Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muskelikas päätevahvistin (Stereo)
1 2 3
Terry Pantheras
17.04.2012 19:02:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hey!

Kuulisin mieluusti erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia erilaisten ja merkkisten stereopäättäreiden toiminnasta ja saundeista. Headroomin takia mielellään vähintään 50/50 wattiset kiinnostavat lähtökohtaisesti. 20 wattiset jäävät melkeinpä auttamatta meidän kannuttajan jalkoihin tallottaviksi.

Haen isoa saundia, jossa on muskelia ja puristusta ja joka osaa käsitellä massiivisia pörinöitä siinä missä kliinimpääkin saundia. Haen siis "läskin" pitkälti ulkoisesta särölähteestä; päättärin pitää siis pystyä polttamaan tuota läskiä, mutta saa toki myös tuottaa sitä itse.

Yhtään kokemusta ei noista ole, mutta varmasti päteviä laitoksia edustavat ainakin VHT:t, Mesat, Marsut ja Englit. Lähinnä noiden saundierot kiinnostaa ja toki muitakin saa heitellä ilmoille.. Hyvä hinta/laatusuhde on myös ratkaiseva, mutta suurinpiirtein siinä tonnin korvilla olkoon kipuraja.

Tattis!

*kvarts*
VIPMetal
17.04.2012 20:07:20

No heitetään vaikka semmonen kokemus, että Mesan 2:50 pieksi joka suhteessa Englin 50/50 päätteen. Engl tuntui kylmältä siihen verrattuna. Samat etuasteet oli paikoillaan silloin. Mesan kanssa et mene metsään! Marshall on varmasti ok EL34 meiningissä. Toki tohon Mesaan saa kytkimen käännöllä kummatkin: 6L6 ja EL34:set kiinni. VHTä monet kehuu myös.

Räkkimiehiä jo vuodesta 2000.
Terry Pantheras
17.04.2012 20:53:15

VIPMetal: No heitetään vaikka semmonen kokemus, että Mesan 2:50 pieksi joka suhteessa Englin 50/50 päätteen. Engl tuntui kylmältä siihen verrattuna. Samat etuasteet oli paikoillaan silloin. Mesan kanssa et mene metsään! Marshall on varmasti ok EL34 meiningissä. Toki tohon Mesaan saa kytkimen käännöllä kummatkin: 6L6 ja EL34:set kiinni. VHTä monet kehuu myös.

Eikö tuossa Mesassa ole ensinkään 16 ohmista ulostuloa? Näyttäis olevan vaan 8 ja 4...

*kvarts*
oiva tumpeloinen
17.04.2012 20:57:55

Terry Pantheras: Eikö tuossa Mesassa ole ensinkään 16 ohmista ulostuloa? Näyttäis olevan vaan 8 ja 4...

Jonkun mesan päätteen/nupin/combon manuaalissa on kerrottu "safe mismatchit". Kyllä niihin saa käytännössä työntää 16 ohmin kaiuttimenkin.
Terry Pantheras
17.04.2012 21:06:55

oiva tumpeloinen: Jonkun mesan päätteen/nupin/combon manuaalissa on kerrottu "safe mismatchit". Kyllä niihin saa käytännössä työntää 16 ohmin kaiuttimenkin.

Joo saa, ämyreitten kytkennätkin voi tietysti aina muuttaa.

*kvarts*
oiva tumpeloinen
17.04.2012 21:11:23

Terry Pantheras: Joo saa, ämyreitten kytkennätkin voi tietysti aina muuttaa.

Mä en ainakaan jaksaisi vaihdella kaapin kytkentöjä, kun se ei ole välttämätöntä Mesan kanssa. =)

Noin lähtökohtaisesti stereopäätteistä en ole 20w koneita käyttänyt kuin hetken Mesan päätettä. Se oli kyllä sen verran äänekäs, ettei varmasti tule siitä ongelmia rumpalista riippumatta. Muiden valmistajien saman kokoluokan leluista en osaa sanoa, ja EL84 ei ole ehkä paras ratkaisu noin tuhtiutta ajatellen. Mutta joka tapauksessa tarkoituksena on sanoa, ettei välttämättä kannata tehojen takia jättää pienempiä päätteitä ulos joukosta.

Jos taasen isommista päätteistä puhutaan, niin halpaluokassa käytettynä Marsun 9000-sarjan wanha harmaa rohjo soundaa ihan hyvältä. Tosin se on tolkuttoman kokoinen laitos.
Terry Pantheras
17.04.2012 21:18:17

oiva tumpeloinen: Mä en ainakaan jaksaisi vaihdella kaapin kytkentöjä, kun se ei ole välttämätöntä Mesan kanssa. =)

No joo, onhan se perseestä niitä ruuvailla ja kolvailla...

Noin lähtökohtaisesti stereopäätteistä en ole 20w koneita käyttänyt kuin hetken Mesan päätettä. Se oli kyllä sen verran äänekäs, ettei varmasti tule siitä ongelmia rumpalista riippumatta. Muiden valmistajien saman kokoluokan leluista en osaa sanoa, ja EL84 ei ole ehkä paras ratkaisu noin tuhtiutta ajatellen. Mutta joka tapauksessa tarkoituksena on sanoa, ettei välttämättä kannata tehojen takia jättää pienempiä päätteitä ulos joukosta.

EL84:t on kyllä hyväsaundiset ja timakat röörit (Laney Lionheart oli ja Orange Dual Terror on pykälässä), mutta tosiaan jotenkin liian ohkaset siihen mitä tuolta päätteeltä haen... Eri proggis.

Jos taasen isommista päätteistä puhutaan, niin halpaluokassa käytettynä Marsun 9000-sarjan wanha harmaa rohjo soundaa ihan hyvältä. Tosin se on tolkuttoman kokoinen laitos.

Jos puhut siitä 4 ru kokoisesta hirviöstä niin taitaapi jäädä kokonsa puolesta hommaamatta... :D

*kvarts*
oiva tumpeloinen
17.04.2012 21:26:12

Terry Pantheras: Jos puhut siitä 4 ru kokoisesta hirviöstä niin taitaapi jäädä kokonsa puolesta hommaamatta... :D

Siitäpä oli puhe. =)

Soon tosiaan aika rohjo, mut jos ajattelee, että niitä saa kolmen satkun pintaan, niin on aika pitkälti hintalaatusuhteessa pop. Mulla oli tommonen yli kymmenen vuotta, ja ainoat huollot oli vaihtaa kulahtaneita potikoita ja putkia. Mut pakko myöntää, että fyysisen koon takia mä sen vaihtoon laitoin aikoinaan.
pekurides
17.04.2012 22:19:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä ollu aika kauan VHT2150 ja se kyllä saundillisesti varmaan voisi olla lähellä mitä haet.

2x100w KT88 tuubeilla pukkaa kyllä niin miehekästä botnea ja "headruumia" että heikompia hirvittää:=)

Yllättäen tuo vehke soi aika kivasti suht pikkuvoluumillakin.

hinta/laatusuhteelta olen siinä käsityksessä että VHT päätteet hyvin korkealla pyörivät ellei korkeimmalla, monelta foorumilta olen lukenut VHT ylistystä ja kuulemma mesat vaihtuneet monilta alta pois... tiedä näistä.

Tonnin huikoilla noita 2/90/2 päätteitä torilla näyttää heiluvan ja uuden 2/50/2 taitaa reilulla tonnilla uutenakin saavan, mutta kyllä se KT88 jytinä on se mitä sun pitää kokeilla!

Mesan vastaavathan tuntuisi olevan täällä about tuplasti kalliimpia:( tosin homma kuulemma toisinpäin taas amerikoissa!!!!!

Yhtä ENGLin päätettä ..olisko ollu 2x50? a/b testasin VHT 2/90/2 (vai 2/50/2)kanssa vuorotellen samoilla vehkeillä ja suosikista ei ollut epäilystä, VHT tuntu kivemmalta joka alueella.

Nuo VHT :t 2unitin vehkei ja ittekin sillä silmällä kattellu kun tuo oma yli20v."klassikkko"2150 4unitin hirviö ja kauhea roudata ,mutta isot pojat kertoilleet että siinä ei ole tehty kompromissejä komponenttien tilankäytön suhteen ja sen takia saundit parhautta... no tiedä näistä .. hirveä mörssäri se ainakin on ja sairaat pöhinät puskee:=)

Tule käymää meitin montussa niin pistetään v.-89 Mesa Studiopreamp tuon kaveriksi pörisemään ni on ihmisillä hämmästeltävää:=)

mielummin vähän liikaa kuin liian vähän!
hevikukko
17.04.2012 22:26:36 (muokattu 17.04.2012 22:29:59)

Mesa 2:90 jos muskelia tarvitsee olla. Todellinen He-Man, älytön, massiivinen... 8 x 6L6
"Boom shake shake the room" Päräytä päälle Deep ja räjäytä talosi ikkunat matalalla bassolla kaiken lisäksi. Antaa mennä oikein kunnolla, älä säästele voimaa :D

Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
slapvete
17.04.2012 22:42:11

VIPMetal: Engl tuntui kylmältä siihen verrattuna.

Englin koneet on voicattu ylämiddlestä erilaisiksi. Joku voi sanoa "moderneiksi", tai sitten kylmäksi. Jos survoisin norskibläkkistä, ajaisin Marskin JMP-1:n Englin päätteeseen... Ihan käypiä pelejä ne Englitkin on, mutta enemmän diggaan VHT two/ninety/two -päätettä. 2xKT88 per puoli, eli headroomia riittää ja putkien vaihdon hinta on jokseenkin siedettävä. Perinteikkäämpi voicing, ja keikoilla luotettava.

"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
maxillaris
17.04.2012 22:46:59

Täällä kokemusta mesan päätteistä jonkunverran. Olen omistanut kaikki strategy-sarjan päätteet ja tällä hetkellä löytyy vielä strategy 400 ja strategy 500. Molemmat ammattipiireissä tunnustettuja, kuten myös VHT 2150.
Itse pidän tuosta strategy 400:sta loistavana. Minulla on vanhoja mesan kataloogeja ja hinnastoja ja esim. Tuota strategy 400:sta markkinoitiin myös ns. Hifi-vahvistimena neutraalin taajuusvasteensa johdosta.
Hyvää sanottavaa on myös vanhoista Rocktron Velocity vahvistimista. Velocity 250 ja 500 ovat olleet todella hyviä hintaluokassaan.
Kokemusta on myös pienemmistä Marshall-ja Mesan päätevahvistimista. Sellaista dynamiikkaa niistä ei kuitenkaan ole irronnut mitä 6550-putkilla ja 6l6-putkilla yhdessä saa aikaan. Muista merkeistä ei ole kokemusta. 9005-Marshall on hintaisekseen hyvä, mutta minusta esim. Rocktron velocity 250 oli napakkuudeltaan ylivertainen ja vielä tuntuvasti halvempikin. Vanhaa 9005-versiota ei saa sillattua, joten sitä toivottua 100w siitä ei irtoa mononakaan.

Terry Pantheras
17.04.2012 22:51:18

pekurides: Täällä ollu aika kauan VHT2150 ja se kyllä saundillisesti varmaan voisi olla lähellä mitä haet.

2x100w KT88 tuubeilla pukkaa kyllä niin miehekästä botnea ja "headruumia" että heikompia hirvittää:=)

Yllättäen tuo vehke soi aika kivasti suht pikkuvoluumillakin.

hinta/laatusuhteelta olen siinä käsityksessä että VHT päätteet hyvin korkealla pyörivät ellei korkeimmalla, monelta foorumilta olen lukenut VHT ylistystä ja kuulemma mesat vaihtuneet monilta alta pois... tiedä näistä.

Tonnin huikoilla noita 2/90/2 päätteitä torilla näyttää heiluvan ja uuden 2/50/2 taitaa reilulla tonnilla uutenakin saavan, mutta kyllä se KT88 jytinä on se mitä sun pitää kokeilla!

Mesan vastaavathan tuntuisi olevan täällä about tuplasti kalliimpia:( tosin homma kuulemma toisinpäin taas amerikoissa!!!!!

Yhtä ENGLin päätettä ..olisko ollu 2x50? a/b testasin VHT 2/90/2 (vai 2/50/2)kanssa vuorotellen samoilla vehkeillä ja suosikista ei ollut epäilystä, VHT tuntu kivemmalta joka alueella.

Nuo VHT :t 2unitin vehkei ja ittekin sillä silmällä kattellu kun tuo oma yli20v."klassikkko"2150 4unitin hirviö ja kauhea roudata ,mutta isot pojat kertoilleet että siinä ei ole tehty kompromissejä komponenttien tilankäytön suhteen ja sen takia saundit parhautta... no tiedä näistä .. hirveä mörssäri se ainakin on ja sairaat pöhinät puskee:=)

Tule käymää meitin montussa niin pistetään v.-89 Mesa Studiopreamp tuon kaveriksi pörisemään ni on ihmisillä hämmästeltävää:=)

Kyllähän tuo KT88:lla varustettu pääte ois varmaan just sitä mitä haen, myöskin speksien perusteella mitä olen lukenut ja googlaillut. Torilla on yksi 2-90-2 VHT, mutta pitää vielä yrittää neuvotella hinnasta... :)

Pajalla ois viiskymppinen Mesa 950 euroon, hinta lienee sitä mitä se näillä leveysasteilla tuppaa olemaan?
http://www.kitarapaja.com/pics/ampmb2fifty1_1024x768.JPG

Englit lienevät pois suljettuja jos kerran ovat voicingiltaan modernimpia. Tykkään perinteisestä meiningistä enempi... Lämpöä pitää olla.

*kvarts*
Terry Pantheras
17.04.2012 23:02:26

maxillaris: Täällä kokemusta mesan päätteistä jonkunverran. Olen omistanut kaikki strategy-sarjan päätteet ja tällä hetkellä löytyy vielä strategy 400 ja strategy 500. Molemmat ammattipiireissä tunnustettuja, kuten myös VHT 2150.
Itse pidän tuosta strategy 400:sta loistavana. Minulla on vanhoja mesan kataloogeja ja hinnastoja ja esim. Tuota strategy 400:sta markkinoitiin myös ns. Hifi-vahvistimena neutraalin taajuusvasteensa johdosta.
Hyvää sanottavaa on myös vanhoista Rocktron Velocity vahvistimista. Velocity 250 ja 500 ovat olleet todella hyviä hintaluokassaan.
Kokemusta on myös pienemmistä Marshall-ja Mesan päätevahvistimista. Sellaista dynamiikkaa niistä ei kuitenkaan ole irronnut mitä 6550-putkilla ja 6l6-putkilla yhdessä saa aikaan. Muista merkeistä ei ole kokemusta. 9005-Marshall on hintaisekseen hyvä, mutta minusta esim. Rocktron velocity 250 oli napakkuudeltaan ylivertainen ja vielä tuntuvasti halvempikin. Vanhaa 9005-versiota ei saa sillattua, joten sitä toivottua 100w siitä ei irtoa mononakaan.

Juu, noista Mesoista jo mainitsitkin pikaviestissä kun etusista topicoin... Saatavuus (ja hinta?) lienee aika haastellista... :) Tuo Velocity itse asiassa kävi myös mielessä, vaikka trankku onkin, mutta onko se stereo?

*kvarts*
maxillaris
17.04.2012 23:06:34

Juu, kyllä nuo vanhat velocityt ovat hyviä ja stereo-kytkennän hoituu. Samoin ne saa sillattua:)

JuSu
18.04.2012 11:53:48

Terry Pantheras: Tuo Velocity itse asiassa kävi myös mielessä, vaikka trankku onkin, mutta onko se stereo?

Torilla ois Lee Jacksonia: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=629281

Etunen vaan kiertoon, jos ei oo itsellä tarvetta.

JuSu
spacemonkeyevolution
18.04.2012 12:30:29 (muokattu 20.04.2012 10:42:47)

Itsehän katsoisin (olen katsonut) suoraan kohti VHT:ta. Melkoisia tykkejä ja puhun nyt näistä vanhoista 4U mörssäreistä, joskaan ei nuo 2902:kaan kylmäksi jättänyt. Silti jokin noissa 4U laittessa tuntuu olevan enemmän kohdallaan, en tiedä miksi. Itsellä 2100 sekä 2150 ja enempää en päätteeltä voisi toivoa. Tuo Classic on siis el34:la ja 2150 6550-tuubeilla. Se mikä noissa moniin päättereihin verrattuna on hienoa, niin päätteessä on myös säätövaraa soundin suhteen. Löytyy presence sekä depth ja näiden lisäksi pääsee vielä valkkaamaan voicing valinnalla modernia tai vintagea. Classicissa pystyy vielä pentode/triode -kytkimellä hakemaan lisää muutosta perussoundiin, niin ja onhan siinä se vaihtoehto että kumpaakin puolta voi ajaa halutessaan joko 100W tai 50W.

Lyhyesti sanottuna etuselta tulevaa signaalia saa näillä kivasti muokattua semmoiseksi smoothiksi paksuksi tuubiksi tai aggressiiviseksi ja tiukaksi (ja noiden väliltä), ihan sen hetkisen tarpeen/etusen mukaan.
Terry Pantheras
18.04.2012 19:28:06

hevikukko: Mesa 2:90 jos muskelia tarvitsee olla. Todellinen He-Man, älytön, massiivinen... 8 x 6L6
"Boom shake shake the room" Päräytä päälle Deep ja räjäytä talosi ikkunat matalalla bassolla kaiken lisäksi. Antaa mennä oikein kunnolla, älä säästele voimaa :D

Heh... Mites tuo sen pikkuveli: http://www.kitarapaja.com/pics/ampmb2fifty1_1024x768.JPG ?

*kvarts*
Terry Pantheras
18.04.2012 19:40:02

spacemonkeyevolution: Itsehän katsoisin (olen katsonut) suoraan kohti VHT:ta. Melkoisia tykkejä ja puhun nyt näistä vanhoista 4U mörssäreistä, joskaan ei nuo 2902:kaan kylmäksi jättänyt. Silti jokin noissa 4U laittessa tuntuu olevan enemmän kohdallaan, en tiedä miksi. Itsellä 2100 sekä 2150 ja enempää en päätteeltä voisi toivoa. Tuo Classic on siis el34:la ja 2150 6550-tuubeilla. Se mikä noissa moniin päättereihin verrattuna on hienoa, niin päätteessä on myös säätövaraa soundin suhteen. Löytyy presence sekä depth ja näiden lisäksi pääsee vielä valkkaamaan voicing valinnalla modernia tai vintagea. Classicissa pystyy vielä pentode/triode -kytkimellä hakemaan lisää muutosta perussoundiin.

Lyhyesti sanottuna etuselta tulevaa signaalia saa näillä kivasti muokattua semmoiseksi smoothiksi paksuksi tuubiksi tai aggressiiviseksi ja tiukaksi (ja noiden väliltä), ihan sen hetkisen tarpeen/etusen mukaan.

Kuulostaa kyllä loistavalta. Mutta mites on saatavuuden laita? Häiritsee myös tuo 4u koko, kun roudattavuus on myös yksi kriteeri, eli sikäli nuo uudemmat VHT/Fryette KT88:lla varustetut 2-90-2:t kiinnostaa enempi... Eipä noitakaan ole juuri torilla näkynyt - mitä nyt yksi jossa pyyntö on hitusen yläkanttiin.

*kvarts*
pekurides
18.04.2012 19:42:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Heh... Mites tuo sen pikkuveli: http://www.kitarapaja.com/pics/ampmb2fifty1_1024x768.JPG ?

Periaatteessa vois ajatella että siinä kaksi 50watin nupikkaa yhdesä tai sitten 100watin nupopi... toisaalta ihan perustouhua laitettu vaan räkkiin ja saapi stereona kivasti ping-pongdelayt pyörimään.

Nuo 2x100w päätteet taas tuntuisi oikeasti saundaavan massiivisemmalta ja vissiin tätä fiilistä hiukan haettiin ja ne tuntuu mielestäni isommalta vaikka ihan samalla äänenpaineella mennään, se alakerran botne varmaan tulee esiin paremmin isommalla headruumilla luulisin...
Toisaalta voisin tommosen kyllä itellekkin ottaa, keikkahommissa tuommonen 2x100w turhan reilu, ite olen käyttänyt sitä toista kanavaa vain "back-uppina" jos toiselta puolen putket kössähtää.... mutta ei pöllömpi funktio sekään!

yksi randallin 2x50w pääte mulla oli kanssa joitain kuukausia lainassa ja se oli aika näppärä myös mutta edelleen VHT omaan makuun toimi paremmin.

MESAn voicing kyllä kiinnostaisi kokeilla.... eikös uudemmissa mesan "simulclass"? päättäreissä saapi ihan midi-ohjauksella niitä päätteen asetuksi lennosta vaihdella?
tai ainakin jollain polkimella.

mielummin vähän liikaa kuin liian vähän!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti