Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: METALTRONIX M1000 ja yellow jackets yms
1
jpjanhun
02.01.2012 19:57:50 (muokattu 02.01.2012 20:02:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi,

en oikein tunne näitä putkivahvistinten teknisiä saloja joten ajattelin kysyä viisaammilta ennenkuin ryhdyn työläästi lukemaan kirjallisuutta yms.

Onkos jollain tietoa siitä voinko asentaa yellow jacketsit ja el84:t tuollaiseen lee jackson metaltronix M-1000 nuppiin modaamatta vahvistinta mitenkään (tää riippuu kai siitä onko vahvistin fixed-bias-tyyppiä jne.. mutta en tiedä tästä sen enempää. Osaako joku sanoa tämän tarkasti suoralta kädeltä? täällä lienee joitakin metaltronixin omistajia ja muita vahvistinrakennusguruja..).

Haluaisin asentaa vain 2 pääteputkea (jacketseilla) kuten mulla nytkin on vain 2 el34-pääteputkea (eli 100w -> 50w). Mulla on nyt nuo paikallaan olevat el34 putket ne kaksi reunimmaista, keskeltä olen napannut 2 putkea pois kuten metaltronix ohjekirja neuvoi. Nyt tuntuisi loogiselta että asentaisin jacketsit noiden kahden paikallaanolevien reunimmaisten putkien tilalle. Jacketsien ohjeissa käsketään kuitenkin asentamaan nuo jacketsit niihin kahteen keskimmäiseen paikkaan..(?)..onko tällainen vain joku yleinen neuvo yleisimpiin vahvistintyyppeihin vai mitä tämä on..(?) Mihin paikkoihin nuo 2 jacketsia tulisi metaltronix m1000:n tapauksessa asentaa? Miten sitten tuo impedenssin säätö..metaltronix ohjekirja neuvoo säätämään kaappi-impedenssikytkintä jos käyttää vain kahta pääteputkea (olen tehnyt säädön) mutta jacketsien ohjeistuksessa sanotaan ettei impedanssia tarvitse säätää kahta (normaalin 4:n sijaan) jacketsia käytettäessä..häh? Mitähän nyt siis tulisi tehdä..

Tuota..toisaalta, jos nyt sitten kuitenkin asennan uudet el34:t ilman mitään jacketsvirityksiä niin mitä putkia suosittelisitte? Haluaisin soundista middlekkään marshallmaisen, en niinkään sellaista middlescoopattua heavyjyrää (en soita heviä ja olen itseasiassa laittanut etuasteeseen yhden 12au7:n rajoittaakseni säröä saadakseni enemmän rokkisoundia). Olisko se JJ el34 tässä tapauksessa paras vaihtoehto..vai se shuguang? Kun vaihdan tähän putket niin joutuuko biasia säätämään vai säätyykö se tässä vahvistimessa "itsestään"?

huom: en muuten vie vahvistinta huoltoon säädettäviksi vaan mielummin luen vaikka kirjoja ja ostan säätämiseen tarvittavat työkalut (ellei mulla jo ole niitä muutenkin).

slerbis
02.01.2012 20:13:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thdelectronics.com/pdf/yj.pdf

Tämän mukaan ei ole väliä ottaako keskimmäiset vai uloimmat pois. Näyttäisi jopa olevan mahdollista käyttää paria EL34:sta ja paria Yellow Jacketillista EL84:sta yhtäaikaa. Impedanssista olen nähnyt melkoisesti eriäviä mielipiteitä. Toiset sanovat, että pitää laittaa isompi, toiset sanovat notta pienempi ja kolmannet eivät koske lainkaan valitsimeen.

Pieni törkeä mainostus tähän väliin, että itseltä löytyisi torin puolelta suht edukkaasti pari yellow jacketseja ;)

A tergo in bona nates
jpjanhun
02.01.2012 20:20:05

kiitos infosta!

Pieni törkeä mainostus tähän väliin, että itseltä löytyisi torin puolelta suht edukkaasti pari yellow jacketseja ;)

-periaatteessa myynti-ilmoitus kiinnostaa mutta mun pitää ensin jotenkin saada täysi varmuus siitä että nuo voi laittaa kyseiseen vahvistimeen ja siitä mitä säätöjä tarvitsee tehdä (vai tarvitseeko mitään).

slerbis
02.01.2012 20:25:15

jpjanhun: kiitos infosta!

-periaatteessa myynti-ilmoitus kiinnostaa mutta mun pitää ensin jotenkin saada täysi varmuus siitä että nuo voi laittaa kyseiseen vahvistimeen ja siitä mitä säätöjä tarvitsee tehdä (vai tarvitseeko mitään).

Nuo Yellow Jacketit toimivat tosiaan ihan plug&play-periaatteella, ellei vahvistin ole katodibiasoitu, jolloin tarvitsee erillisen mallin ja hiukan kytkemistä. Varmaksi en osaa sanoa, mutta epäilen, että Metaltronix olisi tätä. Yleensä katodibiasoidut vahvistimet ovat A-luokassa toimivia hiukan pienempiwattisia laitteita. Mikään ekspertti en ole, että itsekin kaipaisin vahvistusta mietteilleni :)

A tergo in bona nates
jpjanhun
02.01.2012 20:29:20

kertokaas joku ekspertti nyt varmuudella onko mahdollista että metaltronix m1000 olisi katodibiasoitu (ilmeisesti ei ole mahdollista mutta haluaisin saada varmuuden asiasta)?

tommiot
02.01.2012 21:05:02

jpjanhun: kertokaas joku ekspertti nyt varmuudella onko mahdollista että metaltronix m1000 olisi katodibiasoitu (ilmeisesti ei ole mahdollista mutta haluaisin saada varmuuden asiasta)?

Ei oo katodibiasoitu.

jpjanhun
02.01.2012 22:10:34

hmm.. sitten noissa jacketseissa on tuo plate voltage rajoitus (< 520v).. tuo taitaa olla ongelma tässä tapauksessa..

tommiot
02.01.2012 22:12:25

jpjanhun: hmm.. sitten noissa jacketseissa on tuo plate voltage rajoitus (< 520v).. tuo taitaa olla ongelma tässä tapauksessa..

Skeman mukaan anodijännite on 490 volttia.

jpjanhun
02.01.2012 22:16:23

Skeman mukaan anodijännite on 490 volttia.

-kiitos tiedosta. mistä löysit tuon skeman? jaksatko laittaa linkin? onko sulla muuten itsellä tuo m1000?

tommiot
02.01.2012 22:20:46

jpjanhun: -kiitos tiedosta. mistä löysit tuon skeman? jaksatko laittaa linkin? onko sulla muuten itsellä tuo m1000?

Skemat löytyy tästä: http://www.metaltronix.net/metaltronix-schematics.htm

Ite laitetta en oo ikinä räplänny enkä sen suhteen osaa auttaa :)

jpjanhun
02.01.2012 22:23:12 (muokattu 02.01.2012 22:28:00)

Skemat löytyy tästä: http://www.metaltronix.net/metaltronix-schematics.htm

Ite laitetta en oo ikinä räplänny enkä sen suhteen osaa auttaa :)

-joo, 490V näyttää olevan, kiitos kovasti!

-jep, eli kai mun täytyy yrittää ostaa ne jacketsit..

-Vielä muuten sellainen tyhmä kysymys että tuleeko noiden jacketsien kanssa käyttää el84 "matched pair":a vai voivatko käytettävät el84-putket olla "eriparia"?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti