Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5192 193 194 195 196261 262 263 264 265
hollstro
11.03.2017 18:08:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Sori. Ihan asiallisesti aiemmin kysyin tallan säätöasiaa.
 
Jos olit tosissasi, osoitit olevasi kitaroista pihalla.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
LaMotta
11.03.2017 18:09:40 (muokattu 11.03.2017 18:12:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos olit tosissasi, osoitit olevasi kitaroista pihalla.
 
Ajattelin, että josko 65 vuoden kehitystyön seurauksena edes joku osavalmistaja olisi kehittänyt sellaisen kun oma kokemus LP-kitaroista rajoittuu vain yhteen Standardiin, Studioon, kahteen Classiciin sekä muutamiin Tokai-kopioihin, joten en ole kaikkia kerinnyt tutkimaan. Osin kiinnostuksen vähäisyyden vuoksi, osin koska meillä päin ei ole mitä tutkia.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Joees
11.03.2017 18:09:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Miksi tänne eksyy aina joku LaPotta vääntämään paskaa? Milloin on tallat huonosti ja kaikki päin persettä. Jos ei ole hyvin niin menis muualle paskomaan. Onhan noita ketjuja.
 
Kyllä sinäkin olet oman panoksesi antanut tähän ketjuun paskomisessa. Näköjään.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
hollstro
11.03.2017 18:17:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Ajattelin, että josko 65 vuoden kehitystyön seurauksena edes joku osavalmistaja olisi kehittänyt sellaisen kun oma kokemus LP-kitaroista rajoittuu vain yhteen Standardiin, Studioon, kahteen Classiciin sekä muutamiin Tokai-kopioihin, joten en ole kaikkia kerinnyt tutkimaan. Osin kiinnostuksen vähäisyyden vuoksi, osin koska meillä päin ei ole mitä tutkia.
 
Suurin osa kielisoittimista on sellaisia joissa satulan ja tallan kielien kielikohtaista korkeussäätöä ei ole. Koska sitä ei tarvita. Saundipoliittisesti parhaimmat tallat ovat niitä, joissa on vähemmän liikkuvia osia haittaamassa resonanssia.
 
Netti sulla kuitenkin on KVG ja lopeta se turha vittuilu tähän ketjuun.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
LaMotta
11.03.2017 18:32:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Suurin osa kielisoittimista on sellaisia joissa satulan ja tallan kielien kielikohtaista korkeussäätöä ei ole. Koska sitä ei tarvita.
 
Onko tämä 'totuus' vai mielipide?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Tympee Huttunen
11.03.2017 18:39:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tallat, joissa intonaationsäätöä ei ole, tai se on kovin puutteellinen (esim PRS, Melody Maker) toimii erikoisvireissä esim avoin G, drop C tms.
 
Mulla on yksi wrap around ollut (Gibson Melody Maker) enkä siinä huomannut sen suurempaa vireongelmaa normivireessä. Soundi oli kyllä mainio.
 
RaskasMielinen
11.03.2017 18:54:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Saundipoliittisesti parhaimmat tallat ovat niitä, joissa on vähemmän liikkuvia osia haittaamassa resonanssia.
 
Tuo on mielipide, sinun ja varmasti monen muunkin, mutta ei kaikkien. Voisin hyvin kuvitella omistavani floikallisen lespan - ja niin varmaan joku muukin koska sellaisia on. Taidamme soitella varsin erilaista musiikkia, mistä pohjimmiltaan nämä mieltymyserot johtuvat.
 
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
RaskasMielinen
11.03.2017 19:08:42 (muokattu 11.03.2017 19:09:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Tähän minun piti palata. No mikä on esim Gibsonin tai Fenderin 'oma tunnistettava' soundi kun Gibsonilla vedetään kaikkea bluesin ja metallin välimaastossa ja Fenderillä kaikkea rautalangan ja metallin välimaastossa kysyy epätietoinen?
 
Taisin aiemmin todeta, että les paul -malli ei sovellu mulle ja siksi olen luopunut niistä, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Mulla on edelleen J&D:n tekemä halppis kopio Wilkinsonin mikeillä ja raudoilla (painaa muuten tasan 4 kg). Innostuin tänä iltana soittelemaan oman musamakuni klassikoita, joista yksi on Mayhemin Freezing Moon (tänäänhän on täysikuu...). Pakko oli lopulta ottaa tuo J&D hyppysiin, kun en saanut mitenkään muuten sitä biisiä kuulostamaan alkuperäiselle. Ja genrehän on aika kaukana siitä mitä lespalla yleisimmin soitellaan... :D
 
Kait se on jossain vaiheessa pakko hommata taas edes yksi Gibson Les Paul :)
 
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
toivase
11.03.2017 19:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Onko tämä 'totuus' vai mielipide?
 
Sekä & että: kyllä maailmaan mahtuu mielipiteitä, mutta itselläni on holistisempi lähestymistapa soittamiseen ja Gibsoneihin(kin) ja siksipä minulla on kaikki hyvin tuon oman LP:n kanssa :).
 
hallu
11.03.2017 19:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekee mieli muistuttaa aikuisille ihmisille ettei tässä ole kyse enää Gibsonista eikä PRS:stä, vaan jokainen provokaatio toivoo reaktiota. Peikko elää sen aikansa kun sitä ruokkii. Kysymys siihen miksi joku haluaa peikkoilla, löytyy jokaisen meidän sisimmästä. Peikolta sitä ei kannata kysellä koska ei hän tiedä sitä itsekään.
 
Meidän on helppo suuttua ja syytellä peikkoa, että "se ärsytti tahallaan". Minusta myös provosoidulla taholla on vastuunsa ja oikeastaan Gibson-ketjut on hyvää maaperää peikkoilulle koska täällä pillastutaan ihan turhasta. Aika pikäänhän tällä kertaa piti härkkiä ennenkuin kunnon reaktiomyrsky syntyi, mutta sinnikkäällä tökkimisellä se lopulta onnistui ja peikko sai orgasminsa.
 
En tiedä teistä muista, mutta minä taidan tarvita suihkun.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hollstro
11.03.2017 19:51:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Tuo on mielipide, sinun ja varmasti monen muunkin, mutta ei kaikkien. Voisin hyvin kuvitella omistavani floikallisen lespan - ja niin varmaan joku muukin koska sellaisia on. Taidamme soitella varsin erilaista musiikkia, mistä pohjimmiltaan nämä mieltymyserot johtuvat.
 
Floikka ja Lespa: ei kuulosta Lespalta
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
LaMotta
11.03.2017 19:54:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Floikka ja Lespa: ei kuulosta Lespalta
 
Se kuulostaa floikalliselta lespalta. Itse asiassa kelluva talla muuttaa kitaran kuin kitaran soundia.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Åboensis
11.03.2017 20:17:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Miten tallat, joissa intonaationsäätöä ei ole, tai se on kovin puutteellinen (esim PRS, Melody Maker) toimii erikoisvireissä esim avoin G, drop C tms.
 
Les Paul -junior ainakin pelasi mulla aikanaan avoimessa G:ssä ja muissa perinteisissä avovireissä (D ja E) ihan mainiosti.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
mpekkanen
11.03.2017 23:31:18 (muokattu 12.03.2017 05:30:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Les Paul -junior ainakin pelasi mulla aikanaan avoimessa G:ssä ja muissa perinteisissä avovireissä (D ja E) ihan mainiosti.
 
Joo, näin minustakin. Tosin itsellä ei nyt ole Gibson merkkistä kitaraa, että saankohan tästä kuraa niskaan.
Yksi tuollainen soitinrakentajan kasaama "heavy relic" LP DC Junior löytyy ja siinä on tuollainen wrappitalla(ei siis millekkään kielelle erikseen intonaatiosäätöä, vaan se on siinä tallassa jo valmiiksi porrastettu). Rakennussarjan alkuperää en varmaksi tiedä, mutta todella hyvä kitara soittaa. Mukavan kevyt ja pysyy myös vireessä. Varmaan aasialaisesta sarjasta tehty, mutta on kyllä tosiaan yllättävän mukava kitara ja varsinkin slidesoitossa.
 
Itse olen laittanut merkille avoimien vireiden kohdalla, että ne pysyvät vireessä paremmin ja myöskin toimivat jouheammin kun niihin laittaa oikeanlaiset kielet. Minulla on tuo LP DC Junior avoimessa G-vireessä ja siihen olen laittanut molemmat e-kielet paksuimmiksi ja myös a-kielenkin.
Vaikka täällä Gibson ketjussa valitetaan aina tuosta g-kielen vireongelmasta-->Niin itse olen laittanut merkille, että se kyllä koskee enemmän tuota h-kieltä.
Se ei myöskään ole ongelmana pelkästään Gibsonin, vaan ihan jokaisen merkin.
Avoimilla vireillä kun soittaa, niin niissä joutuu hieman biisin mukaan aina virittämään kitaran erikseen. Mittarilla ei saa täysin kunnolla ja siihen ei omien kokemusten mukaan auta mikään. Ei paremmat tallat, ei Buzz Feiten jne.
Samainen ongelma virittämisen suhteen on kyllä ns. paremmissakin talloissa. Joissa on siis jokaiselle kielelle erikseen säätöä useampaankin suuntaan. Kitaran vire on aina jonkinlainen kompromissi ja sen kanssa voi oppia elämään tai sitten voi vaihdella soittimia ja meuhkata netissä :)
Hyvällä mittarillakaan viritetty kitara ei ole jokaiselle soittajalle täysin vireessä, koska siihen vaikuttaa jokaisen soittajan oma soittotatsi. Soittotatsiin voi sitten laskea molempien käsien työskentelyn, musatyylin, plektran käytön tai sormisoiton tms. ja käytettävien kielien paksuudet ja virityksenkin.
 
Fender on esim. tehnyt jo aika pitkään SRV signaturea stratoa, mutta ei se tehtaalta lähde samanlaisilla kielisetillä kuin mitä itse SRV käytti. Näin on muuten Gibsoninkin ja monien muidenkin merkkien kohdalla. Toki poikkeuksiakin löytyy...
Suurin osa kuitenkin soittaa melko perinteisillä kielipaksuuksilla ja myös noita erikoisvireitäkin käytetään harmillisen vähän(SRV taisi kuitenkin käytää pääsääntöisesti puolisävelaskeleen alempaa standardivirettä). Monikin soittaja haluaa oman esikuvansa kaltaisen ja merkkisen kitaran, vahvarin, kaapin, efektit ja kuitenkin ne kielipaksuudet voivat olla hyvinkin erilaisia. Moni on varmaan hankkinut Black Sabbathin innoittamana SG kitaran, mutta harva kuitenkaan soittaa sitä sellaisilla kielityksillä ja vireillä kuin Iommi ;)
Ei sillä, etteikö kitaroita voisi soittaa sellaisilla kielityksillä ja vireillä kuin itse haluaa.
 
Avoimilla vireillä saattaisi kuitenkin saada ihan mukavaa piristystä siihen samaan bluesin soittoon, mutta myös moneen muuhunkin. Jos niitä kitaroita on useita, ei varmaan olisi ihan huono idea monienkaan soittajien kokeilla noita. Jos eivät ole jo muuten tuttuja ja noita erilaisia avoimia virityksiä löytyy todella paljon. Ehkä nuo avoin G, D ja E ovat suhteellisen helppoja aloittaa noiden käyttö tai kokeilu.
Tosin mikäpä minä olen soittamisessa, soittimissa, makuasioissa muita neuvomaan ja muutenkaan... Se kaikki muutos kun kuitenkin lähtee viimekädessä jokaisesta itsestään.
 
Soittelen joskus tuolla samaisessa kielisetillä myös D6-vireisen eräällä muunnoksella ja siihen käy tuo avoimen G-vireen kielitys ihan hyvin. Eli D6-vire on D, A, D, f#, h, d ja tuo avoin G-virehän on D, G, D, g, h, d.
Nyt on kielet 52w, 42w, 30w, 20, 15, 12 ja minusta tuo setti on aika hyvä, mutta sen joutuu tosin irtokielistä rakentamaan. Näin on kyllä fiksuinta tehdä muidenkin avoimien vireiden kohdalla. Silloin saa sellaisen kielisetin, että jokainen kieli tuntuu oikeanlaiselta.
 
E: Jotain kirjoitusvirheitä korjailin...
 
hollstro
12.03.2017 11:49:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Paul-miehille on nyt tulossa kello: http://www.watchtime.com/wristwatch … mc_cid=d95ec4f70b&mc_eid=d3073c67ea
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Andy Six
12.03.2017 11:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Se kuulostaa floikalliselta lespalta. Itse asiassa kelluva talla muuttaa kitaran kuin kitaran soundia.
 
Tässä on kelluva talla:
 
http://www.12fret.com/wp-content/ga … ss/gibson-es-175-2007-ss-full-1.jpg
 
Ihan zulu-pohjalta...
Guitarfreak
12.03.2017 12:07:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuja ja mielipiteitä on monia mutta onneksi itse on aina omassa universumissaan eniten oikeassa :D Se ei silti tarkota että yksi ratkaisu sopii joka hommaan. Joskohan tässä päästäis taas muuhunkin asiaan ku meisselimittauskisaan.
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
ha55i
12.03.2017 15:40:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Tähän minun piti palata. No mikä on esim Gibsonin tai Fenderin 'oma tunnistettava' soundi kun Gibsonilla vedetään kaikkea bluesin ja metallin välimaastossa ja Fenderillä kaikkea rautalangan ja metallin välimaastossa kysyy epätietoinen?
 

 
Viittaat PRSn kiinteään tallaan? Enpä rehellisesti sanottuna ostaisi tuollaistakaan.

 
Toi saundiero. Mulla on nyt ollut keikoilla ja treeneissä strato (s-s-h) ja lespa (Classic 57:t). Särkimellä _mun käytössä_ niiden saundiero ei ole mikään mullistava. Lespassa on kyllä parempi sustain. Mikä ei nyt siis tarkoita, että se olisi stratossa huono.
 
Isommat erot tulee puhtailla saundeilla. Lespa on nenäkkäämpi ja honottavampi. Strato taas helisee silleen kivasti. Samoin se jousien mukanaan tuoma klangi on aika hieno juttu.
 
Bändikaveri taas vetelee ihan tyytyväisenä stratolla ja PRS:llä. Tosin huomattiin sellainen juttu, että bändisointi on parempi, jos pidetään vain yksi strato kerrallaan pelaamassa, ja toinen vetää lespalla/pärssissellä.
 
Kaikella on paikkansa...
 
Ps. Toisaalta mun valintani autiolle saarelle ainoaksi kitaraksi olisi Tele :)
 
Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt.
LaMotta
12.03.2017 17:28:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ha55i: Ps. Toisaalta mun valintani autiolle saarelle ainoaksi kitaraksi olisi Tele :)
 
Tuosta sentään löytyy kielikohtainen korkeudensäätö.
 
t
LaPotta
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
p130
12.03.2017 18:29:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Tuosta sentään löytyy kielikohtainen korkeudensäätö.
 
t
LaPotta

 
https://www.thomann.de/fi/fender_pa … earch_rslt_febder+telecaster_258950
 
Ainakin tästä tosi kalliista Telecasterista näyttää puuttuvan kielikohtainen intonaatiosäätö.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5192 193 194 195 196261 262 263 264 265

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «