Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Köyhän miehen räkki
1
hallu
20.02.2012 00:27:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, rupesin tässä fundeeraamaan ja en siis ole ihan tosissani aikeissa tällaista laittaa, ainakaan tähän hätään. Mitäpä sanotte olisiko mistään kotoisin semmoinen räkkirakennelma, että ottaisi etuseksi vaikkapa 11R:n (halvempi kuin AxeFX ja mukavaman näköinen katsella) ja kaksi kappaletta Tech21 power engine 60 hoitamaan päättäreiden ja kajareiden virkaa (niitä on vissiin olemassa 4x10). Siinähän olisi hyvin pitkälti kaikki mitä tarvitsee ja toisaalta siihen voisi räkkityyliin kasata ennen ja jälkeen etusen sitten mitä härpäkkeitä huvittaa. Siinähän olisi 2x60 watin omilla eq:illa varustettua päättäriä (transistoria, mutta en tiedä onko niissä niitä Techi21:n mallinnuskytkentöjä).

Oikeisiin räkkikamoihin kun vertaa, niin tallainen setuppi tulisi tosi halvaksi, mutta olisiko tästä mihinkään, mitä arvelette? ei nyt tarvitse lähteä minkään kymppitonnin mesan läjän kanssa viivalle, mutta pääsisikö yhtään stereoräkin makuun? varmaan puolentoista tonnin hintaanhan tuollaisen kutakuinkin saisi eli hyvähkön kombon hinnalla oikea räkki?

Jos oikeita räkkikamoja katsoo, niin hyvä päättäri yksistään jo maksaa parisen tonnia joten en tässä kuvittelekaan sellaisten kanssa kilpailtavan, mutta himaan ja treenikämpälle tommonen voisi olla mahdollinen.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ReBeat
20.02.2012 01:06:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Oikeisiin räkkikamoihin kun vertaa, niin tallainen setuppi tulisi tosi halvaksi, mutta olisiko tästä mihinkään, mitä arvelette?

Musta tuntuu että ainoa, joka osaisi sanoa olisko tosta mihinkään, olis kulloinenkin käyttäjä. Mitkä on tarpeet, mieltymykset jne. Varmasti tosta saa stereona tulemaan kaiken. Mahdollisuudet on tiedossa niin sitten on vielä jäljellä kaikki se, että mitä niillä pyrkisi käytännössä tekemään ja tuleeko siellä oikeasti raja vastaan millon joku säätö ei tunnu riittävän.

JuSu
20.02.2012 07:43:34

hallu: Jos oikeita räkkikamoja katsoo, niin hyvä päättäri yksistään jo maksaa parisen tonnia...

Ei maksa. Tonnilla saa uutenakin oikein päteviä putkipäätteitä, esim: http://www.thomann.de/fi/engl_e_84050_power_amp.htm . Käytettynä putkipelejä pyörii alta viidensadan, esim. Peavey Classic 50/50, Marshall 50/50.

Uusi Power Engine maksaan karvan alle neljäsataa, eli parihinta on n. 800 euroa. Tuolla rahalla saa varmasti käytettynä putkipäätteen ja ihan passelin kaapin siihen päälle. Tai uutena Rocktron Velocity http://www.thomann.de/fi/rocktron_velocity_300.htm . Jää vielä kaappibudjettia n. viisi sataa.

Toki noi Power Enginet olisi näppäriä, mutta se päätös ei kyllä ole budjetista kiinni. Tuolla budjetilla mä ottaisin mallintavan kaveriksi kyllä mainitun Rocktronin, viidellä huntilla saa jo oikeasti hyvän 2x12" kaapin siihen perään.

JuSu
TTV
20.02.2012 07:54:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kanavakohtainen sävynsäätö on tarpeen, niin ehdotan seuraavaa: 11R -> 2 x eq -> 2 x EH:n caliber 44 trankkupääte -> kaapit. On halpa ja taipuisa, isommat areenat vaatii vain pääteosion päivittämisen.

"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
hallu
20.02.2012 10:40:51

Okei, eli ei tuo minun räkki-ideani saanut kannatusta. Ymmärrän, etä aktiivikaappi ei oikein myöskään toteuta räkin ideaa eli ei ole täysin erillislaitteita kun on se päätevahvistin ja kaappi samassa. Pikkuisen ehkä aloitusviestissäni liioittelin räkkikamojen hintoja, mutta lähinnä laadukkaat räkkikamat lasketaan useissa kiloeuroissa. Enkä tarkoittanut etteikö halvemmat olisi hyviä.

Ehkä se jättäisi tosiaan kentän paremmin auki suunnittelulle, jos hylkäisi ajatuksen noista aktiivikaapeista ja katsoisi erillisen hyvähkön (ehdottomasti alle tuhannen euron) päätevahvistimen ja vaikka tavalliset 4x10 tai 4x12 kaapit (en tiedä mahtaako kaappeina olla pienempiä kokoja esim. 4x8 tms?). Itselle ehkä voisi olla juurikin 4x10 tai 2x12 kaapit sopivat koska 4x12 tuntuu vähän suurilta.

Olen aina käytellyt komboja ja niistä tykkään, mutta periaatteessa nuo räkkihässäkätkin tuntuvat tutustumisen arvoisilta ja kiinnostavilta. Stereon voi tietenkin toteuttaa muullakin tavalla, mutta räkissä se tulisi luonnollisena osana vähän niin kuin kaupantekijäisiksi.

JuSu
20.02.2012 10:57:50 (muokattu 20.02.2012 10:58:21)

hallu: Okei, eli ei tuo minun räkki-ideani saanut kannatusta.

En nyt niinkään sanoisi. Tarpeesta ja soundista kiinni, eli jos tuollainen systeemi tuntuu itselle mukavalta ja kuulostaa omaan korvaan oikealta, niin näppärähän se on. Itse ainakin halusin tuoda esille, että vaihtoehtoja on samassa hintahaarukassakin ilman, että laadusta tarvitsee tinkiä.

Ehkä se jättäisi tosiaan kentän paremmin auki suunnittelulle, jos hylkäisi ajatuksen noista aktiivikaapeista

Ei sitä ajatusta kannata hylätä, mutta mieti vaihtoehtojakin, kun ei budjetti tosiaan ole rajoitteena.

en tiedä mahtaako kaappeina olla pienempiä kokoja esim. 4x8 tms?

On. Mulla oli joskus Rolandin 4x8" -komero, joka toimi nimenomaan mallintavan etusen ja trankkupäätteen kanssa yhteen kivasti. Nykyään ainakin Blackstar tekee 4x8" -kaappia, eikä ole kalliskaan. Soundista en osaa sanoa.

http://www.musamaailma.fi/epages/musa.sf/fi_FI/?ViewObjectID=2236898

JuSu
wilo
20.02.2012 11:19:43

Mites olis 11R:n kaveriksi räkkiin 2x15-alueinen graafinen eq ja luotettava stereotransistoripääte, vaikkapa rocktron velocity. Räkin kaveriksi sitten tarpeen mukaan kaappeja, eikä toi eq ole välttämättä edes tarpeellinen. Olisi mukavan modulaarinen setti.

JuSu
20.02.2012 12:33:51

wilo: Mites olis 11R:n kaveriksi räkkiin 2x15-alueinen graafinen eq ja luotettava stereotransistoripääte, vaikkapa rocktron velocity. Räkin kaveriksi sitten tarpeen mukaan kaappeja, eikä toi eq ole välttämättä edes tarpeellinen. Olisi mukavan modulaarinen setti.

Tulikos luettua muuta kuin aloitusviesti...? =)

JuSu
hallu
20.02.2012 14:16:33

JuSu: En nyt niinkään sanoisi. Tarpeesta ja soundista kiinni, eli jos tuollainen systeemi tuntuu itselle mukavalta ja kuulostaa omaan korvaan oikealta, niin näppärähän se on. Itse ainakin halusin tuoda esille, että vaihtoehtoja on samassa hintahaarukassakin ilman, että laadusta tarvitsee tinkiä.

Ei sitä ajatusta kannata hylätä, mutta mieti vaihtoehtojakin, kun ei budjetti tosiaan ole rajoitteena.

On. Mulla oli joskus Rolandin 4x8" -komero, joka toimi nimenomaan mallintavan etusen ja trankkupäätteen kanssa yhteen kivasti. Nykyään ainakin Blackstar tekee 4x8" -kaappia, eikä ole kalliskaan. Soundista en osaa sanoa.

http://www.musamaailma.fi/epages/musa.sf/fi_FI/?ViewObjectID=2236898

JuSu

No tuo Blacstarhan olisi justiinsa kuin nyrkki silmään näihin minun mietteisiini:-) ja 60W on tehonkestoltaankin juuri sitä mittaluokkaa, jota olen pohtinut eli kompakti räkki.

wilo
20.02.2012 14:36:13

JuSu: Tulikos luettua muuta kuin aloitusviesti...? =)

JuSu

Öö... tuli, kuis niin?

JuSu
20.02.2012 14:52:12 (muokattu 20.02.2012 14:52:33)

wilo: Öö... tuli, kuis niin?

Ei sillä etteikö vastaus olisi ollut hyvä ja asiallinen, mutta siinä asiasisällössä vaan sinänsä ei ollut juuri mitään, mitä ei ois aiemmissa viesteissä jo käsitelty. Vähän haiskahti, ettei olis luettu koko ketjua.

Mutta mun virhe, vähän turhaahan tuohon oli puuttua. Sorry.

JuSu
Vainottu
21.02.2012 08:03:12

Mä hommasin tuossa tovi sitten Ada mp1 etusen ja marshallin 20/20 pääteasteen reiluun 700 euroon käytettynä. Toimii tämäkin köyhän miehen räkki. :)

Kitara on soitin
_Tony_
21.02.2012 22:42:46

Osta multa tästä "oikea" räkki;-) Kaikki valmiina 6U:n räkissä.

- Rocktron Prophesy etuaste ja efektiprossu
- BBE 362 Sonic Maximizer
- Engl 920/50 putkipäättäri

En tee tuolla mitään koska mulla on myös toinen miniräkki jossa AXE-FX II ja Matrix GT800FX.

"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti