Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epiphone Les paul, mikit vaihdettu, volumet on/off
1
headhead
16.01.2012 21:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ostin les pauliini seymour duncanin sh-4 ja sh2n mikit, sekä lineaarisen(a) nostopotikan. Vaihdoin mikit ja klovailin tallamikin tonepotikasta irti sen keraamisen konkan, kolvasin samalla tavalla kiinni nostopotikkaan, ja kolvailin mikit mikinpuolituskytkennällä kiinni, mikinpuolitus siis tallamikin tonepotikasta nostamalla. Aluksi tuntui että kaikki tuntui niin kuin pitääkin, puolitussaundi kuulosti loistavalta, sitten huomasin että erityisesti kaulamikin volume tuntuu tippuvan lähes nollaan vaikka sen ruuvaa vain 70% alas, ja siitä eteenpäin vaimenee tasaisesti. Tallamikki tekee samaa, toisn ei yhtä huomattavasti. Onkohan tässä nyt pakko olla kytkentävirhe vai onko kyse jostain "ominaisuudesta"?
 
Antti1
16.01.2012 21:21:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä ostit vääränlaiset potikat, olisi pitänyt olla logaritmiset.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
ibnz
16.01.2012 21:24:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös A-potikka ole juuri logaritminen? Luulen että B-nostopotikoita on aika vaikea löytää edes. Minkähän valmistajan vehkeet?
 
Antti1
16.01.2012 21:28:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Eikös A-potikka ole juuri logaritminen? Luulen että B-nostopotikoita on aika vaikea löytää edes. Minkähän valmistajan vehkeet?
 
A ja B eivät kerro yhtään mitään siitä, onko kyseessä logaritminen vai lineaarinen potikka. Tää vaihtelee valmistaja- ja valmistusmaakohtaisesti.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
headhead
17.01.2012 09:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis ostin vain yhden uuden potikan, 500kohm "a", lineaarinen, ja laitoin sen siis tallamikin tonepotikan tilalle. Aluksi tosin piti laittaa se kaulamikin tonepotikan tilalle, järkeilin että nostopotikka olisi helpompi käyttää siinä, mutta uuden kaulamikin johdot olivat liian lyhyet, sitten aioin laittaa nostopotikan tallamikin volumen tilalle mutta tajusin että siinähän lukee"500 B" eli logaritminen, sitten päädyin laittamaan nostopotikan siihen tallamikin tonepotikan tilalle. Kun huomasin tän volumen oudon käyttäytymisen niin tarkistin vielä että ei menny potikat sekaisin, se jonka otin pois nostopotikan tilalta on "500k A".
 
Ja eikös lineaarinen potikka volumessa toimi käytännössä niin että volume on "heti täysillä", vaikka volumea on kierretty vain vähän? Mullahan meni päinvastoin, volume on hiljainen vaikka potikat on yli puolenvälin, suurin vaikutus tapahtuu alueella 70-100%. Melkein kuin potikoista olisi tullut "logaritmisempia?
 
Antti1
17.01.2012 18:35:27 (muokattu 17.01.2012 18:37:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt oli niin sekava selostus, että mitä sä lopulta laitoit mihinkin?
 
headhead: Ja eikös lineaarinen potikka volumessa toimi käytännössä niin että volume on "heti täysillä", vaikka volumea on kierretty vain vähän? Mullahan meni päinvastoin, volume on hiljainen vaikka potikat on yli puolenvälin, suurin vaikutus tapahtuu alueella 70-100%. Melkein kuin potikoista olisi tullut "logaritmisempia?
 
Riippuu about kaikesta, mutta ei. Yleensä lineaarisella alussa ei tapahdu juuri yhtään mitään, sitten kuuluu ihan vähän läpi jotain ja puolivälin tienoilla lävähtää n. 70% kamasta kuuluviin. Volumepotikan pitää olla logaritminen, jotta se kuultu vaikutus olisi tasainen.
 
E: Ja toistan edelleen, ettet voi pelkästään noista A ja B -kirjaimista päätellä mitään potikan toimintaperiaatteesta. Molemmat voivat toimia ihan kummalla tavalla tahansa.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
headhead
17.01.2012 19:34:29 (muokattu 17.01.2012 20:02:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Nyt oli niin sekava selostus, että mitä sä lopulta laitoit mihinkin?
 
Laitoin SH-4 JB mikin tallaan ja SH-2N jazz mikin kaulaan, ja nostopotentiometrin laitoin tallamikin tonepotentiometrin tilalle (siihen mikä on lähimpänä ulostulojakkia).
 
Johdot juotin seuraavasti:
 
Kaulamikistä musta johto kaulamikin volumepotentiometrin vasemmanpuoleiseen nastaan (vanhan johdon tilalle).
Kaulamikistä vihreä- ja maajohto kaulamikin volumepotentiometrin kuoreen.
Kaulamikistä valkoinen ja punainen nosto(potentiometrin)kytkimen keskimmäiseen nastaan(toiseen niistä).
 
Tallamikistä musta johto tallamikin volumepotentiometrin vasemmanpuoleiseen nastaan (vanhan johdon tilalle).
Tallamikistä vihreä- ja maajohto tallamikin volumepotentiometrin kuoreen.
Tallamikistä valkoinen ja punainen nosto(potentiometrin)kytkimen keskimmäiseen nastaan(toiseen niistä).
 
Nosto(potentiometrin)kytkimen kaksi alinta nastaa juotin johdolla yhteen ja kiinni nostopotentiometrin kuoreen.
Nostopotentiometrin potikka-osaan juotin vanhasta tonepotentiometristä irroittaman "tonekonkan" ja siihen tulevat johdot, samalla lailla kuin vanhat.
 
En siis vaihtanut volumepotikoita ollenkaan. Ja se tuli mieleen että miten päin mikit asennetaan? itse laitoin niin että kun kaula osoittaa ylöspäin niin "Seymour duncan" tekstit näkyvät oikein päin. Ja tallamikissä naparuuvit on tallan puolella, kaulamikissä naparuuvit on kaulan puolella. Menikö oikein?
 
Riippuu about kaikesta, mutta ei. Yleensä lineaarisella alussa ei tapahdu juuri yhtään mitään, sitten kuuluu ihan vähän läpi jotain ja puolivälin tienoilla lävähtää n. 70% kamasta kuuluviin. Volumepotikan pitää olla logaritminen, jotta se kuultu vaikutus olisi tasainen.
 
Joku muistikuva oli että koulussa opetettiin että kun teho kaksinkertaistuu niin desibelit nousee kolmella. Eli sitä soveltamalla volume puolessa välissä lineaarisella potikalla ulostulo olisi ollu 3 desibeliä alle maksimin. Taisin olla väärässä.
 
E: Ja toistan edelleen, ettet voi pelkästään noista A ja B -kirjaimista päätellä mitään potikan toimintaperiaatteesta. Molemmat voivat toimia ihan kummalla tavalla tahansa.
 
Oletin lähinnä koska musiikkiliikkeessä sanoin laittavani potentiometrin tonepotikan tilalle ja antoivat mulle "A"-potikan, ja kitarassa myös vanhat tonepotikat oli "A"-potikoita.
 
Ja nyt kun tarkistin niin volumepotikoissa ei lue "b" vaan "JS 500ko"
 
illu45
19.01.2012 20:57:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos nyt oikein ymmärsin niin varmaan näin pitäis olla kytkennät
 
http://www.seymourduncan.com/suppor … atics.php?schematic=2h_2v_2t_3w_2pp
 
ja noista potikoista on jotain juttua tuolla
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Potentiometri
 
Kyllä se siitä
mattim
20.01.2012 11:27:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

headhead: Laitoin SH-4 JB mikin tallaan ja SH-2N jazz mikin kaulaan, ja nostopotentiometrin laitoin tallamikin tonepotentiometrin tilalle (siihen mikä on lähimpänä ulostulojakkia).
 
Johdot juotin seuraavasti:
 
Kaulamikistä musta johto kaulamikin volumepotentiometrin vasemmanpuoleiseen nastaan (vanhan johdon tilalle).
Kaulamikistä vihreä- ja maajohto kaulamikin volumepotentiometrin kuoreen.
Kaulamikistä valkoinen ja punainen nosto(potentiometrin)kytkimen keskimmäiseen nastaan(toiseen niistä).
 
Tallamikistä musta johto tallamikin volumepotentiometrin vasemmanpuoleiseen nastaan (vanhan johdon tilalle).
Tallamikistä vihreä- ja maajohto tallamikin volumepotentiometrin kuoreen.
Tallamikistä valkoinen ja punainen nosto(potentiometrin)kytkimen keskimmäiseen nastaan(toiseen niistä).
 
Nosto(potentiometrin)kytkimen kaksi alinta nastaa juotin johdolla yhteen ja kiinni nostopotentiometrin kuoreen.
Nostopotentiometrin potikka-osaan juotin vanhasta tonepotentiometristä irroittaman "tonekonkan" ja siihen tulevat johdot, samalla lailla kuin vanhat.
 
En siis vaihtanut volumepotikoita ollenkaan. Ja se tuli mieleen että miten päin mikit asennetaan? itse laitoin niin että kun kaula osoittaa ylöspäin niin "Seymour duncan" tekstit näkyvät oikein päin. Ja tallamikissä naparuuvit on tallan puolella, kaulamikissä naparuuvit on kaulan puolella. Menikö oikein?
 

 
Joku muistikuva oli että koulussa opetettiin että kun teho kaksinkertaistuu niin desibelit nousee kolmella. Eli sitä soveltamalla volume puolessa välissä lineaarisella potikalla ulostulo olisi ollu 3 desibeliä alle maksimin. Taisin olla väärässä.
 

 
Oletin lähinnä koska musiikkiliikkeessä sanoin laittavani potentiometrin tonepotikan tilalle ja antoivat mulle "A"-potikan, ja kitarassa myös vanhat tonepotikat oli "A"-potikoita.
 
Ja nyt kun tarkistin niin volumepotikoissa ei lue "b" vaan "JS 500ko"

 
Tonepotikka kuormittaa (vie maahan) nyt sun kuumaa signaalia jostain kummasta syystä. Veikkaan, että ongelma häviää kun irrotat sen tonepotikalle menevän kuuman karvan.
 
jaripat
20.01.2012 13:18:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän aiheen ympäriltä olen yllättävän monta kertaa törmännyt "epämääräisiin häiriöihin", joiden aiheuttajaksi on lopulta paljastunut potikan kuoreen tehty maadoitus.
 
Saattaa nimittäin olla, että tinalöntti ja piuhat on kiinni siinä kuoressa, mutta kenties pelkän hartsin avulla (ei galvaanista kontaktia). Se vaatii aika paljon lämmittämistä se potikan kuori, että siihen kunnolla tina tarttuu.
 
Antti1
20.01.2012 13:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Se vaatii aika paljon lämmittämistä se potikan kuori, että siihen kunnolla tina tarttuu.
 
Hiomapaperi ja/tai viila auttaa tuohon huomattavan paljon. Pinta potikasta rikki ja homma helpottuu kummasti.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
headhead
31.01.2012 11:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, olen nyt tolla soitellut parit treenitkin, ja toi volumen epätasaisuus ei tunnukaan enää niin epänormaalilta. Pieni "efekti" on havaittavissa mutta ei haittaa soittoa juurikaan. Eli taisin olla liian hätäinen kun lähdin apua kyselemään.
 
Tarkistin kyllä potikoiden kuoriin kolvatut maadoitukset, tina ei ole "pallona" kuoren pinnassa vaan levinnyt kunnolla kiinni pintaan.
 
Kelanpuolituksesta luin paljon muusikoiden.netistä ennen kuin tein sen, ja itse ainakin pidän puolitussoundista jopa enemmän kuin tavallisesta, myös tallamikissä. Humbucker-saundia tulee käytettyä lähinnä kun haluaa lisää potkua vingutuksiin ym....
Push/pull potikka ei ole mulle ainakaan paras vaihtoehto, potikan ylösnostaminen ei oikeen onnistu kiireessä. Tietenkin joku muu nuppi kuin se les paulin iso voisi auttaa. Tai push/push potikka, mutta niistä luin sen verran että niitä on vaikea löytää.
 
wilo
31.01.2012 11:23:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

headhead: Push/pull potikka ei ole mulle ainakaan paras vaihtoehto, potikan ylösnostaminen ei oikeen onnistu kiireessä. Tietenkin joku muu nuppi kuin se les paulin iso voisi auttaa. Tai push/push potikka, mutta niistä luin sen verran että niitä on vaikea löytää.
 
Sama juttu, en tykkää push/pullista myöskään.
Nykyisin push/pusheja tuntus saavan paljon paremmin, esmes uraltonelta lespaankin sopiva pitkävartinen 500k log potikka: http://uraltone.com/kauppa/product_ … h-Push-long-saft-potentiometer.html . Hintaa toki on paljon enempi kuin push/pullilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti