Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensimmäiset overdrive pedaalit
1 2
GrooverMan
08.03.2012 13:01:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelut heti kärkeen, jos tällainen ketju jo on, haulla en kuitenkaan löytänyt.
 
Eli, mikähän mahtoi olla ensimmäinen markkinoille tullut OD-pedaali? 60-luvun puolivälissähän tulivat ekat fuzzit, treble-boosterit (esim. Rangemaster) ja boosterit joskus samoihin aikoihin. Big Muff kaiketi lasketaan distortioniksi, eli ei käy kategoriaan.
 
Rajanveto on toki hankalaa, mutta pohdintaa asiasta olis kiva kuulla.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
McNulty
08.03.2012 13:30:58 (muokattu 08.03.2012 13:36:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Pahoittelut heti kärkeen, jos tällainen ketju jo on, haulla en kuitenkaan löytänyt.
 
Eli, mikähän mahtoi olla ensimmäinen markkinoille tullut OD-pedaali? 60-luvun puolivälissähän tulivat ekat fuzzit, treble-boosterit (esim. Rangemaster) ja boosterit joskus samoihin aikoihin. Big Muff kaiketi lasketaan distortioniksi, eli ei käy kategoriaan.
 
Rajanveto on toki hankalaa, mutta pohdintaa asiasta olis kiva kuulla.

 
Niin no... Maestro FZ-1 Fuzztone oli varmaankin eka fuzzi... miedoimmillaan se on kyllä myös overdrive.
 
Kyseessä on vain laite, joka nostaa signaalin tasoa siten että se säröytyy. Tavallaan siis fuzzit, od:t ja distortionit ovat yksi ja sama asia. Mukaan voi heittää myös boosterit, EQ:t yms. Toteutustavat sen signaalin tason nostamiseksi ovatkin sitten kokonaan toinen juttu :)
 
Mutta jos ihan OD-termillä pitää olla, niin olisiko Boss OD1 tai Ibanezin jokin 70-lukulainen Overdrive-rasia (esim. OD-850)?
 
edith: Jossain oli maininta että OD-850:n sisällä oleva piirilevy oli merkitty "Maxon 1974". Maxonhan nuo Ibanezin "legendat" värkkäsi. Boss OD-1 tuli 1977 markkinoille.
 
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon
GrooverMan
08.03.2012 13:42:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Niin no... Maestro FZ-1 Fuzztone oli varmaankin eka fuzzi... miedoimmillaan se on kyllä myös overdrive.
 
Kyseessä on vain laite, joka nostaa signaalin tasoa siten että se säröytyy. Tavallaan siis fuzzit, od:t ja distortionit ovat yksi ja sama asia. Mukaan voi heittää myös boosterit, EQ:t yms. Toteutustavat sen signaalin tason nostamiseksi ovatkin sitten kokonaan toinen juttu :)
 
Mutta jos ihan OD-termillä pitää olla, niin olisiko Boss OD1 tai Ibanezin jokin 70-lukulainen Overdrive-rasia?

 
Tää rajanveto on toki hankalaa, mutta ajatuksena just se ettei noita fuzzeja vois laskea od:ksi. Eikä niistä kyllä mun kokemuksen mukaan mitään järin hyviä overdrive saundeja saa, fuzz-menoon tarkotettuja. Samoin Big Muff ei mun mielestä kuulosta hyvältä miedoilla asetuksilla, vaan on sellasta rikkonaista pörähtelyä. Tietty mikä tahansa signaalia nostava laatikko (josta saa kliinihköä volaa) voi toimia hyvänä putkivahvistimen buusterina, mutta sillon se särö tullee ainakin 90 prosenttisesti vahvistimesta. Sitä mä kans mietin että tollanen od, joka siis itsessään tuottaa säröä, niin onko se eka siellä vuodessa -79 TS-808:ssa? Hyvä haastaja saattais olla EHX:n Muff Fuzz (v. -69), joka nimestään huolimatta ei fuzz ole, vaan tuottaa enemmänkin od-tyyppistä säröä. Se, että onko se enemmänkin old skool booster, on sitte pohdinnan arvonen juttu.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Sakmongkol
08.03.2012 13:44:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: edith: Jossain oli maininta että OD-850:n sisällä oleva piirilevy oli merkitty "Maxon 1974". Maxonhan nuo Ibanezin "legendat" värkkäsi. Boss OD-1 tuli 1977 markkinoille.
 
Maxon D&S OD-801 ja Ibanez OD-850 olivat vissiin aika samoja vehkeitä ja perustuivat Big Muffiin. Ennen Boss OD-1:tä tuli ainakin DOD 250.
 
"Sakke on Mnetin ehdoton Keisari ja Hallitsija." -Folkson
McNulty
08.03.2012 13:47:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites EHX LPB-1?
Nimessä ei ole "overdrive" termiä, mutta soundihan on "OD". Mike Matthews duunasi moisen vuonna 1969.
 
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon
GrooverMan
08.03.2012 13:54:28 (muokattu 08.03.2012 14:30:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Mites EHX LPB-1?
Nimessä ei ole "overdrive" termiä, mutta soundihan on "OD". Mike Matthews duunasi moisen vuonna 1969.

 
LPB = Linear Power Booster, eli ideana tossa Matthewsilla oli kliinibuusti. itellä on tollanen re-issue, toimii hyvin putkarin tönimisessä särölle, muttei itsessään tosiaan tuota juurikaan säröä. Samana vuonna tuli se Muff Fuzz, joka on samantyyppinen LPB-1:n kanssa, mutta tuottaa myös jonkin verran säröä itsessään.
 
Luulen, että toi sana fuzz nimessä johtu vaan siitä, ettei oikein muitakaan termejä tuolloin ollut vielä käytössä ton kaltaselle pedaalille.
 
EDIT: DOD 250 olikin uus tuttavuus, millonhan tällainen on tullut markkinoille?
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
fox
08.03.2012 14:30:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Tää rajanveto on toki hankalaa, mutta ajatuksena just se ettei noita fuzzeja vois laskea od:ksi. Eikä niistä kyllä mun kokemuksen mukaan mitään järin hyviä overdrive saundeja saa, fuzz-menoon tarkotettuja. Samoin Big Muff ei mun mielestä kuulosta hyvältä miedoilla asetuksilla, vaan on sellasta rikkonaista pörähtelyä. Tietty mikä tahansa signaalia nostava laatikko (josta saa kliinihköä volaa) voi toimia hyvänä putkivahvistimen buusterina, mutta sillon se särö tullee ainakin 90 prosenttisesti vahvistimesta. Sitä mä kans mietin että tollanen od, joka siis itsessään tuottaa säröä, niin onko se eka siellä vuodessa -79 TS-808:ssa? Hyvä haastaja saattais olla EHX:n Muff Fuzz (v. -69), joka nimestään huolimatta ei fuzz ole, vaan tuottaa enemmänkin od-tyyppistä säröä. Se, että onko se enemmänkin old skool booster, on sitte pohdinnan arvonen juttu.
 
Kiintoisa aihe kyllä.. ja hyvin hankala sanoa, mikä noist oli mikä. Noita "boostereita" oli jo 60-luvulla monia, ja kovat harrastaja-elektroniikkavelhot rakenteli sitten uusia "versioita". Kovasti suosittuja teollisia vehkehiä tuolloin "alkuaikoina" oli kaikenmoiset wah-fuzzit, wau-fuzzit ym. yhdistelmäpolkimet, olihan noita (rakenteeltaan hyvinkin yksinkertasia) stand-alone fuzzeja mm. Schallerilla ja monilla muillakin. Ihan perusfuzzihan ei välttis tarvitse muuta ku klippausdiodit, ja ehken jonkinmoista esivahvistusta trankuilla..
 
Tuossa on hupaisaa luettavaa muunmuassa:
http://www.electricguitartrends.com … /the-fuzz-pedal-history-and-trends/
 
alkaen Maestron FuzzTonesta. Tai Link Wraysta ja" link-kuveitsestä" tai Ike Turnerin paiskomasta vahvarista, kuten tuossa todetaan:
"A guitar amp had been accidently dropped and a tube output stage shorted out, creating the distorted sound." ja tämä siis 1951..
Luulisin, että tuon Maestro FuzzTonen (1962) asema olis "ensimmäinen teollisesti valmistettu" dist/fuzz/booster -pedaali.
Itäisten maitten näppärät pojat sitten Nisshin Onpa Seisakusho -tehtaalla (Maxxon) tekivät sen "toisen" merkkipaalun, operaatiovahvistinta hyväksikäyttäen..mutta kyllähän tuohon 20 vuoden "väliaikaan" mahtuu vaikka minkä moista pöristintä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
GrooverMan
08.03.2012 14:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Kiintoisa aihe kyllä.. ja hyvin hankala sanoa, mikä noist oli mikä. Noita "boostereita" oli jo 60-luvulla monia, ja kovat harrastaja-elektroniikkavelhot rakenteli sitten uusia "versioita". Kovasti suosittuja teollisia vehkehiä tuolloin "alkuaikoina" oli kaikenmoiset wah-fuzzit, wau-fuzzit ym. yhdistelmäpolkimet, olihan noita (rakenteeltaan hyvinkin yksinkertasia) stand-alone fuzzeja mm. Schallerilla ja monilla muillakin. Ihan perusfuzzihan ei välttis tarvitse muuta ku klippausdiodit, ja ehken jonkinmoista esivahvistusta trankuilla..
 
Tuossa on hupaisaa luettavaa muunmuassa:
http://www.electricguitartrends.com … /the-fuzz-pedal-history-and-trends/
 
alkaen Maestron FuzzTonesta. Tai Link Wraysta ja" link-kuveitsestä" tai Ike Turnerin paiskomasta vahvarista, kuten tuossa todetaan:
"A guitar amp had been accidently dropped and a tube output stage shorted out, creating the distorted sound." ja tämä siis 1951..
Luulisin, että tuon Maestro FuzzTonen (1962) asema olis "ensimmäinen teollisesti valmistettu" dist/fuzz/booster -pedaali.
Itäisten maitten näppärät pojat sitten Nisshin Onpa Seisakusho -tehtaalla (Maxxon) tekivät sen "toisen" merkkipaalun, operaatiovahvistinta hyväksikäyttäen..mutta kyllähän tuohon 20 vuoden "väliaikaan" mahtuu vaikka minkä moista pöristintä.

 
Joo kiinnostavaa luettavaa. Viittaatko tolla Maxxonin pöristimellä 808:n? Sekö tuli vasta 70-luvun lopussa?
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
fox
08.03.2012 15:19:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Joo kiinnostavaa luettavaa. Viittaatko tolla Maxxonin pöristimellä 808:n? Sekö tuli vasta 70-luvun lopussa?
 
Ootapa, tsekkaan: tarkalleen TS 808 julkistettiin 1977, ja oli valmistuksessa aina TS 9:n asti, valmistus loppui osittain siksi, että se neliskanttinen switchi poistui alihankkijan mallistosta.
Tuo Nisshin Onpa Seisakusho (eli Maxxon) valmisti Ibanezin (Hoshino Gakki) pedaalit, sekä käämi mikkejä Hoshinolle ja monille muille soitinvalmistuttajille.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
GrooverMan
09.03.2012 07:37:02 (muokattu 09.03.2012 07:38:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uups, tuplat.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
GrooverMan
09.03.2012 07:37:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Ootapa, tsekkaan: tarkalleen TS 808 julkistettiin 1977, ja oli valmistuksessa aina TS 9:n asti, valmistus loppui osittain siksi, että se neliskanttinen switchi poistui alihankkijan mallistosta.
Tuo Nisshin Onpa Seisakusho (eli Maxxon) valmisti Ibanezin (Hoshino Gakki) pedaalit, sekä käämi mikkejä Hoshinolle ja monille muille soitinvalmistuttajille.

 
Ok. Ehkä se TS808 on sitten eka od-pedaali siinä mielessä kuin se tänä päivänä käsitetään. Kävin Youtubessa tsekkaamassa DOD 250 klippejä, ja se on kyllä tavallaan od:mainen, mutta kuitenkin silleen vähän samalla tavalla boosterimainen ja fuzzisti söhryinen kuin tuo Muff Fuzz. Sinänsä DOD 250 oli kiinnostava tuttavuus, melkein alkoi gas iskemään :) Sattuuko kukaan tietämään sen historiasta, milloin tullut markkinoille jne?
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Jone the Bone
09.03.2012 08:38:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Ok. Ehkä se TS808 on sitten eka od-pedaali siinä mielessä kuin se tänä päivänä käsitetään. Kävin Youtubessa tsekkaamassa DOD 250 klippejä, ja se on kyllä tavallaan od:mainen, mutta kuitenkin silleen vähän samalla tavalla boosterimainen ja fuzzisti söhryinen kuin tuo Muff Fuzz. Sinänsä DOD 250 oli kiinnostava tuttavuus, melkein alkoi gas iskemään :) Sattuuko kukaan tietämään sen historiasta, milloin tullut markkinoille jne?
 
Rajanveto overdrive- ja distortion-tyyppisten säröjen välille on joskus vaikeaa jopa laitevalmistajille itselleen. DOD Overdrive Preamp 250 on kytkennältään lähestulkoon samanlainen, kuin saman aikakauden MXR Distortion+. Pienet soundierot johtuvat lähinnä erityyppisistä (pii/germaniun) diodeista, joilla signaalin leikkaantuminen muodostetaan.
 
Itselläni on tallessa DODin esite vuodelta 1976, jossa mm. DOD Overdrive Preamp 250 esiteltiin, tuolloin harmaalla ulkoasulla. Myöhemmin kotelo muuttui keltaiseksi, mutta kytkentä säilyi ilmeisesti samana.
 
DODin esitteessä mainitaan, että efektien kaupallinen valmistus aloitettiin jo vuonna 1974. Itselläni on alkuperäinen harmaakoteloinen Compressor 280, joka tosin on jäänyt kaapin hyllylle uudempien kompuroiden vallatessa paikan pedaalilaudasta.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Aamuhaamu
09.03.2012 15:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin vain, mikäköhän siinä oikein on, kun nämä 40v vanhukset tuntuvat edelleen olevan niitä parhaimman kuuloisia suristimia? Ymmärrän kyllä, että kaikki olemassaolevat säröt perustuu käytännössä muutamaan klassikkopiiriin, joita sitten varioidaan, mutta silti jotenkin hyvin erikoista ettei elektroniikan kehitys ole - IMHO - juurikaan näkynyt tällä saralla.
 
There's nothing like a Shin-Ei for that "bumble bee with a chainsaw being electrocuted in a metal trashcan" sound.
blaekie
09.03.2012 15:55:37 (muokattu 09.03.2012 21:46:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

------------------------------------
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
rrroope
09.03.2012 22:20:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aamuhaamu: Mietin vain, mikäköhän siinä oikein on, kun nämä 40v vanhukset tuntuvat edelleen olevan niitä parhaimman kuuloisia suristimia? Ymmärrän kyllä, että kaikki olemassaolevat säröt perustuu käytännössä muutamaan klassikkopiiriin, joita sitten varioidaan, mutta silti jotenkin hyvin erikoista ettei elektroniikan kehitys ole - IMHO - juurikaan näkynyt tällä saralla.
 
se johtuu siitä, että kaikki parhaat rokkibiisit tehtiin tuolloin 40v sitten. silloin soittajat käytti niitä harvoja laitteita joita nyt sattui markkinoilla olemaan. nuo saundit sitten jäi historiaan kuuluisilla levytyksillä ja siksi edelleen juuri noita saundeja haluamme vaikka ei nuo laitteet välttämättä olisi olleet juuri niiden soittajien mielestä täydellisiä.
 
GrooverMan
10.03.2012 08:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: se johtuu siitä, että kaikki parhaat rokkibiisit tehtiin tuolloin 40v sitten. silloin soittajat käytti niitä harvoja laitteita joita nyt sattui markkinoilla olemaan. nuo saundit sitten jäi historiaan kuuluisilla levytyksillä ja siksi edelleen juuri noita saundeja haluamme vaikka ei nuo laitteet välttämättä olisi olleet juuri niiden soittajien mielestä täydellisiä.
 
Tämä on varmaan iso osa kuviota, alamme pitää siitä mitä toistuvasti kuulemme. Ehkä siks ei kannata tehdä mitään uudentyyppisiä speduja, ei jengiä sais kuitenkaan houkuteltua niitä ostamaan isommissa määrin.
 
Tavallaan tää on valitettavaa, populaarimusan suhteen ollaan pisteessä, jossa kaikkein hedelmällisin kehitysvaihe on auttamatta takana päin. Se heijastuu tavallaan ihan kaikkeen, itse musasta kaikkiin oheistarvikkeisiin jolla musaa tehdään.
 
Hyvää musaa toki tehdään edelleen, kuten myös hyviä pedaaleita, mutta enemmän tai vähemmän niissä katsellaan taaksepäin.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
trih
10.03.2012 08:42:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Tämä on varmaan iso osa kuviota, alamme pitää siitä mitä toistuvasti kuulemme. Ehkä siks ei kannata tehdä mitään uudentyyppisiä speduja, ei jengiä sais kuitenkaan houkuteltua niitä ostamaan isommissa määrin.
 
Tavallaan tää on valitettavaa, populaarimusan suhteen ollaan pisteessä, jossa kaikkein hedelmällisin kehitysvaihe on auttamatta takana päin. Se heijastuu tavallaan ihan kaikkeen, itse musasta kaikkiin oheistarvikkeisiin jolla musaa tehdään.
 
Hyvää musaa toki tehdään edelleen, kuten myös hyviä pedaaleita, mutta enemmän tai vähemmän niissä katsellaan taaksepäin.

 
Joo sähkökitarasoundit on kaikki jo luotu. Viimeisin kehityshän on ollut higainin boostaaminen od-spedulla siinä metallisemmassa maailmassa tiukempaa alavirejunttaa saadakseen. En usko että kukaan enää keksii mitään korvia mullistavaa pörinää sähkismaailmassa, täytyy siis keskittyä vaan hyvien biisien tekemiseen :).
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Illu
11.03.2012 19:45:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Colorsound Overdriver?
 
http://www.kitrae.net/music/Music_mp3_Colorsound_Sound.html
 
GrooverMan
12.03.2012 12:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illu: Mites Colorsound Overdriver?
 
http://www.kitrae.net/music/Music_mp3_Colorsound_Sound.html

 
Oliskohan siinä ensimmäinen (1971) pedaali jonka nimessä on "overdrive"? Tossa sivulla tosin sanotaan:
 
"The Overdriver gives a very transparent and super clean boost that sounds very dynamic and open."
 
ja:
 
"The drive control really does not do much, but when you get to the 90%-100% setting, the doors open wide. A very nice vintage Fuzz Face type overdrive blasts in."
 
Eli enemmän boosti, joka ääriasetuksilla menee fuzzin puolelle. No, tää nyt todistaa sen mitä on tässä keskustelussa monesti sivuttu, rajanveto on oikeestaan aivan mahdotonta :)
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
PJS
12.03.2012 12:20:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Oliskohan siinä ensimmäinen (1971) pedaali jonka nimessä on "overdrive"? Tossa sivulla tosin sanotaan:
 
"The Overdriver gives a very transparent and super clean boost that sounds very dynamic and open."
 
ja:
 
"The drive control really does not do much, but when you get to the 90%-100% setting, the doors open wide. A very nice vintage Fuzz Face type overdrive blasts in."
 
Eli enemmän boosti, joka ääriasetuksilla menee fuzzin puolelle. No, tää nyt todistaa sen mitä on tässä keskustelussa monesti sivuttu, rajanveto on oikeestaan aivan mahdotonta :)

 
Eiks overdriven oo tarkoituskin olla lähinnä buusti joka puskee vahvarin etuasteen särölle?
 
Peace!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti