Muusikoiden.net
06.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi sähkökitaran kaula kapenee rungosta lapaan päin?
1
ATIA
16.04.2012 13:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi

Minua kiinnostaisi tietää, mikä syy siihen on, että sähkökitarat yleisesti valmistetaan niin, että kaula kapenee rungosta lapaan päin mentäessä? Itseäni se häiritsee ja kaipaisin enemmän tilaa sormille lavan päässä. Omistan yhden Jazz bass tyylisen basson, ja siinä kaula kapenee huomattavasti. Tekisi mieli kokeilla sähkökitaraa, jonka kaula on suurin piirtein yhtä leveä koko pituudelta, mutta sellaista ei ole tullut vastaan.

Mitä hyötyä on kapenevasta kaulasta, teidän mielestänne? Ja jos kaula ei kapenisi, olisiko siitä jotain haittaa? Harkitsen ajatusta käsityönä tehdystä kitarasta, jossa kaula ei kapenisi tai kapenisi enintään vähän. Muutenkin haluaisin leveämmän ja paksumman kaulan kuin mitä sähkökitaroissa yleisesti on. Joissain archtop tyylisissä isokoppaisissa kitaroissa on kohtis tuhdit kaulat jotka ovat enemmän mieleeni, sekä akustisissa kitaroissa.

Arvostan kaikkia mielipiteitä! Ja mukavaa päivää teille!

T: at

GiovanniDiRondo
16.04.2012 14:06:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Moi

Minua kiinnostaisi tietää, mikä syy siihen on, että sähkökitarat yleisesti valmistetaan niin, että kaula kapenee rungosta lapaan päin mentäessä? Itseäni se häiritsee ja kaipaisin enemmän tilaa sormille lavan päässä. Omistan yhden Jazz bass tyylisen basson, ja siinä kaula kapenee huomattavasti. Tekisi mieli kokeilla sähkökitaraa, jonka kaula on suurin piirtein yhtä leveä koko pituudelta, mutta sellaista ei ole tullut vastaan.

Mitä hyötyä on kapenevasta kaulasta, teidän mielestänne? Ja jos kaula ei kapenisi, olisiko siitä jotain haittaa? Harkitsen ajatusta käsityönä tehdystä kitarasta, jossa kaula ei kapenisi tai kapenisi enintään vähän. Muutenkin haluaisin leveämmän ja paksumman kaulan kuin mitä sähkökitaroissa yleisesti on. Joissain archtop tyylisissä isokoppaisissa kitaroissa on kohtis tuhdit kaulat jotka ovat enemmän mieleeni, sekä akustisissa kitaroissa.

Arvostan kaikkia mielipiteitä! Ja mukavaa päivää teille!

T: at

Kun kitaraa soitetaan, kyynärpää pysyy suunnilleen paikallaan kiinni vartalossa, vaikka kämmen siirtyy otelaudalla paikasta toiseen.

Riippuen soittoasennosta, hihnatappien paikasta ym. käsivarsi on alemmilta nauhoilta soitettaessa melkoisen auki, ja ranne on viistossa asennossa suhteessa kaulaan. Niinpä alakielillle ylettäminen on vaikeampaa.

Kaulan kaventaminen (se on muuten myös satulaa kohti usein hieman paksumpi) on ergonominen kompensaatio, minusta olisi huono jos näin ei olisi.

StevieRayVehkakoski
16.04.2012 14:22:56 (muokattu 16.04.2012 14:23:46)

Joissain vanhoissa Harmonyissa on kaula suunnilleen yhtä leveä koko matkalta ja kielet on tallasta tosi kapealla, aika erikoinen soittaa. Sähkökitaroissa kielet E-e on tyypillisesti 36-38mm levityksellä satulasta ja tallasta 52-56mm. Vois tulla ahdasta tallan seudulla kun kokeilisi plektralla löytää 7mm etäisyydellä toisistaan olevia kieliä ja taas toisaalta melko nihkeä F-Barreduuri irtoaisi satulasta 60mm leveällä kaulalla. Teräskielisissä akustisissa taitaa levein vaihtoehto olla 2"=50,8mm satulan kohdalta. Yleisempiä on kuitenkin 43 ja 44,5mm, sormityyylimiehille taas 46 ja jopa 48mm.

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Rg505bk
16.04.2012 15:18:00

Muistelisin, että Brian Mayn kitarassa kaula olisi tasapaksu koko matkalta. Tiedä sitten miten on noiden signature mallien laita...

blaekie
16.04.2012 15:27:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en väheksyisi asian esteettistä merkitystäkään.

Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Andy J.
16.04.2012 16:25:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Kaulan kaventaminen (se on muuten myös satulaa kohti usein hieman paksumpi) on ergonominen kompensaatio, minusta olisi huono jos näin ei olisi.

Hmm. Typo? Yhdessäkään minun kohtaamassani kitarassa ei ole ollut kaulaa, joka olisi paksumpi satulaa kohti, vaan kyllä nämä paksunevat nimenomaan tallaa kohti liikuttaessa: jopa Allpartsin FATit, joiden pitäisi olla tasapaksuja koko matkalta, paksunevat hieman korkeampia nauhoja kohti liikuttaessa.

Hyviä kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnalli
Ikosaedri
16.04.2012 17:03:50

Muutamassa jacksonissä on ollut tasapaksut kaulat. Samanlaista niilläkin tosin oli soittaa.

Ukulelehan tunnetusti on se maailman paras soitin.
zuppermuhle
16.04.2012 17:27:16

Luulempa että jotta komppikädellä voisi näppäillä yksittäisiä kieliä on tallan päässä oltava kohtuullinen rako kielten välissä. Vastaavasti toiselle on helpompi että kielet ovat lähempänä jotta soinnut olisivat luontevampia.

"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
LaMotta
16.04.2012 17:46:39

Lujuusopillisesti ajateltuna taivutus kasvaa tyveä kohti, joten siellä tarvitaan enemmän poikkileikkauspinta-alaa.

Jos vaikka ajatellaan ponnahduslautaa, niin tyvessä taivutus on maksimissaan.

"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Guildfinger
16.04.2012 17:50:08

Gibson ES-335 Fat Neck saattaisi toimia aloittajalle. Niissä on sopivassa suhteessa leveä ja paksu kaula.

ATIA
16.04.2012 19:58:06

En tiennytkään että ES335 kitaraa saa fat neck mallisena. Sen tyylinen voisi olla hyvä. Joku vastaava käsintehty peli voisi olla hyvä ratkaisu. Itse laittaisin ehkä 26-27" skaalan pituuden, omaan pitkät kädet joilla yltää kauas.

Minulla on ollut ihan hyviä kokemuksia Ibanezin suhteellisen vastaavasti AS200 mallista. Sillä irtosi hyvät blues saundit ja jazz sujui ihan hyvin myös. Tuollainen semiakustinen kitaramalli on mielestäni monin tavoin otollinen valinta.

Gabe
16.04.2012 20:16:18

ATIA: Muutenkin haluaisin leveämmän ja paksumman kaulan kuin mitä sähkökitaroissa yleisesti on.

On se aina jännä mitkä asiat sitä alkaa mieltä painamaan :D Mutta ymmärän sinua neuroottinen kun olen itsekin :) Mutta joo, onhan noita erilaisia kaulaprofiileja vaikka millä mitalla? Esimerkiksi tuon mun SG standardin kaula on jo niin paksu että jos se olisi tuosta paksumpi ja leveämpi niin olisi jo vaikeaa soittaa vaikka olen iso mies :) Ja Les Paul Juniorin kaulaprofiili on leveä myös. Ehkä olisi paikallaan mennä liikeeseen katselemaan ja kokeilemaan niitä jos vaikka tärppäis? Ainakin säästäisist silloin rahaa kun ei teettää tarvitsisi. Enkä ole huomannut noissa mun kitaroissani että se nyt mitenkään silmiinpistävästi kapenisi...

Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
kiriminni
16.04.2012 20:20:08

ATIA: En tiennytkään että ES335 kitaraa saa fat neck mallisena. Sen tyylinen voisi olla hyvä. Joku vastaava käsintehty peli voisi olla hyvä ratkaisu. Itse laittaisin ehkä 26-27" skaalan pituuden, omaan pitkät kädet joilla yltää kauas.
En tiedä kätesi kokoa,mutta voisi sopia Gibson Buckethead-malli.
Bucketheadilla on valtavan pitkät sormet.Silloin tuo 27" skaala toimisi paremmin.
Mun mielestä kitarasta tekee vaikean soittaa,kun nauhojen välit on erilaiset.
Kielten venytys tuntuu erilaiselta joka paikasta esim. samalla kielellä.
Kitaristilla pitää olla hyvä sävelkorva.
En pitäisi kaulan kapenemista ongelmana?

What you got is all you need.
GiovanniDiRondo
17.04.2012 08:12:07

Andy J.: Hmm. Typo? Yhdessäkään minun kohtaamassani kitarassa ei ole ollut kaulaa, joka olisi paksumpi satulaa kohti, vaan kyllä nämä paksunevat nimenomaan tallaa kohti liikuttaessa: jopa Allpartsin FATit, joiden pitäisi olla tasapaksuja koko matkalta, paksunevat hieman korkeampia nauhoja kohti liikuttaessa.

Kiitos korjauksesta. Asia on näin kuin sanoit. Profiilihan on aavistuksen verran tasaisempi tuolla 12 nauhan kohdalla, niin se voi tuntua hiukan tasaisemmalta.

Loogista tämäkin kyllä, koska kun katsoo käden asentoa tuolla alanauhojen sointuotteessa, niin pienempi tila sinne sormien ja kämmenen väliin kaulaa varten jää.

ATIA
17.04.2012 08:25:16 (muokattu 17.04.2012 08:27:17)

Sen jälkeen kun aloin soittamaan bassoa, olen huomannut että se on itselleni sopivan kokoinen soitin. Kitara tuntuu pieneltä lelulta :-) Lähes kaikissa kitaroissani on 25 1/2" skaala ja sitä voisi mielestäni jonkin verran pidentää ja soitinta suurentaa. Omistan yhden Les Paul tyylisen kitaran jossa onneksi on myös tuo pidempi skaala.

Baritoni kitara on ollut mielessä myös, kun tykkään soittaa enemmän matalilla äänillä tehtyjä rytmi- yms juttuja.

Ibanezin Jem on mielestäni ihan muuten hieno soitin mutta ne kaulat ovat kamalan ohuita. Yksi joku Jem tyylinen kitara paksulla kaulalla voisi olla ihan kiva omistaa. Muistaakseni Jem maksaa sen verran että samalla rahalla soitinrakentaja rakentaa samanlaisen ja sitten voisi kaikki mitat sovittaa kohdilleen haluamallaan tavalla.

Edit: Basson soiton alettua kitaran mitoissa on alkanut monikin asia pänniä :-)

GiovanniDiRondo
17.04.2012 08:34:31

ATIA: Sen jälkeen kun aloin soittamaan bassoa, olen huomannut että se on itselleni sopivan kokoinen soitin. Kitara tuntuu pieneltä lelulta :-) Lähes kaikissa kitaroissani on 25 1/2" skaala ja sitä voisi mielestäni jonkin verran pidentää ja soitinta suurentaa. Omistan yhden Les Paul tyylisen kitaran jossa onneksi on myös tuo pidempi skaala.

Baritoni kitara on ollut mielessä myös, kun tykkään soittaa enemmän matalilla äänillä tehtyjä rytmi- yms juttuja.

Ibanezin Jem on mielestäni ihan muuten hieno soitin mutta ne kaulat ovat kamalan ohuita. Yksi joku Jem tyylinen kitara paksulla kaulalla voisi olla ihan kiva omistaa. Muistaakseni Jem maksaa sen verran että samalla rahalla soitinrakentaja rakentaa samanlaisen ja sitten voisi kaikki mitat sovittaa kohdilleen haluamallaan tavalla.

Edit: Basson soiton alettua kitaran mitoissa on alkanut monikin asia pänniä :-)

Mites olisi multiskaala-kitara? Normaalivireessä tuo 25.5 on jo aika ylärajoilla ylä-e-kielen suhteen. Joku 27-25.5" esimerkiksi voisi tarjota paremoaa tuntumaa ja muhkeaa saundia.

Mutta kyllähän basso paljon monipuolisempi soitin tietysti on kuin kitara. Jos sen osaa miksata hyvin ja löytää hyvät saundit, niin kitaran rooli voi muuttua bändissä aika taka-alalle.

Terry Pantheras
17.04.2012 11:09:04

Kyllähän jo sekin, että nauhojen väli on satulan päässä pitempi, vaikuttaa siihen miksi kaulan on sieltä päästä kapeampi. Helpottaa ergonomiaa.

*kvarts*
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti