Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konsultointia kitaroista, jotka sopivat hyvin Drop C - vireeseen
1
christensen
22.07.2012 19:16:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tästä varmaan löytyy jostain joku keskustelupalsta, mutta "lyhyt" ja "ytimekäs" kysymys kaikille niille jotka soittavat drop c vireestä.
 
Kitaran soittamista pari vuotta takana. Keppinä tällä hetkellä ESP LTD EC-1000 (24 nauhaa) TonePros T3B-T & T1Z locking bridge. Oon tosi tyytyväinen kitaraan sinänsä. Kielinä toimivat Daddario EPS600 jazz medium strings set: 013-017-w026-w036-w046-w056. Tällä hetkellä toimivimmat kielet mielestäni. Ernie Ballin not even slinky 012/016/024p/032/044/056 toimivat myös hyvin (mitä nyt toi plain 024 on ihan turha tossa setissä, mut muuten jees).
 
Ongelma on kuitenkin ollut koko ajan saada kitara hyvään/"täydelliseen" vireeseen. F-kielen kirous lähti tuolla jazz setin w026 kielellä. Kieli antaa todella paljon säätövaraa ja tarkkuutta. Muutkin kielet toimivat suhteellisen hyvin paitsi ala C.
 
Jotkut frendit ovat ehdotelleet että vaihtaisin paksumpiin kieliin tai ainakin alimman kielen 060 "paremmalle" puolelle. Tatsi häviää kuitenkin heti, eikäpä noitten bändien kitaristit, jotka drop C:stä soittavat käytä mitään överipaksuja kieliä saadakseen kitaransa soimaan skarpisti. Puhumattakaan niistä, jotka soittavat B:stä tai A:sta.
 
Kitara on käynyt liikkeissä ja huolloissa eikä siinä pitäisi olla mitään vikaa. Intonaatio/hienosäätö on niin prikulleen kun voi vaan ton hintaseen keppiin saada..Tai no niin, varsinaiset kysymykset tulevatkin tässä:
 
1) Oon hommaamassa uutta kitaraa rinnalle, ja jos kitaran hienosäätökapasiteetti ja soundin muhkeus on oikeesti kiinni kalliimmasta kitarasta (1000-1800e), niin oon kyllä valmis laittamaan rahaa haisemaan, mutta onko matalemmille vireille mitään järkeä satsata kalliiseen jos kyseessä on ennemminkin "oikeanlaisen" kitarantyypin ostamisesta - tarkoitan siis että onko matalavireisille jotain ns. "ehdottomia ominaisuuksia", jotka täytyy kitarassa olla jos haluaa päästä mahdollisimman tarkkaan ja hyvään vireeseen?
 
2) Jotkut sanovat että pidempi skaalainen kitara helpottaa asiaa, mutta oisko täällä oikeesti sellasia, joilla on kokemusta tosta C - vireestä? Liikkeeseenkin kun heittää niin ei sieltä aina saa oikein mitään vastinetta rahalle kun kyselee moisista jutuista tai käyttää kitaraa "huollossa" (ihan samat asiat pystyisin itsekin tekemään).
 
3) Espit on kuulemma hyviä kitaroita just drop vireitten suhteen (Onko kokemuksia Eclipseistä?), mutta tällä hetkellä mietin juuri ESP Eclipse - I CTM FT BKS (noin 1700e) ja Fender Jim Root Stratocasterin (noin. 1000e) välillä. Onko siis väliä loppujen lopuksi onko kitarassa String thru Body Bridge (Fender) vai "Gotoh TOM bridge, tailpiece" (Eclipse)? Siis onko bridge-tyypillä ja siitä et tuleeko kielet rungon läpi kuinka paljon väliä?
 
Oon enemmän komppikitaristi, joten laajempi skaala ei ole mikään must (ellei helpota vireyttä). Tietysti kitara on makuasia myös ulkoisesti, joten ihan kaikkea ei pysty sulattelemaan, vaikka ois kuinka hyvä käytännössä.
 
Heittäkää siis toimivia ratkaisuja, joita olette huomanneet hyväksi vuosien varrella kitaroiden, kielien ja hienosäätöjen suhteen, tai ihan mitä vaan tulee mieleen, esim. jos jossain päin pk-seutua on joku kitarateknikko, joka tietää matalemmista vireistä niiku oikeasti, niin ihan mieluusti vien sellasen luokse kitaran ja maksan.
 
Ja jos tiedät paljon, etkä jaksa vaivautua vastaamaan, niin ihan mieluusti pienestä konsultoinnista voin vaikka pari kymppiä heittää jos ei muuta. Laita mailia osotteeseen: henri.christensen@gmail.com ni katotaan lisää. Jos asustelet pääkaupunkiseudulla, niin mikä ettei jos istutaan pariksi tunniksi alas kahvikupin äärellä ja katotaan niksit kuntoon.
 
tai jos muuten vaan oot jakanut joskus saman tuskan ja etsinnän hyvän kitaran suhteen, niin arvostan todella kaikkia mielipiteitä sekä neuvoja, jotka nousee kokemuksesta.
 
edenbeast
22.07.2012 19:39:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on ollu Tokain puoliakustinen Droppi D ja C# normaalivireessä kielinä 10-11 setti mitä nyt on sattunu löytymään. Kyllähän tuo ongelma tulee jo siinä että kielet on niin löysällä että pienikin virhe soitossa bendaa kieliä minne sattuu. Paksummat kielet auttaa :)
 
Snapo
22.07.2012 19:58:38 (muokattu 22.07.2012 19:59:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tuntumaan ja sointiin tulee niin kitaralla ei muuten olla merkitystä alas virittäessä, paitti pidemmällä skaalalla on helpompaa. Luonnollisesti jännite on tällöin isompi eikä tarvii niin paksuja kieliä. Itsellä on 25" skaalalla, tällä hetkellä 11-54 Ernien Pallit ja on ihan soitettava droppi-C:ssä. Aikaisemmin tainnut olla Daddarion 11-56 mitkä oli himpun paremmat. Kyllä mulla toi oli Droppi-Bb:ssäkin yhessä vaiheessa ja ihan ok oli. Onhan se tatsi vähän eri maailmasta vaikka kielten jännitteet pysyisivätkin samoissa haarukoissa verrattuna tavalliseen E-vireeseen.
 
Intonaatio onkin sitten eri juttu. Oon omistanut tuon Carvinin reippaan pari vuotta enkä ole säätänyt intonaatiota kertaakaan. Uudet kielet ei tarvii kun heittää sisään ja homma on roger. Aikaisempien kitaroiden kans asia oli enemmän tai vähemmän ongelma.
 
Myös se on tän kepin kans ollut etuna, että GAS hävisi samantien. Ostaa kerralla hyvän nii ei tarvii pähkäillä :)
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Noll_a
22.07.2012 20:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu tuo Tokain lespakopio (LC85) drop C:ssä joskus ja kielinä taisi olla joku Dunlopeista ja DR:istä kasattu 12-60-setti. Intonaation sai melko hyvin kohdalleen, ja virekin pysyi varsin mainiosti. Soittotatsi nyt on vähän löysempi ja epätarkempi luonnollisesti. Huono puoli noissa paksuissa seteissä ja kovissa jännityksissä on etenkin Les Paulin kanssa käytettäessä tuo Les paulin kaularakenteen jonkinnäköinen heikkous, joka aiheuttaa pahimmillaan kaulan murtumisen/katkeamisen.
Mulle kävi näin toissatalvena, kun nostin virettä sävelaskeleen verran tuosta drop C:stä drop D:hen. Yön aikana oli ilmestynyt kaulan takapuolelle siisti murtuma kitaran seistessä ständissä. Toki varmasti ilmankosteuden heiluminen auttoi asiaa, mutta muuten en pysty syyttämään kuin noita jäykkiä kieliä.
 
Jos pystyy vetämään jollakin muulla kuin lespalla, niin kattelisin tosiaan ennemmin sinne suuntaan, eli 25" ja siitä ylöspäin, miksei vaikka baritonia jos semmonen maistuis. Eihän se LP kuitenkaan ole poissuljettu homma, In Flamesin Björn mättää menemään ihan kivasti droppi A#:sta Eclipsellä ja Gibbonin customilla.
 
Hihulihei, kamarunkkaus rahani vei
Nacher
23.07.2012 03:46:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossei pitkä skaala haittaa, Baritonikeppi on oikotie onneen. Sillä skaalalla kyllä alavireet lähtevät komeasti inhimillisemmälläkin setillä. Mutta jo 25.5" skaalakin on ihan selvästi jämäkämpi/selkeämpi alavireillä kuin 24.75" skaala, joka Eclipsessäsi on. Onnistuu se lyhyemmälläkin skaalalla, mutta jos kitara alavirekäyttöön tulee, eikä tarkoitus ole vetää sludgedoomstoneria, niin suosittelisin vahvasti noita 25.5" keppejä. Joku käytetty jenkkijaska voisi olla aika kova työväline tähän tarkoitukseen.
 
markusnurminen
23.07.2012 09:59:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse vedän perus Gibsonin Les Paulilla (traditional pro), drop C -vireessä. Kielinä on ollut ties kuinka pitkään D'Addarion 12-60 (EXL148) koska ne on järkevän hintaisia, niitä saa melkein mistä vaan ja setti on sellaisenaan valmis ja toimiva tarpeisiini. Yksittäiset kielet on siis 12-16-20(p)-34-46-60. Tatsi on sopiva: ei liian spagetti eikä liian jämäkkä, ja intonaatio on kohdillaan. Kielten korkeus on varmaan suunnilleen keskitasoa, ellei skidisti ylempänä. Sama homma aikaisemmin '61 SG:n kanssa. Kaikenkaikkiaan ei tuossa mitään vippaskonsteja oo tarvinut, lähinnä toi kielisetti on ratkaissut mulla ongelmat.
 
ibnz
23.07.2012 10:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on turhan vaikea saada niinkin ohutta kieltä kuin .054 LP:n satulasta läpi, mutta se onkin hyvin lovettu ja .046:lle tarkoitettu :) Käytän floiderisatulallisia kitaroita mörkövireisiin, istuvat kielet ainakin oikein.
 
Presidentti
23.07.2012 11:54:32 (muokattu 23.07.2012 11:55:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran mitä itse tunnen konsultti -nimellä työelämässä vaikuttavia, voisin arvella että kitarakonsultti sanoo vain kitarakauppiaalle: "Tee mulle tästä esitys" tai "mä haluan tästä selvityksen tiistaiaamuksi".
 
Juu, ot...takki.
 
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
jhlamm
23.07.2012 13:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä muutamakin kitara käynyt tuossa vireessä. Tokain love rock ja esp ltd halppis ja tuo schecterin hellraiser. Paksummilla kielillä tuo onnistuu ja huomannut saman että lyhyemmällä skaalalla tuo matala C ei oikein siellä vireessä pysy tai ainakin kun sitä siinä vauhdissa vahingossa rujaa runnoo niin tulee painettua liian lujaa sitä jolloin se bendautuu ja soi hieman epävireessä. Tuommoinen 25,5 skaala riittää kyllä ihan hyvin tuohon drop-c vireeseen. Ittellä vaihdellut nuo kielet diaddariosta ja skullsista 56-60 (paksuin kieli) välillä.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Räbbänä
23.07.2012 15:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

25,5" olisi oma valintani ellei baritonitouhut kiinnosta. Itte tykkäillyt ihan 11-54 setillä vetää, mikä tuntuu ihan luonnolliselta valinnalta, kun seiskoilla tottunut 9/10-46+56 setteihin stankku B:ssä. Tietty alemmissa vireissä alkaa punomaton G-tuottamaan harmaita hiuksia, mutta punotulla taas bendailu ja tilum ei oikein luonnistu. Kompromisseja on tehtävä. Alaviretouhuissa kyllä diggailin kiinteätallaisesta lehmusrunkoisesta RG:stä Duncanin Blackoutsilla. Yhden tempun peli, mutta tonttinsa hoiti oikein mainiosti.
 
↑↑↓↓←→←→BA
Credence
23.07.2012 15:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla näkyi muutamia puoli-baritoneja, eli 26,5" skaalaisia keppejä.
Tuollaisella luulisi hoituvan ne hiukan matalammat vireet tatsin säilyen suht "normaalina". mutua tämä
 
Trust me, I know what Im doing.
Boltsa
23.07.2012 22:05:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Credence: Torilla näkyi muutamia puoli-baritoneja, eli 26,5" skaalaisia keppejä.
Tuollaisella luulisi hoituvan ne hiukan matalammat vireet tatsin säilyen suht "normaalina". mutua tämä

 
Hoituu hyvin. Itsellä juuri tuolla skaalalla ja c-vire (C F A# D# G C). Kielet 11-54. Ovat aika jäykät ja jos tykkää hieman kevyemmän tatsin niin 10-settiä suosittelen. Alhaalta otetut soinnut soi paljon selkeämmin kuin 24,75-skaalaisella.
 
Boltsa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti