Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa/boogie 2x12" kaapeista.
1
JohnPatrick
16.06.2012 12:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimena on Mesan Royal Atlantic nuppi ja sille ajattelin saman valmistajan kaappia. Nuppi on EL-34 putkilla ja selvästi brittihenkinen tuotos mesalta.

Erilaisia kaappivaihtoehtoja mesalla riittää ja se yleisin rectifier ei ehkä nyt tule kyseeseen, vaikka sellaista 4x12" versiota testattaessa jäikin ihan hyvät fiilikset. Tällä kertaa kuitenkin ehkä jotain muuta ja tosiaan 2x12" tulisi olla. Royalin oma kaappi on osittain avoin V30:llä, mutta sitä ei liikkeestä löytynyt testattavaksi. Eniten kiinnostaa tällä hetkellä kokemukset mesan avoimista kaapeista tai niistä, missä on miksattuna esim V30 ja C90 elementit tai pelkästään C90:set? Nuppi tuuttaa keskialuetta reilusti jo muutenkin, niin ehkä pelkät V30:set on jo middlen kannalta liikaa..

Roadkingin kaappihan on jaettu suljettu/avoin, jossa V30 ja C90. Kokemuksia siitä?. Sitä jäin miettimään, kun se on jaettu väliseinällä, niin eikös siinä ole tavallaan kaksi 1x12" kaappia kiinnitettynä toisiinsa?. Lähinnä kotelon tilavuus, jos mietitään normaalia 2x12" kaappia, niin siinähän on tuplatilavuus elementtiä kohden.. Vai olenko pihalla?

Vai onko muita vaihtoehtoja mesalta huomioitavaksi? Onhan noita hyviä tietty muiltakin merkeiltä..

-Timppa

_Tony_
20.06.2012 01:15:45

Kaappien valinta on todella paljon makuasia, ja usein vaikuttaa soundiin enemmän kuin itse vahvistin. Elikkä kannattais yrittää päästä jotenkin ihan itse kokeilemaan mikä sopis parhaiten.

Olen aika pitkälle samaa mieltä mitä sanoit V30:n tai Rectifierin sopivuudesta sun tilanteessa.

Mulla oli aikaisemmin Mesan 4x12" Quarter Back, elikkä neljänneksen avoin kaappi C90 elementeillä. Kovemmalla soitettaessa todella hyvät soundit, mutta himassa hiljaa soittaen ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Valitsin kaapin kuitenkin sen jälkeen kun olin testannut sitä vierekkäin Rectifier 4x12:n kanssa. C90:t on 90 Wattin kaiuttimia kun taas v30 on 60W, elikkä 4x12:n tapauksessa 360W vs 240W/120W. C90:stä pitää luukuttaa vähän enemmän, muuten saattaa kuulostaa liian cleaniltä.

Eri vahvistimet toimii eri tavalla eri kaiuttimien kanssa. Mesalla mun mielestä on kaikista selkein "design" suhde vahvistimen ja kaapin välillä.

Yks vaihtoehto on kokeilla custom kaappia. Sille tielle lähtiessä mä myin oman Mesan kaapin. Tässä muutama kuva 2x12 custom kaapeista.

http://www.flickr.com/photos/78158915@N03/

Niissä on muutama innovaatiokin connectiviteetin suhteen. Se onko suljettu vai 1/3, 2/3, täysin auki voi itse konfata. Molemmissa kaapeissa on G12H ja V30 kaiutin.

"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
Saasta85
20.06.2012 09:30:35 (muokattu 20.06.2012 09:33:22)

Taannoin oli itsellä sama pulma, että kumpi parempi. Rectifier 2x12 tuli hommattua pitkän harkinnan jälkeen. Hyvin toimii minun tarpeisiin englin richie blackmore signaturen kanssa.

Tuossa vähän suuntaa antavaa vertailua.
http://www.youtube.com/watch?v=xnJGAEyodHE

Muilla valmistajilla varmasti yhtälailla hyviä vaihtoehtoja, mutta kertokoot niistä tarkemmin joku jolla on käyttökokemuksia.

E: Tässä vielä vertailua rectifierin ja stileton kesken. 4x12 kylläkin, mutta erot varmaan samankaltaiset 2x12 kaapeilla.

http://www.youtube.com/watch?v=f22Nsx6pHp8

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti