Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonit, tonepotikat ja valitsimet
1
ngo
06.01.2012 17:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,

en ole itse kitaristi mutta kyselen ihan näin mielenkiinnosta ja maallikon uteliaisuudesta. Räpläsin tässä taannoin useampaakin noin 400-600€ kitaraa musaliikkeessä kokeillen sekä kuulokkeilla että vahvistimen kaiuttimesta kitaroiden mahdollisimman puhdasta soundia.

Kitaroissa kun tuppaa usein olemaan näitä tone-potikoita ja esim 5-asentoisia kytkimiä mikrofonikonfiguraatioille niin oletin että niillä on suurikin vaikutus soundiin. Yllätykseni oli aika suuri kun esim 600 euron fenderissä jossa oli kaksi humpparia ja niiden välissä normaali mikki ei ollutkaan kovin suurta eroa missä asennossa nupikat olivat.

Kun 5-way kytkin oli toisessa ääriasennossa, soundissa oli vähän vähemmän keskiääniä ja toisessa ääripäässä taas keskiäänet ja ylä-äänet korostuivat enemmän. Lisäksi tone-nupit (2kpl) jotka ilmeisesti olivat humpparien säätöön tarkoitetut vaikuttivat hieman soundin tummuuteen. Kaikki säädöt olivat kuitenkin hyvin hyvin mietoja joten näin amatöörin näkökulmasta heräsi pari kysymystä:

miksi säädöt eivät muuta ääntä yhtään dramaattisemmin? jotenkin sitä olettaisi että erityisesti kun kitaran perään tunkee monta efektiä tuo mikrofonisäätöjen vaikutus pienenee entisestään. en ole kultakorva mutta pianoa on tullut soiteltua kuitenkin 15v ja äänien kuunteluun korva on herkistynyt kuitenkin jossain määrin.

Tulevatko nämä nuppien ja nappien säädöt paremmin esille sitten tietyn vahvistimen kanssa käytettäessä vai mikä näiden idea on?

Olen netistä kuunnellut joskus vertailuja kun samalla kitaralla soitetaan samaa riffiä mutta mikrofoneja on vaihdeltu keskenään, näiden välillä olen kuullut toisinaan aivan selkeitäkin eroja mutta useimmiten ne jäävät lähinnä sille tasolle että toisessa mikissä on enemmän bassoa ja toisessa taas enemmän keskialuetta. Toki joissain näissä ääneen tuli muitakin muutoksia joita voisi pitää enemmän karaktreristisina, esim. jollain mikrofonilla äänessä oli enemmän räkäisyyttä, toisessa taas enemmän ylä-ääniä jne.

Puhtaasta uteliaisuudesta vaan kyselen täällä tyhmiä.

tommi m
06.01.2012 17:49:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ngo: Terve,

en ole itse kitaristi mutta kyselen ihan näin mielenkiinnosta ja maallikon uteliaisuudesta. Räpläsin tässä taannoin useampaakin noin 400-600€ kitaraa musaliikkeessä kokeillen sekä kuulokkeilla että vahvistimen kaiuttimesta kitaroiden mahdollisimman puhdasta soundia.

Kitaroissa kun tuppaa usein olemaan näitä tone-potikoita ja esim 5-asentoisia kytkimiä mikrofonikonfiguraatioille niin oletin että niillä on suurikin vaikutus soundiin. Yllätykseni oli aika suuri kun esim 600 euron fenderissä jossa oli kaksi humpparia ja niiden välissä normaali mikki ei ollutkaan kovin suurta eroa missä asennossa nupikat olivat.

Kun 5-way kytkin oli toisessa ääriasennossa, soundissa oli vähän vähemmän keskiääniä ja toisessa ääripäässä taas keskiäänet ja ylä-äänet korostuivat enemmän. Lisäksi tone-nupit (2kpl) jotka ilmeisesti olivat humpparien säätöön tarkoitetut vaikuttivat hieman soundin tummuuteen. Kaikki säädöt olivat kuitenkin hyvin hyvin mietoja joten näin amatöörin näkökulmasta heräsi pari kysymystä:

miksi säädöt eivät muuta ääntä yhtään dramaattisemmin? jotenkin sitä olettaisi että erityisesti kun kitaran perään tunkee monta efektiä tuo mikrofonisäätöjen vaikutus pienenee entisestään. en ole kultakorva mutta pianoa on tullut soiteltua kuitenkin 15v ja äänien kuunteluun korva on herkistynyt kuitenkin jossain määrin.

Tulevatko nämä nuppien ja nappien säädöt paremmin esille sitten tietyn vahvistimen kanssa käytettäessä vai mikä näiden idea on?

Olen netistä kuunnellut joskus vertailuja kun samalla kitaralla soitetaan samaa riffiä mutta mikrofoneja on vaihdeltu keskenään, näiden välillä olen kuullut toisinaan aivan selkeitäkin eroja mutta useimmiten ne jäävät lähinnä sille tasolle että toisessa mikissä on enemmän bassoa ja toisessa taas enemmän keskialuetta. Toki joissain näissä ääneen tuli muitakin muutoksia joita voisi pitää enemmän karaktreristisina, esim. jollain mikrofonilla äänessä oli enemmän räkäisyyttä, toisessa taas enemmän ylä-ääniä jne.

Puhtaasta uteliaisuudesta vaan kyselen täällä tyhmiä.

Laadukkaammilla tone/volapotikoilla ja kondensaattoreilla vaikutus on suurempi.

http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
hallu
06.01.2012 18:28:13

No minun mielestä erot eivät ole pieniä, mutta minä olenkin kitaristi. Totta kylläkin on, että passiivielektroniikalla varustetussa kitarassa volume ja tone ainoastaan suodattaa sitä signaalia eikä lisää siihen mitään joten vaikutus ei voi ihan järisyttävä olla. Esimerkiksi aktiivi bassossa MusicMan stingreyssä se basson eq tekee ihan hemmetisti eroa siihen soundiin, mutta se toimiikin niin että potikoissa on nolla-asento ja niillä voi lisätä ja suodattaa taajuukisa.

Kitarassa eri mikrofonien soundiin voikuttaa paljon myös se että mistä kohdasta pikataan eli ääni syvenee, kun pikataan kaulan läheltä ja tallan läheltä pikatessa ääni ohenee ja erikohdassa olevat mikrofonit korostavat tätä vaikutusta mikä lisää erilaisten soundivariaatioiden määrän vaikkapa kolmemikkisessä stratossa moninkertaiseksi. Lisäksi mikkien yhdistelmä asennot lisäävät vielä noita soundivariaatioita. Esimerkiksi telen molemmat mikit päällä särjaan tai rinnan kytkettynä ovat ihan eri maailmasta ja kun lisätään vastavaiheet mukaan niin kyllä niitä nyansseja on ja itse pidän eroja merkittävinä. Tonepotikkaa en itse usein käytä ja jos käytän, niin lähinnä koitan siivota ylätaajuuksien kirskuntaa, mutta eniten sitä tulee säädettyä vahvistimen ja pedaalien eq:a. Volapotikkaa käytän toisinaan puhdistamaan säröä mutta useinmiten se tulee vain pyöräytettyä nollalle kun tekee jotain muuta ettei kitara mellasta itsekseen. Joskus niitä potikoita voi käyttää tehosteena lähinnä volumepotikkaa pyörittelemällä niin, että plektraääni vaimentuu, saadaan sellainen jousisoitinmainen tunnelma luotua helposti. Itseasiassa kitaran mikkikytkennöistä ja tonekytkennöistä riippuen noita voikäyttää hyvin monellakin tapaa.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
arppah8
06.01.2012 19:37:23 (muokattu 06.01.2012 19:40:15)

Jos noita nupikoita pyörittelee ja mikkiswitchiä kääntelee kun vahvarista on käytössä ahtojunttasärö voivat erot kuulostaakin pieniltä. Ehkä kannattaa kokeilla ko. toimenpiteitä puhtaalla soundilla niin saattaa huomata yllättäviäkin muutoksia soundissa :)

E: Jaa, siellä väitettiinkin puhdasta soundia haetun. Aikamoista jos erot tuntuvat pieniltä esim. mikkien välillä. Kaikki on tietty suhteellista ja kuulijan korvissa mut kyllä musta soundierot ovat melkoiset mikkiswitchiä käännellessä, oli kyseessä minkähintainen kitara hyvänsä.

Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
ngo
06.01.2012 19:55:42

E: Jaa, siellä väitettiinkin puhdasta soundia haetun. Aikamoista jos erot tuntuvat pieniltä esim. mikkien välillä. Kaikki on tietty suhteellista ja kuulijan korvissa mut kyllä musta soundierot ovat melkoiset mikkiswitchiä käännellessä, oli kyseessä minkähintainen kitara hyvänsä.

Kyllähän noissa jonkinlaisia eroja kuuluu kun oikeasti keskittyy siihen soundiin ja sen eroihin, joissain asetuksissa ehkä vähemmän ja toisissa enemmän. Se mikä tässä on aina mietityttänyt on että onko noilla oikeasti väliä sitten semmoisessa setupissa kun soitetaan vaikkapa bändin kanssa ja kitaran perässä on vielä monta efektiä ja vahvistimienkin oma vaikutus :)

Tietty osa ongelmaa on varmaan siinä kun itse on aina ajatellut että kitarasta lähtevä soundi on aina se suht sama ja on ajatellut tyhmänä kiipparistina että levyjen äänet tehdään pääasiassa pedaaleilla. Humpparien ja yksikelaisten eron kuulen ihan selvästi mutta joissain säätimien asennoissa se soundi tuntuu olevan perustaltaan sama ja siinä on lähinnä päällä jotain vivahteita. Olen aina kuvitellut että noita vipuja venkslaamalla se soundi muuttuu *täysin*.

Tosin voi varmaan olla vikaa siinäkin kuten yksi vastaaja tuossa ylempänä sanoi että itse olen aina soittanut samoja simppeleitä sointuja samasta kohtaa. Varmaan erot korostuvat jos soitetaan kirkkaasti ja kovaa jotain soolomelodioita tai vaihdellaan eri mikkiyhdistelmillä sitä näppäilykohtaa?

Old Joe
06.01.2012 21:08:35

Oudolta kuulostaa, että säätimet eivät juurikaan vaikuttaisi ääneen. Jos unohdetaan säätimet voidaan todeta kaulahumpparista lähtevän sitä muhevaa soundia, tallamikki antaa kipinöitä diskanttiin ja keskimikillä saadaan sitä mojoa, näin karkeasti ja yleistäen. Mikkikytkimellä valitaan se biisiin sopivin mikki / mikit ja sävynsäätimillä vältytään kurottelemasta muun kaluston säätimiin, eli kuten hallu jo sanoi ne ovat suotimia.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
arppah8
07.01.2012 10:35:33

ngo: Olen aina kuvitellut että noita vipuja venkslaamalla se soundi muuttuu *täysin*.

Joo, eihän se ihan "täysin" muutu. Ehkä tässä näkyy se sun kiipparistitausta, kitaristille kun noi erot ovat isompia. Kyllähän se soitin reagoikin eri mikkipositioissa soittoon eri tavalla.

Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti