Muusikoiden.net
07.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cigar Box -kitarat
1
desert sessions
14.05.2012 17:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekisi mieli rakentaa tahi hankkia cigar box kitara, tarkemmin mandoliini. Eli 8-kielinen, mikäli se ei onnistuisi niin kaipa 4 kielinenkin olisi ok.

Onko tiedossa mistä suomesta päin voisi ensinnäkin ostaa kyseisiä sikari-kitaroita? Onko täällä kokemusta näiden rakentelusta?
Olisi mukava kyhätä oma jos löytyis hyvä lodju ja osat. :

heville
14.05.2012 21:49:32

desert sessions: Tekisi mieli rakentaa tahi hankkia cigar box kitara, tarkemmin mandoliini. Eli 8-kielinen, mikäli se ei onnistuisi niin kaipa 4 kielinenkin olisi ok.

Onko tiedossa mistä suomesta päin voisi ensinnäkin ostaa kyseisiä sikari-kitaroita? Onko täällä kokemusta näiden rakentelusta?
Olisi mukava kyhätä oma jos löytyis hyvä lodju ja osat. :

Itse tekeminenhän on helppoa.

Loota alan kaupasta tai gastropubista. Omani sain muuten ilmatteeksi kun ostin pubissa tuopin hyvää olutta. Kaula vaikka tammesta, lankkua löytyy puukaupoista. Kilkkeet jostain musakaupasta muuten, mutta hyvän satulan saa esim. 5-6 mm koneruuvista/pultista ja tallan vastaavasta pitkästä silmukkapultista. Kielet pysyvät kierteissä hyvin kohdallaan.

Kaula sen mittaiseksi ja muotoiseksi kuin haluaa, mieluiten sillälailla että se menee laatikon pituudelta läpi. Laatikkoon molempiin päihin kaulan mentävät kolot kannen alle. Kaulasta kannattaa veistää kannen alta pala pois, jotta kansi pääsee edes vähän värähtelemään. Kielille reiät kaulan peräosan läpi. Naulaa ja liimaa laitos kasaan.

Satulalle tehdään hyvä kolo pyöröviilalla. Päätä mihin tallan paikka tulee. Tälle välille voi sitten piirtää ja/tai viilata otelautamerkit asiaankuuluviin kohtiin. Lakkaa päälle. Virittimet kiinni. Kielet kiinni, jännitys pitää tallankin paikallaan.

Omani tein siis jotakuinkin näin. Skaala on suunnilleen stratomainen, kolme normaalia kitarankieltä vireessä DAD. Slidellä soi ihan kivasti.

Lisää ohjeita googlaamalla.

.
charvette
15.05.2012 08:23:29

Omista kuvista löytyy yksi tulkinta asiasta. Sikarilaatikon sisässä on umpipuinen (vanha diy telen body) runko ja loppu tekniikka on teleä.

Lepardii
15.05.2012 11:58:15 (muokattu 15.05.2012 12:02:57)

charvette: Omista kuvista löytyy yksi tulkinta asiasta. Sikarilaatikon sisässä on umpipuinen (vanha diy telen body) runko ja loppu tekniikka on teleä.

Hieno on!

Itsehän tein vähän samanlaisen systeemin kuin käyttäjä charvettella, tosin en käyttänyt sikarilootaa vaan 8-bittistä Nintendoa, joka piti sitten ihan tyhjäksi riisua sisältä ja vähän rouhia muutenkin tilaa bodyn palaselle, mutta ihan ok kitara siitä tuli, täytyykin lisätä kuva omiin kuviin.

EDIT:
Nyt löytyy tuon kyhäelmän kuva jäsenkuvauksestani.
Numb
15.05.2012 11:59:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tommoinen omavalmiste: http://muusikoiden.net/dyn/users/24497.jpg

Terv. Kikki Hiiri
Lepardii
15.05.2012 12:51:17

http://cigarboxguitars.com/resources/how-to-build-a-cigar-box-guitar

Tuolla on jotain ohjeita. Niin ja siis itse olen käsittänyt tuon sikarilootakitaran silleen että sen ei ole tarkoitus vastatakaan sähkö/akustista kitaraa soitettavuudeltaan. Lähinnä kai sliden kanssa itseään säestävät nuo sikarilootakitaristit. Niin ja stomp box on myös tärkeä homma.
heville
15.05.2012 15:01:12

Lepardii: http://cigarboxguitars.com/resources/how-to-build-a-cigar-box-guitar

Tuolla on jotain ohjeita. Niin ja siis itse olen käsittänyt tuon sikarilootakitaran silleen että sen ei ole tarkoitus vastatakaan sähkö/akustista kitaraa soitettavuudeltaan. Lähinnä kai sliden kanssa itseään säestävät nuo sikarilootakitaristit. Niin ja stomp box on myös tärkeä homma.

Noita ohjeita taisin itsekin pääpiirteissään noudattaa. Ääniaukot jätin pois lähinnä esteettisistä syistä, ja kyllä siitä ääntä lähtee ilmankin. Tämä ohje taitaa sanoa että kaulan ja kannen väliin ei pidä jäädä mitään rakoa, jossakin toisessa ohjeessa taas painotettiin että kannen ja kaulan väliin kannattaa nimenomaan jättää väli että kansi värähtelisi edes vähän. Itse noudatin sitä jälkimmäistä ajattelua, tiedä sitten onko sillä näin karussa instrumentissa mitään väliä.

.
desert sessions
15.05.2012 16:39:27

Kiitos vihjeistä. Hauskan näköisiä paukuttimia!

Taidanpa käydä itsekkin tuopilla jossain sikaribaarissa ja kysyä laatikkoa myötäisiksi.
Koitan pysyä tässä 8-kielisyys unelmassa ja taidan myös mikittää.

40270
29.01.2015 17:37:31 (muokattu 01.02.2015 23:45:12)

mistähän löytyisi sikari kitaran kaulaan poppeli puuta tahi haapa..(tai mitä olette käyttäneet)? En haluaisi valmista kaulaa ostaa..
Kiitos jo eukäteen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti