Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson SG:stä kokemuksia
1 2 3 4 5 6
carcase
28.04.2012 08:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta vaan. Ajattelin piruuttani täältä kysellä soittokokemuksia Gibson SG:stä, Itellä on nyt tällä hetkellä kaks G:n Exploreria, joista tykkään kuin hullu puurosta. Nyt kaasuttais tuo SG visuaalisestikin ja muutenkin ahtaassa makkaristudiossa tuollainen sulavalinjainen olis mukavempi. Sen verran korvessa asun ettei täällä mitään gibsoneita pääse missään musakaupoissa testaamaan joten ennenkuin lähden seikkaileen ihmisten ilmoille ajattelin kysäistä täältä vähän alustavaa informaatiota.

Millainen tuo on istualtaan soittaa? Onko kauheesti soundi eroa Explorerin kanssa, kun eiks ton SG:n runko ole aika ohut ja muutenkin aika pienehkö?
Sooloura ainakin näyttää sille että helposti pääsee viimesillekin nauhoille..
Luin jostain että on hieman kaulapainoinen, pitääkö paikkansa ja onko pahastikin?
Muutakin infoa saa mielellään kertoa heikkouksia ja plussia..

Ja toivomus on että pidetään aihe Gibsoneissa, mua ei kiinnosta Tokait tai mitkään kapitalistikommunistien tusina pökäleet.

B-P Music
28.04.2012 08:44:16

Tsekkaa myös tämä ketju..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=208310&oo=0

SG on kyllä hienoin kitara jonka tiedän, joten metsään ei voi mennä. ;)

the-Antero
28.04.2012 08:50:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-P Music: Tsekkaa myös tämä ketju..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=208310&oo=0

SG on kyllä hienoin kitara jonka tiedän, joten metsään ei voi mennä. ;)

Mun ketjun linkitit, kiitos siitä :D Joo SG tuli meikälle vaihdossa jokunen aika sitten ja nytten oon kyllä enimmäkseen sillä soitellut. Suosittelen! Ehdottomasti. Tässäpä vielä oikein hyvä artikkeli aiheesta http://muusikoiden.net/artikkelit/1738

Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Gabe
28.04.2012 08:53:23 (muokattu 28.04.2012 08:55:41)

Mun artikkelin linkitit, kiitos siitä! :D http://muusikoiden.net/artikkelit/1738

Voin suositella oikein lämpimästi! :) En viitsi alkaa sen kummemmin enää referoimaan tuota artikkelia. Hyvä keppi on ollut kaikin puolin.

Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
s151669
28.04.2012 09:09:25

Osta Tokai tai Epiphone ... eiku :)

carcase: Millainen tuo on istualtaan soittaa?

Kyllä se hyvin ja luonnikkaasti syliinkin istuu, silloini harvoin kun tekee mieli istualtaan soittaa.

Onko kauheesti soundi eroa Explorerin kanssa, kun eiks ton SG:n runko ole aika ohut ja muutenkin aika pienehkö?

Explon soundiin en osaa verrata, kun en ole sellaista koskaan käsissäni pitänyt - ei vaan ole mun juttu. Les Pauliin verrattuna kirkkaampi sointi, hieman jopa Stratoon päin kallellaan, ei kumminkaan ohut. Ainakin oma yksilöni soi hienosti akustisesti ja puut resonoivat niin maan perusteellisesti.

Pitää paikkansa.

Luin jostain että on hieman kaulapainoinen, pitääkö paikkansa ja onko pahastikin?

Tämä taas koskee vain niitä itämaiden ihmeitä - kaulapainosta ei ole tietoakaan.

Mitäs muuta ?

Ulkonäköhän jakaa mielipiteet - siitä joko tykkää tai ei. Toisaalta se ulkonäkö on suoraa seurausta siitä, että SG on ehkä ergonomisin mahdollinen kitaramalli. Lankussa on viisteet juuri niissä paikoissa joissa pitääkin, mikään paikka ei paina rannetta tai mahaa. Koko kaula on helposti käytettävissä. Kaulakulmahan tosin aiheuttaa sen, että kitaraa ei voi jättää lojumaan tasaiselle pinnalle.

Volumekontrollit ovat harvinaisen käyttökelpoisia, koska Gibsonin sedät ovat viisaasti valinneet 300kOhm volumepotikat. Pikkuasennoissa ei synny älytöntä tummumista kuten 500kOhmin potikoilla tuppaa käymään. Kun en vielä tähän päivään mennessä ole tonekontrolleille oikeaa käyttöä keksinyt, niin tein vielä 50's wiring -modin, minkä jälkeen ei ole ollut minkään sortin treble-bleedejä ikävä.

Mikkikytkimen paikka ja käyttösuunta vaati totuttelua. Toisaalta kun siihen on nyt tottunut niin eipä voisi juuri paremmassa paikassa olla.

Laukussa on vähänlaisesti tilaa hihnalle. Leveä hihna ei mahdu. Toisaalta taas noin kevyen kitaran kanssa pärjää kapealla hihnalla ihan hyvin. Sitäpaitsi kovin leveä hihna tulee tielle jos sinne ylänauhoille pyrkii

Antikitarasankari
the-Antero
28.04.2012 09:16:54

s151669: Tämä taas koskee vain niitä itämaiden ihmeitä - kaulapainosta ei ole tietoakaan.

Mun Sg on kaulapainoinen mikäli kaulapainoisuudella meinataan sitä että kaula sukeltaa maata kohti kun soitat seisaaltas etkä pidä kaulasta kiinni.... Tuskinpa kaikki jenkki Sg:t on kuitenkaan kaulapainoisia ja mua tuo ei haittaa ja jos rupeaa haittaamaan niin äkkiäkös sen nahkahihnan hommaa... :)

Kun en vielä tähän päivään mennessä ole tonekontrolleille oikeaa käyttöä keksinyt, niin tein vielä 50's wiring -modin, minkä jälkeen ei ole ollut minkään sortin treble-bleedejä ikävä.

Lyö Sg:n perään fuzzipedaali. Ota etumikki käyttöön ja vedä tonet nollille ;) mikä pörinä :D

kimmmmo
28.04.2012 09:29:04

Parhaita kitaroita mitä saa :)

Gabe
28.04.2012 09:30:23

Mun SG ei ainakaan ole kaulapainoinen vaan koko kitara on tosi hyvin tasapainossa. Body on ohut ja istuu hyvin syliin.

Gabe
28.04.2012 09:31:13

the-Antero: Lyö Sg:n perään fuzzipedaali. Ota etumikki käyttöön ja vedä tonet nollille ;) mikä pörinä :D

On muuten kiva soundi! :D

hallu
28.04.2012 09:41:55 (muokattu 28.04.2012 09:57:09)

carcase: Morjensta vaan. Ajattelin piruuttani täältä kysellä soittokokemuksia Gibson SG:stä, Itellä on nyt tällä hetkellä kaks G:n Exploreria, joista tykkään kuin hullu puurosta. Nyt kaasuttais tuo SG visuaalisestikin ja muutenkin ahtaassa makkaristudiossa tuollainen sulavalinjainen olis mukavempi. Sen verran korvessa asun ettei täällä mitään gibsoneita pääse missään musakaupoissa testaamaan joten ennenkuin lähden seikkaileen ihmisten ilmoille ajattelin kysäistä täältä vähän alustavaa informaatiota.

Millainen tuo on istualtaan soittaa? Onko kauheesti soundi eroa Explorerin kanssa, kun eiks ton SG:n runko ole aika ohut ja muutenkin aika pienehkö?
Muutakin infoa saa mielellään kertoa heikkouksia ja plussia..

Ja toivomus on että pidetään aihe Gibsoneissa, mua ei kiinnosta Tokait tai mitkään kapitalistikommunistien tusina pökäleet.

Itsekin himoitsen Sg:tä ja kun minulla ei sitä vielä ole, niin mitään omakohtaista en osaa siitä sanoa. Itselläni mieli halajaa joko standardia tai 61RI:tä joiden välillä valintaa olen tekemässä ja joita olen kaupassa käynyt käpistelemässä. Kitara on kyllä mielestäni aivan mielettömän Rock. Kaulapainoisuus ei ole ihan pelkkä myytti, mutta lienee paras ihan itse todeta häiritseekö se. Oikeastaan se ei välttämättä ole niinkään kaulapainoinen, vaan vähemmän tyvipainoinen kuin vaikkapa LesPaul, Stratocaster etc.Kitara siis pysyy kyllä kaulassa omien lyhyiden kokeilujen perusteella tasapainossa ja istuen sylissä soitettuna kaulaa ei tarvitse kannatella, mutta sanotaanko, että jos Lespaul Keikahtaa tyviedellä lattialle jos sitä ei pitele kiinni, niin SG tipahtaa kaula edellä. Itseäni ei tuo tuntuma ero häirinnyt millään tavalla ja mielestäni SG on ihan tasapainoinen soitin. Jossakin topikissa täällä oli valokuvakin, jossa joku oli asettanut SG:n CD levykotelon päälle tasapainoon ja siinä kuvassa näki hyvin missä kohtaa se SG:n tasapinopiste on eli muutaman sentin sen kohdan etupuolella joska kitara tuetaan reiden päälle ja siksi siitä tulee hiukan kaulapainoinien tuntuma, mutta hyvin se pysyy tasapainossa. Painopiste näytti olevan kymmenisen senttiä tai vähän vajaankin edempänä kuin LesPaulissa joten aika lähelle yhtä tasapainoisia ne on. Kokeile itse niin tiedät.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
the-Antero
28.04.2012 09:49:38

Gabe: On muuten kiva soundi! :D

Näin on :D

naavanka_
28.04.2012 10:35:23 (muokattu 28.04.2012 10:36:37)

s151669:
Tämä taas koskee vain niitä itämaiden ihmeitä - kaulapainosta ei ole tietoakaan.

Yhden kaulapainottoman "oikean" SG:n olen todistanut olevan olemassa.
Muutamaa jenkkiä olen testannut ja yhden omistanutkin.
Ainoa kaulapainoton oli Epiphonen SG G400.
Kaulapainoisuudella ei ole mitään merkitystä jos vain omistat kunnollisen hihnan.

Ei tuotakaan voi yleistää koska varsinkin mahongissa on niin naurettavan suuria laatu- ja painoeroja.

No pads, no helmets, just balls.
Gabe
28.04.2012 10:53:45

En usko että puissa on tosiaan niin paljon heittoa. En osaa tuohon kaulapainoisuuteen oikein sanoa... voisiko johtua hihnasta? Pirun kallis se oli :D Ja se sama ainoa hihna on ollut aina. Ja jos miettii niin rungon ohuudesta huolimatta onhan siinä kuitenkin massaa kaikkineen enemmän kuin kaulassa. Ainakin mun jenkki standard on ihan paikallaan ja suorassa jos sitä seistessä roikottaa hihnassa ilman että koskee käsillään. Monien olen nähnyt pitävän SG:tä muutenkin silleen jännästi että body on alempana kuin kaula. Ehkä tää ei kuitenkaan ole niin merkittävä pointti?

Jos miettii muuten SG:tä niin minulle se oli Les Paulia parempi vaihtoehto keveytensäkin puolesta. On umpipuuta ja sitä jaksaa roikottaa hyvin vaikka koko keikan seisten :)

the-Antero
28.04.2012 11:03:02

Jos Sg:ssä olis hihnatappi samassa kohti kuin esim stratossa niin veikkaan ettei kaula sukeltaisi, mutta se olisi todella tyhmä paikka sille tuossa kitarassa :D

hallu
28.04.2012 11:35:17

Gabe: En usko että puissa on tosiaan niin paljon heittoa. En osaa tuohon kaulapainoisuuteen oikein sanoa... voisiko johtua hihnasta? Pirun kallis se oli :D Ja se sama ainoa hihna on ollut aina. Ja jos miettii niin rungon ohuudesta huolimatta onhan siinä kuitenkin massaa kaikkineen enemmän kuin kaulassa. Ainakin mun jenkki standard on ihan paikallaan ja suorassa jos sitä seistessä roikottaa hihnassa ilman että koskee käsillään. Monien olen nähnyt pitävän SG:tä muutenkin silleen jännästi että body on alempana kuin kaula. Ehkä tää ei kuitenkaan ole niin merkittävä pointti?

Jos miettii muuten SG:tä niin minulle se oli Les Paulia parempi vaihtoehto keveytensäkin puolesta. On umpipuuta ja sitä jaksaa roikottaa hyvin vaikka koko keikan seisten :)

No minä kokeilin SG standardia ja 61RI:tä niin kyllä ne tuntui molemmat ihan tasapainoisilta. Mä vähän veikkaan, kuten tuolla aikaisemmin jo sanoin, että mone meistä on vain tottunut niin tyvipainoisiin kitaroihin (sitä ei jostain syystä pidetä vikana) että varsin tasapainoinen SG tuo kaulapainoisen fiiliksen. Kyllä tuota kaulapainoisuutta monesti minusta liioitellaan. Varmintahan se on itse todeta.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
28.04.2012 11:47:57

hallu: Mä vähän veikkaan, kuten tuolla aikaisemmin jo sanoin, että mone meistä on vain tottunut niin tyvipainoisiin kitaroihin.

Näin minä luulen kans asian olevan. Tuntuuhan se toki eriltä kuin Les Paul mutta molemmat hyviä omalla tavallaan.

mvirta
28.04.2012 11:49:16

täältä soitettiin

http://muusikoiden.net/dyn/users/87411.jpg

Shut Up 'n Play Yer Guitar
carcase
28.04.2012 12:01:12

Kiitoksia valaisevista linkeistä ja vastauksista. :) Muiden kokemukset usein valaisee mihin seikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota kun käy kitaraa jossain testailemassa... ja varsinkin sillon kun iskee kauhea GAS päälle niin on usein kuuppa niin sekasin ihastuksesta kitaraan ettei tajua kaikkia asioita tarkastaa jos ei niitä ole vähän etukäteen puinut. :D

Gabe
28.04.2012 12:13:11

mvirta: täältä soitettiin

http://muusikoiden.net/dyn/users/87411.jpg

Plussaa tälle! :D Katsokaa toi linkki ensin, sitten jutellaan vielä kaulapainoisuudesta :D Pysyy nätisti muuten ohuen levyn päällä.

the-Antero
28.04.2012 12:33:49

Gabe: Plussaa tälle! :D Katsokaa toi linkki ensin, sitten jutellaan vielä kaulapainoisuudesta :D Pysyy nätisti muuten ohuen levyn päällä.

Mites tuo kyseinen kuvan kitara? Sukeltaako kaula kun olet seisaaltaan kitaran kanssa jos käytössä on nylonhihna?

Edelleen olen sitämieltä että hihnatapin paikka on se suurin tekijä kaulan sukellukseen....

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti