Muusikoiden.net
05.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistimet ja niiden luonteet
1 2
hallu
26.01.2012 13:34:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, taannoin pähkäilin eräässä viestissä, että mahtaako putkivahvistimen sielu asua päätteessä ja nyt olen lueskellut asiasta lisää ja mieleen juolahti muuan ajatus jota pitää heti testata täällä.
Lueskelin Uraltonen pääteputkien biasointiohjetta, jossa silmiini osui maininta, että monet modernit vahvistimet joissa luvataan pääteputkien vaihto leimattuihin ilman biasointia, on se bias tehtaalla säädetty aika kylmäksi ja että niissä vahvistimissa soundi muodostetaan pitkälti etuasteella (esim. Mesa Boogie, Laney). Ja vahvistimet, jossa pääteasteella on isompi rooli soundin muodostuksessa, bias on säädetty kuumemmaksi ja siksi niissä pitää olla biaksen kanssa tarkempi kun pääteputkia vaihtaa.
 
Huomasin oitis analogian moniin mnetin keskusteluihin, joissa puhutaan "toimivasta masterista". Eli onko mielestänne ajateltavissa, että modernit vahvistimet joissa etuasteella on suuri rooli soundinmuodostuksessa, ovat käytännöllisempiä kotona ja "master on toimivampi". Vastaavasti perinteiset vahvistimet, joissa päätteellä on keskeinen rooli soundissa (en tosiaankaan tarkoita mitään säröä), kotikäyttö on hankalampaa ja vaatii melkeinpä sen keinokuorman kaveriksi eli pelkkä master ei ole toimiva, vaan keinokuorma tai se TTV-hässäkkä tarvitaan.
 
Eli kuumapäätteiset Fender, Marshall, etc. alkavat "laulamaan" vasta kun vahvistinta avataan hiukan ja taas kylmäpäätteiset MesaBoogie, Laney, etc. laulavat jo etuasteessa. Siis näin kärjistetysti ja karkeasti arvioiden?
 
Itse olen ollut kovasti kiinnostunut MesaBoogieista, koska ne ovat kalliita ja hienoja vahvistimia ja vallankin kun niitä on kehuttu hyvin toimiviksi pienillä kotivolyymeillä. Olen kuitenkin hiukan niitä aina vierastanut, kun niissä on niin paljon niitä nappuloita ja muutenkin ne ovat leimautuneet minun silmissä heviheedojen higainkoneiksi. Olen kuitenkin huomannut, että mesalla on monia malleja eivätkä kaikki suinkaan ole heviukkojen särösuosikkeja. Eräs mesan malli kutittelisi oikein kovastikin eli Lonestar, joka näyttää tylikkäätlä "aukuisen" vahvarilta, vaikka siinä on sikana nappuloita. Ja mitä olen netissä soundiklippejä kuunnellut, niin voisi ihan hyvin istahtaa rauhallisempaankin menoo ja siitä löytyisi maukkaita säröjä sieltä maltillisemmastakin päästä. Tietääkö joku, onko Lonestar sellainen kylmäbiaksinen, joka toimisi hyvin kotona, vai poikkeaako se olennaisesti noista markeista, rectifiereistä, roadkingeistä etc.? ihan jos miettii, että joskus luopuisi Fenderi BluesDeVillestä ja DeanMarkleystä ja laittaisi tilalle yhden tuollaisen vähän kalliimman ja hienomman kamppeen? Jäisinkö kaipaamaan Fenderin Kliinejä?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
LaXu
26.01.2012 14:03:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biasilla ei oo tuon kanssa juurikaan tekemistä. Mastervolumen toteutus ratkaisee, mutta kyllä se loppupeleissä on kyse siitä etu- ja pääteasteen kombosta. Vahvarin A etuaste vahvarin B päätteeseen kuulostaa erilaiselta ja monesti huonommalta kuin vahvari A omaan päätteeseensä.
 
Lonestarin puhdas kanava on käytännössä käsittääkseni about sama piiri kuin Fender Twinissa. Hyvän kuuloinen vahvari on se. Kantsii huomata, että Mesa on pihiydessään jättänyt reverb pedaalin pois vaikka laitteesta löytyy jakki sille vahvarin takapaneelin alapuolelle piilotettuna. Eli kannattaa semmoinen neuvotella kaupan päälle. Lonestar Special on mielestäni se parempisoundisempi malli, siinä on paremmin basso balanssissa.
 
hallu
26.01.2012 14:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Biasilla ei oo tuon kanssa juurikaan tekemistä. Mastervolumen toteutus ratkaisee, mutta kyllä se loppupeleissä on kyse siitä etu- ja pääteasteen kombosta. Vahvarin A etuaste vahvarin B päätteeseen kuulostaa erilaiselta ja monesti huonommalta kuin vahvari A omaan päätteeseensä.
 
Lonestarin puhdas kanava on käytännössä käsittääkseni about sama piiri kuin Fender Twinissa. Hyvän kuuloinen vahvari on se. Kantsii huomata, että Mesa on pihiydessään jättänyt reverb pedaalin pois vaikka laitteesta löytyy jakki sille vahvarin takapaneelin alapuolelle piilotettuna. Eli kannattaa semmoinen neuvotella kaupan päälle. Lonestar Special on mielestäni se parempisoundisempi malli, siinä on paremmin basso balanssissa.

 
No osaatko sanoa, miten ne mesterit sitten on toeteutettu? Fenderistä ja Marshallista tiedä, että vahvistin alkaa laalamaan vasta kun päätettä avataan ainakin tuossa mun Fenderissä sen masterin pitäisi olla vasta päätteen jälkeen ollakseen "toimiva" ja niinhän siinä onkin se keinokuorma "masterina". Minkäöaisia mastertoteutuksia noissa siis käytetään? se pääteastehan on "voimaosa" joka auetessaan antaa soundin lisäksi äänen painetta ja kun sitä suljetaan, niin se sulkee äänen paineen lisäksi myös sitä soundia ja tästä yhtälöstä en itse pysty näkemään muuta ulospääsyä kuin a) soundi syntyy jossakin muualla kuin päätteessä b) master sijaitsee jossakin muualla kuin päätteen edessä (lue keinokuorma tms) c) pääte on sellainen että se soundaa aina samalta (ainakaan fenderin pääte ei soudaa, vaan volume vaikuttaa sointiin). Pystytkö mitenkään sanomaan, mitä asiaa en tässä ymmärrä tai minkä asian ymmärrän väärin?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jii.haanpaa
26.01.2012 14:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitänpäs piruuttani tähän keskusteluun tällaisen puolioffarin kuin päätemuuntaja. Jännitteiden mulkkaaminen on helppoa, samoin eri putkien testailu, mutta muuntajia en ole ainakaan itse koskaan "vertaillut". Tässä lyhyesti ja ytimekkäästi hieman maisteltavaa: http://www.mercurymagnetics.com/images/pdf/MerOTschematic2.pdf
 
Jos tuo paperi toimii myös tosielämässä, niin on melko helppo mieltää, että muuntajan rooli mm. päättärin käyttäytymisessä on varsin vahva.
 
dropD
26.01.2012 14:59:50 (muokattu 26.01.2012 15:02:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai noita master-toteutuksia löytyy kaikenmoisia, mutta karkeasti jakaen niitä on ennen vaiheenkääntäjää ja vaiheenkääntäjän jälkeen sijoitettuja. IMO syy miksi modernimpien hi-gaineneiden master "tuntuu" toimivan hyvin pienelläkin lienee se, että näissä soundi tuotetaan pääosin etuasteessa. Toki näissäkin päätteellä on oma soundinsa mikä tulee esiin sitten kun sitä masteria avataan kunnolla. Miksi vanhojen fenkkujen ja marsujen master (jos sellaista edes on) ei "tunnu" toimivan niin hyvin? Koska näiden vahvistimien ominaissoundi syntyy enemmän pääteputkissa (fenkku) tai vaiheenkääntäjässä ja pääteputkissa (marsu).
 
EDIT: keskusteluun oli näköjään tullut myös päätemuuntajat. Näillä on iso merkitys soundiin myös. Higainereissa yleensä reilusti mitoitettuja. Vanhoissa marsuissa alimitoitettuja. Sama analogia pätee myös virtähteen suotokonkkiin...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
LaXu
26.01.2012 15:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No osaatko sanoa, miten ne mesterit sitten on toeteutettu? Fenderistä ja Marshallista tiedä, että vahvistin alkaa laalamaan vasta kun päätettä avataan ainakin tuossa mun Fenderissä sen masterin pitäisi olla vasta päätteen jälkeen ollakseen "toimiva" ja niinhän siinä onkin se keinokuorma "masterina". Minkäöaisia mastertoteutuksia noissa siis käytetään? se pääteastehan on "voimaosa" joka auetessaan antaa soundin lisäksi äänen painetta ja kun sitä suljetaan, niin se sulkee äänen paineen lisäksi myös sitä soundia ja tästä yhtälöstä en itse pysty näkemään muuta ulospääsyä kuin a) soundi syntyy jossakin muualla kuin päätteessä b) master sijaitsee jossakin muualla kuin päätteen edessä (lue keinokuorma tms) c) pääte on sellainen että se soundaa aina samalta (ainakaan fenderin pääte ei soudaa, vaan volume vaikuttaa sointiin). Pystytkö mitenkään sanomaan, mitä asiaa en tässä ymmärrä tai minkä asian ymmärrän väärin?
 
Ihmisen kuulo vaikuttaa siihen miten se soundi koetaan paljon enemmän. Päätteen kyykkäys tuo omanlaistaan miellyttävää kompressointia soundiin, mutta sekin vaatii kaveriksi sen volan. Ts. keinokuormalla pienelle väännetty vahvari ei kuitenkaan kuulosta samalta kuin sama vahvari kovemmalla volalla. Keinokuormalla järjelliselle tasolle väännetty vahvari on kyllä miellyttävämpää kuultavaa kuin sama värkki luukutettuna täysillä.
 
Etuasteen soundi vaikuttaa aina myös päätteeseen koska et voi yliohjata päätettä ilman että etuaste syöttää siihen suurempaa signaalia.
 
Mastervolatoteutuksia on vaikka miten monta, jotkut paremmin toimivia ja jotkut vähemmän.
 
hallu
26.01.2012 17:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Ihmisen kuulo vaikuttaa siihen miten se soundi koetaan paljon enemmän. Päätteen kyykkäys tuo omanlaistaan miellyttävää kompressointia soundiin, mutta sekin vaatii kaveriksi sen volan. Ts. keinokuormalla pienelle väännetty vahvari ei kuitenkaan kuulosta samalta kuin sama vahvari kovemmalla volalla. Keinokuormalla järjelliselle tasolle väännetty vahvari on kyllä miellyttävämpää kuultavaa kuin sama värkki luukutettuna täysillä.
 
Etuasteen soundi vaikuttaa aina myös päätteeseen koska et voi yliohjata päätettä ilman että etuaste syöttää siihen suurempaa signaalia.
 
Mastervolatoteutuksia on vaikka miten monta, jotkut paremmin toimivia ja jotkut vähemmän.

 
Joo eikä sitä päätettä tarvi edes kyykyttää, vaan siinä on siinnilleen kakkosesta tai kolmosesta eteenpäin se alue, kun se ääni älkaa avautua ja siellä vitosesta tai kutosen tietämillä soundi alkaa ensin kompressoitua ja lopulta säröytyä eli pääte menee kyykkyyn. Vaasti ilman keinokuormaa vahvistin kuulostaa tietenkin parhaalta ja luonnollisimmalta ja kovalla äänenpaineella tietenkin akustiikka on myös isossa roolissa, mutta keinokuormalla kesytettynä soundi on olennaisesti miellyttävämpi kuin vahvistin pelkällä volumella tai masterilla hiljennettynä. Fenderissä etuaste kyllä vaikuttaa sointiin, mutta yllättävän vähän. Olen kokeillut soittaa fenderiä kahdella eri etuasteella suoraan päätteeseen liitettynä ja ero ei ole mikään järisyttävä lähinnä pientä sävyeroa joka liittynee erilaiseen tonestakkiin tai se eq vaan voi puraista vähän eri tavalla, mutta vahvistimen ominaissoundi on edelleen tunnistettacissa eikä ole mikään erityisen huono esimerkiksi tuolla Koch Pedaltonella (Koch saattaa olla vähän kylmempi sävyltään ja tietenkin säröosasto on tyystin toisenlainen).
 
Tuon ymmärrän, että ennen tai jälkeen tasasuuntaajan sijoitettu master on erilainen. Myös päätemuuntajan merkitys käy järkeen. Edelleen ajattelisin, että eri vahvistimissa vahvistimen kokonaissoundi on lähtökohtaisesti suunniteltu etu- tai päätevahvistin painotteisesti joka vaikuttaa sen masterin toimivuuteen. Tai oikeastaan tuli mieleen sellainen kun aikaisemmassa viestissä mainittiin päätemuuntajan ja putkien yhteistoiminta, niin voihan se olla että päätevahvistimen rooli soinnissa on vain erilainen eli sellainen kylmäbiaksinen päätehän voi toimia "tasaisemmin" piittaamatta siitä minkälaisella voimakkuudella sitä ajetaan. Miltä sellainen ajatus kuulostaa?
 
Minullahan ei ole kokemusta siitä miten joku Mesaboogien käyttäytyy sen masterinsa kanssa ja jos tuo Lonestar toimii Fenderin tavoin, niin tuntuu ihan miellyttävältä ajatukselta, mutta merkitsee samalla sitä että senkin kanssa täytynee käyttää keinokuormaa?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
26.01.2012 17:26:22 (muokattu 26.01.2012 17:29:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Kai noita master-toteutuksia löytyy kaikenmoisia, mutta karkeasti jakaen niitä on ennen vaiheenkääntäjää ja vaiheenkääntäjän jälkeen sijoitettuja. IMO syy miksi modernimpien hi-gaineneiden master "tuntuu" toimivan hyvin pienelläkin lienee se, että näissä soundi tuotetaan pääosin etuasteessa. Toki näissäkin päätteellä on oma soundinsa mikä tulee esiin sitten kun sitä masteria avataan kunnolla. Miksi vanhojen fenkkujen ja marsujen master (jos sellaista edes on) ei "tunnu" toimivan niin hyvin? Koska näiden vahvistimien ominaissoundi syntyy enemmän pääteputkissa (fenkku) tai vaiheenkääntäjässä ja pääteputkissa (marsu).
 
EDIT: keskusteluun oli näköjään tullut myös päätemuuntajat. Näillä on iso merkitys soundiin myös. Higainereissa yleensä reilusti mitoitettuja. Vanhoissa marsuissa alimitoitettuja. Sama analogia pätee myös virtähteen suotokonkkiin...

 
Uraltonen sivuilla sanottiin, että esimerkiksi Englssä (eikös se ole higain vahvari?) on nimenomaan alimitoitettu tai pieni päätemuuntaja (Edit: ei kun se taisikin olla Laney), mistä johtuen sen putketkin pitää biasoida tavallista kylmemmiksi. Jos en nyt ihan väärin tuota ymmärtänyt. Tarkoittaako se sitä, että Engelin pääteratkaisu pohjautuu samaan ideaan kuin Marshallissa?
 
Tarkoittaako se, että higainereissa on ylimitoitettu päätemuuntaja, sitä että niissä se pääte ei varsinaisesti säröydy vaan se särö tulee kokonaisuudessaan etuasteesta? ts. lähteekö alimitoitettu päätemuuntaja säröytymään helpommin kuin ylimitoitettu?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ReBeat
26.01.2012 17:43:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ts. lähteekö alimitoitettu päätemuuntaja säröytymään helpommin kuin ylimitoitettu?
 
Kyllä se noin vissiin on. Muuntajasta tulee "karaktääriä" soundiin, jos se joutuu työskentelemään kunnolla. Ja sitten taas liiallinen saturoituminen ei ole muuntajalle ollenkaan terveellistä.
 
harryk
26.01.2012 17:46:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

High gain vahvistimissa yleensä pääteaste on isotehoinen ja siinä saattaa olla "ylimitoitettu" päätemuuntaja. Näissä vahvistimissa kaikki säröt tuotetaan pääsääntöisesti etuasteessa. Vanhojen Marshallien "alimitoitetut" päätemuuntajat saattoivat olla taloudellisten seikkojen takia eikä särösaundien vuoksi. Ensimmäiset Marshallit olivat muuten suoria kopioita Fenderin Bassman 5F6-A vahvistimesta, missä suunnittelutavoitteena taisi olla mahdollisimman puhdas saundi bassokitaralle. Tämä malli ei koskaan menestynyt bassovahvistimena, mutta siitä tuli legenda kitarakäytössä.
 
Vanhojen marsujen päätesärösaundit taisivat syntyä puolivahingossa koska niitä piti luukuttaa isoilla areenoilla. Mitään yleisiä pa-kamoja ei tuolloin ollut. Vanhoissa marsuissa iso osa päätesäröstä tulee vaiheenkääntäjästä. Olen itse käyttänyt hyvällä menestyksellä nimellistehonkestoltaan 20 W Hammondin päätemuuntajia 50 W 2xEL34-pääteasteessa ilman ongelmia. Kun tällaista päätemuuntajaa ohjataan täysillä, alkaa muuntajan rautasydän kyllästyä, eli saturoitua, mikä osaltaan aiheuttaa taajustoiston kapenemisen lisäksi kompressoitumista. Tätä efektiä pidetään monasti hyvänä saundimielessä.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
s151669
26.01.2012 17:53:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Fenderissä etuaste kyllä vaikuttaa sointiin, mutta yllättävän vähän.
 
Juu. Pääsin joskus koittamaan Music Manin (Leon "uusi" firma) hybridivahvaria, etuaste opareilla ja pääte 2x6L6. Niinhän se kuulosti juurikin normaalilta putkifenkulta, lämmin hieno kuulas soundi.
 
Antikitarasankari
nahkahuppu
26.01.2012 18:12:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Biasilla ei oo tuon kanssa juurikaan tekemistä.
Biasoin taannoin oman HRD:n ja samalla tein testejä > Biasoin laitteen ensiksi ohjearvoon ja sen jälkeen huomattavasti kuumemmaksi ja siitä taas huomattavan kylmäksi. Tällä välillä en oikeastaan mainittavaa soundi eroa huomannut ja senkin minkä huomasin saataa osaksi olla pään sisällä.
 
hallu
26.01.2012 19:19:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Biasoin taannoin oman HRD:n ja samalla tein testejä > Biasoin laitteen ensiksi ohjearvoon ja sen jälkeen huomattavasti kuumemmaksi ja siitä taas huomattavan kylmäksi. Tällä välillä en oikeastaan mainittavaa soundi eroa huomannut ja senkin minkä huomasin saataa osaksi olla pään sisällä.
 
Okei, eli se biasointi vaikuttaa putkien kestoon tai siis siihen miten nopeasti ne kuluvat. Eikö siinä tapauksessa hiukan kylmäksi biasoidut putket olisi kestävämpiä?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jii.haanpaa
26.01.2012 19:26:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun nyt on ollut puhetta "ali/ylimitoitetuista" muuntajista, niin osaako joku kertoa miten tuo mitoitus näkyy esim tuossa aiemmin linkittämässäni Mercuryn "muuntajapiirissä"? Mikä parametreista muuttuu, jos muuntaja on alimitoitettu?
 
hallu
26.01.2012 19:30:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokseni muuten tässä vaiheessa kaikille vastanneille. Sain paljon uutta ajateltavaa ja näkemystä teiltä. Jatketaan kuitenkin vielä kiintoisaa keskustelua.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
harryk
26.01.2012 19:40:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Kun nyt on ollut puhetta "ali/ylimitoitetuista" muuntajista, niin osaako joku kertoa miten tuo mitoitus näkyy esim tuossa aiemmin linkittämässäni Mercuryn "muuntajapiirissä"? Mikä parametreista muuttuu, jos muuntaja on alimitoitettu?
 
En osaa vastata kysymykseen teknisen mitoituksen kannalta, mutta päätemuuntaja on yksi vahvistimen saundiin vaikuttava tärkeä tekijä, mikä unohtuu usein. Omalla kohdallani kysymys on ollut useamman valmistajan muuntajien testaamisesta ja sen jälkeen niiden valinnasta omiin projekteihin. Olen käyttänyt MM:n päätemuuntajia joissain projekteissa, mutta en ole todennut niitä niin paljon paremmiksi laadultaan/saundiltaan, että se oikeuttaisi niiden hinnan mikä on markkinoiden kalliimmasta päästä. Vanhoissa marsuissa päätemuuntaja kärähti usein, koska vahvistinta ei ehkä ollut suunniteltu siihen, että sitä luukutetaan täysillä tuntikausia.
 
Jos miettii kiinanlaisten putkivahvareiden suurimpia heikkouksia, tulee yhtenä asiana mieleen laitteen päätemuuntaja ja sen laatu. Jossain on pakko tinkiä, jotta se putkari päätyy loppukäyttäjälle muutamalla sadalla eurolla.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
LaXu
26.01.2012 20:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Minullahan ei ole kokemusta siitä miten joku Mesaboogien käyttäytyy sen masterinsa kanssa ja jos tuo Lonestar toimii Fenderin tavoin, niin tuntuu ihan miellyttävältä ajatukselta, mutta merkitsee samalla sitä että senkin kanssa täytynee käyttää keinokuormaa?

 
Lonestarissa on ihan hyvä masteri, mielestäni kuulostaa hyvältä pienelläkin volalla ja ei muistaakseni ollut mitään ihan järkyttävää hyppäystä siinä jossain 1-2 välillä potikassa kuten joissain vahvistimissa on. Onhan siinä muistaakseni vielä kanavakohtaiset level-potikat säätämiseen, jotka toimivat master volumeina jos efektiluuppi on ohitettu.
 
Keinokuormaa vahvarin kanssa ei mielestäni tarvitse ellei välttämättä halua. Lukaisepa tämä useamman vuoden takainen kirjoitukseni: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=6159078#p6159078
 
Itse soittelen nykyään Axe-Fx + Atomic FR yhdistelmällä, joka ei mielestäni häviä soundeissa omistamilleni putkipeleillä, käyttöliittymä on vaan vähän käpy. Saman tekniikan kun saisi vahvistinmaisena laitteena (lue: paljon kivoja potikoita joita pyöritellä)...
 
hallu
26.01.2012 20:40:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Lonestarissa on ihan hyvä masteri, mielestäni kuulostaa hyvältä pienelläkin volalla ja ei muistaakseni ollut mitään ihan järkyttävää hyppäystä siinä jossain 1-2 välillä potikassa kuten joissain vahvistimissa on. Onhan siinä muistaakseni vielä kanavakohtaiset level-potikat säätämiseen, jotka toimivat master volumeina jos efektiluuppi on ohitettu.
 
Keinokuormaa vahvarin kanssa ei mielestäni tarvitse ellei välttämättä halua. Lukaisepa tämä useamman vuoden takainen kirjoitukseni: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=6159078#p6159078
 
Itse soittelen nykyään Axe-Fx + Atomic FR yhdistelmällä, joka ei mielestäni häviä soundeissa omistamilleni putkipeleillä, käyttöliittymä on vaan vähän käpy. Saman tekniikan kun saisi vahvistinmaisena laitteena (lue: paljon kivoja potikoita joita pyöritellä)...

 
Okei, nyt tuo Lonestar kiinnostaa vielä enemmän:-D. Pikkuisen hinkua hillitsee tuo investoinnin suuruusluokka, joka on kyllä ylitettävissä jos oikein päättää ja on valmis vähän tinkimään muusta elintasosta. Nuo vanhat kamppeet pitäisi tietenkin hävittää jos tuota mesaa lähtisi hommammaan. Tämä nykyinenkin setuppi toimii ihan hyvin ja olen aika tyytyväinen näihin kamppeisiini mikä merkitsee sitä, että ne pitäisi kohtuu hintaan saada myytyä jos näistä vanhoista saisi vaikka 1300 tai jopa 1400 euroa, niin ehkäpä se riittäisi kipurahaksi. En tiedä mahtaisiko noista kukaan maksaa niin paljoa. Pitää miettiä rauhassa eikä lämmetä liikaa:-)
 
Mites muuten onko sinulla kokemusta 11R (se on kai halvempi versio Axe-FX:stä)? olisihan varmaan aika toimiva paketti tuollainen laadukkaampi mallinnusboxi ja siihen vaikka Tech21 voimayksikkö perään.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Terry Pantheras
26.01.2012 20:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, eli se biasointi vaikuttaa putkien kestoon tai siis siihen miten nopeasti ne kuluvat. Eikö siinä tapauksessa hiukan kylmäksi biasoidut putket olisi kestävämpiä?
 
Näin se käsittääkseni menee. Kyllä se biasointi soundiinkin vaikuttaa.
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
jpjanhun
26.01.2012 21:50:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Kun tällaista päätemuuntajaa ohjataan täysillä, alkaa muuntajan rautasydän kyllästyä, eli saturoitua, mikä osaltaan aiheuttaa taajustoiston kapenemisen lisäksi kompressoitumista. Tätä efektiä pidetään monasti hyvänä saundimielessä.
 
-hei, voitko ohimennen kertoa että miten nuo päätemuuntajat ovat hajonneet.. aina käämin eristeet sulaneet tms. vai onko käynyt joskus niin että sydämen magneettiset ominaisuudet ovat muuttuneet/huonontuneet niin paljon että muuntaja on vikaantunut?
 
-yleensä muuten rakentelijat.. suoritatteko joskus jotain tyhjäkäynti-oikosulkukokeita muuntajille..?
 
-jos kysymykset ovat tyhmiä niin se johtuu siitä etten tiedä näistä asioista käytännössä mitään (teoriassa tiedän kai jotain).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti