuttaa sointiin tai vahvistimen käyttäytymiseen muuten.
 
Laadukkaat muuntajat on yleensä tehty paremmista materiaaleista (rauta, käämilanka ym.), mikä osaltaan voi nostaa niiden hintaa. Muuntajan käämintätapa vaikuttaa myös osaltaan saundiin ja hintaan. Lokerokäämintä on aikaavievää ja kallista. Lokerokääminnällä saadaan suorempi taajuusvaste, mikä on erittäin tärkeä asia mm. hifi-vahvistimissa. Moni muuntajavalmistaja on käyttänyt paljon aikaa ja energiaa selvittääkseen jonkun vanhan, hyvältä kuulostavan päätemuuntajan sielunelämän ja ainesosat pyrkien sitten kloonaamaan ne omiin nykytuotannon muuntajiinsa.
 
Vanhoissa Marshalleissa päätemuuntaja oli yleensä ns. heikko lenkki ja saattoi pettää kun vahvistinta soitettiin täydellä teholla pitkiä aikoja. Marshallien muuntajat olivat ns. alimitoitettuja ehkä taloudellisten seikkojen takia. Yliohjatussa vahvistimessa alimitoitettu muuntaja alkaa saturoitua ja rautasydän kyllästyä, mikä vaikuttaa ensimmäisenä muuntajan taajuustoistoon siten ,että bassopää alkaa kaventua ja keskialue korostuu, mikä on yleensä hyvä asia kitarasaundeissa. Paradoksi on se, että vanhoja marsuja pidetään yleensä hyväsaundisina koneina huolimatta niiden "heppoisista" päätemuuntajista.
 
Jos halutaan koko taajuusalueen toistava päätemuuntaja, maksaa sen tekeminen enemmän kuin joku muu. Joku MM on maailmanlaajuinen brandi ja ehkä päässyt siihen asemaan, jossa muuntajan hintaan voidaan laittaa vähän mojo-lisää.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Kefiiri
31.08.2012 12:07:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Joku MM on maailmanlaajuinen brandi ja ehkä päässyt siihen asemaan, jossa muuntajan hintaan voidaan laittaa vähän mojo-lisää.
 
Ja voihan se olla että Mercury Magneticsin muuntajat ovat oikeasti jämerämpää tekoa. Lanka voi olla hieman paksumpaa kuin se ohuin mahdollinen joka antaa luvatun virran. Ei sitten kärähdä heti kun jotain ylikuormitusta ilmenee. Itselläni ei niistä kokemusta ole, mutta kun yksinkertaisemmissakin vehkeissä on laatueroja, niin miksei muuntajissa?
 
Soundin kannalta voi kurppaisempi muuntaja olla tosiaan hyväkin, kunnes levahtaa.
 
A.O.K.
31.08.2012 12:11:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Jos halutaan koko taajuusalueen toistava päätemuuntaja, maksaa sen tekeminen enemmän kuin joku muu. Joku MM on maailmanlaajuinen brandi ja ehkä päässyt siihen asemaan, jossa muuntajan hintaan voidaan laittaa vähän mojo-lisää.
 
Jatkan tätä offtopiccia vähäsen. Oon miettinyt miten tuommoinen täyden taajuuskaistan muuntaja vaikuttaa soundiin, siis jos vaihtaa pelkän muuntajan. Kun Partridget ja DeYoungit on ilmeisesti lineaarisempia, niin miten marsun soundi muuttuisi jos vaihtaisi päätemuuntajan tuommoiseen lineaarisempaan malliin? Hammondillahan on niitä kalliimpia hifimuuntajia, olen miettinyt jos semmoista joskus kokeilisi. Tulisiko sillä sitten enemmän Soldanoa soundiin :)
 
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
jyrkalt
31.08.2012 12:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk:
Paradoksi on se, että vanhoja marsuja pidetään yleensä hyväsaundisina koneina huolimatta niiden "heppoisista" päätemuuntajista.

 
Erimieltä siitä että paradoksi tuo ei ole niinkuin mä paradoksin ymmärrän.
Koko rock-historian ajan on näillä marsuilla musiikkiia soitettu ja totta kai se vaikuttaa siihen millaisena soittajat hyvää kitarasaundia pitävät.
Me kaikki ollaan opittu että se millä on soitettu ja miten niitä vehkeitä käytetään on just se juttu mihin pyritään ja mitä ihaillaan. Vihaajiakin toki löytyy..

Harvoin tulee lauteille joku Hendrix ja näyttää uutta suuntaa miten homma sen mielestä pitää toimia ja se yleisesti hyväksytään.
Älä suutu Harry kun sanon että väittämäsi paradoksi voi olla vahvistinrakentajalle tosi jos se keksii pyörää uudestaan :)
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Kefiiri
31.08.2012 13:09:00 (muokattu 31.08.2012 13:14:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Erimieltä siitä että paradoksi tuo ei ole niinkuin mä paradoksin ymmärrän.
 
No ehkä lause olisi pitänyt muotoilla "Paradoksi on se, että heppoinen päätemuuntaja voi tuottaa hyvän soundin". Kävisikö se?
 
Edit: tiivistykseni kadottaa osan alkuperäisen lauseen ajatussisällöstä. Parempi jättää vastaaminen Harrylle itselleen :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «