Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasi arvo?
1 2
Jucciz
25.01.2012 21:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Vian korjaaminen ei nosta arvoa, koska lähtökohtaisesti kitaran kuuluu olla kunnossa. Korjaamaton vika luonnollisesti laskee hintaa. Ei paremmat mikit laske hintaa, mutta ne nostavat kitaran arvoa suhteessa vähemmän kuin mikkien arvo muuten on. Eli ei voi kitaran hintaan suoraan lisätä mikkien hintaa.
 
Hehe. Määhän sanoin tän hieman eri sanoilla tuossa yllä. Ollaanpa siis hyvinkin samaa mieltä. Mutta kyllä, juuri näin: ei kitaraan juuri tehdyn huollon pitäisi periaatteessa olla mikään erityinen myyntivaltti tai ainakaan syy korottaa myyntihintaa, sillä sehän johtaisi siihen, että perustilanteessa myytävässä kitarassa pitäisi olla lähtökohtaisesti jotain vikaa. Eri homma toki soittimet, jotka tietoisesti myydään viallisina tai pientä laittoo" vailla - näissä toki hintakin on eri.
 
Vaikka paremmat mikit ym. eivät välttämättä nosta kitaran arvoa merkittävästi, on niiden avulla helpompi myydä kitaraa. Jos samalla hinnalla myydään originaalimikeillä tai paremmilla mikeillä varustettua kitaraa, niin kyllähän se parempimikkinen menee helpommin kaupaksi...
 
Jeps, yleensä näin. Sit on niitäkin tapauksia, joissa kitara on arvokkaimmillaan kun mahdollisimman suuri osa osista on alkuperäisiä - myös mikit. Eipä alkuperäinen '59 Les Paul lähde yhtä hyvään hintaan, vaikka siihen olisi asennettu maailman parhaat Duncanit. Joskus originaalimikit on parhaat mikit, joskus ei. Soundi on kuitenkin niin makuasia.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
AngieRainbow
25.01.2012 21:59:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Rahallinen arvo? Jos ostat 3000e CS Gibbonin tai PRSn niin kitarasta voit saada 30 vuoden päästä 5000e, mikä ei tietysti inflaation huomioiden ole varsinainen arvon nousu mutta periaate on tämä: arvokas kitara todennäköisesti pysyy arvokkaana.
 
Käyttöarvo? Sinulla on 500e maksanut MIM Fender johon olet vaihtanut mikkejä sun muuta ja se on paras kitara mitä sinulla on ollut mutta jos lähdet myymään sitä niin voit saada hyvällä zäkällä 300e. Käyttöarvosta ei siis maksa kukaan.

 
Joo. Tämä on totta ja mielenkiintoista.
 
Mä olen jonkin verran ostanut ja myynyt aika kalliitakin kitaroita torilla ja välillä olen yllättynyt, kuinka kalliita keppejä jotkut ovat valmiita ostamaan kokeilematta niitä ensin.
 
Jos jossain olisi myytävänä esim. kaksi samoilla spekseilla tehtyä sanotaan vaikka 1995 Gibson LP Standardia. Toinen tuntuu jostain syystä paremmalta käteen ja soi omasta mielestä paremmin. Kyllä mä maksan mieluummin siitä paremman tuntuisesta 1800 euroa kuin siitä huonomman tuntuisesta 1400. Sitten kun myyn sitä kitaraa, niin myynti arvo on kuintenkin molemmilla sama.
 
Mä oon aina välillä vähän ihmetellyt tätä "uuden hinta x 0,7 -sääntöä". Jotkut tuntuvat uskovan siihen kuin Jeesukseen. Ei se kyllä minusta aina ihan näin mustavalkoista ole. Kyllähän nyt tuotteiden saatavuus ja monet muut asiat vaikuttaa myös. Jos myytävä tuote on täysin uutta vastaavassa kunnossa tai kyseessä on todella harvinainen limited edition.
 
Itse maksoi afd100-nupista melkein uuden hinnan, kun se oli tullut vasta myyntiin ja kaverilla oli sellainen myydä. Oli ostanut uutena, mutta ei ollutkaan oma juttu. Minusta oli ihan kohtuullista pyyttää vain pari sataa alle uuden hinnan, koska styrkkari oli melkein uusi ja täysin uutta vastaavassa kunnossa. Miksi ihmeessä olisin ostanut ihan samanlaisen liikkeestä kalliimmalla? Tai olisiko myyjän kannattanut myydä lähes uusi tuote liian halvalla sen vuoksi, että joku m.netissä on keksinyt jonkun 0,7-säännön?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
hallu
25.01.2012 22:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Joo. Tämä on totta ja mielenkiintoista.
 
Mä olen jonkin verran ostanut ja myynyt aika kalliitakin kitaroita torilla ja välillä olen yllättynyt, kuinka kalliita keppejä jotkut ovat valmiita ostamaan kokeilematta niitä ensin.
 
Jos jossain olisi myytävänä esim. kaksi samoilla spekseilla tehtyä sanotaan vaikka 1995 Gibson LP Standardia. Toinen tuntuu jostain syystä paremmalta käteen ja soi omasta mielestä paremmin. Kyllä mä maksan mieluummin siitä paremman tuntuisesta 1800 euroa kuin siitä huonomman tuntuisesta 1400. Sitten kun myyn sitä kitaraa, niin myynti arvo on kuintenkin molemmilla sama.
 
Mä oon aina välillä vähän ihmetellyt tätä "uuden hinta x 0,7 -sääntöä". Jotkut tuntuvat uskovan siihen kuin Jeesukseen. Ei se kyllä minusta aina ihan näin mustavalkoista ole. Kyllähän nyt tuotteiden saatavuus ja monet muut asiat vaikuttaa myös. Jos myytävä tuote on täysin uutta vastaavassa kunnossa tai kyseessä on todella harvinainen limited edition.
 
Itse maksoi afd100-nupista melkein uuden hinnan, kun se oli tullut vasta myyntiin ja kaverilla oli sellainen myydä. Oli ostanut uutena, mutta ei ollutkaan oma juttu. Minusta oli ihan kohtuullista pyyttää vain pari sataa alle uuden hinnan, koska styrkkari oli melkein uusi ja täysin uutta vastaavassa kunnossa. Miksi ihmeessä olisin ostanut ihan samanlaisen liikkeestä kalliimmalla? Tai olisiko myyjän kannattanut myydä lähes uusi tuote liian halvalla sen vuoksi, että joku m.netissä on keksinyt jonkun 0,7-säännön?

 
No ei tietenkään mitään x0,7 sääntöä ole olemassa, vaan myyjä ja ostaja sopivat keskenään hinnan eivätkä yleensä isommin huutele asiasta (joskushan se olla jopa se pyydetty hinta). Tämä x0,7 sääntö tulee vain siitä, että ihmiset rakastavat sääntöjä joiden avulla voidaan niputtaa yksinkertaisiksi hokemiksi monimutkaisia asiakokonaisuuksia. Kyllä varmasti valtaosa ihmisistä on oivaltanut laillasi, että sääntö johon on sen seitsemän poikkeusta ja poikkeuksen poikkeusta ja jota ei muutenkaan tarvitse noudattaa ja joka pätee lähinnä "turvonneet hintapyynöt" ketjun kommenteissa, ei ole mikään sääntö vaan aitoa Perus Suomalaista populismia;-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
blaekie
25.01.2012 22:28:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Kitarasi arvo on niin paljon, kuinka paljon itse olisit siitä valmis maksamaan.
 
Vai olisko definitiivinen vastaus: Kitarasi arvo on niiden summien keskiarvo, millä itse olet valmis siitä luopumaan, ja mitä suurin osa potentiaalisista ostajista on valmis siitä maksamaan.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Terry Pantheras
25.01.2012 22:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Vai olisko definitiivinen vastaus: Kitarasi arvo on niiden summien keskiarvo, millä itse olet valmis siitä luopumaan, ja mitä suurin osa potentiaalisista ostajista on valmis siitä maksamaan.
 
Eli olisin valmis luopumaan esim. tuosta mun '71 Guildista 2500 eurolla ja vaikka esim. 1 000 000 eurolla ja ostajat keskimäärin valmiit maksamaan siitä 1500 euroa, niin tuleehan siitä keskiarvoksi jo puolisen miljuunaa! :) Joo anteeksi...
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
M4ss3 m/
25.01.2012 22:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Priceless, koska Peripheryn nimmarit. :3
 
coreMasseam: http://maihinnousu.net/s/13188
hallu
25.01.2012 23:19:03 (muokattu 25.01.2012 23:24:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Vai olisko definitiivinen vastaus: Kitarasi arvo on niiden summien keskiarvo, millä itse olet valmis siitä luopumaan, ja mitä suurin osa potentiaalisista ostajista on valmis siitä maksamaan.
 
No kyllähän se oman kitaran arvo on tasan tarkkaan se, jolla siitä itse on valmis luopumaan. Ja jos kitara on syystä tai viidennestä pakko myydä halvemmalla, niin se menee liian halvalla. Kitaran markkinahinta voi toki olla jotakin ihan muuta. Kauppa syntyy, jos markkinahinta ja kitaran arvo kohtaavat tai jos myyjä on pakkotilanteessa. Ensimmäisessä tapauksessa myyjä ja ostaja ovat onnellisia ja jälkimmäisessä tapauksessa vain ostaja on onnellinen.
 
Tästä seuraa, että kitaralla on monta arvoa riippuen mistä viitekehyksestä asiaa tarkastelee. Jotta asia ei menisi liian yksinkertaiseksi, niin edes markkinahinta ei ole mikään yksiselitteinen (eikä todellakaan mikään x0,7), vaan se vaihtelee kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, niin hinta nousee ja päinvastoin. Monet ostajat luulevat, että hinta on se jonka he ovat valmiita kitarasta maksamaan, mutta kyllä se vaan edellyttää että joku myös myy sen sillä hinnalla. Näiden kahden kaupan navan potentiaalierosta syntyy jännite, joka pyörittää markkinataloutta.
 
E: semmoinen käsitys tässä vain on viimevuosina syntynyt, että elämme ostajan markkinoilla. Liekkö siihen syynä aikaisemmin mainitsemani tavaroiden ylitarjonta? mutta ostajan markkinoista kielii myös ne lukuisat mnetin ketjut joissa taivastellaan turvonneita hintapyyntejä ja niiden mnetin ketjujen puuttuminen joissa taivasteltaisiin kohtuuttoman alhaisia ostotarjouksia ja kutistuneita hintapyyntejä, vaikka soittokamat ovat ennen näkemättömän halpoja nykyisin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
peth_
26.01.2012 01:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarasi arvo sinulle on se arvo, jonka suostut itse maksamaan ko. kitarasta. Siihen liittyy silloin tällöin myös kaikki tunnehömppä jne jne. Se on kuitenkin olemassa vain teoriassa, sillä harva ihminen ostaa itseltään omaa kitaraansa.
 
Käytännössä kitaran arvo on kuitenkin korkein hinta, jonka markkinoilta kyseisestä kitarasta saat. Tähän ei vaikuta tunnepuoli, mutta ostajien mieltymykset. Helpointa tätä arvoa on lisätä tutustumalla (tyhmiin) ihmisiin, joiden mielestä kitarasi on arvokkaampi kuin onkaan. Lisäksi ostajien ostopäätökseen vaikuttaa korvaavat hyödykkeet.
 
Esim. jos markkinoilla on kitarat A, B, C ja D, voi ostaja todeta, että D on sähkökitara -> ei ole korvaava, kun etsii akustista. Sitten ostaja voi vertailla A:ta, B:tä ja C:tä ja lopputulokseen, joka on vaikka C. Jos sitten haluat omaa kitaraasi nimeltä A myydä, sinun pitää joko parantaa kitaraasi, tarjota mukaan oheiskrääsää tai laskea myyntihintaa. Jokainen näistä toimesta laskee kitarasi arvoa, sillä kitaran parannus ja oheiskrääsän mukaan laitto edellyttävät joko lisärahan tai -työn panostamista kitaraan, jotka ovat molemmat pois tämän hetkisestä kitaran arvosta. Myyntihinnan laskeminen taas vain laskee hintaa jonka saat (d44).
 
Jos haluat myydä kitarasi A:n kalliimmalla, sinun pitää siis eliminoida korvaavien hyödykkeiden paremmuutta ja/tai nostaa korvaavien hyödykkeiden hintoja. Molemmat vaativat joko parempien/halvempien vaihtoehtojen poistumista markkinoilta tai uusien asiakkaiden löytämistä, jotka eivät tunne suurempaa kilpailua tarjoavia markkinoita.
 
Pahoitteluni, mutta koin tämän olevan hyvä foorumi purkaa ahdistusta yhteiskuntaopin yo-kokeeseen ja kauppakorkeakoulun pääsykokeeseen valmistautumisesta.
 
-Petri
 
tomaattiorava
26.01.2012 09:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan tsiigaillu jimin panttilainaamo-ohjelmaa? Huippukiinnostava show imo. Tässä jaksossa alko vähän herkistyämään http://www.youtube.com/watch?v=N1uKwQpQ2mM
 
Siinä on '78 Les Paul, täysin originaalissa kunnossa eikä edes sormenjälkiä tai mitään! Joku ostanu 30v sitte, laittanu koteloon ja komeroon.
Maistuisssmmmssm
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «