Aihe: Onko valmistusmaalla teille merkitystä? | |
---|
|
pmu: Fenderin USA ja Meksiko tehtaiden välillä on etäisyyttä n. 250 km. Kummassakin kitaroita tekee meksikolaiset työntekijät. Jännä, että 250 km ero on monille niin merkittävä. Tosin onhan siinä jokin totuuden siemen: en minäkään ostaisi mitään kitaraa mikä olis tehty 200km säteellä Helsingistä. Pitää olla vähintään Keski-Suomesta. eihän siellä oo ku metsää ;) http://www.king-weird.com
http://www.facebook.com/kingweird
http://www.maihinnousu.net/a/1462 |
novo 02.04.2012 08:55:13 | |
|
phiit: eihän siellä oo ku metsää ;) Eipähän tartte hakia kaukaa materiaaleja ;) Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." |
|
On merkitystä, vaikka ei itse soittimessa välttämättä näkyisikään. Kiinalaiseen/Korealaiseen/Indonesialaiseen olisi kyllä aika suuri kynnys tässä vaiheessa palata. Japanin ja USA:n välillä sen sijaan en ole eroa huomannut, ja tällä hetkellä molemmat kitarani ovatkin japanilaisia. Telecasterin ja Gretschin omistin aiemmin jenkkiversioina, ja ne olivatkin viimeistelyn ja osien suhteen aivan erinomaisia kitaroita, eivät vain istuneet kunnolla näppiin. |
|
BoNey: On merkitystä, vaikka ei itse soittimessa välttämättä näkyisikään. Kiinalaiseen/Korealaiseen/Indonesialaiseen olisi kyllä aika suuri kynnys tässä vaiheessa palata. Japanin ja USA:n välillä sen sijaan en ole eroa huomannut, ja tällä hetkellä molemmat kitarani ovatkin japanilaisia. Telecasterin ja Gretschin omistin aiemmin jenkkiversioina, ja ne olivatkin viimeistelyn ja osien suhteen aivan erinomaisia kitaroita, eivät vain istuneet kunnolla näppiin. Itsellä vuoden 2007 indoneesia soitin, liikkeissä kun on verrannut "kalliimpiin" soittimiin niin ei silmämääräisesti mitään erota. Eikä senkään jälkeen kun on soittimia testannut. Ehkäpä on kysessä sitten hyvä yksilö ? tai omat arviointitaidot vetää kotiin päin :) |
|
BoNey: On merkitystä, vaikka ei itse soittimessa välttämättä näkyisikään. Kiinalaiseen/Korealaiseen/Indonesialaiseen olisi kyllä aika suuri kynnys tässä vaiheessa palata. Japanin ja USA:n välillä sen sijaan en ole eroa huomannut, ja tällä hetkellä molemmat kitarani ovatkin japanilaisia. Telecasterin ja Gretschin omistin aiemmin jenkkiversioina, ja ne olivatkin viimeistelyn ja osien suhteen aivan erinomaisia kitaroita, eivät vain istuneet kunnolla näppiin. Itellä myös Japanin Tokai Les Paul jr joka ei vaan kyllä hintansa väärti ole oikein millään tasolla. Ostettu uutena ja vasta mikin, satulan ja tallan vaihdolla tuo on suht soitettava peli. Silti esim virittimet on aikas paskaa laatua ja kaulaa ei saa säädettyä tarpeeksi omaan makuun. Edelleen esim Epiphoneissa laatu ja osat ja oikeestaan kaikki on paljon parempaa puolet tuonkin japanialaisen hinnasta + myös säädöt toimii.. Tää nyt siis on muutaman vuoden vanha kitara, en sitten tiedä kuinka kauan on lojunu varastossa.. http://www.king-weird.com
http://www.facebook.com/kingweird
http://www.maihinnousu.net/a/1462 |
|
Täytyy vielä lisätä sen verran kun kyse tässä ketjussa oli kai kaikesta muustakin kamasta kun vain soittimista. Vahvistimissa eroa tulee ainakin siinä, että esimerkiksi Fender tekee USA:ssa ainoastaan handwired sarjaansa ja vaikka niissäkin kuoret tulee Mexicosta, niin eiköhän ne pitkälle käsityönä tehdyt USA vahvarit ole eri kastia kuin piirilevyillä toteutetut Meksikon vahvarit. Toisaalta ne piirilevy vahvistimet joita tehtiin usa:n puolella -90 luvulla ihan sarja tuotantona ja nykyisin tehdään Meksikossa reissueina, lienevät aika samoja kamppeita. Esim. Fenderin HDR lienee aika sama kampe Meksiko ja USA versiona (ainakin ihan saman hintainen se on). Kuitenkin minulla on sellainen käsitys, että vahvistimissa tms. se edullinen sarjatuotanto kama tulee halvemmista maista (aasia kai lähinnä (noiden Mexicon fendereiden kotimaisuusasteesta en tiedä)). Ja kalliissa maissa (Suomi, USA, Saksa, etc.) tehdään vain kalliita käsityönä toteutettavia laitteita. Käsittääkseni suomalainen Bluetone tehdään alusta loppuun käsityönä (sellaista kyllä himoitsisin). Tietääkseni myös kiinassa tehdään käsityönä vahvistimia p2p tyyppisiä, mutta niistä minulla ei ole mitään käsitystä että ovatko laadukkaita, mutta olettaisin niiden olevan väkisinkin aika hyviä, vaikka ei ehkä täkäläisen mestarin tekemien veroisia. Edelleen sanon, että valmistusmaalla on jotakin merkitystä, mutta se perustuu puhtaasti tunteisiin ja mielikuviin eikä faktoihin. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
|
hallu: Edelleen sanon, että valmistusmaalla on jotakin merkitystä, mutta se perustuu puhtaasti tunteisiin ja mielikuviin eikä faktoihin. allekirjoitan täysin :) http://www.king-weird.com
http://www.facebook.com/kingweird
http://www.maihinnousu.net/a/1462 |
|
Itsellä vuoden 2007 indoneesia soitin, liikkeissä kun on verrannut "kalliimpiin" soittimiin niin ei silmämääräisesti mitään erota. Eikä senkään jälkeen kun on soittimia testannut. Ehkäpä on kysessä sitten hyvä yksilö ? tai omat arviointitaidot vetää kotiin päin :) Joo kuten sanoin, ei se niin yksinkertaista aina ole. Myös idästä tulee erittäin hyviä kitaroita, laadunvaihtelu tuntuu vaan olevan suurempaa kuin jenkeissä/japseissa. |
|
pmu: Fenderin USA ja Meksiko tehtaiden välillä on etäisyyttä n. 250 km. Kummassakin kitaroita tekee meksikolaiset työntekijät. Jännä, että 250 km ero on monille niin merkittävä. Tosin onhan siinä jokin totuuden siemen: en minäkään ostaisi mitään kitaraa mikä olis tehty 200km säteellä Helsingistä. Pitää olla vähintään Keski-Suomesta. No joo, tämä on hyvinkin totta ja itsekin tuossa muuan yö huvikseni katsoin kartasta Ensenadan ja Coronan välimatkan ja eipä se tosiaan meidän mittakaavassa mikään pitkä ole. Siinä on kuitenkin raja välissä, mikä tekee sen hinnan eron. Kyselin jossakin vaiheessa musafasun guruilta noita eroja Mexico ja USA mallien välillä, niin eipä ne erot mitään helppoja ole. Molemmat kitarat tehdään samoista puista ja musafasun kundi vihjasi, että myös USA mallien pintakäsittelyt tehdään Ensenadassa Meksikossa (vissiin vähän väljemmät ympäristönormit). Eroa tulee siis raudoissa, paitsi nauhat jotka ovat samat molemmissa maissa ( parempien Meksiko mallien raudatkin lenevät samat). Ihan oma havaintoni on, että erot ovat jälleen enemmän tuotesegmenteissä eli USA Fenderit ovat yleensä modernimpia (satiinilakkauksia ja ohuita kauloja ja hurinatonta elektroniikkaa etc.) ja sitten USA:sta tulee ne hienot kitarat customshopit, jotka ovat kai sitten puitaan myöten eri soittimia. Itse olen pikkuisen sitä mieltä, että sen nuhjuisen blueskulkurin selkään sopii paremmin ihan perus Meksikon telecaster paremmin kuin joku valkoiselle hienostoväelle suunniteltu cs kullattuine rautoineen;-). PS: älkööt kukaan suuttuko, tässäkin kuljetaan mielikuvien maailmassa vähän kärjistäen:-). Itse olen nimittäin aina ajatellut, että hienot kitarat nitrolakkoineen on enempi Gibsonin heiniä ja Fenderti olen itse ajatellut "työkaluiksi" (edelleen, mielikuvia hei. Puhun vain omista asenteistani). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Gabe 02.04.2012 11:47:50 | |
|
pmu: Fenderin USA ja Meksiko tehtaiden välillä on etäisyyttä n. 250 km. Kummassakin kitaroita tekee meksikolaiset työntekijät. Jännä, että 250 km ero on monille niin merkittävä. Tosin onhan siinä jokin totuuden siemen: en minäkään ostaisi mitään kitaraa mikä olis tehty 200km säteellä Helsingistä. Pitää olla vähintään Keski-Suomesta. Tämä on hyvä pointti :) tuon asian mulle aikoinaan valjettua en ole usa fenkkuja katsellut enää. Ja toisekseen kun ne puuosat valmistetaan kuitenkin californiassa... Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille. |
Numb 02.04.2012 11:58:47 | |
|
Aika rajallinen merkitys on valmistusmaalla. Pikkuisen vaikuttaa siihen paljonpuhttuun mojoon, that's all. Merkitys on sen suuruinen, että kahdesta muuten samanlaisesta valitessa valinta kohdistuu USA/Eurooppa/Japani -tuotteeseen. Mutta yhtään laitetta ei ole jäänyt hankkimatta valmistusmaan takia, tai tullut hankituksi valmistusmaan takia. Tän hetkisistä laitteista sähkökitarat ovat USA:sta ja Kiinasta, vahvistin Briteistä, kaappi Kiinasta. Akkareista en edes tiedä missä ne on tehty :) Terv. Kikki Hiiri |
Gabe 02.04.2012 12:01:32 | |
|
hallu: Täytyy vielä lisätä sen verran kun kyse tässä ketjussa oli kai kaikesta muustakin kamasta kun vain soittimista. Kuitenkin minulla on sellainen käsitys, että vahvistimissa tms. se edullinen sarjatuotanto kama tulee halvemmista maista. Ja kalliissa maissa (Suomi, USA, Saksa, etc.) tehdään vain kalliita käsityönä toteutettavia laitteita. Käsittääkseni suomalainen Bluetone tehdään alusta loppuun käsityönä (sellaista kyllä himoitsisin). Edelleen sanon, että valmistusmaalla on jotakin merkitystä, mutta se perustuu puhtaasti tunteisiin ja mielikuviin eikä faktoihin. Joo tuollaisen bluetonen ostan seuraavaksi :) Eipä tarvii hetkeen murehtia vahvareista. Käsityötä ja laadukkaita osia. Ja valmistus maalla on varmaan merkitystä suurilta osin tuotteissa käytettyn elektroniikan laadussa. Jotkut indonesia/kiina/korea osaston tuotteet on ollut aika rimpuloita sisältä varsinkin vahvareissa.. Ja tuleehan se loppupeleissä edullisemmaksikin pitkällä juoksulla ostaa yksi laadukas ja kestävä kuin kymmenen halpaa. Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille. |
Gabe 02.04.2012 12:58:17 | |
|
http://kitaratohtori.org/2011/11/27/jakin-vaihto/ Tuossa minusta hyvä esimerkki. Puiltaanhan edullisen tuotannon maan kitarahan voi olla mitä parhain. Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille. |
|
Gabe: http://kitaratohtori.org/2011/11/27/jakin-vaihto/ Tuossa minusta hyvä esimerkki... Esimerkki mistä? Huonosta itämaisesta muovista vai asiallisesta kotimaisesta työstä? (Vähän rumasti jäi tohtorilta ruuvin reiät paikkaamatta, itse olisin vaihtanut samankokoiseen ja -malliseen metalliseen jakkilevyyn enkä tuollaiseen kuppiversioon.) "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Gabe: http://kitaratohtori.org/2011/11/27/jakin-vaihto/ Tuossa minusta hyvä esimerkki. Puiltaanhan edullisen tuotannon maan kitarahan voi olla mitä parhain. sehän noissa halvemmissa on vähän ideanaki, pienellä vaivalla ja murto osalla hinnasta saa erinomaisen kitaran verrattuna xx merkkiseen ja made in usaan.. http://www.king-weird.com
http://www.facebook.com/kingweird
http://www.maihinnousu.net/a/1462 |
|
Valmistusmaalla ei minulle ole sen suurempaa merkitystä. Kunhan tuote on hyvä. Ameriikan Gibsonin korvasi Kiinan Ibanezi. Jossain vaiheessa hankin lisää Gibsoniitista valmistettuja kitaroita. Mahdollisesti myös fenderiittiä. "Jos mä oisin saviruukkupoika ni vonkaisin sulta iha vitusti" - Jeszse || The Eastwood || Kontrabrandin uhri. Oivallem |
|
Gabe: http://kitaratohtori.org/2011/11/27/jakin-vaihto/ Tuossa minusta hyvä esimerkki. Puiltaanhan edullisen tuotannon maan kitarahan voi olla mitä parhain. Jos tarkoitat esimerkkinäsi tuon alkuperäisen jakin laatua, niin eipä tuo mikään iso miinus kitarassa ole kun hintaeroa tulee tuolle Switchcraftin jakille 2-3 euroa. Tuollaiset jutut ei minun mielestäni vaikuta kitaran laatuun oikeastaan mitenkään, ja kuten sanoit niin vaikka puiden osalta laatu voi olla parempaa. Tai sitten olla olematta. Ja otsikon aiheeseen; ei vaikuta. Ulkonäkö, soundi ja soitettavuus ratkaisee, ehkä tässä järjestyksessä tai sitten jossain muussa. |
Gabe 02.04.2012 15:20:05 | |
|
Wradlin: Jos tarkoitat esimerkkinäsi tuon alkuperäisen jakin laatua, niin eipä tuo mikään iso miinus kitarassa ole kun hintaeroa tulee tuolle Switchcraftin jakille 2-3 euroa. Sitä tarkoitin juuri :) Juu, eihän se iso miinus ole. Hain lähinnä takaa että jossainhan se edullisempi hinta näkyy ( en nimittäin jaksa uskoa että kukaan hyväntekeväisyyttään noita edullisempia kitaroitakaan myy ) ja yleensä juuri tuossa elektroniikka osastolla se näkyy. Olen nähnyt toisaalta loistavia edullisempia kitaroita joihin on sähköpuolta/mikkejä uusittu. Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille. |
Gabe 02.04.2012 15:44:38 | |
|
Entä miettiikö kukaan muu eettisyys kysymyksiä ostaessaan kitaraa edullisemman tuotannon maista? Tämä on minulle nimenomaan ollut kynnyskysymyksenä aina, ei niinkään laatu. Säästäväthän ne valmistajat aika rutkasti rahaa kun ei tarvitse maksaa asiallista määrää palkkaa työväelle. Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille. |
|
Gabe: Entä miettiikö kukaan muu eettisyys kysymyksiä ostaessaan kitaraa edullisemman tuotannon maista? Tämä on minulle nimenomaan ollut kynnyskysymyksenä aina, ei niinkään laatu. Säästäväthän ne valmistajat aika rutkasti rahaa kun ei tarvitse maksaa asiallista määrää palkkaa työväelle. Seuraava mutuilu ei perustu mihinkään, mutta luulisin jotenkin että halvempien vehkeiden lopullisesta hinnasta menee kuitenkin suurempi osa työntekijöille kuin kalliimpien. Kalliimmissa maksaa suhteessa enemmän merkki ja ne rahat vetää kapitalisti välistä. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|