Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektipedaalien signaali vuotaa
1
Jahweed
09.03.2012 11:55:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisikohan joku viisaampi selittää kyseisen ilmiön ja kenties vielä kertoa miten siitä pääsee eroon?

Eli efektilaudassani muutamista pedaaleista vuotaa tempoon kytköksissä oleva signaali läpi vaikka pedaalit ovat pois päältä. Kyseessä olevat pedaalit ovat delay (T-rex replica), josta vuotaa pieni pulssi asetetun tempon mukaan, chorus (voodoo lab), josta vuotaa sellainen laserpyssymäinen soundi joka voimistuu intensityä nostettaessa sekä on myös kytköksissä nopeusasetukseen. Lisäksi vuotaa Bossin loopstation, jälleen kerran napsuu metronomi läpi.

Vaikea uskoa että kyseessä olisi itse laitteissa oleva vika joka on sattumalta tullut kaikkiin, varsinkin kun tuo delay ja chorus eivät ihan sieltä hintahaitarin alapäästä ole. Voiko syy olla siis piuhoissa? Sähköt? Joku maadoitushommeli?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

.j.

There are no wrong notes.
JuSu
09.03.2012 12:01:58 (muokattu 09.03.2012 12:02:37)

Jahweed: Osaisikohan joku viisaampi selittää kyseisen ilmiön ja kenties vielä kertoa miten siitä pääsee eroon?

Eli efektilaudassani muutamista pedaaleista vuotaa tempoon kytköksissä oleva signaali läpi vaikka pedaalit ovat pois päältä. Kyseessä olevat pedaalit ovat delay (T-rex replica), josta vuotaa pieni pulssi asetetun tempon mukaan, chorus (voodoo lab), josta vuotaa sellainen laserpyssymäinen soundi joka voimistuu intensityä nostettaessa sekä on myös kytköksissä nopeusasetukseen. Lisäksi vuotaa Bossin loopstation, jälleen kerran napsuu metronomi läpi.

Vaikea uskoa että kyseessä olisi itse laitteissa oleva vika joka on sattumalta tullut kaikkiin, varsinkin kun tuo delay ja chorus eivät ihan sieltä hintahaitarin alapäästä ole. Voiko syy olla siis piuhoissa? Sähköt? Joku maadoitushommeli?

.j.

Veikkaan, että virtapuolelta löytyy ongelma. Mikä virtalähde/lähteet?

Irroita laitteet signaaliketjusta yksi kerrallaan. Häviävätkö häiriöt jonkun laitteen ollessa pois ketjusta?

JuSu
Jahweed
09.03.2012 12:13:30

JuSu: Veikkaan, että virtapuolelta löytyy ongelma. Mikä virtalähde/lähteet?

Irroita laitteet signaaliketjusta yksi kerrallaan. Häviävätkö häiriöt jonkun laitteen ollessa pois ketjusta?

JuSu

Kiitos pikaisesta vastauksesta!

Virtalähteenä toimii Visual soundin 1 spot

http://www.visualsound.net/images/product_images/1SPOT_Combo_Pack.jpg

Tuohan on aika halpiskamaa joten lieneekö sitten siinä ongelmien alkulähde? En pääse tähän hätään tuota signaaliketjua testailemaan, mutta täytyypä tehdä sekin kunhan kämpällä käyn seuraavan kerran.

Tuhkis
09.03.2012 12:57:22

Jahweed: Osaisikohan joku viisaampi selittää kyseisen ilmiön ja kenties vielä kertoa miten siitä pääsee eroon?

.j.

Mulla teki Bossin RC-2 purkki ihan samaa eikä ollu virtalähteestä kiinni kun on laatupeli toimittamassa sitä virkaa.
Vika poistui kun möin purkin pois...=)

skebab
09.03.2012 13:22:25

.j.

Kyllä mullakin vuotaa useampikin pedaali (no ei kauhean häiritsevästi), vaikka virtalähteenä on cioks tc-10, jossa toisistaan eristetyt lähdöt. Mulla on postissa tulossa lehlen dc filter - palailen testailun jälkeen kertomaan, onko vaikutusta tuohon ja kytkemisestä aiheutuviin "paukkeisiin", jonka takia sen tilasin

Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Jahweed
09.03.2012 13:54:09

skebab: Kyllä mullakin vuotaa useampikin pedaali (no ei kauhean häiritsevästi), vaikka virtalähteenä on cioks tc-10, jossa toisistaan eristetyt lähdöt. Mulla on postissa tulossa lehlen dc filter - palailen testailun jälkeen kertomaan, onko vaikutusta tuohon ja kytkemisestä aiheutuviin "paukkeisiin", jonka takia sen tilasin

Hmm, tuo filsu vaikuttaa kiinnostavalta. Ilmoittele tosiaan kun on käyttökokemuksia kertynyt!

Rämppy
09.03.2012 14:18:41

Mulla Ibanezin Rotary-Chorus tekee sellaista (on aina tehnyt), että pienenpientä chorusefektiä on vähän aikaa havaittavissa soundissa sen jälkeen kun ko. pedaali on kytketty pois päältä. Mua valistettiin, että johtuu konkan vuotamisesta.

En sitten malttanut olla sanomatta.
skebab
09.03.2012 14:27:29

Jahweed: Hmm, tuo filsu vaikuttaa kiinnostavalta. Ilmoittele tosiaan kun on käyttökokemuksia kertynyt!

Jep. Mun piti jo saada se, mutta postissa tulikin vahingossa Saman puljun midi junction (aika saman näköiset tulitikkurasiat;)). Maanantaina pitäis tulla tuo filtteri.

Aamuhaamu
09.03.2012 15:33:32 (muokattu 09.03.2012 15:35:12)

Täällä on sama ongelma/ominaisuus Visual Sound One Spotin ja 5-lähtöisen daisychainin kanssa. En sitten muista tuliko Harley Bentonin Power Plantilla minkämoisia hurinoita... MXR:n Micro Flanger esimerkiksi suhisee hiljaisena taustalla koko ajan. Itsehän ajattelin ratkaista ongelman jonkin sortin efektiloopperilla, mutta olisihan tuo mielenkiintoista tietää onko asialle tehtävissä jotain muuta?

Rämppy: pienenpientä chorusefektiä on vähän aikaa havaittavissa soundissa sen jälkeen kun ko. pedaali on kytketty pois päältä.

E: Ja niin, pitääpä kokeilla, lähteekö mokoma suhina pois kun pitää flangeria vähän aikaa poissa päältä.

There's nothing like a Shin-Ei for that "bumble bee with a chainsaw being electrocuted in a metal trashcan" sound.
gunnar
09.03.2012 15:56:27 (muokattu 09.03.2012 15:57:56)

.j.

Veikkaan myös virtalähdettä.
Mulla kuului tempo läpi Boss DD-7 delayn kanssa. Ongelma poistui, kun laitoin Bossin omaan virtalähteeseen ja loput pedaalit ketjutin edelleen samalla vlähteellä.

Käy pedaalit läpi yksi kerrallaan toisella virtalähteellä niin, että muut pedaalit on samaan aikaan ketjutettuna. Jos ongelma poistuu jätä tämä erillinen virtalähde ko. pedaaliin ja selviät siis 20e lisäpanostuksella. Toki jos sulla on useampi näin käyttäytyvä pedaali, kätevämpi ja parempi on sitten hommata kunnon virtalähde eristetyillä lähdöillä.
Voihan vika olla pedaalissakin, mutta itse kokeilisin tätä temppua ensimmäisenä.

vvaltsu
10.03.2012 09:34:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kuuluu Ibanez FL9:stä nopeaa napsetta, jos speed on täysillä. Ei haittaa minua, kun en ikinä pidä speediä täysissä, mutta ihmetyttää. Virtalähdekin on PP2+, eli melkeen parraimpia mitä rahalla saa, joten vika on kaiketi pedaalissa.

I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin
slapvete
11.03.2012 09:06:54

Jahweed:
Virtalähteenä toimii Visual soundin 1 spot

Jos pelikaani lyötäisiin vetoa, niin näkemättäkin veikkaisin, että tämä on se syyllinen. Et ole ensimmäinen, jolla 1Spot aiheuttaa jos jonkinmoista suhinaa, ininää, räimettä ja pauketta signaalitiessä. Kohtuullisen pikkurahalla saa vaikka T-rexin Fuel Tankin, joka on jo parempi laitos.

"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
skebab
11.03.2012 09:17:16

slapvete: Jos pelikaani lyötäisiin vetoa, niin näkemättäkin veikkaisin, että tämä on se syyllinen. Et ole ensimmäinen, jolla 1Spot aiheuttaa jos jonkinmoista suhinaa, ininää, räimettä ja pauketta signaalitiessä. Kohtuullisen pikkurahalla saa vaikka T-rexin Fuel Tankin, joka on jo parempi laitos.

Mulla taasen spotti toimi aikanaan loistavasti. Vaihdoin eristetyillä lähdöillä olevaan virtalähteeseen ja samat vuodot kuuluvat edelleen, eli mulla ainkin johtuu speduista (tai Octa-Switchista)...

slapvete
11.03.2012 09:57:28 (muokattu 11.03.2012 09:57:51)

skebab: Mulla taasen spotti toimi aikanaan loistavasti. Vaihdoin eristetyillä lähdöillä olevaan virtalähteeseen ja samat vuodot kuuluvat edelleen.

Tässä onkin ongelmanratkaisuasiain ihanuus: ongelma voi johtua monesta tekijästä. Näkemättä interwebsin kautta kun piestään, niin ei voi olettaa tyhjentäviä kokonaisratkaisuja.

1Spot on omien kokemuksien mukaan sangen kehno tuotos. Siksi pelikaani sille. Muitakin ongelmia voi tietenkin olla pedaalilaudassa. Lonkalta heittäen tulisi mieleen käydä läpi 1) piuhat. Niiden pitää olla mestaruussarjaa. Oikeasti. 2) Virtalähteiden sijainti signaalitiehen nähden. Joskus ei tarvitse kuin viedä johto läheltä muuntajaa, ja häiriöt monenkertaistuvat. 3) Muut signaalitien "vedon" seikat: aloitetaan vahvistimesta, ja lisätään signaalitiehen yksi komponentti kerrallaan. Eristetään ongelmakohta, todennetaan syy ja löydetään ratkaisu.

Eikä saa unohtaa gain structurea. Se on audioasioissa - myös kitarakamoissa - jumala, jumalan poika, laki ja profeetat. Vahvistusta liikaa jossain paikkaa (tai liian vähän) johtaa ongelmiin vääjäämättä.

"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Jahweed
12.03.2012 11:20:30

slapvete: Tässä onkin ongelmanratkaisuasiain ihanuus: ongelma voi johtua monesta tekijästä. Näkemättä interwebsin kautta kun piestään, niin ei voi olettaa tyhjentäviä kokonaisratkaisuja.

1Spot on omien kokemuksien mukaan sangen kehno tuotos. Siksi pelikaani sille. Muitakin ongelmia voi tietenkin olla pedaalilaudassa. Lonkalta heittäen tulisi mieleen käydä läpi 1) piuhat. Niiden pitää olla mestaruussarjaa. Oikeasti. 2) Virtalähteiden sijainti signaalitiehen nähden. Joskus ei tarvitse kuin viedä johto läheltä muuntajaa, ja häiriöt monenkertaistuvat. 3) Muut signaalitien "vedon" seikat: aloitetaan vahvistimesta, ja lisätään signaalitiehen yksi komponentti kerrallaan. Eristetään ongelmakohta, todennetaan syy ja löydetään ratkaisu.

Eikä saa unohtaa gain structurea. Se on audioasioissa - myös kitarakamoissa - jumala, jumalan poika, laki ja profeetat. Vahvistusta liikaa jossain paikkaa (tai liian vähän) johtaa ongelmiin vääjäämättä.

Mielenkiinnosta kun en asiasta sen enempää tiedä, voisitko kertoa lisää aiheesta gain structure. Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten vahvistusta kannattaa missäkin kohtaa signaaliketjua olla?

1Spot saattaa hyvinkin olla ainakin osatekijä meikäläisen ongelmiin (en ole vieläkään päässyt käymään kämpällä reissun takia), mutta koko ongelmaa se ei aiheuta sillä delay-pedaali (T-rex replica) saa virrat oman virtalähteen kautta ja napsutus vuotaa siitäkin. Yritän päästä huomenna tai keskiviikkona viimeistään selvittelemään ongelmaa käytännössä.

Terry Pantheras
12.03.2012 11:45:45

Laita se delay eri virtalähteeseen kuin muut pedaalit niin pitäisi loppua vuodot.

Vitustako minä tiijän!?!
Jahweed
12.03.2012 11:59:21

Terry Pantheras: Laita se delay eri virtalähteeseen kuin muut pedaalit niin pitäisi loppua vuodot.

Kuten tuossa yllä totesin niin delaylla on oma virtalähde ja vuotoa esiintyy silti.

wilo
12.03.2012 12:01:03

slapvete: Lonkalta heittäen tulisi mieleen käydä läpi 1) piuhat. Niiden pitää olla mestaruussarjaa. Oikeasti. 2) Virtalähteiden sijainti signaalitiehen nähden. Joskus ei tarvitse kuin viedä johto läheltä muuntajaa, ja häiriöt monenkertaistuvat. 3) Muut signaalitien "vedon" seikat: aloitetaan vahvistimesta, ja lisätään signaalitiehen yksi komponentti kerrallaan. Eristetään ongelmakohta, todennetaan syy ja löydetään ratkaisu.

Tämäpä se on mullakin lopulta auttanut aina kaikissa hurina- ja häiriöongelmissa. Hurinoita voi tulla vaikka olis kuinka hyvät virtalähteet ja kaapelit, jos johdotukset on tehty väärin. Yksi nyrkkisääntö on, että älä kuljeta vaihtovirtaa signaalikaapelin lähellä.

skebab
12.03.2012 14:37:41

wilo: älä kuljeta vaihtovirtaa signaalikaapelin lähellä.

Tämä on tärkeä ohje, mikä saattaa monilta unohtua.

Mun pienet hurinat johtuu varmasti itse efekteistä - ja tässäkin tapauksessa pätee vertaus "suutarin plää plää plää"- eli elektroniikkaa on tullut joskus kauan sitten opiskeltua, mutta enpä jaksa aukoa purnukoita niin kauan, kun ei pahemmin hurise tai napsu...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti