Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Esa Pulliainen ja hänen signaaliketjunsa
1 2 3 4 5 6 7 8
Goljatt
19.08.2012 17:52:38 (muokattu 19.08.2012 17:53:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kas, hei!
 
Tästä aiheesta on epäilemättä väännetty useita kertoja, mutta haku ei tuottanut varsinaisesti hyödyllistä informaatiota.
 
Tiedän jonkin verran hänen soittokamoista, esimerkiksi hän käyttää vahvistimena
Voxin AC 30:stä. Sitten ilmeisesti DOD:in punaista kompuraa. Kaiku osasto on taas
hieman pimennossa. Kuulostaa välillä hieman Boss:in Space Ehco:lta ja välillä taas
EHX:n Memory Manilta. Tietysti myöskään Stratocasteria ei voilla jättää huomiotta.
Myöskään en tiedä oliko tämä jokin vitsi, mutta luin aikoinaan jostain McPulliainen boksista, joita sai ostettua Helsingin kitarapajalta. Ilmeisesti leikkaisi ylä-ääniä.
 
Olen viikkokausia "twiikkailut" noita kaikudelayn kestoja, aikoja ja miksausta enkä koskaan oikein löydä sitä "sweep spottia".
 
Mutta joo olis mukavaa kuulla lisää aiheesta!
 
Oh, suits you sir!
juici
19.08.2012 18:27:58 (muokattu 19.08.2012 18:31:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen ketju ainakin löytyi: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=166922&o=0
 
Ja tuossa: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=145239&o=0
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
7atu
19.08.2012 18:54:43 (muokattu 19.08.2012 19:19:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: Kas, hei!
 
Tästä aiheesta on epäilemättä väännetty useita kertoja, mutta haku ei tuottanut varsinaisesti hyödyllistä informaatiota.
 
Tiedän jonkin verran hänen soittokamoista, esimerkiksi hän käyttää vahvistimena
Voxin AC 30:stä. Sitten ilmeisesti DOD:in punaista kompuraa. Kaiku osasto on taas
hieman pimennossa. Kuulostaa välillä hieman Boss:in Space Ehco:lta ja välillä taas
EHX:n Memory Manilta. Tietysti myöskään Stratocasteria ei voilla jättää huomiotta.
Myöskään en tiedä oliko tämä jokin vitsi, mutta luin aikoinaan jostain McPulliainen boksista, joita sai ostettua Helsingin kitarapajalta. Ilmeisesti leikkaisi ylä-ääniä.
 
Olen viikkokausia "twiikkailut" noita kaikudelayn kestoja, aikoja ja miksausta enkä koskaan oikein löydä sitä "sweep spottia".
 
Mutta joo olis mukavaa kuulla lisää aiheesta!

 
Pulliainen käyttää Pearl Echo Orbit EO-301 Nauhakaikua, käytännössä samanlaisia Nauhakaikuja ovat myös Vorg Echo Orbit EO-301(Made By Pearl), ja myös JMX ET-520 on "sama"(Taisi olla vielä vähän monipuolisempi, ja saattoi jopa olla käytössä ihan varhaisimmissa Agents tuotannoissa?)...
 
Samanlaista Orbitin 6 ohjelman tyylistä kaikua löytyy Roland Space Echo RE-201:sen 4 Ohjelmasta ja myös luonnollisesti siitä Bossin mallinnoksesta (RE-20), ja myös Strymonin El Capistanista saa samanlaista kaikua. Onhan niitä vielä muitakin mutta tuossa nuo yleisimmät...
 
Kompura on DOD FX-80B Release säädöllä...
 
Muita efektejä Leslie Simulaattori, Proco Rat... Yms
 
Sitten tarvitsee tietenkin osata käskyttää sitä Stratoa ja omata sellainen "hiplaava" pehmeä soittotyyli yms...
 
Haulla löytyy Googlesta ja kannattaa katsoa Rautalanka Foorumi!
 
"We're gonna rock this town, rock it inside out..."
PJS
19.08.2012 22:08:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenköhän monta soittajaa suomessa on tälläkin hetkellä skulaamassa rautalankaklassikoita Pulliaiselta kopioidulla saundilla ja Pulliaista jäljittelevällä soittotyyleillä.
 
Peace!
Jucciz
19.08.2012 22:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mitenköhän monta soittajaa suomessa on tälläkin hetkellä skulaamassa rautalankaklassikoita Pulliaiselta kopioidulla saundilla ja Pulliaista jäljittelevällä soittotyyleillä.
 
Mua aikanaan otti päähän se, että vaikka tanssi- ja iskelmäkitaristeilla oli persoonallisia ja erilaisia särösoundeja, puhdas soundi oli aina enemmän tai vähemmän Pulliais-rautalankasoundi. Ei siinä mitään, hyvä soundihan se, mutta oishan se kivempaa, jos kaikki eivät yrittäisi olla vara-Pulliaisia. Ekäpä tilanne onkin tosin viime vuosina muuttunut jo.
 
Kopioisivat vaikka Hank Marvinia... ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
moikki
19.08.2012 22:27:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Happosen ukolla aika pulliais saundi http://www.youtube.com/watch?v=JjEqzgfGyhc&feature=relmfu
 
http://www.mikseri.net/artists/croowed.99773.php
Volle
19.08.2012 22:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mitenköhän monta soittajaa suomessa on tälläkin hetkellä skulaamassa rautalankaklassikoita Pulliaiselta kopioidulla saundilla ja Pulliaista jäljittelevällä soittotyyleillä.
 
Tuskin näin sunnuntaina kovin moni verrattuna eilisiltaan. ;)
 
Itekin oon käyny monet kesälauantain häät pilaamassa ja niissähän noita biisejä joutuu vetämään.
 
ReBeat
19.08.2012 22:37:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moikki: Happosen ukolla aika pulliais saundi http://www.youtube.com/watch?v=JjEqzgfGyhc&feature=relmfu
 
Oisit laittanu suoraan Little Wingin:
http://www.youtube.com/watch?v=Nvy8vvP_pnQ
http://www.youtube.com/watch?v=Q8vGulyImrc
 
PJS
20.08.2012 00:13:31 (muokattu 20.08.2012 00:18:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Tuskin näin sunnuntaina kovin moni verrattuna eilisiltaan. ;)
 
Itekin oon käyny monet kesälauantain häät pilaamassa ja niissähän noita biisejä joutuu vetämään.

 
No tosiaan, kesälauantait lienevät sesonkiaikaa pikemmin kuin sunnuntait.
 
Jotenkin just toi ihan suora apinointi ihmetyttää itseä, luulis että ihmisillä olis vähän pyrkimystä massasta erottumiseen ja sen myyttisen oman jutun löytämiseen, mut ei. Aina vedetään se 'Hopeinen kuu' tms. tanssilavastandardi sillä samalla vanhalla pulliais-saundilla. Pakkohan ei toki olis, voi sen biisin soittaa ihan tunnistettavasti muullakin tavoin.
 
Peace!
Goljatt
20.08.2012 00:22:45 (muokattu 20.08.2012 00:57:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti olen tulossa sokeaksi, kun noita kahta keskustelua löytänyt.
 
En sitä soundia halua oikeastaan "plagioida" muussa mielessä, kuin että sillä saisi aina kerran päivässä tapettua 45 minuuttia aikaa sen oikean harjoittelun eräänlaisena terapiana. Eihän sitä koskaan muutenkaan voi harjoitella liikaa harkitun hellää soittamista.
 
Minun ns. oma rautalankasoundini perustuu lähinnä Keeley kompuraan, BB Preamppiin hyvin pienellä gainilla, Skreddy Echoon ja yleensä EHX:n Holy Grailiin. Tuntuu vain siltä, että siitä puuttuisi jokin tärkeä elementti, joten mikäs sen parempi ratkaisu kuin selvittää miten joku muu saanut äänensävynsä aikaiseksi. Fiiliksen mukaan heitän soppaan mukaan tremolon vibratomaisella asetuksella ja Bossin DD-6 delayn luomaan sellaisen hauska rytmisen delay patternin.Saanen vielä lisätä, että hyvä soundi inspiroi harjoittelemaan ja kokeilemaan uusia asioita. Vielä kun laittaisi Cliffs of Doverin-leadiksi niin sitten olisi hauka yhdistelmä. :D
 
Oh, suits you sir!
Midrange
20.08.2012 03:18:05 (muokattu 20.08.2012 03:19:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: No tosiaan, kesälauantait lienevät sesonkiaikaa pikemmin kuin sunnuntait.
 
Jotenkin just toi ihan suora apinointi ihmetyttää itseä, luulis että ihmisillä olis vähän pyrkimystä massasta erottumiseen ja sen myyttisen oman jutun löytämiseen, mut ei. Aina vedetään se 'Hopeinen kuu' tms. tanssilavastandardi sillä samalla vanhalla pulliais-saundilla. Pakkohan ei toki olis, voi sen biisin soittaa ihan tunnistettavasti muullakin tavoin.

 
Miksi yrittää väkisin uudistua itse uudistumisen itsensä takia? Jos pulliaissoundi kuullostaa hyvältä ja sopii niin miksei sitä käyttäisi.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Karhukoira74
20.08.2012 08:24:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Miksi yrittää väkisin uudistua itse uudistumisen itsensä takia? Jos pulliaissoundi kuullostaa hyvältä ja sopii niin miksei sitä käyttäisi.
 
Samaa mieltä, oli soundi yleensä sitten mikä tahansa. Miksi jokaisen kitaristin täytyy keksiä se pyörä uudestaan? Jos jonkun soundi miellyttää korvaa yli kaiken ja sillä on kiva itekin vetää niin miksi ei? Onko se joltain pois?
 
Itekin tykkään Pulliaisen soundista, ja jos rautalankaa tai tuon tyyppistä rupeisin soittelemaan niin varmaan lähtisin Pulliaisen soundista ainakin hakemaan sitä "omaa" sitten.
 
-So many assholes, so few bullets-
Vladi
20.08.2012 09:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karhukoira74: Itekin tykkään Pulliaisen soundista, ja jos rautalankaa tai tuon tyyppistä rupeisin soittelemaan niin varmaan lähtisin Pulliaisen soundista ainakin hakemaan sitä "omaa" sitten.
 
Pulliaisen soundi ei ole mulle tuttu, mutta niin kauan kun oma soitto ei pyri olemaan 100% Pulliaisen soittotyyliä, hommassa ei mielestäni ole mitään pahaa.
 
Itse yritin nuorempana poikana apinoida idolieni soundia ja soittotyyliä, minun tapauksessani siis Petruccia ja Slashia. Lopulta havahduin jossain vaiheessa ottaneeni molemmilta sekä soitannollisia että soundillisia vaikutteita, mutta etten kuulosta kyllä pätkääkään kummaltakaan. Ja yritin kuitenkin ihan tosissani saada varsinkin Petrucci-soundin Mesan Mark-sarjan vahvareita ja Petrucci-kitaraa myöten.
 
Pointtina oli siis se, että niin kauan kun tarkoitus ei ole apinoida toista soittajaa 100%:sti, idoleidensa kamoja ja soundia tavoittelemalla saattaa helpostikin luoda jotain omaa. Pulliais-, Petrucci-, Slash-, tai minkä tahansa soundin etsintä voi myös inspiroida soittamaan ja treenaamaan lisää, mikä ei mielestäni ole lainkaan paha juttu. :)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Karhukoira74
20.08.2012 09:20:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Pulliaisen soundi ei ole mulle tuttu, mutta niin kauan kun oma soitto ei pyri olemaan 100% Pulliaisen soittotyyliä, hommassa ei mielestäni ole mitään pahaa.
 
Itse yritin nuorempana poikana apinoida idolieni soundia ja soittotyyliä, minun tapauksessani siis Petruccia ja Slashia. Lopulta havahduin jossain vaiheessa ottaneeni molemmilta sekä soitannollisia että soundillisia vaikutteita, mutta etten kuulosta kyllä pätkääkään kummaltakaan. Ja yritin kuitenkin ihan tosissani saada varsinkin Petrucci-soundin Mesan Mark-sarjan vahvareita ja Petrucci-kitaraa myöten.
 
Pointtina oli siis se, että niin kauan kun tarkoitus ei ole apinoida toista soittajaa 100%:sti, idoleidensa kamoja ja soundia tavoittelemalla saattaa helpostikin luoda jotain omaa. Pulliais-, Petrucci-, Slash-, tai minkä tahansa soundin etsintä voi myös inspiroida soittamaan ja treenaamaan lisää, mikä ei mielestäni ole lainkaan paha juttu. :)

 
Juu. Ja se kun on melko varmaa että vetää Pulliainen tai Slash millä kamoilla vaan niin ne kuullostavat omilta itseltään. Sama se on, vaikka pääsisit vetämään Pulliaisen tai Slashin kamoilla, niin varmasti aika harva kuulostaa silti just siltä kuin he. Henk. koht. tatsista se vaan on loppupeleissään kiinni joka tapauksessa.
 
-So many assholes, so few bullets-
Goljatt
20.08.2012 09:21:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Pulliaisen soundi ei ole mulle tuttu, mutta niin kauan kun oma soitto ei pyri olemaan 100% Pulliaisen soittotyyliä, hommassa ei mielestäni ole mitään pahaa.
 
Itse yritin nuorempana poikana apinoida idolieni soundia ja soittotyyliä, minun tapauksessani siis Petruccia ja Slashia. Lopulta havahduin jossain vaiheessa ottaneeni molemmilta sekä soitannollisia että soundillisia vaikutteita, mutta etten kuulosta kyllä pätkääkään kummaltakaan. Ja yritin kuitenkin ihan tosissani saada varsinkin Petrucci-soundin Mesan Mark-sarjan vahvareita ja Petrucci-kitaraa myöten.
 
Pointtina oli siis se, että niin kauan kun tarkoitus ei ole apinoida toista soittajaa 100%:sti, idoleidensa kamoja ja soundia tavoittelemalla saattaa helpostikin luoda jotain omaa. Pulliais-, Petrucci-, Slash-, tai minkä tahansa soundin etsintä voi myös inspiroida soittamaan ja treenaamaan lisää, mikä ei mielestäni ole lainkaan paha juttu. :)

 
I rest my case. :
 
Oh, suits you sir!
Groke
20.08.2012 12:56:37 (muokattu 20.08.2012 12:59:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kopioisivat vaikka Hank Marvinia... ;)
 
Jos en Marvinin soittoa ja soundia olisi koskaan kuullut, niin pitäisin rautalankaa melko tylsänä ja usein rasittavanakin genrenä. Mutta nyt siis en, koska niin moni The Shadows:n kappale kuulostaa erittäin hyvältä. Eli instrumentaalit tyyliin The Frightened City, Apache, The Rumble, F.B.I., Geronimo jne. Pääosin kuuntelen kyllä edelleenkin muuta, kuin rautalankaa.
 
Ainakaan pikaisen nettitutustumisen (YouTube) perusteella Pulliaisen rautalankasoundi ei ole lähellekään yhtä hyvä, kuin mitä Marvinilla oli jo 60-luvulla. Kaikua on joko liikaa, tai sitten soundi muuten vain muuten kuulostaa omaan korvaani huonommalta. Tosin varsin pitkälti puhdas makuasiakin.
Virallista hyvää rautalankasoundia ei kait ole edes EU-tasolla määritelty. Ja onhan noissa edellä listaamissani The Shadowsin kappaleissakin keskenään varsin erilaisia soundeja, sen yhden oikean sijaan.
 

 
Tarkoin alkuperäistä noudattavassa coveroinnissa en näe mitään väärää. Kunhan ei livauta muiden juttuja omiin nimiinsä. Soitetaanhan Beethovenia, Bachia jne. päivittäin ympäri maailman. Joten miksei myös The Shadowsia ja muita ns. kevyen musiikin teoksia. Joista moni aivan varmasti kestää aikaa paljon paremmin, kuin tusinasäveltäjien tylsät sinfoniat (joihin em. säveltäjät siis eivät kuulu...).
Omat biisit, mutta jonkun toisen tunnistettavalla soundilla, ovatkin sitten ainakin lievää nurinaa aiheuttava juttu. Mutta mikäs siinä, jos joku niin haluaa tehdä. Tai jos haluamisen sijaan ei vain yksinkertaisesti saa kelvollista soundia aikaiseksi, vaikka kuinka kiroilisi ja säätäisi pedaalejaan yötä myöden silmät punaisina.
Ei kait siinäkään järkeä olisi, että luo väkisin jonkun aidosti uniikin soundin, jota vihaa itse vielä enemmän kuin yleisö. ;-)
 
Ja onhan kaikenlainen kopiointi metallissakin täysin arkipäivää. Eli on samanlaiset kitarat, samat EMG-mikit, samat alavireet, samat vahvistimet ja usein melkein samat biisitkin. Ja niissä varsin geneerinen "perusmetallisoundi", eli samat asetukset. Jotka joku tuon genren "metalli-pulliainen" on aikoinaan keksinyt, tai jostain löytänyt.
Tuollaisia bändejä ei asiaan vihkiytymätön sitten tahdo toisistaan erottaa, edes kuvankaan perusteella (samanlaiset hiukset, vaatteet, ilmeet jne.). Ja vuosi vuodelta sen kun vain pahenee, tai siltä ainakin itsestä tuntuu.
 
Volle
20.08.2012 14:00:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta on hienoa, että joku jaksaa niin paljon fanittaa, että pitää selvittää millä kamoilla idoli on soittanut (siis ei pelkkä kitara tai vahvistin, vaan yksityiskohtaisesti tyyliin piuhoja ja kielen paksuuksia myöten) ja alkaa apinoimaan soittotyyliä. Itsekin katselin Hendrix-tallenteita aikanaan melko väsymättä, mutta kumma kyllä, en silloin "pahimpana" fanitusaikana edes unelmoinut hendrix-tyyppisistä kamoista. Tai okei, wahwah oli tietysti pakkohankinta, mutta straton esim. ostin vasta vuosia myöhemmin. Sanomattakin lienee selvää, ettei soitto kuulostanut hendrixiltä aikanaan eikä nykyään. Silti varmaankin jotakin vaikutteita on jäänyt.
 
Itse olen pula-pulliaiseksi ajautunut vähän laiskuuttani. Noita biisejä pyydetään usein (esim. häissä) soittamaan ja kokoonpanon ollessa kitara-rummut-basso on helppo lähtökohta sovitukselle monesti juuri Agentsin levyttämä versio. Monesti sovitustyö onkin sitten jäänyt siihen, mitä nyt ehkä sävellaji on vaihdettu laulajan äänelle sopivaksi. Vaikkei Voxeja eikä monipäistä nauhakaikua (tai sellaista matkivaa aparaattia) löydykään, on lopputulos sitten enempi tai vähempi pulliaista, halusi sitä tai ei. Eniveis rautalanka on hienoa musiikkia. Etenkin Ventures ja (Suomen) Sounds.
 
samikk1
20.08.2012 14:43:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan.. Ei kai se ole keneltäkään pois haluaa coveroida kamoja myöten jotain soittajaa/ bändiä? Jokainen kuitenkin lopulta hioo sen oman mieleisen saundin ja usein siihen vaikuttavat esikuvat.. Tatsi kitaraan on jokaisella oma ja saundi lähtee sormista...
 
Goljatt
21.08.2012 01:10:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen metsästänyt Eric Johnsonin sitä Cliffs of Dover soundia jo jonkin aikaan. Hankin jopa Butlerin Tube Driverin, käytän Skreddy Echon nauhakaiku simulaattoriksi ja BB Preamppia luomaan murinaa ja lämpöä soundiin. Yritän kompensoida niin pitkälle kuin pystyn ilman hirvittävää marsu stackia. Minulta vielä puuttuu se Xoticin EP-booster, mutta tuskimpa se saisi vahvistintani kuulostaa yhtään sen enempää Eric Johnsonilta. Kaikki edellämainitut kalliit pedaalit on kuitenkin käytössä luomaan sitä minun omaa soundiani. Todennäköisesti leikkisin sillä Johnsonin soundilla sen viikon tai pari, kunnes kyllästyisin.
 
Oh, suits you sir!
Goljatt
21.08.2012 01:16:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=OtI5UWAQXLg
 
Tossa linkissä on aika hyvä selitys siitä soundin syntymisestä. Vaikka seuraisin tuota ohjetta tarkkaan en silti ole saanut sitä tyydyttävää soundia
 
Oh, suits you sir!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «