Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les paulin Stopbar tailpiece
1 2
nallehusky
20.01.2012 14:17:29 (muokattu 20.01.2012 14:19:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain tiistaina paketin Thomannilta, jossa tuli pitkään odottamani Gibson les paul studio deluxe 60. Kitara oli soitannollisesti yllättävän hyvissä säädöissä jo paketista otettuna, mutta pistin heti merkille, että tämä Stopbar Tailpiece oli säädetty aika korkealle kitaran kannesta. Väliä kannen ja tailpiece-kappaleen väliin jäi noin 0,5-1 senttiä!

Tiettyyn kielisettiin tottuneena vaihdoin 11-49 paksuisen kielisetin paikalleen ja viritin kitaran normaali e-vireeseen, Kaksi päivää annoin kitaran olla näillä säädöillä ja sitten totesin, että on tuo Tailpiecen korkeus niin villin näköinen, että ruuvasin sen miltei kiinni kanteen.

Jälkeenpäin on alkanut hirvittää, että onko yllämainittu tapaus voinut aiheuttaa hallaa uudelle kitaralleni, kuten: onko paksujen kielten veto voinut vääntää Tailpiecen pultteja tai väännättää niitä reikiä, joissa pultit ovat kiinni tai tehdä jotain muuta haittaa?

Vastauksia haluaisin etenkin niiltä, joilla on oikeasti kokemusta/Tietoa asiasta, enkä niinkään mutuilua.

Artist
20.01.2012 14:20:42 (muokattu 20.01.2012 14:25:43)

Peräkappaleen ruuvaaminen kanteen kiinni voi aiheuttaa tallan vääntymistä, jos kulma tallapalan ja peräkappaleen välillä on suuri. Toisaalta, jos tuo huolettaa, voi kielittää wraparound -tyyliin eli kielet peräkappaleen ympäri, jolloin kulma tallalle tullessa pienenee.

Tailpiecen vääntymisen mahdollisuudesta en osaa sanoa, kerran luulin yhdessä kepissäni moista käyneen, mutta johtui siitä, että kiinnitysholkkien reiät olivat hieman väljät, joten tailpiece ikään kuin nojasi reikien etuosaan. Siitä huolimatta ei ollut vääntynyt, vaikka oli varmaan jonkin aikaa tuossa asennossa ollut.

"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
McNulty
20.01.2012 14:21:47 (muokattu 20.01.2012 14:24:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nallehusky: Sain tiistaina paketin Thomannilta, jossa tuli pitkään odottamani Gibson les paul studio deluxe 60. Kitara oli soitannollisesti yllättävän hyvissä säädöissä jo paketista otettuna, mutta pistin heti merkille, että tämä Stopbar Tailpiece oli säädetty aika korkealle kitaran kannesta. Väliä kannen ja tailpiece-kappaleen väliin jäi noin 0,5-1 senttiä!

Tiettyyn kielisettiin tottuneena vaihdoin 11-49 paksuisen kielisetin paikalleen ja viritin kitaran normaali e-vireeseen, Kaksi päivää annoin kitaran olla näillä säädöillä ja sitten totesin, että on tuo Tailpiecen korkeus niin villin näköinen, että ruuvasin sen miltei kiinni kanteen.

Jälkeenpäin on alkanut hirvittää, että voiko yllämainittu tapaus voinut aiheuttaa hallaa uudelle kitaralleni, kuten: onko paksujen kielten veto voinut vääntää Tailpiecen pultteja tai väännättää niitä reikiä, joissa pultit ovat kiinni tai tehdä jotain muuta haittaa?

Vastauksia haluaisin etenkin niiltä, joilla on oikeasti kokemusta/Tietoa asiasta, enkä niinkään mutuilua.

Jos sinä sait ne Stopbarin jalat vielä ruuvattua sinne holkkeihin, niin tuskin ne silloin kauheasti oli vääntyneet. Ainoa vaikutushan tuolla Stopbarin korkeudella on kielen tekemään kulmaan tallapalalle tultaessa. Ts. liian loiva kulma aiheuttaa kielen lipsumista Tune-O-Matic -tallan tallapalan urasta (liian vähän "painoa" tallapalan kohdalla), ja liian jyrkkä kulma voi aiheuttaa vireongelmia tahi kielten katkeilua (liian paljon "painoa" - pahimmassa tapauksessa tallan tai tallapalojen viottumista).

Täällä on pakko mutuilla, koska minulla tai kenelläkään muulla ei ole sitä sinun kitaraasi tässä josta voisi todeta vahingon tai vahingottomuuden. En kuitenkaan usko että olisi mitään käynyt, ainakaan tallalle. Korkeintaan kaularautaa joudut säätämään paksumpaa kielisettiä varten.

If you ain't first, you're last!
Jucciz
20.01.2012 14:26:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kaikissa Les Pauleissa ollut Stopbar aina ruuvattuna ihan alas asti eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa eikä merkkejä vaurioista. Luulisin siispä, että huoletta voit ruuvata Stopbarin niin alas kuin se ilman väkivaltaa menee.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Numb
20.01.2012 14:28:23 (muokattu 20.01.2012 15:20:36)

nallehusky: Stopbar Tailpiece oli säädetty aika korkealle kitaran kannesta. Väliä kannen ja tailpiece-kappaleen väliin jäi noin 0,5-1 senttiä!

Ihan normaali korkeus stopbarille toi.

Mulla on nyt stopbar vedettynä kanteen kiinni ja kielet wraparoundina. Eli näin: http://kitarablogi.files.wordpress.com/2012/01/2-wrap-over.jpg

Ja näkyyhän se tuolla omissakin: http://muusikoiden.net/dyn/users/87008.jpg

Lanke trr gll -Kurt Schwitters
Grugi
20.01.2012 14:42:07

Mulla on omassa Tokaissa tuo stopbar myös ihan alas ruuvattuna ja mitään ongelmaa ei ole ollut.

The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Vladi
20.01.2012 14:51:20

Numb: Ihan normaali korkeus stopbarille toi.

Mulla on nyt stopbar vedettynä kanteen kiinni ja kielet wraparoundina. Eli näin: http://kitarablogi.files.wordpress.com/2012/01/2-wrap-over.jpg

Onko moiselle ratkaisulle jotain syytä/perustelua? Vaikuttaa soundiin, sustainiin nönnönnöö?
Karvamammutti
20.01.2012 14:56:46

Vladi: Onko moiselle ratkaisulle jotain syytä/perustelua? Vaikuttaa soundiin, sustainiin nönnönnöö?

Kyllähän se on lähinnä esteettinen seikka ja tämän lisäksi kielen kulma tallaan pienenee = pienempi rasite = ei katko kieliä ihan yhtä herkästi.

Numb
20.01.2012 14:59:26

Vladi: Onko moiselle ratkaisulle jotain syytä/perustelua? Vaikuttaa soundiin, sustainiin nönnönnöö?

Se oli sillain kun tuli mulle. Aattelin, että antaapa olla noin sen sitten :)

Joskus LP:stä ruuvailin sitä pulikkaa kanteen kiinni ja ylemmäs. En huomannut eroa soinnissa tai sustainissa.

Lanke trr gll -Kurt Schwitters
fox
20.01.2012 15:16:33

Pitäshän se sustainia lisätä, kun on "kunnolla" painetta tallalla.. Kyllä sen(kin) varmaan joku kuulee. Yleensä kannattaa kyl kielet löystyttää, kun "kielten vetoa vastaan" tekee säätöjä, eli kiristää kaularautaa, laskee stopparia tai nostaa tallaa. Vahingot minimoituu näet. Se kielten veto on "pika- ja nyrkkisääntönä" noin 10 kg/kieli, tarkkoja lukuja voi katsoo vaikka siitä kielipaketista, eikä ne kitaroitten metalliosat ole suinkaan mitään sagitta-booriterästä, vaan messinkiä, jotain seosmetallivalua ym.
Eli käy kovasti niitten jengojenkin päälle.
Ja kyllähän noita kaikkia ovat ihmiset saaneet rikki, on tullut huomattua. Sun kohdalla en kuitenkaan usko, että mitään "vallan kauhiaa" olis tapahtunut.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Vladi
20.01.2012 15:21:22

Kiitän vastauksista, asia tuli selväksi. Enpä varmaan itse moista jaksa kokeilla, sustaini ei ole ollut erityisemmin ongelma ja kieletkin on katkeillut lähinnä virittimien kohdalta.
mattim
20.01.2012 22:03:14

Keventää hieman venytyksiä, venytykseen osallinen kielen pituus hieman kasvaa.

http://www.dvdplaza.fi/galleria/sho … p/photo/22937/title/kielet/cat/1043

tommi m
20.01.2012 22:39:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Kiitän vastauksista, asia tuli selväksi. Enpä varmaan itse moista jaksa kokeilla, sustaini ei ole ollut erityisemmin ongelma ja kieletkin on katkeillut lähinnä virittimien kohdalta.

Ihan pakko tähän väliin kysyä että, meneekö teillä kielet useinkin les paulista poikki? Itsellä tällaista ei tapahdu..ikinä.

http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
fox
20.01.2012 23:33:33

tommi m: Ihan pakko tähän väliin kysyä että, meneekö teillä kielet useinkin les paulista poikki? Itsellä tällaista ei tapahdu..ikinä.

No, hyvä sulle.. =)
Itse tiedän useempiakin kavereita jotka "onnistuu" tuossa.. Eräskin blues-bändin kaveri on sellanen, että viimeistään toisessa setissä onnistuu hän kielen katkasemaan. Useemmankin kerran oon hänen keikallaan tuota tapahtumaa todistanut.. Hänen kohdallaan oli kyse kyllä tatsiperäinen, eikä stop-barin asennosta riippuva.
Sitten oli eräs toinen kaveri, jolle olikin sitten huomattavaa apua siitä, että nostettiin stopparia jonkin verran. Sanoi myöhemmin, että säästö kielissä oli kohtuullinen.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Rämppy
21.01.2012 00:09:07

fox: No, hyvä sulle.. =)
Itse tiedän useempiakin kavereita jotka "onnistuu" tuossa.. Eräskin blues-bändin kaveri on sellanen, että viimeistään toisessa setissä onnistuu hän kielen katkasemaan. .

Tää on kyllä jännä juttu. Mä kun en onnistu koskaan katkomaan kieliä. En Stratolla, Telellä, Gibsoneilla tai millään muullakaan. Vaikka venyttelen isolla kädellä enkä plektrallakaan silittele kieliä. Ihan sama millä korkeudella stop bar tai tallapalat on. Meitsiltä puuttuu joku maaginen kosketus...

En sitten malttanut olla sanomatta.
randyr
21.01.2012 21:42:06

Mulla katkeili joskus stopbarin juuresta mut sitte ku tein pienet viisteet kielireikiin niin loppui. Ja mulla siis stopbar ruuvattuna kanteen kiinni, eli kielet tulee jyrkkään kulmaan ja hankasivat vissiin reiän ylälaitaan.

jii.haanpaa
22.01.2012 10:16:09

Grugi: Mulla on omassa Tokaissa tuo stopbar myös ihan alas ruuvattuna ja mitään ongelmaa ei ole ollut.

Omien kymppisarjalaisten kohdalla on tullut pari kertaa vastaan yksilö, jossa tallaa ei ole voinut laskea niin alas, että stopbarin olisi voinut vetää kanteen ilman, että kielet olisivat jo raahanneet pitkin tallan kylkeä. Johtuisikohan pienistä eroista kaulakulmissa tms.

https://lh3.googleusercontent.com/- … AAE7Q/xFMB7FXO38E/s720/IMG_4575.JPG

Yhteen pauliin tuli tilattua faberilta talla/stopbar-setti, jossa tuli mukana prikat, joiden avulla stopbarin sai "laskettua" kanteen kiinni ja sustaini nousi heti yhteentoista.

https://lh4.googleusercontent.com/- … AAKlE/ujSEmnzg7TQ/s720/IMG_5701.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/- … AAKzA/xBYozqmZeNM/s720/IMG_5747.JPG

Grugi
22.01.2012 10:57:54

On kai sitä malleissa eroja mutta ihan hyvin tuo oma on toiminut ja ei ole kieliäkään koskaan poikki mennyt.

http://dl.dropbox.com/u/29261709/stopbar.jpg

Minushuman
22.01.2012 14:03:31

Jostain luin joskus, että stopbar pitäis olla alhaalla, muttei niin alhaalla, että kielet koskettavat tallaa. Kielten pitäisi koskettaa ainoastaan tallapaloja.

"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Grugi
22.01.2012 15:49:01

Minushuman: Jostain luin joskus, että stopbar pitäis olla alhaalla, muttei niin alhaalla, että kielet koskettavat tallaa. Kielten pitäisi koskettaa ainoastaan tallapaloja.

Joo ei se varmaan hyvä asia ole jos tallaan nojaa, mun kuva hieman valehtelee mutta kielet ei osu tallaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti