Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Chorus hyötykäyttöön
1 2 3 4 5
Traktor X
23.02.2012 00:02:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Estranged: Tsekkaa Adblock.
 
Tattista !
 
Osteri
23.02.2012 11:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swan: ...chorus on yhä kaunis saundi.
 
Olen samaa mieltä, chorus on kaunista. Olkoonkin että vanha keksintö on jurnutettu biiseissä vuosikymmenet, mutta silti se edelleen kuulostaa hienolta....sopivassa määrin käytettynä. Itselleni sillä on hyötykäyttöä coverbiisin tulkitsemisessa lähinnä jos esimerkiksi miettii onko akkarin paikka vai polkeeko choruksen päälle, kun laiskana ei jaksa keppiä vaihdella ja jotenkin clean sopisi paremmin kuin säröt. Korostan termiä "biisin tulkinta" tässä yhteydessä, eli sitten tulee sellaista soundia siihen kohtaan. On noilla vedetty päin mäntyäkin, mutta onneksi tulkintaa on mahdollista muuttaa, jos bändistä siltä tuntuu. Biisin lopputuloshan kuitenkin ratkaisee.
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
fullshred
23.02.2012 11:52:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erkki esittelee yhden tavan käyttää chorusta: http://www.youtube.com/watch?hl=fi&v=VZruE7E_4OU
 
Ite tykkään kovasti tommosesta hifimmästä chroussoundista. Tossa nyt tietty vaikuttaa pikkasen soittajakin.. :-) Ihan hyvä video muuteski.
 
rheinone
14.03.2012 22:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks tässä ookin koorus joka Johnny Winterillä on kehissä?
 
http://www.youtube.com/watch?v=UTwde6CqfWs
 
Hyvin maustaa tommosta overdrivattua liidisaundia. Mä tykkään.
 
Laulava Kylätohtori
14.03.2012 22:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivaltahan tuo kuulostaa, mutta minä myin oman choruksen. En löytänyt käyttöä ja IMO vibe on paljon parempi efekti...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Numb
15.03.2012 10:29:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kivaltahan tuo kuulostaa, mutta minä myin oman choruksen. En löytänyt käyttöä ja IMO vibe on paljon parempi efekti...
 
Juu, vibe on parempi ja phaser vielä parempi. Mutta jos tarttee chorus-soundin, niin silloin paras on chorus.
 
Terv. Kikki Hiiri
HS
15.03.2012 10:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Chorushan on mitä mainioin kertosäkeen elävöittäjä - maltillisesti käyttäen tietysti :)
... ja nyt kun kerran choruksista on puhe, niin suositelkaapas jotain kirkassoundista chorusta hintaluokassa alle 200€.
 
"Soita sillain... sillain... silleen niinku... sillain... ... ... ... hyvin".
elon arska
15.03.2012 12:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HS: Terve
 
Chorushan on mitä mainioin kertosäkeen elävöittäjä - maltillisesti käyttäen tietysti :)
... ja nyt kun kerran choruksista on puhe, niin suositelkaapas jotain kirkassoundista chorusta hintaluokassa alle 200€.

 
Boss CE-5. Varmasti saapi haluamansa määrän kirkaa ulos tuosta.
 
rheinone
15.03.2012 13:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Juu, vibe on parempi ja phaser vielä parempi. Mutta jos tarttee chorus-soundin, niin silloin paras on chorus.
 
Näinhän se on. Phaser on kyä muljuttimista ehdottomasti paras!
 
HS:
 
Chorushan on mitä mainioin kertosäkeen elävöittäjä - maltillisesti käyttäen tietysti :)
... ja nyt kun kerran choruksista on puhe, niin suositelkaapas jotain kirkassoundista chorusta hintaluokassa alle 200€.

 
CE-2. Tossa on sulle asetuksetki valmiiks katottuna:
 
http://www.vinylrecords.ch/winter/winter_guitars.html
 
loner
15.03.2012 15:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi aina kun joku mainitsee chorus-sanan, niin heti joku manki alkaa kehumaan phaseria tms parempana? Ne on ihan eri efektejä ja jos tykkää phaser-soundista niin ei siinä mitään mutta miten se kaikki liittyy chorukseen?
 
rheinone
15.03.2012 16:10:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loner: Miksi aina kun joku mainitsee chorus-sanan, niin heti joku manki alkaa kehumaan phaseria tms parempana? Ne on ihan eri efektejä ja jos tykkää phaser-soundista niin ei siinä mitään mutta miten se kaikki liittyy chorukseen?
 
Ainakin mun osalta se oli huumoria. Kai se tulee siitä kun joku nimeltä mainitsematon mnetin jäsen sauhusi täällä joskus: "Choruksella ei tee mitään. Sehän on köyhän miehen phaseri".
 
Muovinen
15.03.2012 17:38:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin möin choruksen pois, kun ei sitä tullut käytettyä. Mun korvaan chorus on helposti liian kasari ja siitä tulee jotenkin limanen fiilis (varsinkin kliineissä). Mutta kyllä chorustakin voi käyttää tyylikkäästi, luulisin ;)
 
-General Petrovsky
loner
15.03.2012 18:08:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Ainakin mun osalta se oli huumoria. Kai se tulee siitä kun joku nimeltä mainitsematon mnetin jäsen sauhusi täällä joskus: "Choruksella ei tee mitään. Sehän on köyhän miehen phaseri".
 
En tarkoittanut kirjoitustasi vaan aina chorus keskustelussa törmää samaan juttuun. On ne kuitenkin eri efektejä ja toinen tykkää toisesta jne..
 
konehes
03.05.2017 19:49:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1875 päivää vanhaan aiheeseen!
 
No, eipä chorustakaan tule keskimäärin kovin paljon useammin käytettyä. Nyt kuitenkin olisi tarvetta laadukkaalle chorukselle, jolla pärjäisi seuraavat vuodet. Potentiaalisimpina vaihtoehtoina ovat olleet Mad Professorin Electric Blue ja Walrus Audion Julia, mutta kumpikin on melko kalliita. Sen sijaan Source Audion pedaalien hinta on tippunut äskettäin reippaasti, ja esimerkiksi Gemini Choruksen saisi Thomannilta hintaan 119 €, kun se on ollut aiemmin noin 180 €.
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä? YouTuben perusteella se ainakin vaikuttaa monipuoliselta ja hyväsoundiselta purkilta.
 
Tähän asti olen sinnitellyt Danelectron vanhalla Cool Cat Choruksella, mutta se ohentaa soundia reippaasti ja samalla boostaa volumea. Tämähän oli melkeinpä mnetin virallinen suositus chorus-pedaaliksi joskus reippaasti yli kymmenen vuotta sitten. Samoihin aikoihin joka toisella oli särönä Bad Monkey. :)
 
cherub with heavy metal machine
petrip
03.05.2017 20:08:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konehes:
Tähän asti olen sinnitellyt Danelectron vanhalla Cool Cat Choruksella, mutta se ohentaa soundia reippaasti ja samalla boostaa volumea.

 
Riippuu taas kovasti siitä, mitä haet Chorukselta. Analoginen soundaa erilaiselle kuin digitaalinen ja sitten on nämä mallintavat muljuttimet. Itselläni ei ole enää erillistä Chorus-pedaalia, vaan olen sen yhdistänyt Delay-soundeihin. Eli sellainen Delay, jossa modulaation säätömahdollisuus voisi olla myös yksi vaihtoehto. Carl Martinilta tullut juuri kohtuuhintainen purkki ulos:
 
https://www.youtube.com/watch?v=iJxLvapwAZg
 
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
konehes
03.05.2017 20:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petrip: Riippuu taas kovasti siitä, mitä haet Chorukselta. Analoginen soundaa erilaiselle kuin digitaalinen ja sitten on nämä mallintavat muljuttimet.
 
Hakusessa on sellaista The Cure -tyyppistä soundia joihinkin satunnaisiin juttuihin. Bossin pedaaleista sen soundin toki saisi, mutta ne ei oikein muuten innosta. Tuota Source Audion pedaalia voi säätää myös jonkinlaisen sovelluksen kautta samaan tapaan kuin TC Electronicin laitteita, joten siitä ajattelisi lähtevän monenlaista soundia.
 
Itselläni ei ole enää erillistä Chorus-pedaalia, vaan olen sen yhdistänyt Delay-soundeihin.
 
Mullakin on delay-soundeissa jonkin verran modulaatiota mukana, mutta se on kuitenkin hiukan eri juttu. Nyt on selkeämmin chorus etsinnässä.
 
cherub with heavy metal machine
Stone
17.02.2018 12:02:13 (muokattu 17.02.2018 12:19:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostoa!
 
Piti aikoinaan hommata chorus kokeiluun, mutta niin vaan yhä jäänyt...
 
Nyt olisin kiinnostunut uudestaan ko. efektistä, mutta ensisijaisesti kliinin päälle mausteeksi arpeggioihin tai muuten vaan harmoniaksi.
 
Boss ce-2 voisi olla legenda joskin hinnakkaampi, mutta omalla budjetilla olen ajatellut lähinnä Boss ch-1 tai ehx small clonea.
 
https://youtu.be/SkpGdrWpPI4
 
Kumpikohan noista olisi parempi lievänä choruksena puhtaille, ettei ole yli-hallitseva vaan musikaalinen lisä?
Onko tuo boss ch-1 (nämä 2000-luvun mallit) myös nykyisin analogisia? Tuollaista olen lukenut joltain foorumilta.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Swan
17.02.2018 12:51:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Kumpikohan noista olisi parempi lievänä choruksena puhtaille, ettei ole yli-hallitseva vaan musikaalinen lisä?
Onko tuo boss ch-1 (nämä 2000-luvun mallit) myös nykyisin analogisia? Tuollaista olen lukenut joltain foorumilta.

 
Jos tahtoo choruksen dominoivan mahdollisimman vähän, voittaja on aina se pedaali, josta löytyy mix-potikka, jolloin intensiteettiä voi säätää oman mielen mukaan. Analogisuutta en myöskään tuijottaisi liikaa, paitsi ehkä korkeintaan silloin jos virranjako tapahtuu daisy chainilla.
 
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
LaMotta
17.02.2018 13:38:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Piti aikoinaan hommata chorus kokeiluun, mutta niin vaan yhä jäänyt. Nyt olisin kiinnostunut uudestaan ko. efektistä, mutta ensisijaisesti kliinin päälle mausteeksi arpeggioihin tai muuten vaan harmoniaksi.
 
Monenlaista olen kokeillut. Paras mielestäni on MXR analog chorus.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Stone
17.02.2018 13:44:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swan: Jos tahtoo choruksen dominoivan mahdollisimman vähän, voittaja on aina se pedaali, josta löytyy mix-potikka, jolloin intensiteettiä voi säätää oman mielen mukaan. Analogisuutta en myöskään tuijottaisi liikaa, paitsi ehkä korkeintaan silloin jos virranjako tapahtuu daisy chainilla.
 
Mulla on mahdollista ohittaa tuo daisy chain kytkentä ja vetää virrat omasta lähdöstä muuntajasta myös.
 
Kuuntelin tuon edelliseen kommenttiini laittamani linkin ch-1 vs small clone , niin suosikkiasetukseni olivat noissa molemmissa kohdasta 3:20 eteenpäin. Hyvin, hyvin samanoloisia minusta ainakin. Sitten tuleekin jo hieman enempi eroa, kun ratea avataan enempi.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «