Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton ja telen erot
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Rämppy
12.03.2012 15:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Aihetta sivuten; En oo ikinä hiffannut et minkä takia jengi vieroksuu stratosta sitä pelkän keskiasennon saundii?
Ainakin Esa Pulliainen kuulemma käyttää eniten just keskimikkiä.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
PJS
12.03.2012 16:00:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Ainakin Esa Pulliainen kuulemma käyttää eniten just keskimikkiä.
 
Joo. Samoin monet muutkin ässäkitaristit vetää juttuja pelkästään keskimikillä. Mut siis tosi monet soittajat dissaa sitä keskiasentoo jostain syystä.
 
Peace!
klobasa
12.03.2012 16:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se näin on, että vaikka juuri ostamani Robert Cray strato onkin todella hyväsaundinen peli ja omaa parhaan kaulaprofiilin miesmuistiin, niin ikävä kyllä telecaster sopii mun syliini paremmin kuin strato. Tänään testailin ja telecasterin rungon palikkamaisuus on se "the" juttu mulle. Olen kasvanut ihmisenä, sillä joskus aikoinaan se palikkamaisuus oli juuri se mistä en pitänyt.
 
Laittaisin myynti-ilmoituksen Craystä nyt samantien, mut liikaa ilmoituksia laittanu jo viikon sisään...pitää venaa pari päivää. Kyl se niin on, että jos on telekuume niin ei se parane huippuhyvällä stratolla. Baja pitää saada....
 
AngieRainbow
12.03.2012 17:00:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pmu: Kyllä se näin on, että vaikka juuri ostamani Robert Cray strato onkin todella hyväsaundinen peli ja omaa parhaan kaulaprofiilin miesmuistiin, niin ikävä kyllä telecaster sopii mun syliini paremmin kuin strato. Tänään testailin ja telecasterin rungon palikkamaisuus on se "the" juttu mulle. Olen kasvanut ihmisenä, sillä joskus aikoinaan se palikkamaisuus oli juuri se mistä en pitänyt.
 
Laittaisin myynti-ilmoituksen Craystä nyt samantien, mut liikaa ilmoituksia laittanu jo viikon sisään...pitää venaa pari päivää. Kyl se niin on, että jos on telekuume niin ei se parane huippuhyvällä stratolla. Baja pitää saada....

 
Ei mitään tori-ilmoja. Mä otan ton sulta kuleksimasta.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
AngieRainbow
14.03.2012 11:15:47 (muokattu 14.03.2012 11:16:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Nyt on Robert Cray strato bursti värisenä hankittu. Kiitos vielä pohjoiseen kaupoista. Tämä oli erittäin hyvä keskustelu ja aloitusviestin pähkäilyyni löytyi täydellinen ratkaisu.
 
Bluetone Black Face -nupin odotus käy nyt entistä tuskallisemmaksi. Pari viikkoa sitten tilasin Harryltä ko. nupin ja cray strato pääsee varmasti oikeuksiinsa sen kanssa. Mutta eipä ollut marsun afd100-nupin läpin ajeltunakaan valittamista. Todella selkeä ja kirkas saundi. Kitara istuu hyvin käteen ja on kevyt soittaa.
 
Mä pistin omiin kuviin yhden foton. Hain huumorimielellä tohon kuvaan tollasta MadMatt hattu fiilistä :)
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/97522.jpg
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
PIM
14.03.2012 11:24:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei paha ollenkaan, vaikka onkin mun makuuni ehkä liian "tavallinen". Onnea uudelle pelille.
 
antnis
14.03.2012 11:35:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: No niin. Nyt on Robert Cray strato bursti värisenä hankittu. Kiitos vielä pohjoiseen kaupoista. Tämä oli erittäin hyvä keskustelu ja aloitusviestin pähkäilyyni löytyi täydellinen ratkaisu.
 
Bluetone Black Face -nupin odotus käy nyt entistä tuskallisemmaksi. Pari viikkoa sitten tilasin Harryltä ko. nupin ja cray strato pääsee varmasti oikeuksiinsa sen kanssa. Mutta eipä ollut marsun afd100-nupin läpin ajeltunakaan valittamista. Todella selkeä ja kirkas saundi. Kitara istuu hyvin käteen ja on kevyt soittaa.
 
Mä pistin omiin kuviin yhden foton. Hain huumorimielellä tohon kuvaan tollasta MadMatt hattu fiilistä :)
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/97522.jpg

 
Hieno! Hyvän valinnan teit.
 
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
mattim
14.03.2012 11:40:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: No niin. Nyt on Robert Cray strato bursti värisenä hankittu. Kiitos vielä pohjoiseen kaupoista. Tämä oli erittäin hyvä keskustelu ja aloitusviestin pähkäilyyni löytyi täydellinen ratkaisu.
 
Bluetone Black Face -nupin odotus käy nyt entistä tuskallisemmaksi. Pari viikkoa sitten tilasin Harryltä ko. nupin ja cray strato pääsee varmasti oikeuksiinsa sen kanssa. Mutta eipä ollut marsun afd100-nupin läpin ajeltunakaan valittamista. Todella selkeä ja kirkas saundi. Kitara istuu hyvin käteen ja on kevyt soittaa.
 
Mä pistin omiin kuviin yhden foton. Hain huumorimielellä tohon kuvaan tollasta MadMatt hattu fiilistä :)
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/97522.jpg

 
Just melkeen täydellinen paitsi vaahteraotelauta sais olla, kelpais kyllä mullekin tommosenakin. Onnea.
 
Matti
 
-Cale
14.03.2012 12:59:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: No niin. Nyt on Robert Cray strato bursti värisenä hankittu. Kiitos vielä pohjoiseen kaupoista. Tämä oli erittäin hyvä keskustelu ja aloitusviestin pähkäilyyni löytyi täydellinen ratkaisu.
 
Etkös juuri pieni tovi sitten kovaan ääneen julistanut les paulien ylivertaisuutta ja että stratot olet jättänyt matti&teppo yms. hutun soittajille? Oletko liittynyt tanssiorkesteriin vai mistä moinen takinkääntö? :)
 
antnis
14.03.2012 15:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Etkös juuri pieni tovi sitten kovaan ääneen julistanut les paulien ylivertaisuutta ja että stratot olet jättänyt matti&teppo yms. hutun soittajille? Oletko liittynyt tanssiorkesteriin vai mistä moinen takinkääntö? :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=z5KGLPs_gls
 
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
AngieRainbow
14.03.2012 16:52:54 (muokattu 14.03.2012 16:56:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Etkös juuri pieni tovi sitten kovaan ääneen julistanut les paulien ylivertaisuutta ja että stratot olet jättänyt matti&teppo yms. hutun soittajille? Oletko liittynyt tanssiorkesteriin vai mistä moinen takinkääntö? :)
 
Joo kyllä Gibsonin Les Paul Duncanin Alnico 2 Pro mikeillä on edelleen se "the juttu"! Siitä ei tuntuma ja saundi parane. Tämmöisiä on siis kolme talossa. Pettymykseksenne ei mitään takin kääntöä siis :) Suurimmaksi osaksi vedetään 80-luvun gnr-saundilla.
 
Kuitenkin... Joskus voi iso mieskin herkistyä. Tälläisten syvien tunteiden käsittelyyn ja ilmaisuun tarvitaan yksikelaisia mikkejä ja puhdasta saundia Bluetone-vahvistimesta. Älkää kertoko kenellekään.
 
Edit: Toisaalta omille soittotaidoille jokin Matti&Teppo / Mikko Alatalo -cover bändi voisi sopia paremmin.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
klobasa
14.03.2012 19:04:10 (muokattu 14.03.2012 19:05:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos itsellesikin. Näin ne päätökset ja kaupat tapahtuu välillä nopeaa. Mietin jo, että Robertissa on kitaraa moneksi vuodeksi, mutta kun nappasin toissapäivänä telecasterin syliin totesin, että sehän se olis pitänyt alunperinkin ostaa. Siitä puolitoistavuorokautta eteenpäin ja Cray oli jo uudella omistajalla. Ja siitä muutama tunti eteenpäin ja nyt sylissä on blonde Baja, heh.
 

 
AngieRainbow: No niin. Nyt on Robert Cray strato bursti värisenä hankittu. Kiitos vielä pohjoiseen kaupoista. Tämä oli erittäin hyvä keskustelu ja aloitusviestin pähkäilyyni löytyi täydellinen ratkaisu.
 
lonelyplayer
14.03.2012 19:56:44 (muokattu 14.03.2012 20:08:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Joo kyllä Gibsonin Les Paul Duncanin Alnico 2 Pro mikeillä on edelleen se "the juttu"! Siitä ei tuntuma ja saundi parane. Tämmöisiä on siis kolme talossa. Pettymykseksenne ei mitään takin kääntöä siis :) Suurimmaksi osaksi vedetään 80-luvun gnr-saundilla.
 
Kuitenkin... Joskus voi iso mieskin herkistyä. Tälläisten syvien tunteiden käsittelyyn ja ilmaisuun tarvitaan yksikelaisia mikkejä ja puhdasta saundia Bluetone-vahvistimesta. Älkää kertoko kenellekään.
 
Edit: Toisaalta omille soittotaidoille jokin Matti&Teppo / Mikko Alatalo -cover bändi voisi sopia paremmin.

 
Lupaamme ettemme kerro kenellekkään. Pidetään täma asia meidän ja iltapäivälehdistön välisenä asiana... :)
 
Itsellä oli aikoinaan pakko saada Gibsonin Les Paul Standard, oli hieno kitara mutta ei vaan mulla toiminut ollenkaan. Sitten innostuin SG Standardista joka edelleen seinällä roikkuu. Kun sen hankin niin tuntui että tässä se nyt on. Mutta ei... :)
Sitten iski Strato-kuume ja pari jenkkiä tuli hankittua. Siinä vaiheessa ei olisi uskonut että jonain päivänä on Telecaster se juttu.
 
Että kyllä se mieli saa muuttua ja uusiin asioihin tutustua. Mulla on varmaan seuraava hankinta joku hevikirves...
 
Nim. 60-luvun mies
 
AngieRainbow
15.03.2012 01:00:19 (muokattu 15.03.2012 01:57:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs te, jotka omistatte juuri samanlaisen robert cray straton (MadMatt & blues guitar), suhtaudutte kitaran lakkaukseen?
 
Ko. strato on ehdottomasti hyvä kitara, mutta mun makuun lakattu aika paksusti. Tämä tuntuu olevan mun mielestä nykyään aika yleinen haittapuoli monessa kitarassa. Tästä syystä tykkäsin road wornin nitrolakkauksesta.
 
Mitään muuta vikaahan tuossa crayssä ei kyllä sitten olekaan ja haukkuu kyllä helposti hintansa.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
PIM
15.03.2012 07:22:53 (muokattu 15.03.2012 07:24:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No vikaa ja vikaa, joku voi haluta sitäkin, että kitara ei heti muutaman soittokerran jälkeen ala näyttää kuluneelta. Vai kuuleeko sen kitaran soundista, että lakkaa on liian paksulti?
 
Hyvin on valmistajien aivopesu näemmä mennyt perille, kun pelkistä säätösyistä huonosti tehty maalaus on kääntynyt hyväksi asiaksi.
 
Muovinen
15.03.2012 08:19:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tässä strato vs. tele väännössä kynnyskysymykseksi nousee soundin persoonallisuus. Strato on hyvä peli ja sellainen täytyy varmasti joskus vielä hankkia, mutta kun telestä vaan saa äkäsemmät ja rupisemmat soundit irti. Lisäksi tuo baja, joka tuli hankittua istuu kätöseen niin pirun nätisti. Strato on perus, tylsä, nähty ja niin edelleen jos oikein karrikoidaan. Totta kai omaan valintaani vaikutti makuasiat ja esim. se että toisessa vaakakupissa oli jo talossa oleva Lespa, jolle hain mahdollisimman erilaista kaveria. Nyt jo polttelis päästä kokeileen myös muita telemalleja - tuo kun on ainoa tele jota oon soittanu :)
MadMatt
15.03.2012 08:31:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mitenkäs te, jotka omistatte juuri samanlaisen robert cray straton (MadMatt & blues guitar), suhtaudutte kitaran lakkaukseen?
 
Ko. strato on ehdottomasti hyvä kitara, mutta mun makuun lakattu aika paksusti. Tämä tuntuu olevan mun mielestä nykyään aika yleinen haittapuoli monessa kitarassa. Tästä syystä tykkäsin road wornin nitrolakkauksesta.
 
Mitään muuta vikaahan tuossa crayssä ei kyllä sitten olekaan ja haukkuu kyllä helposti hintansa.

 
Normityötä... Tuollaisia nuo poly-lakatut fenkut tuppaa olemaan. Kyseessä on kuitenkin selkeästi alle tonnin peli joten jostain on säästettävä. Nitro nostaisi heti hintaa useamman satasen. Minusta tuo lakkaus on kuitenkin ihan ok eikä mitenkään erityisen paksu.
 
PIM
15.03.2012 08:38:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Mulle tässä strato vs. tele väännössä kynnyskysymykseksi nousee soundin persoonallisuus. Strato on hyvä peli ja sellainen täytyy varmasti joskus vielä hankkia, mutta kun telestä vaan saa äkäsemmät ja rupisemmat soundit irti. Lisäksi tuo baja, joka tuli hankittua istuu kätöseen niin pirun nätisti. Strato on perus, tylsä, nähty ja niin edelleen jos oikein karrikoidaan. Totta kai omaan valintaani vaikutti makuasiat ja esim. se että toisessa vaakakupissa oli jo talossa oleva Lespa, jolle hain mahdollisimman erilaista kaveria. Nyt jo polttelis päästä kokeileen myös muita telemalleja - tuo kun on ainoa tele jota oon soittanu :)
 
No tuo on nyt ihan mielikuva-asia. Jos olet juuri telemaailmaan vihkiytynyt niin tottakai se näyttää ja tuntuu eksoottisemmalta kuin joku perus strato, mutta molemmistä kyllä löytyy spesiaalimpiakin elämyksiä tarjoavia versioita ihan yhtälailla.
 
McNulty
15.03.2012 08:53:14 (muokattu 15.03.2012 09:02:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Tästä syystä tykkäsin road wornin nitrolakkauksesta.
 
Olen kuullut monesta eri lähteestä ja monilta eri tahoilta tuosta Fenderin "nitrolakkauksesta". Fenkun soittimet eivät ole kokonaan nitrolla lakattu vaan ainoastaan soittimen pinta. Pohjatyöt tehdään poly-lakoilla, viimeisin kerros sitten hiontojen ja muiden jälkeen nitrolakalla, joka antaa soittimelle kellertävän-vihertävän sävyn.
 
Minusta tällaisissa tapauksissa ei voida puhua nitrolakkauksesta, ei ainakaan samassa määrin kuin esim. orkkis '52:n, '54:n tai vaikka '62:n kohdalla.
 
Moni halvempi soitin on viimeistelty polyesterilakalla joka on paksua tavaraa. Jättää siis soittimen pintaan paksun kerroksen jolloin itse puu jää "mottiin" sinne lakan sisään. Polyuretaani, jota suurin osa valmistajista PRS:stä Jacksoniin käyttävät, on helppo lakata ja työstää/kiillottaa. Sen saa huomattavasti polyesteriä ohuempana kerroksena puun pintaan, jolloin soittimessa säilyy puun sointi paremmin kuin polyesterissä. Polyuretaani ei imeydy samalla tavoin puun syihin kuin nitroselluloosalakka. Polyuretaanilla on myös helpompi viimeistellä kitara ohuin kerroksin.
 
Kun katsoo vanhoja soittimia (esim. vaikka '54 Strato) niin näkee hyvin kuinka lakkapinta on epätasainen, johtuen siitä että nitroselluloosa on imeytynyt suosaarnin huokosiin ja booreihin. Periaatteessa nitrolakkaa tarvittaisiin huomattavasti polyuretaania enemmän, jotta saavutettaisiin sama tasainen ja kiiltävä pinta. Polyuretaani jättää myös kovemman pinnan, jolloin soitin kestää naarmuja ja kolhuja nitroa paremmin. Puolensa ja puolensa siis... itse tosin valitse "karumman" ulkoasun ja hyvän soinnin, ennemmin kuin pelkän polylakatun silmäkarkin.
 
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon
fullshred
15.03.2012 09:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Olen kuullut monesta eri lähteestä ja monilta eri tahoilta tuosta Fenderin "nitrolakkauksesta". Fenkun soittimet eivät ole kokonaan nitrolla lakattu vaan ainoastaan soittimen pinta. Pohjatyöt tehdään poly-lakoilla, viimeisin kerros sitten hiontojen ja muiden jälkeen nitrolakalla, joka antaa soittimelle kellertävän-vihertävän sävyn.
 
Minusta tällaisissa tapauksissa ei voida puhua nitrolakkauksesta, ei ainakaan samassa määrin kuin esim. orkkis '52:n, '54:n tai vaikka '62:n kohdalla.

 
Jeps, ja ei taida Fenderin nykyinen nitrolakka olla ihan samaa stuffia laadultaan kun 50/60-luvulla. Varmaanki kyllä täyttää tekniset speksit että voivat käyttää "nitrolakka" -termiä markkinoinnissa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «