Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall Vintage Modern keskustelua
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Arttu_Ace
24.05.2012 10:17:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Mulla pitää kaikutankki tommosta mekkalaa.
 
VM:n digitaalinen reverbi ei pitäis mekkaloida ainakaan. :P
 
Kicking ass like never before!
Laulava Kylätohtori
25.05.2012 10:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuossa nyt 2x12" kaappi, jossa on 1 kpl Private Jackejä (toinen elementti kokonaan pois, joten vastaa ilmeisesti hieman avointa kaappia). Miten lähellä PJ on Greenbackiä? Ei tunnu nyt noita saundeja löytyvän ja mietin, kuinka paljon se on kaapista/elementistä kiinni? Eikö tuon pitäisi aika lähellä olla? Onko PJ vs. GB pelkkää hienosäätöä? Ei oikein kiinnostaisi tässä kohtaa investoida (ei ole kyllä rahaakaan) oikeaan kaappiin Greenbackeillä, koska epäilen, ettei se tuottaisi toivottua tulosta.
 
Puhtaat ovat hyvät, mutta jotenkin kaipaisin enemmän atakkia ja napakkuutta siihen. Fenderiin sitä saa boosterilla, mutta VM alkaa särkemään liikaa. Säröpuolikin on sinänsä hyvä, mutta itse kaipailisin vähän sellaista... hmmm.. en tiedä, miten sen nyt sanoisi, mutta kuitenkin sellaista vähemmän "kirpeää" ja "heavymäistä" saundia. Enemmän ehkä "saturoitunutta" saundia (ehkä siksi etten ole varma, mitä ko. termi edes tarkoittaa)...
 
Ajattelin tuon jo torille pistää, mutta en sitten kuitenkaan. Lisää täytyy vielä ruuvata ennen kuin voi ilman katumusta luovuttaa ja pistää kiertoon. Ja jos sen nyt johonkin vaihtaisin, niin varmasti löytäisin siitäkin jotain vikaa...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
s8na
25.05.2012 12:04:45 (muokattu 25.05.2012 12:19:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mulla on tuossa nyt 2x12" kaappi, jossa on 1 kpl Private Jackejä (toinen elementti kokonaan pois, joten vastaa ilmeisesti hieman avointa kaappia). Miten lähellä PJ on Greenbackiä? Ei tunnu nyt noita saundeja löytyvän ja mietin, kuinka paljon se on kaapista/elementistä kiinni? Eikö tuon pitäisi aika lähellä olla? Onko PJ vs. GB pelkkää hienosäätöä? Ei oikein kiinnostaisi tässä kohtaa investoida (ei ole kyllä rahaakaan) oikeaan kaappiin Greenbackeillä, koska epäilen, ettei se tuottaisi toivottua tulosta.
 
Puhtaat ovat hyvät, mutta jotenkin kaipaisin enemmän atakkia ja napakkuutta siihen. Fenderiin sitä saa boosterilla, mutta VM alkaa särkemään liikaa. Säröpuolikin on sinänsä hyvä, mutta itse kaipailisin vähän sellaista... hmmm.. en tiedä, miten sen nyt sanoisi, mutta kuitenkin sellaista vähemmän "kirpeää" ja "heavymäistä" saundia. Enemmän ehkä "saturoitunutta" saundia (ehkä siksi etten ole varma, mitä ko. termi edes tarkoittaa)...
 
Ajattelin tuon jo torille pistää, mutta en sitten kuitenkaan. Lisää täytyy vielä ruuvata ennen kuin voi ilman katumusta luovuttaa ja pistää kiertoon. Ja jos sen nyt johonkin vaihtaisin, niin varmasti löytäisin siitäkin jotain vikaa...

 
Mun käsityksen mukaan greenbäkit ei oo hirveen hevit kajarit ja todellakin ätäkkiä vois kajareilla saada lisää. Tosin sitten taas varmaan menetät tuon greenbäkien VM:ää pehmentävän vaikutuksen. G12-65 vois olla kokeilemisen arvonen ämyri? Greenbäkin luonne mutta enemmän napakkuutta. Ovat tosin aika hintavia tötteröitä. Eminenceltähän löytyy vaikka mitä ja kannattaakin ehkä ihan harkita toisen tyyppistä kajaria jos nykyiset ei miellytä.
 
Edit. Kajareilla voi tehdä paljon, mutta ei ne loppupeleissä vahvarin luonnetta muuta.
 
Juzo95
25.05.2012 13:52:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mulla on tuossa nyt 2x12" kaappi, jossa on 1 kpl Private Jackejä (toinen elementti kokonaan pois, joten vastaa ilmeisesti hieman avointa kaappia). Miten lähellä PJ on Greenbackiä? Ei tunnu nyt noita saundeja löytyvän ja mietin, kuinka paljon se on kaapista/elementistä kiinni? Eikö tuon pitäisi aika lähellä olla? Onko PJ vs. GB pelkkää hienosäätöä? Ei oikein kiinnostaisi tässä kohtaa investoida (ei ole kyllä rahaakaan) oikeaan kaappiin Greenbackeillä, koska epäilen, ettei se tuottaisi toivottua tulosta.
 
Puhtaat ovat hyvät, mutta jotenkin kaipaisin enemmän atakkia ja napakkuutta siihen. Fenderiin sitä saa boosterilla, mutta VM alkaa särkemään liikaa. Säröpuolikin on sinänsä hyvä, mutta itse kaipailisin vähän sellaista... hmmm.. en tiedä, miten sen nyt sanoisi, mutta kuitenkin sellaista vähemmän "kirpeää" ja "heavymäistä" saundia. Enemmän ehkä "saturoitunutta" saundia (ehkä siksi etten ole varma, mitä ko. termi edes tarkoittaa)...
 
Ajattelin tuon jo torille pistää, mutta en sitten kuitenkaan. Lisää täytyy vielä ruuvata ennen kuin voi ilman katumusta luovuttaa ja pistää kiertoon. Ja jos sen nyt johonkin vaihtaisin, niin varmasti löytäisin siitäkin jotain vikaa...

 
Onko PJ soitettu sisään? Yleensä elementin ääni lämpiää/pehmenee kun elementtiä soitatetaan lujaa.
 
Yhtään kompurasta kokemusta, mutta eikö kompressorilla saa myös tuota "attackia" kuten Fendereillä on luonnostaan?
 
Virhe! Tyhmä tai liian turha allekirjoitus.
Lavri
02.01.2013 21:43:54 (muokattu 02.01.2013 21:44:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa!
 
Tänään reeniksellä koitin lyödä 2266:ta tulille, mutta huonoin tuloksin. Virtakatkaisijaa käännettyäni ei vahvistin lähtenytkään käyntiin. Etupaneeliin syttyi LDR:n merkkivalo, mutta varsinainen virtavalo ei syttynytkään. Myöskään putkiin ei silminnähden tullut virtaa, sillä putket eivät hehkuneet.
 
Sulakkeet tarkistin, joista jokainen näytti olevan ehjä. Sen kummempaa en tiennyt tehdä. Mitäs nyt eteen? Osaako joku arvioida, mikä lienee sökö ja mistä syystä.
 
Tattis
 
EDIT. Hupskeikkaa
 
Numb
03.01.2013 09:43:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulakkeesta ei aina silmä kerro onko se ehjä vaikko mennyttä.
 
Lavri: Mitäs nyt eteen?
 
Jos vika ei ole sulakkeissa lienee syytä viedä laite korjaajalle.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
calluna
03.01.2013 13:28:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilisin kyllä varaputkella vielä josko toimisi.
Itsellä pimeni Vox tuohon tyyliin, lisäksi sulake paloi, ja syynä vain pääteputki.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Metalkallo
26.09.2014 21:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko VM:n master volume samalla tavalla kuin muiden vahvareiden master? Eli voi laittaa vaikkapa särökanavan volan täysille ja sitten masterilla säätää kokonaisääntä jolloin saa hyvän soundin hiljaisemmilla äänenpaineilla. Toimiiko body ja detail volumena vai onko ne vaan erillisiä säätöjä muilla tavoin?
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Laulava Kylätohtori
26.09.2014 21:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Toimiiko VM:n master volume samalla tavalla kuin muiden vahvareiden master? Eli voi laittaa vaikkapa särökanavan volan täysille ja sitten masterilla säätää kokonaisääntä jolloin saa hyvän soundin hiljaisemmilla äänenpaineilla. Toimiiko body ja detail volumena vai onko ne vaan erillisiä säätöjä muilla tavoin?
 
Minusta VM ei toiminut hiljaisella hyvin, vaan volaa piti olla jonkin verran ennen kuin soundi oli hyvä. Voi tosin johtua myös siitä, etten osannut säätää...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
A.O.K.
26.09.2014 21:56:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Minusta VM ei toiminut hiljaisella hyvin, vaan volaa piti olla jonkin verran ennen kuin soundi oli hyvä. Voi tosin johtua myös siitä, etten osannut säätää...
 
Joo, ei toiminut hiljaisella. Mulla oli 50w joka 4x12 V30 kaappiin tuutattuna oli äänekäs peli. Ja masteria piti avata puoleen väliin että soundi aukesi. Pienillä volumeilla oli aika sirinää se särö. Mutta kun volaa avasi niin oli kyllä hyväsoundinen peli. Miksiköhän menin sen myymään? Body ja detail oli tosi näppärät, Bodystä sai säädettyä muhkeutta ja detailista annosteltua sopivasti sitä marsun yläkeskialueen kirskuntaa. Ja masterin asento vaikutti jonkin verran siihen miten noita bodyä ja detailia kannatti annostella, masteria kun tiputti niin yleensä pienensin detailia samalla pikkaisen ettei mennyt liian sirinäksi.
 
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
calluna
26.09.2014 21:56:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Minusta VM ei toiminut hiljaisella hyvin, vaan volaa piti olla jonkin verran ennen kuin soundi oli hyvä. Voi tosin johtua myös siitä, etten osannut säätää...
 
Tuo pitää jonkin verran paikkansa, vaikka makuasioitahan nämä... Itsekin pidän parempana kun on kovemmalla.
 
Mutta noista Body- ja Detail-säädöistä, niitä kannattaa rohkeasti käännellä, aika iso osa sävyistä tulee niistä, eikä treble-, middle- ja basso-säätimistä, joista ainoastaan hienosäätö.
 
Oma paras soundi löytyi low dynamicilla detail- ja body-nupit lähes täysillä ja masteria sopivasti.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Metalkallo
26.09.2014 22:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko nuo body ja detail säädöt sitten vähän kuin presence ja resonance, eli ala ja ylä ääniä saa nosteltua/laskettua, mutta samalla toimii särölisänä?
 
Käytän yleensä bossin sd-1 pedaalia vahvarin kanssa, että mitenkäs tuon kanssa tuo volume toimii? Saako sen kanssa sopivasti rääkkiä että soundista tulisi parempi myös hiukan hiljaisempana?
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
A.O.K.
26.09.2014 22:12:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Onko nuo body ja detail säädöt sitten vähän kuin presence ja resonance, eli ala ja ylä ääniä saa nosteltua/laskettua, mutta samalla toimii särölisänä?
 
Käytän yleensä bossin sd-1 pedaalia vahvarin kanssa, että mitenkäs tuon kanssa tuo volume toimii? Saako sen kanssa sopivasti rääkkiä että soundista tulisi parempi myös hiukan hiljaisempana?

 
Body ja detail on niin kuin ylä- ja alapään gainit, eli etuasteen 2 erillistä volumea jotka vaikuttavat eri taajuusalueella. Eli ei niinkuin presence ja resonance, vaan etuasteen volumet.
 
Mä käytin pelkkää vahvarin omaa säröä tuon kanssa, en osaa tuosta bossista sanoa. Mutta luulisin että toimii samalla lailla kuin muidenkin vastaavien perinteisempien marsujen kanssa. Mutta varmaksi en uskalla sanoa.
 
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Antti1
26.09.2014 23:28:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A.O.K.: Joo, ei toiminut hiljaisella. Mulla oli 50w joka 4x12 V30 kaappiin tuutattuna oli äänekäs peli.
 
Mä sit taas pidin tuota poikkeuksellisen hiljaisena Marshallin putkivekottimeksi, masterin kärsi avata puoliväliin ilman mitään liiallisen mölyn ongelmia ja lisääkin olisi saanut heittää vielä rokkitreeneissä.
 
Oma tuomio: ehdottomasti väärä peli kotioloihin, ei soundaa kovinkaan kummoiselta hiljaisella. Koitin laskea mekkalaa myös efektilenkin kautta, jos olisi ollut kyse vaan jostain säätöjen oudosta toiminnasta, mutta se paskoi soundia entisestään. Ko. vekotin taitaa soundata sitä paremmalta mitä kovemmin vaiheenkääntäjää rääkätään. Mut niinkuin totesin niin onneksi se mulla ollut 50W malli ainakin tuntui mukavan vähämölyiseltä nappien ollessa kattoa kohti.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
A.O.K.
26.09.2014 23:50:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä sit taas pidin tuota poikkeuksellisen hiljaisena Marshallin putkivekottimeksi, masterin kärsi avata puoliväliin ilman mitään liiallisen mölyn ongelmia ja lisääkin olisi saanut heittää vielä rokkitreeneissä.
 
Oma tuomio: ehdottomasti väärä peli kotioloihin, ei soundaa kovinkaan kummoiselta hiljaisella. Koitin laskea mekkalaa myös efektilenkin kautta, jos olisi ollut kyse vaan jostain säätöjen oudosta toiminnasta, mutta se paskoi soundia entisestään. Ko. vekotin taitaa soundata sitä paremmalta mitä kovemmin vaiheenkääntäjää rääkätään. Mut niinkuin totesin niin onneksi se mulla ollut 50W malli ainakin tuntui mukavan vähämölyiseltä nappien ollessa kattoa kohti.

 
No joo, eipä mulla noista marsuista kovin paljoa kokemusta ole, eli saattaahan tuo olla hiljaisempikin kuin muut. Kyllä se aika kovaa mun muistin mukaan tuuttasi masteri puolessa välissä. Tuossa 50w mallissahan on "virallisesti" 36 wattia ulostulo, ja toi master on PPMIV eli erilainen siinä mielessä kuin perinteisemmät marsut.
 
Onko muuten mikään putkimarsu hyvä peli kotioloihin? :)
 
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Antti1
26.09.2014 23:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A.O.K.: No joo, eipä mulla noista marsuista kovin paljoa kokemusta ole, eli saattaahan tuo olla hiljaisempikin kuin muut. Kyllä se aika kovaa mun muistin mukaan tuuttasi masteri puolessa välissä. Tuossa 50w mallissahan on "virallisesti" 36 wattia ulostulo, ja toi master on PPMIV eli erilainen siinä mielessä kuin perinteisemmät marsut.
 
Mä just rupesin miettimään, että olikohan mulla kuitenkin low-moodi päällä suurimman osan ajasta? Muistikuvat ovat jo hyvin hatarat, mutta mun mielestä se laski möykkää melko railakkaasti. Voi olla sieltä peräisin toi hiljaisen mursun vaikutelma.
 
Onko muuten mikään putkimarsu hyvä peli kotioloihin? :)
 
Jaa'a, enpä kuule tiedä. Ei välttämättä parhaimmillaan sellaisenaan, mutten toki ole millään pystynyt testaamaan edes suurinta osaa eri malleista. Keinokuorman ja/tai PPIMV:n kanssa mikä jottei.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
McLeach
27.09.2014 00:31:24 (muokattu 27.09.2014 00:35:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Low modilla (ts. cleanilla) 50w versio on aika hiljainen. Yksikelaisilla saa pitää reeneissä aikalailla täysillä, humppareilla kyllä löytyy metelit jo puolenvälin jälkeen ittellä. Säröpuoli on selvästi kovaäänisempi, mikä tekee moodien vaihtelun kesken soiton aika mahdottomaksi. Tosin ei ole ollut särölle tarvetta ja cleanpuolelle kun lykkää boostia eteen niin lähtee mukavan läskit saundit. Onnistuu tietysti myös laittamalla detailin kaakkoon, mutta omissa olosuhteissa yläpää korostuu tällöin liikaa equsta huolimatta. Body tulee pidettyä aika pienellä, muuten tuntuu että irtoaa naama. Säröpuolella voi kyllä helposti nostaa. Kaiken kaikkiaan hyvät cleanit ja säröt irtoaa tästä. Volyymiltaan loistava sillä on helppo säätää reenikselle, ja keikoillehan volaa on vaikka muille jakaa. Mielestäni toimii myös kivasti hiljasellakin, varsinkin jos pitää boosteria elävöittämässä saundia. Mutta ei tämä kyllä mikään makkaristyrkkari ole.
 
Metalkallo
27.09.2014 01:07:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Oma tuomio: ehdottomasti väärä peli kotioloihin, ei soundaa kovinkaan kummoiselta hiljaisella. Koitin laskea mekkalaa myös efektilenkin kautta, jos olisi ollut kyse vaan jostain säätöjen oudosta toiminnasta, mutta se paskoi soundia entisestään.
 
Kiitos, taidan sitten jatkaa matkaa vaan tuon blackstarin kanssa.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
RaskasMielinen
27.09.2014 07:48:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Kiitos, taidan sitten jatkaa matkaa vaan tuon blackstarin kanssa.
 
Marshall-arsenaalina mulla on tällä hetkellä JCM800 (100 W) ja Haze (25 W).Yksikään testaamani tai omistamani 25 W - 100 W Marshall ei mielestäni todellaakn sovellu kotioloihin - ilman keinokuormaa, mutta sen kanssa kyllä. Ainakin perinteikkäämpien Marshallien ominaissoundi tulee mutu-kokemukseni mukaan pitkälti pääteasteesta ja sitä kun avataan, niin korvavaikut saa kyytiä.
 
Toinen ääripää on joku ENGL Powerball, jonka jippo on murhaavassa etuasteessa, eli päätetta ei tarvitse juurikaan kurittaa oikean soundin löytämiseksi. Siten Powerballilla voi soittaa hyvinkin hiljaa jopa ilman keinokuormaa ja soundi on suunnilleen sitä mitä pitääkin. Tosin Powerballissa on myös erittäin toimiva master-volume (itse asiassa kaksi ja niitä voi vaihdella jalkakytkimellä). Toisaalta asia liittynee osittain myös pääteputkityyppiin. Nimittäin esim. Mesan Stiletossa on myös tymäkkä etuaste, mutta pääteputkina on EL34 (kuten JCM800:ssa, kun taas Powerballissa on 6L6). Stileton soundia ei mielestäni saa kohdilleen, ominaisekseen, avaamatta reippaalla kädellä myös pääteastetta.
 
Olen nyt pitkän tauon jälkeen taas soitellut etupäässä tuolla JCM800:lla ja kyllä sen "kliini" vaan on omaan makuuni aivan loistava. Väkerrän sillä introt ja rakennan sen päälle myös mielestäni varsin onnistuneita bläkkis- ja dödis- sekä stoner/doom-soundeja säröpedaaleilla. Varsinainen graalin malja. Käytän low-inputia volat kaakossa ja siis ehdottomasti keinokuorman (Koch LBII) kanssa, minkä lineoutista otan miksauspöytään ja siitä raituriin jos äänitän yöllä ja jos päivällä, niin mikitän kaapin (tosin äänitän lähinnä öisin, joten soundit täytyy hakea ja löytää lähinnä ensin mainitulla setupilla). JCM800:n "kliini" ja headroom ovat aivan parhautta, mutta siis ilman keinokuormaa lähtis kuulo ja muija:)
 
Vintage Modern on kuumottanut itseäni jo jonkun aikaa, etenkin kun niitä on liikkunut m.netin torilla varsin edukkaasti. Soitan siis "balladeja", fuzzahtavaa doomia/stoneria sekä melodista bläkkistä ja dödistä. Tulisinko onnellisemmaksi jos hommaisin JCM800:n kaveriksi myös Vintage Modernin?
 
Laulava Kylätohtori
27.09.2014 09:55:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Toisaalta asia liittynee osittain myös pääteputkityyppiin. Nimittäin esim. Mesan Stiletossa on myös tymäkkä etuaste, mutta pääteputkina on EL34 (kuten JCM800:ssa, kun taas Powerballissa on 6L6). Stileton soundia ei mielestäni saa kohdilleen, ominaisekseen, avaamatta reippaalla kädellä myös pääteastetta.
 
Olen samaa mieltä. Omien kokemusten pohjalta EL34:sia täytyy luukuttaa ihan eri malliin kuin 6L6:ia tai 6V6:ia, jotta niistä saa parhaan mahdollisen soundin...
 
Tulisinko onnellisemmaksi jos hommaisin JCM800:n kaveriksi myös Vintage Modernin?
 
Kyllä. Ihmettelen itsekin välillä, miksi sen aikanaan myin. Turhaa hosumista ja gasia. Hyvä peli oli se, mutta samaa mieltä kuin muutkin, että makkarivahvariksi siitä ei ole. Ei se kokonaisuutena mikään äärettömän äänekäs ollut, mutta kyllä sen aika lujaa sai pistää ennen kuin soundi aukesi. Säröt oli hiljaisella aikamoista sirinää, kuten täällä jo todettiinkin...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «