Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bigsby B5 vireongelma
1
Arbitrator
24.06.2012 20:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin vastikään uuden Bigsby B5 vibratallan ja jostain syystä vibra ei palaudu kunnolla kammenkäytön jälkeen. Kokeilin jo helpoimpia kotikonsteja (isompi jousi lisäämään jännitettä, lyijykynää satula- ja tallaslotteihin jne) mutta tuntuu että vika olisi itse tallassa. Minulla on kolme vanhaa 60-luvun Bigsby tallaa (kaksi B6:sta ja yksi B5) ja ne reagoivat erittäin herkästi kammen liikkeisiin ja palautuvat aina kimmokkaasti lähtötilanteeseen. Tämä uusi on jotenkin jäykkä eikä reagoi kunnolla kammen liikkeisiin. Tuntuu että itse vibra-akseli ei liiku kunnolla, siinä on ilman kielten jäännitystäkin kitkaa eikä se liiku samalla tavalla kuin 60-luvun B5. Tämä johtaa siihen että kitaraa menee alavireeseen kun kampea painaa runkoa kohti ja ylävireeseen kun kampea vetää rungosta poispäin. Eli se ei palaudu paikoileen vaan jää osittain siihen asenton johon sitä liikuttaa. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Poistuuko ongelma käytössä vai pitäiskö asialle tehdä jotain. Hirveän pitkään en jaksa epävireisellä kitaralla soitella. Pitäisikö vibra-akselia yrittää öljytä jotta se liikkuisi paremmin? Onko kellään muita ideoita? Bigsby on kiinni vibramate adapterilla Gibson SG:ssä ja tallana toimii tune-o-matic. Rullatalla saattaisi auttaa mutta tuntuu että perusongelma on itse vibratallassa. Ja kyseessä siis tämä tallahärveli:

http://www.bigsby.com/vibe/products/vibratos/bigsby-b5/

Old Joe
24.06.2012 21:48:06

Voihan noita akseleita voidella, mutta kyllä se rullatalla on Bigsbylle must, jos tahdot vireen pitävän ja kielien kestävän bendausta käytettäessä.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
naavanka_
24.06.2012 23:45:09

Olenko ainoa joka ei ole tavannut yhtään oikeasti toimivaa bigsbyä?
Muutama ihan ok Ibanezin kopio on tullut vastaan kyllä.

No pads, no helmets, just balls.
Jussiman
25.06.2012 00:43:12

Mitenköhän Neil Young pitää Old Black-kitaransa vireessä? Kun aika raivoisan näköisesti tyyppi käyttää välillä siinä olevaa Bigsbyä.

"Menen minne tuuli minut kuljettaa"
Andy J.
25.06.2012 01:37:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläisen aiemmassa Bigsbyllä varustetussa kitarassa oli juurikin B5 ja ei se minusta koskaan palannut automaattisesti TÄYSIN lähtöasentoonsa jos sitä olin villisti kiskonut ja heilutellut: minun taktiikkani oli se, että aina kampea käyttäessäni painoin viimeisenä liikkeenäni kampea hieman alaspäin, jolloin se palautui siihen "ala-asentoonsa", jonka mukaan siis kitaran viritinkin. Tämä oli ainakin sen kitaran kanssa erittäin toimiva tapa...

Hyviä kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnalli
Presidentti
25.06.2012 09:09:20

Jussiman: Mitenköhän Neil Young pitää Old Black-kitaransa vireessä? Kun aika raivoisan näköisesti tyyppi käyttää välillä siinä olevaa Bigsbyä.

http://neilyoungnews.thrasherswheat.org/2006/11/tonequest-report.html

TQR: I read in an interview where Neil was asked how well Old Black stays in tune and he replied, It doesnt.

Larry Cragg: It does if I tune it. When he tries its impossible. You can see him wildly wiggling the vibrato and then play the last chord in the song and its still in tune, and you can get through a lot of songs before it has to be tuned. What you have to do is not check to see if youre in tune until after you wiggle the vibrato and see what note that is. If I can get him to wiggle the arm instead of trying to re-tune it with the tuning keys, it will go right back.

Tunnuksesi on pistetty jäähylle, joka on voimassa 26.01.2012 13:48 asti. Jäähyn syy: Perseily "Opiskelusta" -ketjussa.
0101978
26.06.2012 22:45:04

Tähän kun saisin myös vastauksen. Mulla on kaksi Bigsby-kitaraa. Kummalssakaan ei ole rullatallaa (joka ei ainakaan paranna soundia), toista ei saa mitenkään epikseen ja toinen heittelee miten sattuu.

Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
varakeef
28.06.2012 13:25:00

0101978: Tähän kun saisin myös vastauksen. Mulla on kaksi Bigsby-kitaraa. Kummalssakaan ei ole rullatallaa (joka ei ainakaan paranna soundia), toista ei saa mitenkään epikseen ja toinen heittelee miten sattuu.

Mitkä kitarat, mitkä tallat ja mitkä Bigsbyt?

Jos ollaan otsikossa vielä, niin B5:n ongelma voi olla sen rakenteeseen liittyvä pressure bar. Jos talla on siihen nähden liian korkealla tai lähellä, painetanko painaa kieliä liian voimakkaasti tallaa vasten: tulee liikaa kitkaa, palautumusongelmia ja huonoa tunnelmaa.

Mielestäni Bigsby haluaa keinuvan tallakonstruktion, sopivasti kielikulmaa, hyvin tehdyn satulan ja asiallisesti pukeutuvan soittajan.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Numb
28.06.2012 13:27:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

0101978: Tähän kun saisin myös vastauksen. Mulla on kaksi Bigsby-kitaraa. Kummalssakaan ei ole rullatallaa (joka ei ainakaan paranna soundia), toista ei saa mitenkään epikseen ja toinen heittelee miten sattuu.

Kyllä sen toisenkin varmaan virittimillä epikseen saa.

Lähdenkin tästä kohti naulakkoa.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
0101978
28.06.2012 14:11:02

Vireessä aina on vanha ES-330 ja helposti epiksessä on vanha Silvertone. Molemmissa samanlainen vibra ilman sitä hankalaa "stressbaria?", siis kielet mene suoraan tallalle. 330ssa tuneomatic ja silverissä puinen "orkesterikitaramainen" ratkaisu.

Niin kyllä tuon ESsin saa tosiaan epikseen virittämällä...

Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti