Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Blues/Rock särö
1 2 3
Laulava Kylätohtori
23.07.2012 20:53:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Itse käytän volumepotikkaa, mutta minä olen muutenkin outo...
 
Tämä! No, outoudesta en osaa sanoa, mutta tuo kitaran volumella kikkailu on erittäin hyvä tyyli särön/soundin säätöön. Itse juuri opettelen tätä ja on ehdoton homma, suosittelen...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Laulava Kylätohtori
23.07.2012 20:58:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanotaan nyt vielä Maxonin VOP9 (Vintage Overdrive Pro). Mulla on ollut myös Ibanezin TS-9DX, mikä lähti kiertoon, mutta tämä jää (ainakin toistaiseksi).
 
Napista saa säädettyä 9/18 volttia, mikä on mielestäni hyvä ominaisuus. Käytän 18 voltilla ja sillä tuntuisi olevan jotenkin selkeämpi ja "ilmavampi". En osaa selittää, mutta itse pidän 18 v enemmän kuin 9 v...
 
Tuosta ei muutenkaan ole mitään juttua missään. Eikö ketään muu omista ko. spedua?
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
moikki
23.07.2012 21:55:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Plexitone on huippu kun siitä modaa bassomuhjun ja higain-kanavan vuodon pois sekä vaihtaa pari potikkaa arvoiltaan järkevämmäksi. Käytettävyys ja soundi oikein kohdallaan nyt. Suosittelen kyllä lämpimästi.
 
Löytyskö tarkempaa tietoa mitkä komponentit pitää vaihtaa ja millaisiin?
 
http://www.mikseri.net/artists/croowed.99773.php
Jucciz
23.07.2012 23:10:17 (muokattu 23.07.2012 23:11:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moikki: Löytyskö tarkempaa tietoa mitkä komponentit pitää vaihtaa ja millaisiin?
 
Ootas...
 
- Yks 2,2uF konkka vaihtui 1uF:ksi -> bassomuhju pois
- Uusi boost-potikka (500k lin->50k lin) -> järkevämpi säätöalue.
- Uusi crunch-potikka, samanarvoinen kuin vanha, mutta logaritminen (100k log) -> käyttäytyy paremmin
- 3PDT-kytkin drive-kytkimeksi -> higain-kanavan signaalivuoto pois
 
Hyvä tuli. Jaskahan nuo väsäsi:
http://www.musicgarage.fi/2012/07/14/carl-martin-plexitone-mods/
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tawsky
23.07.2012 23:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Plexitone on huippu kun siitä modaa bassomuhjun ja higain-kanavan vuodon pois sekä vaihtaa pari potikkaa arvoiltaan järkevämmäksi. Käytettävyys ja soundi oikein kohdallaan nyt. Suosittelen kyllä lämpimästi.
 
Minä kyllä suosittelen ilman kummosempia hifistelyitäkin. Ehkä korvani ei ole niin tarkka.
 
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
Jucciz
24.07.2012 00:33:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Minä kyllä suosittelen ilman kummosempia hifistelyitäkin. Ehkä korvani ei ole niin tarkka.
 
No, potikoiden hassujen liikeratojen kanssa sinänsä pärjäisi, mutta mua kyllä ärsytti se sirinä, joka puhtaan soundin päälle tuli pedaalin ollessa bypass-asennossa, ja samoin alapäätä oli kyllä aika lailla tuhdisti. Selvästi käyttökelpoisempi näin modattuna - ja kun foorumeita lueskelin, en tosiaan ollut yksin tuon asian kanssa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
KooAa
24.07.2012 05:22:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vissiin mikit-särö-vahvistin kuitenkin tekee sen yhdessä lopulta. Niin ettei sinällään totuutta ole. MI-Audio on toiminut mulla, muista en tiedä.
 
It ain't what you do, it's how do you do? Ketoon, peipi, ketoon. Nothing Toulouse.
KameliFonisti
24.07.2012 06:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältäkin ääni MI-audiolle. Itseltä löytyy blue boy deluxe, johon olen ollut enemmän kuin tyytyväinen juuri otsikon mukaisissa meiningeissä...
 
Hihii, kameli.
vänkylä
24.07.2012 08:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli toi Carl Martinin Plexitone n.3 kk,ja siinä oli sellainen todella ärsyttävä sirinä soundi koko ajan läsnä.Pistin sen torille myyntiin,meni kahdessa tunnissa kaupaksi,ja ostin torilta Nova systemin.Mun mielestä ton Novan särö maailma on paljon luonnollisemman kuuloinen kuin ton Plexitonen,ja tottelee kitaran volumea todella hyvin.
 
Volle
24.07.2012 08:49:29 (muokattu 24.07.2012 08:53:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Itse käytän volumepotikkaa, mutta minä olen muutenkin outo
 
Eks näin mainosta tekevänsä vähintäänkin puolet musa.netin kitarapalstalaista nykyään eli mikäs tässä on outoa?
 
Alottajan ongelmaan just joku TS-johdannainen lienee hyvä. Jos oikein halvalla ja helpolla haluaa päästä, ostaa Bossin sd-1:n. Sitä pitäisi löytyä suunnilleen jokaisesta kaupasta ja hintaa on vissiin jotakin kuuden kympin tietämillä. Käytettynä liikkuu myös hyvin. Mainittu Bad Monkey on myös yleinen ja halpa.
 
Kolmas kiva vois olla vaikka Visual Soundin Jekyll & Hyde. Siinä on TS-tyyppisen särkijän lisäksi toinen ärhäkämpi särö samoissa kuorissa.
 
Mutta siis vaihtoehtoja on aivan helvetisti kuten vastauksien kirjosta näkyy. Lisäksi aika paljon riippuu siitä mikä kitara ja mikit on käytössä ja minkälainen vahvistin. Kannattanee mennä kauppaan testailemaan, niin varmasti löytyy mieluisa poljin.
 
Hynkel
24.07.2012 09:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Eks näin mainosta tekevänsä vähintäänkin puolet musa.netin kitarapalstalaista nykyään eli mikäs tässä on outoa?
 
Voi olla että mainostaa, en osaa sanoa kun en niin usein täällä käy; omalla kohdalla johtuu lähinnä siitä että olen aina tehnyt näin enkä oikein osaa polkaistaa sitä boosterin nappia oikeissa kohdissa. Volapotikka on siinä sopivasti aina vieressä niin siitä on tullut sellainen automaagio.
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Socialite
24.07.2012 10:05:28 (muokattu 24.07.2012 10:05:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Carl Martin Plexitone. Ehdottomasti.
 
http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY

 
Täältäkin ääni plexitonelle. Loistava ja moneen taipuva suristin. Korvasin tuolla kaksi od/boosteria laudasta eikä ole tullut niitä ikävä. Modauksiin en ole vielä lähtenyt mutta täytyy myöntää, että cruch ja boost potikoiden käytettävyys voisi olla järkevämpi. Mitään tirinää tai vuotoa en ole vielä huomannut. Omani on uutena pari kuukautta sitten hankittu, joten ehkä tuo vika on korjattu jo valmistajan toimesta tai sitten olen vaan puukorva.
 
Laulava Kylätohtori
24.07.2012 10:39:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Mutta siis vaihtoehtoja on aivan helvetisti kuten vastauksien kirjosta näkyy. Lisäksi aika paljon riippuu siitä mikä kitara ja mikit on käytössä ja minkälainen vahvistin. Kannattanee mennä kauppaan testailemaan, niin varmasti löytyy mieluisa poljin.
 
Sepä se, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eli kuten sanoit, sama efekti voi kitarasta, vahvistimesta, soittotilasta, toisista efekteistä tai bändisoitossa kavereiden kamoista riippuen kuulostaa täysin erilaiselta. Esim. Boss BD-2 oli Fenderin kanssa bändisoitossa SD-1:n kanssa loistava, mutta yksinään soitettuna toisella vahvarilla käyttökelvoton. Eli onko BD-2 sitten loistava vai käyttökelvoton?
 
Ja edellä mainitusta syystä johtuen, sinne kauppaan olisi hyvä viedä omat kamat, mutta käytännössä se ei aina ole mahdollista....
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
vilpor79
24.07.2012 12:26:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä vannotaan Paul Cochranen Timmyn suuntaan. Ainakin humpparikitaroilla. Ehkä sinkuilla joku Fuzz+808 klooni parempi vaihtoehto
 
svilo
24.07.2012 12:30:55 (muokattu 24.07.2012 12:31:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Mikä tahansa TS johdannainen, hyvä Fuzz, laadukas Treblebooster oikein käytettynä tyydyttää pahimmatkin Blues/Rock *säröt*..
 
Jos ei toimi, yleensä se on käyttäjävirhe ;)
 
/sv
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish" - Knowledgeable people rarely hang out with idiots -
Jucciz
24.07.2012 12:59:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

svilo: ...Mikä tahansa TS johdannainen, hyvä Fuzz, laadukas Treblebooster oikein käytettynä tyydyttää pahimmatkin Blues/Rock *säröt*..
 
Jos ei toimi, yleensä se on käyttäjävirhe ;)
 
/sv

 
Kyllä. Tosin noi vaatii peräänsä hyvän vahvistimen ja eteensä hyvän ranteen. ;)
 
Aloittaja ei luonnollisesti kertonut, onko hänen vahvistimensa hyvin pedaaleja syövä putkikone, joku trankkuhirviö vai mallinnusvempele. Osan edessä pedaalit toimii hyvin, toisten ei niinkään. Ja sit tietty eri purkit eri koneiden kanssa vielä erilaisella menestyksellä...
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Nipa1234
24.07.2012 13:23:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistin on Transistori vehje coxx cg65r ja kitarana käytän Fender American Standard stratocasteria.
 
Jucciz
24.07.2012 13:29:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nipa1234: Vahvistin on Transistori vehje coxx cg65r ja kitarana käytän Fender American Standard stratocasteria.
 
Sitten kannattaa unohtaa ainakin nuo pedaalit, joiden hienous on lähinnä valmiiksi hyväsoundisen putkivahvistimen boostaamisessa. Jäljelle jäävät laitteet, joissa enemmän tai vähemmän vahvistinmainen särö muodostuu nimenomaan pedaalissa itsessään. Yllä mainituista esim. Plexitone, OCD ja Catalinbread Formula 5 ovat tällaisia. Kannattaa myös kokeilla Ibanez Tube King:iä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Nipa1234
24.07.2012 16:26:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli Ibanez TS808 ei sovi mun vahvistimeen?
 
Jucciz
24.07.2012 16:30:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nipa1234: Eli Ibanez TS808 ei sovi mun vahvistimeen?
 
Teknisesti sopii ilman muuta, mutta aika harva yleensä käsittääkseni ottaa säröjä pelkästä Tubescreamer-tyyppisestä pedaalista vahvistimen pysytellessä lähes tai täysin puhtaana. Toki tämäkin on mahdollista, ei siinä mitään, kokeilemalla selviää.
 
TS-tyyppiset pedaalit toimivat monien mielestä parhaiten valmiiksi enemmän tai vähemmän säröllä olevan putkivahvistimen edessä, jolloin vahvistimesta saadaan vielä lisää löylyä, tiukkuutta soundiin tai mitä nyt milloinkin ollaan vailla.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «